Gå til innhold

Ta med barn på voksenfest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv ikke barn, så lurte litt på om det er jeg som er på jordet her, etter en episode for litt siden.

Vi er et par i 30-årene, der vi pleier å holde en fest for venner og bekjente i forbindelse med vår bursdag. Ikke store greier, ikke forventninger om gaver og slikt, men vi fyrer opp grillen, folk tar med seg noe godt å drikke og hva de har lyst til å grille selv, og så har man det hyggelig sammen. Jeg lager gjerne en kake eller lignende, og vi hygger oss. 

Jeg drikker selv ikke alkohol, men koser meg i lag med hyggelige folk og god stemning. 

I den forbindelse var også en god kompis av samboer invitert. Og alle får lov til å ta med partner, om det er ønskelig. Han tok med seg sin samboer. Og deres 8 år gamle datter, uten å gi beskjed om dette på forhånd. Ingen andre hadde med seg barn, selv om flere av dem har dette.

Er det bare meg som reagerer på dette? Ikke det at det var et direkte fyllekalas, men det var godt med alkohol, mest øl og vin, og en del ble jo fulle, og jeg følte at dette ikke passet seg helt. Det ble til at jeg ble sittende med datteren, inne, mens de andre koste seg på terassen, vekk fra alkoholen og alle de voksne. Vi spiste kake, mens foreldrene til dette barnet satt på terrassen og drakk. De ble vel fullest av alle sammen.(..) Jeg ble rett og slett litt fortvilet, prøvde å snakke til dem før det gikk for langt, men jeg ble bare avfeid. Samboer prøvde også å snakke til dem.

Det endte med at barnet sov over hos oss (og barnet virket trygg og rolig), siden jeg redde opp gjestesenga (vi har heldigvis stor leilighet, så rommet lå på andre siden av terrassen, bort fra støyen), og fordi jeg har tantebarn har vi litt leker, bøker osv. Jeg leste jeg litt for barnet og lot det få sove der. Foreldrene gikk hjem i 01-tida, og hentet barnet om morgenen. Det endte med at det ikke ble så mye fest på meg, men akkurat det er greit nok. 

Jeg synes helt ærlig talt ikke noe om dette, men fordi jeg ikke ville skape for mye dårlig stemning der og da, og for å ikke gjøre barnet unødig engstelig, valgte jeg å ikke å gjøre stor sak ut av det. Men jeg sendte begge en melding dagen derpå, etter barnet var hentet, med: "Hei. Det var hyggelig at dere kom i går, og det var koselig å treffe XX(barnets navn) igjen, men jeg synes det ikke er noe særlig å ta med barn på fest der det er en del alkohol og berusede mennesker. Neste gang hadde det vært fint om vi fikk beskjed på forhånd, og at man unngår dette i fremtiden." På denne måten håper jeg at de tok hintet.

Veeel. Jeg fikk en tirade tilbake om at jeg var egoistisk, de hadde ikke barnevakt, og da får de jo aldri vært ute og "levd livet". 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Jeg synes bare synd på barnet. 

Anonymkode: 3c91c...713

• Liker 20
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg. Sånne ting er langt over streken, det er ikke gøy for et barn å være rundt fulle mennesker, å spesielt ikke rundt de som liksom skal være de trygge. Det at de ikke får dratt ut fordi de ikke har barnevakt, vel, sånn er livet med barn. En av dem kunne da gått ut, eller er de sånne som ikke klarer å gå ut uten den andre? 

Anonymkode: 1f31d...391

• Liker 36
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg. Sånne ting er langt over streken, det er ikke gøy for et barn å være rundt fulle mennesker, å spesielt ikke rundt de som liksom skal være de trygge. Det at de ikke får dratt ut fordi de ikke har barnevakt, vel, sånn er livet med barn. En av dem kunne da gått ut, eller er de sånne som ikke klarer å gå ut uten den andre? 

Anonymkode: 1f31d...391

Ts her.

Ja, de er kjent for å være glade i en "god fest", hvis jeg kan si det på den måten. Jeg tenker egentlig bare med gru hvis jeg ikke hadde vært der, kun berusede folk. Ikke noe jeg vil utsette mine fremtidige barn for ihvertfall.

Har inntrykk av at samboeren ikke har et problem med å være hjemme, men at det alltid er hun som skal ut, og klager på at han aldri vil være med på noe. Og han dilter etter, litt tøffel om jeg skal være ærlig.

• Liker 1
Skrevet

Herre min hatt.  Slappav litt. Unger har faktisk ikke vondt av å se virkeligheten  voksne tar seg en fest. Jeg hadde skjønt din reaksjon om dette var noe som var gjentagende og at ungen opplevde fyll hver helg. Men det er faktisk normalt at voksne koser seg med alkohol på en fest innimellom.  

Anonymkode: 9d6cf...035

• Liker 3
Skrevet

Du får bare være enig med deg selv i å være uenig, og ikke be dem igjen (uten at det er barnevennlig og planlagt). Du er ikke på jordet, men de må (dessverre) ta sine egne valg, og dem om det. 

Anonymkode: 895ef...007

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herre min hatt.  Slappav litt. Unger har faktisk ikke vondt av å se virkeligheten  voksne tar seg en fest. Jeg hadde skjønt din reaksjon om dette var noe som var gjentagende og at ungen opplevde fyll hver helg. Men det er faktisk normalt at voksne koser seg med alkohol på en fest innimellom.  

Ts her.

Ja, det er helt greit og normalt at voksne koser seg med alkohol på fest innimellom. Her er vi enige. Jeg bryr meg ikke om andre drikker alkohol. Jeg er selv vokst opp med foreldre som fint kunne ta seg en øl til maten på en lørdag, eller ha det hyggelig.

Problemet her er kombinasjonen av barn og fest. Jeg synes faktisk det er ugreit å ha med barn på en voksenfest, når man selv blir så full at man ikke klarer å ta seg av sitt eget barn, og drar hjem ett om natta. Hadde ikke jeg vært der, mener du virkelig det er greit at ungen hadde vært der til ett om natta, på en fest med fulle folk?

Hvis det gjør meg hysterisk, så greit for meg. ;) 

• Liker 33
Skrevet

Du inviterte til fest og endte opp med å bli (gratis og ufrivillig) barnevakt for ungen til et vennepar. Det er ganske sjukt. Stakkars unge. Det er ikke gitt at dere faktisk hadde redd opp og prøvd å gjøre det hyggelig for hen. Foreldrene kan da betale en barnevakt når de ønsker å "leve livet" å gå på fest. Deres barn er ikke ditt ansvar. 

Jeg har en venninne som tar med seg barn i tide og utide, jeg pleier å presisere at middager/fester er uten barn så er det opp til henne om hun order det sånn at hun kan komme eller ikke. 

Anonymkode: 21f98...213

• Liker 24
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og blir fulle og lar barnet bli igjen? Tar de barnet med må de da også ta vare på det og ikke overlate ansvaret til verten.

Anonymkode: 35058...6d9

• Liker 15
Skrevet

Barn har ingenting å gjøre på en voksenfest! Jeg hadde blitt rasende, og latt vær å be de mer. Så ille syns jeg det er. Du ble ufrivillig barnevakt, en unge legger demping på stemningen. Og de var tydeligvis ikke kapable til å ta seg av ungen.

Kanskje du burde melde de til bv? Sier ikke at man bør melde alle som tar med barn på fest til bv, men om dette er ganske vanlig og de tydelgivis har for vane å gjøre dette, så ville jeg gjort det. 

Jeg tar ikke med ungene mine på fest, syns ikek det passer seg. En grillfest med venner med barn, selvsagt, der begrenser alle seg, og man legger opp kvelden annerledes, en ren grillfest, nei!

Anonymkode: 7cbe4...91e

• Liker 9
Skrevet

uansvarlig av foreldrene! Hadde sendt hele gjengen hjem igjen!

Anonymkode: f3ff3...bb2

• Liker 5
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et barn har hvertfall ikke godt av å se foreldrene sine fulle! 

Det er ikke normalt å ta med ungen på fest og drikke seg full, ærlig talt!!!!!!

Anonymkode: f3ff3...bb2

• Liker 14
Skrevet

Folk får ha forskjellige meninger om dette. Et barn tar ikke skade av å være med på en rolig fest en gang. Selv hadde jeg ikke gjort det, uansett om det bare var en gang.

Uansett, det er du som inviterer, og da er det du som bestemmer om barn kan være med eller ikke. Noen må passe på barnet, det kan ikke underholde seg selv mens foreldrene er på fest. Da får de bli hjemme, om de ikke får barnevakt. 

Jeg syns du skal skrive at du ikke ønsker barn på besøk når du arrangerer slike voksenfester. Men at de kan ta med barnet på lunsj eller middag en annen dag:)

Anonymkode: ec698...dec

• Liker 3
Skrevet

Herregud, bare ta med kidden - overlate hen til deg og feste ansvarsløst på videre? 

IKKE OK. Hadde det vært avtalt på forhånd, så kanskje. Men dette høres bare sykt egoistisk og frekt ut, spør du meg. 

Anonymkode: 0ca89...17e

• Liker 4
Skrevet

Ikke greit!!

Hadde lett latt være å invitere de på neste fest/middagsbesøk.

Stakkars unge, det er garantert at hun får med seg at foreldrene "dumper henne" med noen andre slik at foreldrene kan ha det gøy.

• Liker 1
Skrevet

Jeg takker deg jeg for at du tok deg av barnet og lot det ligge over🙏

Du vet kanskje ikke om dette var en engangsgreie, men jeg har mine tvil når begge foreldrene drikker for mye, dere prøver å si fra, og det ikke skjer noe! Jeg var dette barnet, det er vanskelig å beskrive den følelsen jeg får når jeg tenker på det, fortsatt kjenner jeg på klumpen i magen og utryggheten! Nå var det masse andre ting i min barndom som ikke var bra, men å måtte vøre på disse festene er noe som har festet seg! En av de tingene jeg faktisk også har konfrontert mine foreldre med og som de faktisk innrømmet de angret på! 

Så nei, barn har ingenting på en slik fest å gjøre! Det er ingen rettighet som foreldre har å få gå på fest🤬Takk for at du var der for jenta og for at du sa fra🙏 Håper du er litt obs videre også hvis du får mulighet! 

Anonymkode: 31513...623

• Liker 24
Skrevet

Aldri! Hvor mange barn har ikke ligget våkne og hørt på skråling, musikk og roping utover kvelden. Fulle folk blir høylytte og fjollete, noen blir mer hissige og andre gråter lettere. Alkohol forandrer hele væremåten. Dette er ikke bra for barn. Er jo barn av alkoholikere som er helt traumatisert etter slike netter. Barn skal ikke være i nærheten av en fest! Og det skjer og overgrep i fylla. Livredde barn som har fått fulle folk innpå rommet sitt, som har lagt seg i deres seng ect. Nei dette er ikke greit. Hold barna utenfor. Mener 18 år er for lavt til å få lov til å drikke. Høyne aldersgrensen til 21 år som spriten er. Det hadde hjulpet veldig på bilulykker, ulykker, psykiske lidelser, alkoholisme og hjerneskader. 

Anonymkode: 9d7d4...740

• Liker 3
Skrevet

Viktig faktor her er at de selv drakk seg så fulle at TS måtte ta vare på barnet. Det er ikke greit. 

Anonymkode: 82a4b...729

• Liker 17
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje normalt at voksne koser seg på fest med alkohol, men det er IKKE normalt å ta med barn på en voksenfest med alkohol og fyll. Barn har ingenting å gjøre på en slik fest. 

TS: Synd at foreldrene ikke ser alvoret. Er dette gjentatte hendelser kan du sende bekymringsmelding til barnevernet.

Anonymkode: 82469...8fe

• Liker 6
Skrevet

Synes foreldrene burde spurt på forhånd om det var OK. Synes ikke det er ok å slippe kontrollen såpass at noen andre må ta seg av barnet og i tillegg la det sove over. Får man ikke barnevakt, kan man ikke gå begge to. Eventuelt tatt seg en tur et par timer og en av dem dro hjem med barnet igjen. Så jeg synes ikke du overreagerer her.

Anonymkode: 9d597...ebf

• Liker 5
Skrevet

Uff, fikk skikkelig vondt av barnet her.. Og kjenner jeg hadde lurt på om det var andre typer omsorgssvikt inne i bildet når foreldrene utviser så dårlig dømmekraft. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...