AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #1 Skrevet 22. august 2018 Lillegull har vært hos besteforeldrene og samboer var innom for å hente noe. Da oppdaget han at de ga lillegull kaffe. Det er jo i bunn og grunn ikke farlig, men samboer sa at han ikke likte det og besteforeldrene har sagt i fra til meg at de syns det er litt dumt at de ikke får lov å gi lillegull en eller to dråper kaffe, for det er jo ikke farlig. Føler meg litt mellom barken og veden for jeg vet at det ikke er farlig med litt kaffe, men samtidig syns ikke jeg heller at det er greit. Tipa og råd mottas med takk Anonymkode: c081e...b27
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #2 Skrevet 22. august 2018 Hvor gammel er "lillegull" da? De fleste barn liker jo ikke smaken, så kan ikke tenke meg at det er noe ille i små mengder. Anonymkode: 85d43...f41 8
sofabord Skrevet 22. august 2018 #3 Skrevet 22. august 2018 Det hørtes merkelig ut. Besteforeldrene bør respektere deres ønske. Ikke ok 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #4 Skrevet 22. august 2018 Men* ikke så. Sorry Anonymkode: 85d43...f41
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #5 Skrevet 22. august 2018 En skal tenke seg om før en gir barn koffeinholdige matvarer. I tillegg til koffein i kaffe finnes stoffet i sjokolade, te og cola-drikker. Kaffe er likevel i en særstilling fordi konsentrasjonene er mye høyere enn i de andre kildene. Det finnes lite forskning når det gjelder effektene av koffein på barn. Fra de få studiene som er publisert, går det frem at barn kan utvikle toleranse, og få tilsvarende abstinenssymptomer, som oss voksne. Denne effekten oppstår ved svært lave doser. I tilegg kan høye doser koffein føre til uro, engstelse og angstsymptomer hos følsomme unge. Fra voksne vet vi at koffein øker innsovningstiden og forstyrrer søvnkvaliteten, - det er ingen grunn til å tro at dette ikke gjelder barn også, selv om det ikke finnes egne studier på dette. Noen få slurker er neppe skadelig, selv om du muligens vil merke at barnet bruker lenger tid å sovne hvis barnet får det på kvelden. På den annen side er det lett å tenke seg at hvis barnet først får smaken på dette, kan han/hun ønske større doser etter hvert, doser som fører til den milde avhengigheten mange av oss voksne har. Anonymkode: 7a2d2...e95 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #6 Skrevet 22. august 2018 jeg hadde ikke villet gå inn for å gi barn kaffe, da det er avhengighetsskapende og det kan nok absolutt skape uro. jeg begynte med kaffe når jeg var 12 og har vært avhengig siden. søsknene mine har vel ikke smakt kaffe, men de har heller pimpet i seg litervis av cola, noe jeg ikke har gjort på mange år. tror nok at kaffe er mye bedre enn cola, hvis man først skal gjøre seg avhengig av noe. Anonymkode: 83f95...e2f
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #7 Skrevet 22. august 2018 Lillegull 😅 Anonymkode: 1e381...eb6 20
Kitcat Skrevet 22. august 2018 #8 Skrevet 22. august 2018 Å få smake noen dråper kaffe hos besteforeldre en sjelden gang tror jeg ingen barn har noe vondt av, og hadde ikke giddet lage noen sak ut av det. Å lære barn å drikke kaffe fast derimot virker helt unødvendig, da ville jeg satt foten ned. 10
SoWhat? Skrevet 22. august 2018 #9 Skrevet 22. august 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: En skal tenke seg om før en gir barn koffeinholdige matvarer. I tillegg til koffein i kaffe finnes stoffet i sjokolade, te og cola-drikker. Kaffe er likevel i en særstilling fordi konsentrasjonene er mye høyere enn i de andre kildene. Det finnes lite forskning når det gjelder effektene av koffein på barn. Fra de få studiene som er publisert, går det frem at barn kan utvikle toleranse, og få tilsvarende abstinenssymptomer, som oss voksne. Denne effekten oppstår ved svært lave doser. I tilegg kan høye doser koffein føre til uro, engstelse og angstsymptomer hos følsomme unge. Fra voksne vet vi at koffein øker innsovningstiden og forstyrrer søvnkvaliteten, - det er ingen grunn til å tro at dette ikke gjelder barn også, selv om det ikke finnes egne studier på dette. Noen få slurker er neppe skadelig, selv om du muligens vil merke at barnet bruker lenger tid å sovne hvis barnet får det på kvelden. På den annen side er det lett å tenke seg at hvis barnet først får smaken på dette, kan han/hun ønske større doser etter hvert, doser som fører til den milde avhengigheten mange av oss voksne har. Anonymkode: 7a2d2...e95 Ohmygod! Jeg fikk kaffedråper av min farmor. Da jeg var tretten år drakk jeg en halv kopp ( min egen) pr dag. Da jeg var 16 fikk jeg mitt første glass ( halvt dog) med vin. Jeg har sovet veldig godt i alle år gitt 🙂 vær så snill. Å SMAKE på kaffe er så uskyldig. Slutt med all pekefingre og hysteri. Hjelp. Dette var til Ts også. Slapp av litt!! 9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #10 Skrevet 22. august 2018 Jeg likte å få sukkerbiter dyppet i kaffe da jeg var liten. Jeg er nå 50+ og har ingen skader, hverken av sukkerbitene eller kaffen. Så ts, jeg tror ikke det er skadelig. Anonymkode: dba12...e59 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #11 Skrevet 22. august 2018 En kjent blogger begynte å drikke kaffe da hun var fire år. Det stod på bloggen. Kan ikke skjønne at foreldre vil gi barna kaffe. Hva skal det være godt for. Koffeinet og de andre stoffene er ikke bra for barn. Anonymkode: 7d912...ff5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #12 Skrevet 22. august 2018 Min løp rett bort til statoilkoppen til bestefar å lirket oppi ett sugerør å tok en stoooor sup. Selv om han ikke får lov er det vanskelig å hindre at det skjer innimellom. Han har ikke tatt skade av det. Så slapp av ts. Anonymkode: a4961...75a 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #13 Skrevet 22. august 2018 Jeg har drukket kaffe så lenge jeg kan huske, fikk smake kaffe dråper fra jeg klarte å reise meg langs stue bordet. Lever i beste vellgående! 😅 Tåler enorme mengder koffein i forhold til andre, men om det har med tidlig kaffedrikking å gjøre vet jeg ikke. Kommer ikke til å gi mine barn kaffe,men å smake en dråpe her og der er nok ikke farlig Anonymkode: 9c43d...aca 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #14 Skrevet 22. august 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg likte å få sukkerbiter dyppet i kaffe da jeg var liten. Jeg er nå 50+ og har ingen skader, hverken av sukkerbitene eller kaffen. Så ts, jeg tror ikke det er skadelig. Anonymkode: dba12...e59 Det var skikkelig snadder. Jeg pleide også å få melk med litt kaffe i hos besteforeldrene mine. Ba aldri om kaffe hjemme, selv om jeg lagde den hver dag fra jeg var 7 år (kokekaffe) Anonymkode: 35440...9af 1
funginger Skrevet 22. august 2018 #15 Skrevet 22. august 2018 Hvis alle de voksne koser seg med kaffe er det vel ikke så rart at ungen vil smake litt. Det er STOR forskjell på å la ungen smake litt og å servere en stor kopp. 4
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 22. august 2018 #16 Skrevet 22. august 2018 (endret) w Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest BearMama Skrevet 23. august 2018 #17 Skrevet 23. august 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg likte å få sukkerbiter dyppet i kaffe da jeg var liten. Jeg er nå 50+ og har ingen skader, hverken av sukkerbitene eller kaffen. Så ts, jeg tror ikke det er skadelig. Anonymkode: dba12...e59 Tror hele min generasjon pleide å dyppe sukkerbiter i kaffen til besteforeldre og foreldre. Aldri tatt skade av det 😃
skruf Skrevet 23. august 2018 #18 Skrevet 23. august 2018 At små barn drikker kaffe på jevnlig basis synes jeg ikke noe om. Man ville ikke gitt en 3-åring redbull heller. Det er endel koffein i det, er oppkvikkende og gir raskere hjerterytme. (da jeg var lita så fikk jeg høre at barn skulle ikke drikke kaffe for da sluttet de å vokse...) Men om barn får eller stjeler en sup kaffe i ny og ne tror jeg ikke gjør noe, hadde dog ikke akseptert at noen ga mine unger kaffe regelmessig da de var små. Oldemoren til yngste vår ga jentunge en kopp kaffe engang hun passet henne; halve kruset var kaffe og resten melk, samt mange skjeer sukker oppi. Jenta ble helt i hundre og sovnet ikke før langt på natt (selv jeg kan ikke drikke kaffe om kveldene, får ikke sove). Det syntes jeg ikke var greit. 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 23. august 2018 #19 Skrevet 23. august 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg likte å få sukkerbiter dyppet i kaffe da jeg var liten. Jeg er nå 50+ og har ingen skader, hverken av sukkerbitene eller kaffen. Bestefar spiste også sukkerbiter duppet i kaffe i alle år, og han er død nå. Sier seg selv at det ikke er ok å gi små barn sukkerbiter duppet i kaffe, hvorfor i alle dager skal man gi sånt til små unger?
Gjest Stella Rose Skrevet 23. august 2018 #20 Skrevet 23. august 2018 Da jeg var liten fikk jeg beskjed om at jeg ville slutte å vokse om jeg smakte så mye som en dråpe, trodde lenge det var sant. Men jeg ser heller ikke poenget i at barn skal drikke kaffe, det er en voksen drikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå