Gå til innhold

Dere som har hatt tannregulering

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min ble fjernet for ca. 6 år siden. Siden da har jeg hatt en liten stål(?)streng bakpå tennene nede, de 5-6 tennene helt foran. Jeg er nå 21 år og har som sagt hatt denne i rundt 6 år men har aldri blitt tilbudt å få den fjernet, i og med at tannlegene sa en gang at jeg burde ha den til jeg ble voksen for å hindre at tennene sklir inn i hverandre igjen. I går kveld løsnet limet bakpå den ene enden av strengen, men den ligger fortsatt helt inntil tanna. Burde jeg kontakte tannlegen for å få limt den på igjen akkurat der? Jeg har fryktelig tannlegeskrekk og vil helst unngå det 😫 Dessuten vil jeg ikke bruke 700,- kroner på noe som tar 4 minutter å fikse, som kanskje til og med ikke er nødvendig. Har spist og pusset tenner etterpå og det går fint. Burde jeg gjøre noe?

Anonymkode: e006a...802

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Du vil vel ikke rundt med en løs ståltråd i munnen? 

Det er ikke vondt å lime den på igjen. 

Anonymkode: 995ee...e2d

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Du vil vel ikke rundt med en løs ståltråd i munnen? 

Det er ikke vondt å lime den på igjen. 

Anonymkode: 995ee...e2d

Den er ikke løs, det er bare limet på ene enden som falt av. Tråden ligger helt inntil tanna som sagt, det er ikke sånn at tråden stikker ut.

Skrevet

Jeg har og tråd bakpå tennene. Da det løsnet gikk jeg bare innom tannlegen og han tok ny lim på. Betalte ingen ting, og fikk beskjed om å bare ta kontakt om det skjedde igjen. Jeg kommer til å ha den på resten av livet. 

Anonymkode: 3c198...986

Skrevet

Jeg har hatt min på i 14 år jeg! Haha.. hjelpes. Er så vant til den, så får aldri somla meg til å bestille time for å ta den av. Den har aldri løsna.

Anonymkode: ea9d0...1c6

Skrevet

Behold den på. Alle mine tenner nede er like ille som før reguleringen. Det begynte så fort den tråden ble tatt bort.

Anonymkode: 5f608...cc5

Skrevet

En kompis hadde tråden på i mange, mange år etter reguleringen ble tatt av, men han pirket den av en gang den løsnet i voksen alder. Nå har han skeive tenner igjen.

Anonymkode: 18c57...e8d

Skrevet

Fikk selv beskjed at mine to (oppe og nede), skal være med meg livet ut 😓😓😓

utrolig irriterende da limet på den oppe hele tiden faller av!!!! Og den vanlige tannlegen min MÅ overta annsvaret for å fikse evt. ting med den :dry:

Not Happy!

Men når den halveis faller av kjenner jeg at tennene beveger seg, så... (k27 år).

Anonymkode: a26a3...973

Skrevet

TS her.

Gikk innom tannlegen i dag og var på nippet til å fjerne hele strengen, men tannlegen anbefalte å ha den på resten av livet 😩 Jaja. Så hun limte den fast igjen, gratis. Takk for respons fra dere andre! 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fikk selv beskjed at mine to (oppe og nede), skal være med meg livet ut 😓😓😓

utrolig irriterende da limet på den oppe hele tiden faller av!!!! Og den vanlige tannlegen min MÅ overta annsvaret for å fikse evt. ting med den :dry:

Not Happy!

Men når den halveis faller av kjenner jeg at tennene beveger seg, så... (k27 år).

Så rart at den faller av hele tiden, den skal vel ikke det? Har hendt én eller to ganger tidligere som jeg kan huske i løpet av 6 år at tråden har holdt på løsne, inkl. i går. Noen få timer etter den løsnet på ene siden kjente jeg tanna den løsnet fra begynte å verke på en måte, så kanskje den bare skal få være der likevel.. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt min på i 14 år jeg! Haha.. hjelpes. Er så vant til den, så får aldri somla meg til å bestille time for å ta den av. Den har aldri løsna.

Anonymkode: ea9d0...1c6

Anbefaler å bare beholde den på, les kommentarene her fra de som har tatt den av.. 😐 bra du har blitt vant til den da 😊

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så rart at den faller av hele tiden, den skal vel ikke det? Har hendt én eller to ganger tidligere som jeg kan huske i løpet av 6 år at tråden har holdt på løsne, inkl. i går. Noen få timer etter den løsnet på ene siden kjente jeg tanna den løsnet fra begynte å verke på en måte, så kanskje den bare skal få være der likevel.. 

Aner ikke hvorfor, den nede har jeg aldri hatt noe problem med! Men limet forsvinner konstant! Sinnsykt kjedelig. Siste gang jeg var inne fylte de på litt lim hvor noe manglet, og gjorde ting fint og 2 uker etter va halve strengen løs 😓 

Elsker blant annet knekkebrød og frukt, men er livredd hver gang jeg tygger i noe hard at det skal ta knekken påd et igjen, kan jo umulig leve et liv uten noe hard mat! 😓

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke hvorfor, den nede har jeg aldri hatt noe problem med! Men limet forsvinner konstant! Sinnsykt kjedelig. Siste gang jeg var inne fylte de på litt lim hvor noe manglet, og gjorde ting fint og 2 uker etter va halve strengen løs 😓 

Elsker blant annet knekkebrød og frukt, men er livredd hver gang jeg tygger i noe hard at det skal ta knekken påd et igjen, kan jo umulig leve et liv uten noe hard mat! 😓

Så utrolig kjedelig å ha det sånn :( Har du mulighet til å bytte tannlegesenter, evt ringe rundt til forskjellige og høre om de driver med slikt og fortelle problemet ditt? Evt. om de kan fjerne hele tråden og lime den fast på nytt med nytt lim over alt? Jeg har bare streng nede, så jeg har ikke vært borti det du har problemer med.. 😕

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig kjedelig å ha det sånn :( Har du mulighet til å bytte tannlegesenter, evt ringe rundt til forskjellige og høre om de driver med slikt og fortelle problemet ditt? Evt. om de kan fjerne hele tråden og lime den fast på nytt med nytt lim over alt? Jeg har bare streng nede, så jeg har ikke vært borti det du har problemer med.. 😕

Har prøvd to ulike reguleringstannleger (han første pensjonerte seg, så fikk jeg den nye som kom til senteret). 

Men den faktiske tannlegen min gjorde en god jobb, virker som om hun ikke var redd for å «ta i» litt, og legge på mer en en liten mikroprikk. Tror kanskje det er problemet, for lite lim... usikker, kanskje bare min munn. Klossene på reguleingen jeg hadde falt også alltid av, kanskje jeg har super enzymer i spyttet som spiser opp limet... (min konspirasjons teori 😋).

Men får se om den vanlige tannlegen min klarer å fikse på ting til de virker «stabile». 

Skrevet

Jeg hadde superoverbitt, hadde reggis i flere år, tok den av uten å få tilbud om limt streng bak, og iløpet av noen år hadde alle tennene sklidd ut av stilling igjen.

Som voksen klaget jeg til tannlegen, og fikk reggis på igjen. Når den da ble tatt av fikk jeg limt på streng. Nå holder tennene seg, og jeg kommer aldri til å ville ta av strengen. Limer den på igjen hvis den løsner.

Anonymkode: d0b5a...e43

Skrevet

Ta den av. Fikk fjernet min da jeg var 18, 3 år etter at reggisen ble tatt av. Ingen skade skjedd.

Anonymkode: b1eac...adc

• 2 uker senere...
Skrevet

TS her igjen.

Fikk limt tråden fast igjen for under 2 uker siden og i dag løsnet den samme biten og falt av. Argh!!! Nå får jeg nesten lyst til å bare drite i hele greia og evt stikke innom tannlegen hvis det blir vondt eller noe en gang. Gidder jo ikke å fortsette sånn hvis jeg må ned annenhver uke! Har det noe å si når tråden ikke er limt fast til den ene tanna, tro?

Gjest Bøff Eløff
Skrevet (endret)

Du må ikke fra til vanlig tannlege, men reguleringstannlege. Vanlig tannlege har ikke sterkt nok lim.

Og ja, det har noe å si. Du får lett hull bak en slik løs streng.

Endret av Bøff Eløff
Skrevet
59 minutter siden, Bøff Eløff skrev:

Du må ikke fra til vanlig tannlege, men reguleringstannlege. Vanlig tannlege har ikke sterkt nok lim.

Og ja, det har noe å si. Du får lett hull bak en slik løs streng.

Den vanlige tannlegen har gjort det til nå og limet har holdt greit på de andre tennene, i flere år faktisk. Kun denne ene som løsnet etter 2 uker.. 

Hvordan vet du at man får lettere hull bak der den er løs? Kan du si dette sikkert, som at du skulle vært en erfaren tannlege?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...