Gå til innhold

Psykodynamisk terapi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde vært interessant å høre andres erfaringer fra psykodynamisk terapi. Går selv i langtidsterapi grunnet omsorgssvikt/relasjonstraumer. Synes det er en utfordrende og krevende terapiform, men håper jo det fører til vekst og endring på sikt. 

Anonymkode: 13534...623

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg er også under samme. Men her er det vel også integrert i en slags traumebehandling. Strever med dissosiasjon og kompleks traumatisering. Mye triggere. Det er en hard kamp...

Håper du får den hjelpen du trenger❤️

Anonymkode: 3b92c...a11

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal bli henvist av fastlegen til slik terapi nå, og lurer også på erfaringer. Legen fortalte at de fokuserer mer på relasjoner og nøster opp i traumer/dårlige erfaringer fra oppveksten. Stemmer det?

Anonymkode: d4059...cd1

Skrevet

Jeg studerer psykologi og synes psykodynamiske teorier er kjempespennende. Litt utenom det du spør om, men kan du fortelle hvordan terapiformen fungerer i praksis? 

Anonymkode: 37f48...418

Skrevet

Jeg forsøkte det, men erfaringen min kan nesten ikke regnes med for i ettertid skjønte jeg at psykologen ikke selv visste hva han drev med. Han satt bare der, helt taus, sa så vidt hei en gang når jeg kom, ga ingen tilbakemeldinger, rett og slett satt der som en taus vegg. For meg var det helt grusomt, følte meg så utrolig teit og dum, og hadde ingen anelse om hva jeg egentlig skulle snakke om.

Anonymkode: ae635...a41

Skrevet

Jeg gikk i samme type terapi med samme problemstilling. Jeg hadde god kjemi med psykologen. Det jeg følte manglet var mer input fra psykologen. At jeg ble mer utfordret på egne tanker. 

Anonymkode: 7b29d...ac2

Skrevet
På 25.8.2018 den 16.43, AnonymBruker skrev:

Jeg skal bli henvist av fastlegen til slik terapi nå, og lurer også på erfaringer. Legen fortalte at de fokuserer mer på relasjoner og nøster opp i traumer/dårlige erfaringer fra oppveksten. Stemmer det?

Ja, det stemmer. Tanken er at dine reaksjonsmønstre er formet i samspill med dine omsorgspersoner (og andre) og at disse vil komme til uttrykk i terapien. Gjennom bevisstgjøring forstår du etter hvert mer om hvorfor du har blitt som du er, og står friere til å velge andre, mer hensiktsmessige strategier for å få det du har behov for. Enkelt sagt. Ikke alltid like enkelt gjort! ;)

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer psykologi og synes psykodynamiske teorier er kjempespennende. Litt utenom det du spør om, men kan du fortelle hvordan terapiformen fungerer i praksis? 

Anonymkode: 37f48...418

I utgangspunktet skal man si/uttrykke det som spontant føles naturlig (assosiere fritt). Mest mulig usensurert. Så gir (forhåpentligvis!) behandler feedback på det, enten ved å be deg utdype mer, gjenta, eller stille spørsmål knyttet til ditt utsagn. 

Å uttrykke seg fritt og usensurert er utfordrende, ikke minst for de fleste som går i terapi... Det vet selvsagt behandler. Så man uttrykker seg så best man kan, og blir møtt der man «er». Det tar ofte tid å etablere tilstrekkelig trygghet og tillit til behandler også. 

Det er selve relasjonen til behandler som er det mest sentrale i terapien. Egne projeksjoner vil etter hvert bli framtredende og man vil utvise mye av den samme atferden som man ellers har i nære relasjoner. Strategiene dine, lengselene, sinnet, redsel for avvisning, skam... det stiger til overflaten etter hvert. Og når man får bevisstgjort det som man kanskje gjennom et langt liv har undertrykket får man mulighet til å hele sårene og gå videre i livet, med større trygghet, åpnere hjerte og en rettere rygg. 

Sånn er i hvert fall min prosess. 

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøkte det, men erfaringen min kan nesten ikke regnes med for i ettertid skjønte jeg at psykologen ikke selv visste hva han drev med. Han satt bare der, helt taus, sa så vidt hei en gang når jeg kom, ga ingen tilbakemeldinger, rett og slett satt der som en taus vegg. For meg var det helt grusomt, følte meg så utrolig teit og dum, og hadde ingen anelse om hva jeg egentlig skulle snakke om.

Tror det er ganske vanlig «old-school» innenfor psykodynamisk terapi at ikke behandler er aktiv, slik du beskriver.  Heldigvis ikke så vanlig i dag. Forstår godt det må ha vært grusomt! 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk i samme type terapi med samme problemstilling. Jeg hadde god kjemi med psykologen. Det jeg følte manglet var mer input fra psykologen. At jeg ble mer utfordret på egne tanker. 

Anonymkode: 7b29d...ac2

Hvor lenge gikk du i terapi? Fikk du det bedre? 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er ganske vanlig «old-school» innenfor psykodynamisk terapi at ikke behandler er aktiv, slik du beskriver.  Heldigvis ikke så vanlig i dag. Forstår godt det må ha vært grusomt! 

Takk for svar. Jeg har slitt noe enormt etter denne terapien. Har aldri hatt et dårlige selvbilde før. Man føler seg jo og veldig avvist og betydningsløs når psykologen ikke er «tilstede» men kun er en vegg. Og det betalte jeg en masse penger for, hadde ikke råd til ordentlig mat en gang🙈 Så om noen leser dette og også går i et mislykket forsøk på psykodynamisk terapi, -ikke vær redd for å avslutte å be en mer kompetent behandler om hjelp. Mange psykologer er rett og slett ikke dyktige på det de driver med.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg har slitt noe enormt etter denne terapien. Har aldri hatt et dårlige selvbilde før. Man føler seg jo og veldig avvist og betydningsløs når psykologen ikke er «tilstede» men kun er en vegg. Og det betalte jeg en masse penger for, hadde ikke råd til ordentlig mat en gang🙈 Så om noen leser dette og også går i et mislykket forsøk på psykodynamisk terapi, -ikke vær redd for å avslutte å be en mer kompetent behandler om hjelp. Mange psykologer er rett og slett ikke dyktige på det de driver med.

«dårligere selvbilde» skulle det selvsagt stå.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer. Tanken er at dine reaksjonsmønstre er formet i samspill med dine omsorgspersoner (og andre) og at disse vil komme til uttrykk i terapien. Gjennom bevisstgjøring forstår du etter hvert mer om hvorfor du har blitt som du er, og står friere til å velge andre, mer hensiktsmessige strategier for å få det du har behov for. Enkelt sagt. Ikke alltid like enkelt gjort! ;)

Takk for svar!:) Kjenner jeg grugleder meg nå, men høres ut som dette er mer riktig terapiform for meg enn det jeg har prøvd tidligere(kognitiv). 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!:) Kjenner jeg grugleder meg nå, men høres ut som dette er mer riktig terapiform for meg enn det jeg har prøvd tidligere(kognitiv). 

Lykke til! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...