AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #1 Skrevet 23. august 2018 Har låst meg inne på badet etter at jeg nettopp så en gigantisk edderkopp krabbe i full fart over kjøkkengulvet. Hadde aldri i livet trodd det fantes så store edderkopper i Norge. Så ut som den gikk under kjøkkenbenken, så nå er det ikke sikkert jeg finner den igjen. Jeg holder på å få et anfall nå og vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan ikke slappe av hjemme når jeg vet jeg har et slikt udyr gjemt et sted. Blir nok værende et par timer på badet nå, og når jeg går ut, tenker jeg å ta med meg søppelkassa så jeg kan kaste den på edderkoppen hvis den skulle vise seg. Jeg har det seriøst helt jævlig. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå egentlig, så håper noen her har noen tips å komme med. Vurderer oppriktig å klatre ned vinduet fra badet. Takler faktisk ikke dette. Kan jeg kontakte de jeg leier hos for å få hjelp med dette?? Anonymkode: 1eba4...33e 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #2 Skrevet 23. august 2018 Sikker en norsk husederkopp, de kan bli rimelig store. Men nei, huseier skal ikke hjelpe deg. Du bor for deg selv og må desverre ordne opp i slikt selv. ( noen ringer bekjente, men er grenser for hvor ofte noen vil hjelpe) Anonymkode: 3f00d...aa7 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #3 Skrevet 23. august 2018 Føler med deg! Har du en venn du kan ringe eller noe? Skadedyrkontroll? Hvor stor var den egentlig, kanskje det var en sånn som noen ganger kommer med bananesker? Hvis du skal ta den selv, har jeg god erfaring med å kaste noe på de først, da kryper de sammen og da er det bare å forte seg og mose den med en bok... Lykke til! Anonymkode: e39a2...d9d 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #4 Skrevet 23. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sikker en norsk husederkopp, de kan bli rimelig store. Men nei, huseier skal ikke hjelpe deg. Du bor for deg selv og må desverre ordne opp i slikt selv. ( noen ringer bekjente, men er grenser for hvor ofte noen vil hjelpe) Anonymkode: 3f00d...aa7 Jeg er fra Nord-Norge og har flyttet til Vestlandet. Aldri sett slike edderkopper før. Fy søren. Anonymkode: 1eba4...33e 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #5 Skrevet 23. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er fra Nord-Norge og har flyttet til Vestlandet. Aldri sett slike edderkopper før. Fy søren. Anonymkode: 1eba4...33e Hadde ekstrem skrekk for alt av edderkopper som ung. Men så flyttet jeg for meg selv og måtte jo, etter få år bare tok jeg de i hendene og slapp ut. Har ingen redsel for de i dag. Nå når det blir kaldere ute vil du nok få en oppsving av edderkopper inne. Sunne hus innhar edderkopper da de jo spiser opp de innsektene man ikke bør ha i hus. Norsk husedderkopp kan bli opptil 10cm fra forbein til bakbein, så de kan virke voldsomme. Anonymkode: 3f00d...aa7 6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #6 Skrevet 23. august 2018 Er det noe slikt du så? https://no.wikipedia.org/wiki/Stor_husedderkopp Da er det nok en stor husedderkopp Ikke så mange store arter i Norge, dette er en av få (eller kanskje den eneste?) man kan få øye på innendørs i dette landet. Ikke vær redd for den. Forsøk å dytt litt på beina med et A4 ark, la den spasere på den og sett den ut i naturen. De er ikke farlige. Det eneste man bør passe på er hvis man stadig vekk ser dem, og gjerne mange av dem - siden de trives med en viss luftfuktighet, så kan mange av dem og/eller at man spotter flere over lang tid tyde på at man kan ha et fuktproblem på bad/kjøkken eller lignende. Mistenker man fukt, kan man f. eks. se etter de hvite kokongene de har som gjerne er festet under tak. Men å spotte en gang i blant er veldig sjelden et problem. Anonymkode: 4be7e...81c 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #7 Skrevet 23. august 2018 Æææ, jeg blir kvalm av å bare lese om dette. Selv sprayer jeg med Permetrin før jeg drar på ferie eller er borte fra leiligheten en stund. Holder alt av edderkopper og annet småkryp helt borte hele sommeren. I følge fagperson er ikke denne giftig for mennesker. Uansett så er den psykologiske virkningen av å ha en edderkoppfri bolig nok for meg. Anonymkode: 078f6...380 6
Gjest Vanlig fyr Skrevet 23. august 2018 #8 Skrevet 23. august 2018 16 minutter siden, AnonymBruker said: Kan jeg kontakte de jeg leier hos for å få hjelp med dette?? Anonymkode: 1eba4...33e Spiller det noen rolle? Det er allerede lagt egg i sengen din, som vil klekke små edderkopper som igjen vil krype inn i øret ditt mens du sover.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #9 Skrevet 23. august 2018 Akkurat nå, Vanlig fyr skrev: Spiller det noen rolle? Det er allerede lagt egg i sengen din, som vil klekke små edderkopper som igjen vil krype inn i øret ditt mens du sover. Finnes ikke redd for edderkopper, men er sikker på at møll vil legge egg i ørene mine når jeg sover, sover dermed med ørepropper( er 43, så alt blir ikke bedre med alderen) Anonymkode: 3f00d...aa7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #10 Skrevet 23. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noe slikt du så? https://no.wikipedia.org/wiki/Stor_husedderkopp Da er det nok en stor husedderkopp Ikke så mange store arter i Norge, dette er en av få (eller kanskje den eneste?) man kan få øye på innendørs i dette landet. Ikke vær redd for den. Forsøk å dytt litt på beina med et A4 ark, la den spasere på den og sett den ut i naturen. De er ikke farlige. Det eneste man bør passe på er hvis man stadig vekk ser dem, og gjerne mange av dem - siden de trives med en viss luftfuktighet, så kan mange av dem og/eller at man spotter flere over lang tid tyde på at man kan ha et fuktproblem på bad/kjøkken eller lignende. Mistenker man fukt, kan man f. eks. se etter de hvite kokongene de har som gjerne er festet under tak. Men å spotte en gang i blant er veldig sjelden et problem. Anonymkode: 4be7e...81c 😫😫Kommer ikke til å se på bildet for jeg tåler ikke å se sånt. Har heller ikke sjans til å skulle ta den ut, må kaste noe på den. Har mot formodning klart å komme meg ut av badet. Gråter og hyperventilerer mens jeg står på en stol med søppelbøtta i hendene. Dessverre ser jeg den ikke, men skal prøve å stå her i minst 30 min. Håper å få mulighet til å kaste bøtta på den. Bedre enn å ikke vite hvor den er. Har noen bananer på kjøkkenbenken, bør jeg ta dem ut? Tiltrekker de seg edderkopper? Er det noe middel jeg kan kjøpe som tar livet av edderkoppen hvis jeg sprayer det i leiligheten?!????! Eventuelt måter jeg kan «lokke» frem edderkoppen. Slags rottefelle bare for edderkopper, det må da finnes? Og liker edderkopper lys eller mørke? Anonymkode: 1eba4...33e 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #12 Skrevet 23. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Føler med deg! Har du en venn du kan ringe eller noe? Skadedyrkontroll? Hvor stor var den egentlig, kanskje det var en sånn som noen ganger kommer med bananesker? Hvis du skal ta den selv, har jeg god erfaring med å kaste noe på de først, da kryper de sammen og da er det bare å forte seg og mose den med en bok... Lykke til! Anonymkode: e39a2...d9d Har egentlig ingen venner her... Ny i byen. Anonymkode: 1eba4...33e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #13 Skrevet 23. august 2018 Jeg har IKKE edderkoppfobi, men da det dukket opp en stor husedderkopp på badet ble det for mye for meg også, så jeg kan knapt forestille meg hvor ille det er for noen som med fobi. Jeg bor på Østlandet og har heller aldri sett sånne før. Hvis jeg hadde vært alene ville jeg forsøkt å fange den med støvsugeren, og deretter tatt på meg hansker og kastet støvsugerposen! (For meg ble løsningen min snille samboer, som fanget den i en tom isboks og slapp den ut i hagen.) Anonymkode: bcbdf...dbb 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #14 Skrevet 23. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Føler med deg! Har du en venn du kan ringe eller noe? Skadedyrkontroll? Hvor stor var den egentlig, kanskje det var en sånn som noen ganger kommer med bananesker? Hvis du skal ta den selv, har jeg god erfaring med å kaste noe på de først, da kryper de sammen og da er det bare å forte seg og mose den med en bok... Lykke til! Anonymkode: e39a2...d9d Haha, way to make it better! Anonymkode: 57774...e28
Snowbrigade Skrevet 23. august 2018 #15 Skrevet 23. august 2018 Jeg vet det finnes rottefelle for edderkopper, men vet ikke hvor man får tak i det, de jeg kjenner som hadde det fikk det via jobben (og jeg er like redd for edderkopper som deg, så tør ikke Google det pga alle edderkoppbildene som kommer til å dukke opp )
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #16 Skrevet 23. august 2018 Pust med magen. Den er ikke farlig. Anonymkode: 6c16e...ddb 2
Djungelvrål Skrevet 23. august 2018 #17 Skrevet 23. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det noe slikt du så? https://no.wikipedia.org/wiki/Stor_husedderkopp Da er det nok en stor husedderkopp Ikke så mange store arter i Norge, dette er en av få (eller kanskje den eneste?) man kan få øye på innendørs i dette landet. Ikke vær redd for den. Forsøk å dytt litt på beina med et A4 ark, la den spasere på den og sett den ut i naturen. De er ikke farlige. Det eneste man bør passe på er hvis man stadig vekk ser dem, og gjerne mange av dem - siden de trives med en viss luftfuktighet, så kan mange av dem og/eller at man spotter flere over lang tid tyde på at man kan ha et fuktproblem på bad/kjøkken eller lignende. Mistenker man fukt, kan man f. eks. se etter de hvite kokongene de har som gjerne er festet under tak. Men å spotte en gang i blant er veldig sjelden et problem. Anonymkode: 4be7e...81c Hvis man har edderkoppskrekk så orker man ikke se på slike store jævler engang! Jeg hadde sikkert ikke turt å dytte på beina til noen sånt om jeg fik 10 000 kr engang. Jeg hadde også låst meg inn på badet! Etterhvert hadde jeg kreket meg ut, leita og prøvd å drepe den hvis jeg så den med insektspray, hårspray eller kastet noe på den. 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #18 Skrevet 23. august 2018 Flyttet til byen og inn i denne leiligheta for fem dager siden, og dette er den andre edderkoppen jeg ser her. Den forrige var dog laaangt mindre, jeg fikk selvsagt panikk likevel, men klarte omsider å kaste en bok på den. Men det jeg så i sted, det er det verste jeg har vært borti. Står fortsatt på stolen, klar med søppelbøtta, men den er nok under kjøkkenbenken. Er ikke så mange andre andre møbler den kan gjemme seg under, eller kan for så vidt være under sofaen... Hvis jeg ser flere edderkopper som den jeg så i sted, er jeg nødt til å flytte. For dette går ikke. Det er isåfall veldig synd, for det er en kjempeflott leilighet jeg føler meg veldig heldig for å få bo i. Men livskvaliteten min ødelegges dersom det skal bli vanlig for meg å ha så store edderkopper i hus. Hvis noen vet om et middel mot edderkopper jeg kan spraye rundt i leiligheten som på den måten kan ta livet av den, vær så snill å si ifra. Jeg tør ikke google noe som har med edderkopper å gjøre pga. bildene som kommer opp. TS Anonymkode: 1eba4...33e
puppi Skrevet 23. august 2018 #19 Skrevet 23. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Flyttet til byen og inn i denne leiligheta for fem dager siden, og dette er den andre edderkoppen jeg ser her. Den forrige var dog laaangt mindre, jeg fikk selvsagt panikk likevel, men klarte omsider å kaste en bok på den. Men det jeg så i sted, det er det verste jeg har vært borti. Står fortsatt på stolen, klar med søppelbøtta, men den er nok under kjøkkenbenken. Er ikke så mange andre andre møbler den kan gjemme seg under, eller kan for så vidt være under sofaen... Hvis jeg ser flere edderkopper som den jeg så i sted, er jeg nødt til å flytte. For dette går ikke. Det er isåfall veldig synd, for det er en kjempeflott leilighet jeg føler meg veldig heldig for å få bo i. Men livskvaliteten min ødelegges dersom det skal bli vanlig for meg å ha så store edderkopper i hus. Hvis noen vet om et middel mot edderkopper jeg kan spraye rundt i leiligheten som på den måten kan ta livet av den, vær så snill å si ifra. Jeg tør ikke google noe som har med edderkopper å gjøre pga. bildene som kommer opp. TS Anonymkode: 1eba4...33e Kjeller / første etasje? Du bor sannsynligvis i en leilighet, fylt med sånne edderkopper De er ikke så farlige, gjemmer seg stort sett når det er lyst, og kommer frem først i mørket. Om noen uker er du nok så vant med dem, at du kan ta de ut med hendene Lykke til
s0la Skrevet 23. august 2018 #20 Skrevet 23. august 2018 Jeg hadde en lik opplevelse i 2016. Flyttet sørover og fikk en SVÆRING på besøk. Jeg gjemte meg på soverommet og ble der i... tre dager... Sprang ut med jakke og dyna over hodet, og sko på, for å hente mat, vann og gå på do. Ja, jeg hadde edderkoppfobi. Nå takler jeg de bedre. Og nei, det er ikke "bare" å puste med magen og plukke den opp med papir eller sette et glass over. Har man fobi klarer man ikke nærme seg edderkoppen en gang. Jeg sto på en stol og skrek da den plutselig kom fram. Da ble jeg stående der til den forsvant. Men... etter flere dagers gjemsel tok jeg fram et kjøkkenmiddel, en sånn spray, som jeg sprayet på edderkoppen til den lå i ro, og først da klarte jeg å legge en skål over den. Den lå under skåla en uke før jeg turte å kaste den... Jeg starta med å kle på meg ytterklær og sko, sto på en stol og spraya først, og så gikk jeg ned på gulvet fordi den rørte seg mindre. Hadde panikk imens dette pågikk. Gråt som en unge, faktisk. Føler med deg! Det VIL løse seg på et vis. Og ja, hadde jeg hatt snille huseiere hadde jeg hørt med dem. Er du så redd ville jeg gjort det. Så slipper du å stå på badet i tre dager... 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå