Gå til innhold

Barn og litt kaffe

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Jeg har ikke brukt ordet "usunt", det er det du som har sagt. Jeg skrev "Hva er egentlig poenget med å gi et lite barn kaffe? Det er jo ikke noe positivt ved det. Veldig unødvendig.". Det jeg da sier er, hvorfor gi et barn kaffe? For at de skal våkne opp? Om de er trøtte så får de tas en lur. Du prakker ikke på et lite barn kaffe for å kvikne til! Det er høyst unødvendig å gi et lite barn kaffe. Ja sjokolade er usunt men det kan ikke sammenlignes med kaffe. 

Sto det at de «prakket» kaffe på barnet? Er det snakk om tvang plutselig nå? 

Argumentet ditt slik jeg forsto det var at det «er ikke positivt» det kan man si om veldig mye, og likevel lar man barna få det. 

Jeg tror ikke det var snakk om besteforeldre som «prakket» store mengder kaffe på et lite barn, men et lite barn som ville smake selv. Som andre sier så fikk de sukkerbiter dynket i kaffe som barn, eller smake på litt kaffe med fløte. I min verden er det langt mindre skade enn for eksempel besteforeldre som gir ubegrenset med søtsaker og brus. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 hours ago, ♥ said:

Det er bedre å få for lite av det som er nødvendig enn å aldri kunne få noe unødvendig, er det noe som heter.

Å koble noen skarve kaffeslurker til overvekt faller på sin egen urimelighet. Jeg ser du går omveien om brus og kaker, men det var altså kaffe det var snakk om.

Holdningene er de samme. Du tror besteforeldrene gir kaffe, men vil nekte barnet smake på kaker, brus, godteri osv? Nei. Holdningen til kaffe viser den generelle holdningen til den type drittmat

Anonymkode: e7b2f...767

Skrevet
1 hour ago, veggteppe said:

Dette gjelder jo for absolutt ALT som er usunt; godteri, kjeks, sjokolade, chips, popcorn, brus, saft, smør, fløte, krem, rødt kjøtt ost osv osv osv. 

Likevel ganske kjipt og slitsomt å være den ungen som bare skal leve på grønnsaker, vann og kornprodukter..

TS: jeg har hørt at i Sverige (og andre land?) er det ikke uvanlig at barn drikker litt kaffe blandet med fløte. 

Nå er jeg ikke fan av å gi barn koffein, jeg har selv drukket bare en kopp mer enn anbefalt for ammende mødre og sett baby med nærmest koffeinsjokk. Far i huset ga vårt «lillegull»ett glass med Pepsi max og «lillegull» oppførte seg som ei lausbikkje med rabies.

så koffein til barn er no-go i vårt hjem. Men, som en annen bruker i tråden skriver så har jo far sagt ifra og dette ble respektert, så da er det jo en ikke-sak? 

Det er ganske stor forskjell på normal, sunn mat (kjøtt, fisk, linser, bønner, grønnsaker, nøtter, frø, frukt osv) og det du sier her. Det går an å spise bare god mat og fortsatt leve sunt. Tenk det ! I tillegg blir man ikke avhengig av at alt skal være så fett, salt og surket for å smake. Drittmat påvirker smaksløkene negativt, de gjør at man stadig krever mer salt, søtt og fett for at maten skal "smake". Mens egentlig hadde normal mat smakt mye mer og bedre om de droppet junken

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holdningene er de samme. Du tror besteforeldrene gir kaffe, men vil nekte barnet smake på kaker, brus, godteri osv? Nei. Holdningen til kaffe viser den generelle holdningen til den type drittmat

Det er din antagelse, og ikke et faktum.

Du vet at disse besteforeldrene drikker kaffe, hva de ellers setter på bordet vet du lite og ingen ting om.

Btw: jeg vet om flere barn som ble oppmerksom på eksistensen av sjokolade og is før konfirmasjonen. Det går bra, altså. Skaden det kan gjøre er i høyeste grad mengdeavhengig.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, ♥ said:

Det er din antagelse, og ikke et faktum.

Du vet at disse besteforeldrene drikker kaffe, hva de ellers setter på bordet vet du lite og ingen ting om.

Btw: jeg vet om flere barn som ble oppmerksom på eksistensen av sjokolade og is før konfirmasjonen. Det går bra, altså. Skaden det kan gjøre er i høyeste grad mengdeavhengig.

Svar på spørsmålet mitt, da, tror du besteforeldrene vil gi kaffe, men ikke is, godteri, brus osv? 

Btw, du er flink å ta ting ut av kontekst og ikke forstå det som skrives

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

En skal tenke seg om før en gir barn koffeinholdige matvarer. I tillegg til koffein i kaffe finnes stoffet i sjokolade, te og cola-drikker. Kaffe er likevel i en særstilling fordi konsentrasjonene er mye høyere enn i de andre kildene.

Det finnes lite forskning når det gjelder effektene av koffein på barn. Fra de få studiene som er publisert, går det frem at barn kan utvikle toleranse, og få tilsvarende abstinenssymptomer, som oss voksne. Denne effekten oppstår ved svært lave doser. I tilegg kan høye doser koffein føre til uro, engstelse og angstsymptomer hos følsomme unge. Fra voksne vet vi at koffein øker innsovningstiden og forstyrrer søvnkvaliteten, - det er ingen grunn til å tro at dette ikke gjelder barn også, selv om det ikke finnes egne studier på dette.

Noen få slurker er neppe skadelig, selv om du muligens vil merke at barnet bruker lenger tid å sovne hvis barnet får det på kvelden. På den annen side er det lett å tenke seg at hvis barnet først får smaken på dette, kan han/hun ønske større doser etter hvert, doser som fører til den milde avhengigheten mange av oss voksne har.

Anonymkode: 7a2d2...e95

Herregud - "doser", høres ut som du snakker om marihuana 

Anonymkode: f4ebc...074

• Liker 1
Skrevet

Jeg drakk kaffe når jeg var liten! Halv kopp kaffe med halv kopp melk. (Liten barnekopp) 

Lever fortsatt gitt.....verre med alle E-dritten som "lillegull" får i seg tenker jeg,,..

Anonymkode: cce67...2bc

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å gi barn mat og drikke som er unødvendig synes jeg er tåpelig. Barn må ikke smake på alle typer godterier, brus, saft, kaffe, te, kaker osv. Det kommer selvsagt an på hvilken alder det er snakk om her, men å gi minst mulig av denne type dritt som øker antall dårlige bakterier i magen og i verste fall kan føre til IBS over flere år, som gir økt lyst på søtt og dårlig mat og økt sjanse til fedme osv ser jeg på som innafor. 

Har selv vokst opp i en familie og slekt der man er raus med den type ting og selv om vi er en stor slekt er nesten alle overvektige. Det er en grunn til at fedme og overvekt i Norge er skyhøyt, så ikke kom her med "å, dere er så hysteriske". Vi har faktisk et vektproblem i Norge og det er ikke "alle andre" sin feil. 

Man blir feit av å spise flere kalorier enn man forbrenner. Samme hva kilden er. Det er ikke så mystisk. 

Anonymkode: f4ebc...074

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Svar på spørsmålet mitt, da, tror du besteforeldrene vil gi kaffe, men ikke is, godteri, brus osv? 

Jeg tror at besteforeldrene vil gi av det som inngår i kostholdet i hjemmet. Er det normalt med is, godteri og brus vil nok barnet få av det også ja. Hva, når og i hvor stor mengde vet vi ikke, for alt vi vet kan dette være fairtradekaffe servert av veganske raddiser som serverer usaltede macademianøtter annenhver lørdag. Da snakker vi farlig for småbarn. Men dette gjaldt altså kaffe. Da er det meningsløst å dra inn annet. Du minner om indremisjonen som nekter ungdommene å danse fordi sex er så skummelt. Det kan av og til være best å diskutere det som er, og ikke det man selv har et sykt oppheng på.

Spørsmål: mener du i ramme alvor at barn tar skade av det besteforeldrene gir dem? I så fall er enten besteforeldrene ekstreme i sin omgang med usunne matvarer, eller så bor barnet der. Det er hverdagskostholdet som teller mest.

Min far er ekstrem når det gjelder nugatti. Når vi er der er minste brun rundt munnen etter et kvarter, hn og bestefar har en hemmelighet. Særlig, ja. Men skader det? Neppe! Nugatti er strengt kontrollert her hjemne, og det er her de fleste brødskivene blir smurt.

Skrevet
1 hour ago, ♥ said:

Jeg tror at besteforeldrene vil gi av det som inngår i kostholdet i hjemmet. Er det normalt med is, godteri og brus vil nok barnet få av det også ja. Hva, når og i hvor stor mengde vet vi ikke, for alt vi vet kan dette være fairtradekaffe servert av veganske raddiser som serverer usaltede macademianøtter annenhver lørdag. Da snakker vi farlig for småbarn. Men dette gjaldt altså kaffe. Da er det meningsløst å dra inn annet. Du minner om indremisjonen som nekter ungdommene å danse fordi sex er så skummelt. Det kan av og til være best å diskutere det som er, og ikke det man selv har et sykt oppheng på.

Spørsmål: mener du i ramme alvor at barn tar skade av det besteforeldrene gir dem? I så fall er enten besteforeldrene ekstreme i sin omgang med usunne matvarer, eller så bor barnet der. Det er hverdagskostholdet som teller mest.

Min far er ekstrem når det gjelder nugatti. Når vi er der er minste brun rundt munnen etter et kvarter, hn og bestefar har en hemmelighet. Særlig, ja. Men skader det? Neppe! Nugatti er strengt kontrollert her hjemne, og det er her de fleste brødskivene blir smurt.

Så du har bestemt deg for at mine meninger minner deg om indremisjonen. Du tror ikke at følelsene dine kommer i veien her? 

Jeg har forklart mine meninger tidligere, føl deg fri til å faktisk lese dem istedetfor å anta hva jeg mener og tenke at jeg minner om indremisjonen

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både hos oss og besteforeldrene får barna smake kaffe en gang iblant, men is, godteri og brus får de veldig sjeldent. Ser ikke at det er noen sammenheng mellom de tingene i det hele tatt.

Skrevet

Jeg syntes det var så hyggelig når vi hadde gjester til kaffe da jeg var liten, for da kunne jeg snike meg rundt bordet og drikke restene etter at gjestene hadde reist seg for å gå. Mamma sier de måtte rydde av bordet KJAPT for jeg kunne løpe rundt og tømme kopp etter kopp med kald kaffe på null komma svisj. Jeg var vel 2 år når jeg begynte. Mamma og pappa investerte i kaffekanne med barnesikring for å holde meg unna. 

Verdt å nevne: drikker ikke en dråpe kaffe i dag. Fikk helt noia etter siste graviditet (kastet opp bare av eimen av kaffe).

men ja: tror det går fint å smake litt :) men sikkert lurt å begrense mengden. Og: besteforeldre skal høre på foreldre, det er dere som bestemmer, ikke dem. Punktum.

Anonymkode: eb9d7...c42

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min på halvannet har fått smake lunka kaffe med melk (som jeg drikker den) og iskaffe. Hun maste, smakte, rynket på nesen og aldri mer. Bedre det enn at hun skal "mase" hver gang og jeg sier nei...og hun ser jeg drikker det flere ganger om dagen. Ikke er hun særlig interessert i sjokolade heller. Kun fordi hun har fått smake. 

Jada, og vi lot guttungen få lov til å smake på bikkjematen i håp om samme effekt, men han elsket det. Vi kommer ikke til å prøve den taktikken med øl, for å si det sånn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...