AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #1 Skrevet 23. august 2018 Hei, jeg har et lite problem Når jeg er ute blant folk og driver å snakker med folk i alle slags omgivelser har jeg alltid hatt litt problemer med å snakke tydelig nok. Det er liksom litt kjipt å måtte si alt opp igjen 3-4 ganger før folk forstår hva jeg sier. Jeg har alltid snakket litt utydelig, og det er veldig irriterende; er det noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for å snakke bedre? Hvis det er noen som kan hjelpe eller komme med noen tips til meg så hadde det vært kjempesnilt. Anonymkode: aaa9f...637
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #2 Skrevet 23. august 2018 Snakk litt senere og konsentrer deg om å uttrykke alle stavelsene. Rett og slett snakk såpass langsomt at du får tid til å artikulere skikkelig. Jeg gjør det slik som over når jeg holder foredrag, og det fungerer bra Anonymkode: 079ff...50d
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #3 Skrevet 23. august 2018 Øv deg masse på å lage lydene riktig. En del sangøvelser er fine for dette, blant annet "p t k" (bruk masse kraft bak vær lyd, og varier rekkefølgen), "sprøtt knekkebrød" (synges flere ganger etter hverandre i forskjellig tonehøyde) og "tre små kinesere på høybroplass" (kjent sang. Syng den flere ganger der du bytter ut alle vokaler i hele sangen med samme vokal gjennom hele). Tungetvistere er også fine. F.eks "ibsens ripsbærbusker og andre buskevekster" og "she sells sea shells by the sea". Tren deg også på å lage god stemme. Sett opp en mikrofon et par meter unna deg, og si noe, f.eks et dikt. Pass på at alle lyder er helt klare (gjerne overdrevent tydelig), og snakk ganske langsomt med god pause. Lytt, og hør hvor det er utydelig. Prøv på nytt til det blir bra. Pass på at du har nok stemmevolum. Dette må øves opp, helst ofte. Gjør det til en vane å snakke høyt til deg selv hver gang du er på badet, lager mat,kjører bil eller noe annet du gjør alene. Få hjelp av noen. Andre kan høre hvordan du snakker bedre enn deg selv, og da kan du finne ut hvordan andre lager lyder. Kanskje har en dårlig måte å lage lydene på? Sangtrening er en god måte å øve stemmen. Meld deg inn i et voksenkor for amatører, det finnes mange, gjerne i forbindelse med kirka. Mange slike kor har en del sangtrening. Anonymkode: 69255...31e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #4 Skrevet 23. august 2018 Har du kort tungebånd? Altså, hvis du gaper så høyt du kan, klarer du å nå ganen med tungespissen? Det på bildet er kort (rekker ikke opp til ganen): Kort tungebånd kan bl.a gi ulike talefeil hos voksne. Kan klippes hos enkelte eksperter, det kan hjelpe. Anonymkode: 68a2f...b83
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå