Gå til innhold

Ta med barn på voksenfest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var også med på voksenfest som barn, men da var vi flere barn som hadde fått et eget oppholdsrom med madrasser og TV på, og snacks. Der sov vi når vi ble trøtte, mens foreldrene var i etasjen over på fest. Når festen var ferdig, vekket de oss og så gikk vi alle sammen hjem. Dette var i allefall vanlig på åttitallet, og jeg syntes det bare var stas og gøy.

Denne situasjonen blir helt annerledes. Tipper foreldrene til dette barnet skjemmes, men ikke vil innrømme det overfor deg. Hadde ikke invitert dem mer på fest, verken med eller uten barn.

Anonymkode: f69d8...151

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De burde spurt om det var greit og om dere hadde overnattingsplass. Vi og venner tok "ofte" med oss barna, men det ble ikke fyllekalas, og vi / de andre sov over hvis barna gjorde det. Når barnet er åtte mnd. sover de fleste greit, så den ene bør holde seg edru og kjøre hjem når festen er over. Når jeg mener fest, prater jeg om at man tar tre, fire øl med barna tilstede. 

Vet ikke hva du skal si, har ikke lest hele tråden. Men ville sagt at det ikke er greit og at de må spørre om dere har mulighet til overnatting, helst også for foreldrene. Som forelder drikker man seg ikke så bort at man ikke kan ta vare på barna. Vet ikke hvor godt du kjenner dem, men jeg ville vært ærlig uten å være sinna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ flott at du ga beskjed på vegne av barnet! Dette var ikke ok, og de trengte å høre det! 
Barn har ingenting på en voksenfest å gjøre! 

Hilsen barnevernsarbeider

Anonymkode: dd023...c2e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Ja, det er helt greit og normalt at voksne koser seg med alkohol på fest innimellom. Her er vi enige. Jeg bryr meg ikke om andre drikker alkohol. Jeg er selv vokst opp med foreldre som fint kunne ta seg en øl til maten på en lørdag, eller ha det hyggelig.

Problemet her er kombinasjonen av barn og fest. Jeg synes faktisk det er ugreit å ha med barn på en voksenfest, når man selv blir så full at man ikke klarer å ta seg av sitt eget barn, og drar hjem ett om natta. Hadde ikke jeg vært der, mener du virkelig det er greit at ungen hadde vært der til ett om natta, på en fest med fulle folk?

Hvis det gjør meg hysterisk, så greit for meg. ;) 

Anonymkode: 3c91c...713

Skjønner deg godt! Det er ikke greit at foreldre drikker sånn når de har barnet med seg. Såpass at de måtte overlate barnet til andre altså. Er litt sjokkert!

Ja, det er ugreit at barnet er med på voksenfest!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk får ha forskjellige meninger om dette. Et barn tar ikke skade av å være med på en rolig fest en gang. Selv hadde jeg ikke gjort det, uansett om det bare var en gang.

Uansett, det er du som inviterer, og da er det du som bestemmer om barn kan være med eller ikke. Noen må passe på barnet, det kan ikke underholde seg selv mens foreldrene er på fest. Da får de bli hjemme, om de ikke får barnevakt. 

Jeg syns du skal skrive at du ikke ønsker barn på besøk når du arrangerer slike voksenfester. Men at de kan ta med barnet på lunsj eller middag en annen dag:)

Anonymkode: ec698...dec

Hun visste vel ikke at barnet skulle være med. Og ja, en voksen og rolig fest kan alle barn delta i, men ikke når det er sånn at foreldre drikker så mye at ansvaret blir overlatt til den tilfeldige som er til stede.

Det er vel også litt skummelt for barnets del om det skal overlates til de som tilfeldigvis er der.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde spurt på forhånd, dersom de ikke har barnevakt kunne de forsøkt å få barnet på overnetting hos noen av hennes venner. Jeg hadde nok sendt hele gjengen hjem kl 22, og sagt at nå er det leggetid for datteren deres, takk for i kveld. Hadde for øvrig ikke invitert dem igjen. 

Anonymkode: 96cb6...a6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når ungene var helt små og jeg ammet hadde jeg nok kunnet funnet på å ta med meg barnet til et rolig middagsselskap/grillfest. Og så dratt hjem når de andre begynte å bli litt brisne. 

Men etter at ungene har blitt større ville jeg ikke gjort det. De få gangene vi har drukket mer enn et par glass har vi også hatt barna på overnatting hos barnevakt, slik at vi var helt edru før de kom hjem. 

Som forelder har man ikke rett på fri. Kjempefint når man har mulighet til å få barnevakt, men ikke noe man har rett på. Det betyr at man noen ganger går glipp av den konserten man kunne tenkt seg på eller må dele seg opp slik at den ene blir hjemme med ungene. 

Anonymkode: 90680...e96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du invitert ikke til fest.  OOOHHH du spandert kake!  Helt uforståelig, den norsk fenomen å invitere folk til en hyggelig fest men de må ta med egen drikke og mat lol.  Hva? 

Men ja, ville ha ringt BV midt opp i fyllekaoset og rapportert den helt ubrukelig mor og samboer. 

Anonymkode: 43f32...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og for å si det sann, det er utrolig dårlig bordskikk å ta med barn til hva er helt klart en VOKSEN fest. En til eksempel på hvor egoistisk folk med barn ofte er.  Tror de kan ha med ungen hvor som helst. 

Anonymkode: 43f32...03b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, bare ta med kidden - overlate hen til deg og feste ansvarsløst på videre? 

IKKE OK. Hadde det vært avtalt på forhånd, så kanskje. Men dette høres bare sykt egoistisk og frekt ut, spør du meg. 

Anonymkode: 0ca89...17e

enig

Bra du a fr, TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ringt barnevernet, jeg :)  Du vet ikke hva som skjer hjemme hos dem, hvis de har guts nok til å ta med ungen på FEST offentlig, hvem vet hva de driver på med hjemme? 

Anonymkode: 8f11d...c09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du invitert ikke til fest.  OOOHHH du spandert kake!  Helt uforståelig, den norsk fenomen å invitere folk til en hyggelig fest men de må ta med egen drikke og mat lol.  Hva? 

Men ja, ville ha ringt BV midt opp i fyllekaoset og rapportert den helt ubrukelig mor og samboer. 

Anonymkode: 43f32...03b

Altså. Da jeg hadde 30-årslag spanderte jeg både alkohol, mat og kaker til 50 stykker, samme når vi gifter oss (jeg er ingen fan av bonger og ikke å ha fri bar osv), men til en helt plain fest er det helt vanlig å ta med både mat og drikke selv. Jeg bakte kake grunnet bursdagen, men kunne like godt kalt det en hyggelig samling av venner. Uansett er jo ikke det relevant for problemstillingen, folk klarte nå å kose seg uansett. 

21 minutter siden, domimik skrev:

De hadde jo barnevakt - deg! 

Vel, ikke helt planlagt kan man si. ;)

Ellers, jeg kommer til å melde i fra til barnevernet ila helgen, da jeg ikke kan gå god for hva som foregår innenfor husets fire vegger. Dette er også to jeg har dårlig inntrykk av fra før, men det er mer en følelse ift samspill mellom barn og voksne. Riktignok har jeg ikke barn, men har pedagogisk utdanning, så jeg føler jeg vet hva jeg "skal se etter", og jeg føler det er noe som skurrer. 

Jeg håper for alle parters del at det ikke er noe som ligger i mine bekymringer, bare så det er sagt. 

Anonymkode: 3c91c...713

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er avtalt, så er det greit. Med større barn som kommer seg ut av sengen selv og plutserlig står det midt i stuen og ser mor og far fulle er ikke greit.  Søsteren min har mange ganger vært på fest hos oss og hatt med babyen, som sover på et annet rom, men et eldre barn, og uten å avtale det er ikke greit. 

Anonymkode: d41bc...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du inviterte til fest og endte opp med å bli (gratis og ufrivillig) barnevakt for ungen til et vennepar. Det er ganske sjukt. Stakkars unge. Det er ikke gitt at dere faktisk hadde redd opp og prøvd å gjøre det hyggelig for hen. Foreldrene kan da betale en barnevakt når de ønsker å "leve livet" å gå på fest. Deres barn er ikke ditt ansvar. 

 

Jeg har en venninne som tar med seg barn i tide og utide, jeg pleier å presisere at middager/fester er uten barn så er det opp til henne om hun order det sånn at hun kan komme eller ikke. 

Anonymkode: 21f98...213

Og jeg har en kollega som SKAL ha med hele familien dersom hun (eller hun og mannen) blir invitert til noe.  Etterhvert som folk har blitt obs på dette og presiserer at invitasjonen gjelder bare henne (eller bare de voksne), så har hun sluttet å takke ja til slike sammenkomster. Hun "gnåler" stadig om dette på jobb, og kan ikke begripe at bare deler av en familie blir invitert.... :rolleyes:

Anonymkode: a910f...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har IKKE godt av å se foreldrene beruset. Jeg har erfaring. 

 

Anonymkode: 8c6a9...c87

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De burde spurt på forhånd, dersom de ikke har barnevakt kunne de forsøkt å få barnet på overnetting hos noen av hennes venner. 

Anonymkode: 96cb6...a6c

Jeg syns ikke noe om at folk bruker overnatting hos barnas venner som barnevakt, så lenge det ikke er avtalt og det er hos noen barna kjenner godt. Jeg har opplevd flere ganger å måtte ringe til foreldre på kvelden når ungen syns det ble litt for skummelt med overnatting når de var på den alderen og har også et par ganger hentet mine egne som ville hjem. Hadde jeg da fått en full forelder som ikke kunne hente i andre enden hadde jeg blitt nokså irritert. 

Anonymkode: 90680...e96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet ikke i mot at barn kan være tilstede i lag hvor det serveres alkohol. I vår storfamilie er det helt vanlig at vi tar et glass vin eller to til maten under familiesammenkomster, bursdager og så videre når barna er med. MEN vi blir ikke fulle. 

Synes dette som du beskriver var for drøyt. En ting er  ta med barnet til en voksenfest uten å spørre om det er greit først. Deretter drikke seg fra sans og samling så barnet må ivaretas av andre! Ikke ok!

Hvis du vet eller mistenker at dette skjer regelmessig, bør du vurdere å melde til barnevernet. Heller varsle en gang for mye enn en gang for lite. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2018 den 11.29, AnonymBruker skrev:

Herre min hatt.  Slappav litt. Unger har faktisk ikke vondt av å se virkeligheten  voksne tar seg en fest. Jeg hadde skjønt din reaksjon om dette var noe som var gjentagende og at ungen opplevde fyll hver helg. Men det er faktisk normalt at voksne koser seg med alkohol på en fest innimellom.  

Anonymkode: 9d6cf...035

Dette klarer jeg ikke å begripe. Det er virkeligheten at barn sulter også - det betyr ikke at du bør la barnet kjenne det på kroppen. Det er én ting å vise barn at det går an å drikke en øl eller to til middagen, men fyll og barn hører bare ikke sammen. Noensinne. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre at du vil melde fra til barnevernet, det virker som om foreldrene behøver veiledning.

Anonymkode: 70867...d64

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...