Gå til innhold

Hvordan bli mer utadvendt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke særlig sjenert egentlig, men jeg føler jeg har problemer med å holde en samtale gående. F.eks med kolleger. Jeg er en del yngre enn de jeg jobber med, og føler ikke alltid at jeg har noe samtaleemne å prate om. Hvis de snakker til meg om noe, så snakker jeg om det de prater om, men etterpå så har jeg liksom ikke mer å prate om.. Hvis dere skjønner?

Tenker å begynne å studere til neste år, og da skal man jo bli kjent med masse folk. Er redd jeg blir litt lost på dette med å være veldig utadvendt. Har dere noen tips? Vet jo generelt hvordan man starter med en samtale, men er redd for den pinlige stillheten og da klarer jeg ikke få noe ut av munnen, haha..

Anonymkode: 79db5...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme her ingen problem med å prate med fremmede og delta i en eksisterende diskusjon, men å starte og holde liv i en samtale er jæ..... vanskelig. Da kommer de stille periodene og stressnivået øker!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, helt_vanlig_mann skrev:

Samme her ingen problem med å prate med fremmede og delta i en eksisterende diskusjon, men å starte og holde liv i en samtale er jæ..... vanskelig. Da kommer de stille periodene og stressnivået øker!!!

Uff, hater det! 

Anonymkode: 79db5...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er god på de stille periodene, men sliter med å starte samtaler. Hvorfor er folk så redd stillhet?

Anonymkode: 89346...9c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løser slikt ved å være nysgerrig på den andre personen (selv om jeg ikke alltid er det). Selv om du er yngre så har dere vel alltids noe å kunne snakke om. Spinn videre på samtaleemner og spør spørsmål og la den andre snakke om seg selv. Folk elsker å snakke om seg selv, stort sett. Er ivertfall bedre enn pinlig taushet.

Anonymkode: f72a1...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lyst til å være mer aktiv enn du er, er det neppe at du er introvert som er utfordringen. Les deg opp, sørg for at du kan delta i samtaler - eller velg å prate med de du har noe felles med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må lytte, være interessert(oppriktig eller dyktig falsk). Vær vennlig, bruk stemmen og kroppen ved å vise interesse.

Vær var på såkalte jumpoff points som du kan spørre videre om, f.eks "jeg studerer og jobber som bartender på xxx"

- Så spennende, Hvor studerer du? (klassisk), - det er lenge siden jeg har vært på xxx, har du jobbet der lenge? - Du kommer nok borti mange mennesketyper da, hva er favorittdrinken din?

Jeg er introvert jeg da, men ikke så sjenert, problemet er at jeg ikke har lært meg tidligere å være flink på samtaler. 

Bestemte meg for 2 år siden å fokusere på dette, har lest litt bøker bl.a how to win friends & influence people, samt Models (mer en sjekkebok) en rekke ganger. 

Introvert er ikke det samme som sjenert, men man kan bli sjenert når man ikke er like aktiv sosialt som ekstroverte. Det er i bunn og grunn en øvelse.

Du må kunne takle stillheten (den er ikke farlig), du må finne din egen måte å være på og ikke late som om du er en ekstrovert, spørr folk om dem selv, mennesker elsker å fortelle om seg selv og vi liker automatisk personer som ser ut til å like oss.

Anonymkode: 707fd...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man må lytte, være interessert(oppriktig eller dyktig falsk). Vær vennlig, bruk stemmen og kroppen ved å vise interesse.

Vær var på såkalte jumpoff points som du kan spørre videre om, f.eks "jeg studerer og jobber som bartender på xxx"

- Så spennende, Hvor studerer du? (klassisk), - det er lenge siden jeg har vært på xxx, har du jobbet der lenge? - Du kommer nok borti mange mennesketyper da, hva er favorittdrinken din?

Jeg er introvert jeg da, men ikke så sjenert, problemet er at jeg ikke har lært meg tidligere å være flink på samtaler. 

Bestemte meg for 2 år siden å fokusere på dette, har lest litt bøker bl.a how to win friends & influence people, samt Models (mer en sjekkebok) en rekke ganger. 

Introvert er ikke det samme som sjenert, men man kan bli sjenert når man ikke er like aktiv sosialt som ekstroverte. Det er i bunn og grunn en øvelse.

Du må kunne takle stillheten (den er ikke farlig), du må finne din egen måte å være på og ikke late som om du er en ekstrovert, spørr folk om dem selv, mennesker elsker å fortelle om seg selv og vi liker automatisk personer som ser ut til å like oss.

Anonymkode: 707fd...c24

Støtter dette. Jeg er også introvert og merker at jo mindre sosial jeg er, dess mer trekker jeg meg inn i skallet mitt og blir dårligere til å snakke med folk. Så jeg har stor tro på verdien av å øve masse og å utfordre deg selv sosialt (snakke med fremmede, holde taler eller presentasjoner hvis du får muligheten, dra steder hvor du møter nye folk og må mingle osv.). Også er det viktig å holde seg litt oppdatert om hva som skjer uti verden og hva folk flest engasjerer seg i. Og still spørsmål, som flere her nevner så elsker de fleste mennesker å snakke om seg selv. 

Anonymkode: 7e1ef...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...