Gå til innhold

Strikke kofte, vanskelig?


Gjest Springfjær

Anbefalte innlegg

Gjest Springfjær

Jeg har ALDRI klippet og sydd i noe jeg har strikket, og syns det virker så skummelt. Men jeg har sååå lyst til å strikke en kofte. Er det skummelt, eller er det overraskende lett sånn at jeg egentlig ikke har noe å bekymre meg for? Er så redd for at alt skal rakne, for da kommer jeg aldri til å prøve igjen tror jeg 😂

Har ikke symaskin, så må skaffe meg det først (holder det med en fra ellos feks?) men har lyst til å ha det som en prosjekt i vinter en gang 😛 

symaskin jeg har sett på, om noen har kunnskap; https://www.ellos.no/singer/symaskin-promise-1409n/1002657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøpte en som kostet 899 på ellos, en singer og den er kjempebra.

Bare å kaste seg i det, gjorde det i fjor, og ble 7 kofter til julegaver. Det jeg synes var ""æsj" var knappestolpene. Resten var lett som bare det.

Anonymkode: 66281...108

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overaskende lett:) om du ikke ønsker å kjøpe symaskin så vet jeg man kan få sydd og klippet på noen garnforetninger:)

Jeg pleier bare å sy opp og ned og opp igjen med tett rettsøm. Og feste godt både oppe og nede. Aldri gått opp 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær
1 minutt siden, lillemeg90 skrev:

Overaskende lett:) om du ikke ønsker å kjøpe symaskin så vet jeg man kan få sydd og klippet på noen garnforetninger:)

Jeg pleier bare å sy opp og ned og opp igjen med tett rettsøm. Og feste godt både oppe og nede. Aldri gått opp 😊

Kunne gjerne tenke meg en enkel symaskin for småting ellers, så tenker å kjøpe en uansett 😛 

Har lest et sted at den blir mer elastisk av sikksakk, har du prøvd det eller går det for det samme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpte en som kostet 899 på ellos, en singer og den er kjempebra.

Bare å kaste seg i det, gjorde det i fjor, og ble 7 kofter til julegaver. Det jeg synes var ""æsj" var knappestolpene. Resten var lett som bare det.

Anonymkode: 66281...108

Oj dæven 7 kofter 🙈 det var produksjonen sin det. Kunne tenke meg å lage en fin til samboer, å siden jeg studerer hjemme mens han er på jobb så kan jeg strikke litt i all hemlighet 😎

Endret av Springfjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Springfjær skrev:

Kunne gjerne tenke meg en enkel symaskin for småting ellers, så tenker å kjøpe en uansett 😛 

Har lest et sted at den blir mer elastisk av sikksakk, har du prøvd det eller går det for det samme? 

Mamma og mente man skulle bruke sikksakk, men i to garnbutikker så de rettsøm. Så da brukte jeg rettsøm men det stemmer at det blir mer elastisk av rettsøm. Men sånn sett så trenger det ikke å være det der :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Springfjær skrev:

Oj dæven 7 kofter 🙈 det var produksjonen sin det. Kunne tenke meg å lage en fin til samboer, å siden jeg studerer hjemme mens han er på jobb så kan jeg strikke litt i all hemlighet 😎

Islandstrikk på store pinner. Da går det unna. Nå er det kun torpavotter på pinnene, da jeg ble rimelignlei kofter i fjor😂

Anonymkode: 66281...108

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Islandstrikk på store pinner. Da går det unna. Nå er det kun torpavotter på pinnene, da jeg ble rimelignlei kofter i fjor😂

Anonymkode: 66281...108

Ja kan bli litt for mye av det gode. Jeg har strikket litt for mange vottepar 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær
2 minutter siden, lillemeg90 skrev:

Mamma og mente man skulle bruke sikksakk, men i to garnbutikker så de rettsøm. Så da brukte jeg rettsøm men det stemmer at det blir mer elastisk av rettsøm. Men sånn sett så trenger det ikke å være det der :)

Får prøve meg frem evt ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var overraskende lett, og jeg hadde ikke strikket så mye før jeg gikk løs på ei kofte. Det eneste jeg virkelig syntes var pel var å hekle opp masker til knappestolpene. Stingene på kofta sitter godt, lurt å sy opp og ned to ganger på samme sted med små sting og feste godt. Jeg følte meg litt gæren da jeg klippet opp arbeidet jeg hadde brukt så lang tid på, men det gikk jo greit, og resultatet ble kjempefint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo strengt tatt ingen symaskin. Jeg har strikket mange kofter, men jeg bruker ikke symaskin. Enten hekler jeg før jeg klipper og noen ganger bare klipper jeg. I ren ull som IKKE er superwash kan man ofte klippe uten å forsterke med søm eller heklekant først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Det er egentlig kjempelett, men også kjempeskummelt! Jeg strikket min første kofte i fjor, og trodde egentlig ikke det skulle gå bra, men det gjorde det. Jeg har fra før en singer symaskin til rundt 1000-lappen (vet ikke hvilken modell den er, den er noen år gammel, men den ligner mistenkelig på den på bildet i linken din, og den har jeg både sydd klær og strikketøy med uten problemer). Jeg sydde sikkert seks ganger frem og tilbake, både sikksakk og rettsøm, for å være helt på den sikre siden. Deretter klippet jeg, og strikket stolpene og belegg til slutt. Jeg satt med hjertet i halsen hele tiden mens jeg strikket stolpene og belegget, og jeg var sikkert på at hele kofta skulle rakne hvert øyeblikk, men det gikk faktisk bra, og jeg har sjelden vært så stolt som når den kofta var ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær
23 minutter siden, onyx skrev:

Du trenger jo strengt tatt ingen symaskin. Jeg har strikket mange kofter, men jeg bruker ikke symaskin. Enten hekler jeg før jeg klipper og noen ganger bare klipper jeg. I ren ull som IKKE er superwash kan man ofte klippe uten å forsterke med søm eller heklekant først. 

Det tørr jeg ikke 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Springfjær
12 minutter siden, Solsmil skrev:

Det er egentlig kjempelett, men også kjempeskummelt! Jeg strikket min første kofte i fjor, og trodde egentlig ikke det skulle gå bra, men det gjorde det. Jeg har fra før en singer symaskin til rundt 1000-lappen (vet ikke hvilken modell den er, den er noen år gammel, men den ligner mistenkelig på den på bildet i linken din, og den har jeg både sydd klær og strikketøy med uten problemer). Jeg sydde sikkert seks ganger frem og tilbake, både sikksakk og rettsøm, for å være helt på den sikre siden. Deretter klippet jeg, og strikket stolpene og belegg til slutt. Jeg satt med hjertet i halsen hele tiden mens jeg strikket stolpene og belegget, og jeg var sikkert på at hele kofta skulle rakne hvert øyeblikk, men det gikk faktisk bra, og jeg har sjelden vært så stolt som når den kofta var ferdig. 

Da får jeg satse på den symaskinen, skal ikke akkurat bruke den til å sy alle klærne mine så den holder nok ☺️ 

Er noe med det å måtte klippe opp alt arbeidet 🙈 men jeg er så misunnelig på alle de som har så fine kofter, å siden jeg strikker selv så vil jeg lage en selv også istedet for å bruke masse penger på å kjøpe en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil
31 minutter siden, Springfjær skrev:

Da får jeg satse på den symaskinen, skal ikke akkurat bruke den til å sy alle klærne mine så den holder nok ☺️ 

Er noe med det å måtte klippe opp alt arbeidet 🙈 men jeg er så misunnelig på alle de som har så fine kofter, å siden jeg strikker selv så vil jeg lage en selv også istedet for å bruke masse penger på å kjøpe en. 

Det kommer til å gå kjempebra :) Alle sa det til meg også, før jeg satte i gang med min, men jeg trodde egentlig ikke på det. Men jeg valgte å prøve likevel, og jeg er veldig glad for at jeg gjorde det. Nå holder jeg faktisk på med min andre kofte, en mye mer avansert og tidkrevende (mye mer mønster enn den første + isydde armer istedenfor rundfelling), men denne gangen er jeg ikke i tvil om at det kommer til å gå bra. Jeg fikk det jo til uten problemer med den første :) Så den første kofta tror jeg er den største kneika, etter det kan man få til det meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær
1 time siden, Solsmil skrev:

Det kommer til å gå kjempebra :) Alle sa det til meg også, før jeg satte i gang med min, men jeg trodde egentlig ikke på det. Men jeg valgte å prøve likevel, og jeg er veldig glad for at jeg gjorde det. Nå holder jeg faktisk på med min andre kofte, en mye mer avansert og tidkrevende (mye mer mønster enn den første + isydde armer istedenfor rundfelling), men denne gangen er jeg ikke i tvil om at det kommer til å gå bra. Jeg fikk det jo til uten problemer med den første :) Så den første kofta tror jeg er den største kneika, etter det kan man få til det meste. 

Får bare ha litt tålmodighet så går vel det meste 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...