Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et problem som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med?

Jeg har en kjæreste som har økonomiske problemer fra tidligere, og aldri har lært seg økonomistyring. Hen har etter min mening hatt flere muligheter til å få orden på dette, men jeg tror ikke hen er motivert nok eventuelt så får han det faktisk ikke til rent praktisk.
Vi har sannsynligvis også helt ulike verdier på dette området og er så ulike som man kan få blitt (på dette området).

Jeg setter økonomisk trygghet svært høyt, og har selv veldig god økonomi i tillegg til god kontroll på dette området. Problemet er at vi sannsynligvis har blitt oppdratt helt forskjellig. Der jeg har lært meg viktigheten av å spare til ting man ønsker seg, lage en plan for å ha råd til ting man har lyst til, og følge denne planen. (Der forbruks gjeld og kredittkort er helt ukjent for meg). Er problemet at kjæresten min er rake motsetning. Hen har ikke lært å spare, og har veldig lav økonomisk kompetanse og gjennomføringevne. 

Nå er da dilemmaet mitt. Hva gjør jeg. Jeg har lyst til å få orden på hens økonomi. Jeg har så klart lyst til at dette er noe hen skulle gjort selv, men jeg må oppriktig si at jeg ikke vet om hen i det hele tatt er i stand til dette. Jeg tror også hen ser på det som overveldene og sliter med å lage en plan/tenke frem i tid.

Jeg syntes derimot at det ser rimelig enkelt ut å få kontroll på hens tidligere gjeld og få ordnet opp så han får betalt ganske mye i tillegg til å få spart seg opp en buffer. (noe hen aldri har hatt før)

Så spørsmålet mitt er: Hvordan skal jeg gå fram? 
Skal jeg bare håpe på at jeg kan motivere hen til å få ordnet opp i dette? Og la han ta fullstendig ansvar selv, og melde meg ut av dette. Eller skal jeg overta økonomistyringen for hens økonomi for en periode for å fikse økonomien hens. For deretter å lage et budsjett og en enkel måte for han å holde oversikt og leve på fremover?

Hva tenker dere?

Anonymkode: 743b5...6c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første, om man skal annonymisere kjønnet, så må det være gjennomført. Ikke vekselsvis hen og han. 

Utover det, så er økonomi noe som sitter dypt i oss. Grunnholdninger. De er preget inn i ung alder, og det endrer seg ikke på en enkel måte. Så lenge han ikke ønsker å få orden på dette, så er det umulig for deg å få til en positiv endring. På samme måte som at du ikke kan tvangsslanke en kjæreste. 

Økonomi er en av de tingene som fører til mest problemer i et forhold. Hvis man ikke har en felles forståelse for økonomi, så vil utsiktene til at forholdet varer være små. 

Om du skal gå inn og fikse det hele, så må du fungere som en slags "mamma" for kjæresten. Du må sette foten ned i forhold til forbruk, sløsing, osv. Det vil i veldig mange tilfeller føre til et slags tenåringsopprør hos partneren. I en del tilfeller der vedkommende går bak ryggen til den som prøver å få kontroll. Det er ikke positivt! 

Ikke bland din økonomi sammen med kjæresten sin! Det blir ikke vellykka sånn det er nå! 

Det jeg foreslår at du gjør, er å si at "vet du, dette fungerer ikke for meg. Jeg trenger økonomisk trygghet, jeg trenger å kunne stole på deg med penger, vite at du er fornuftig og trygg. Sånn du forholder deg til penger nå, så er du ikke det. Er du villig til å jobbe med å rydde opp i det?"

Deretter må dere sette dere ned og snakke penger. Finne ut hvor ting gikk feil, hva som kan gjøres for å endre mønstrene. Økonomi er mer psykologi enn matte. 

Du kan se litt på Dave Ramsey sitt program. Han har veldig mange gode poeng, selv om det er i overkant mye religion for min smak. Nummer et er uansett at personen vedkjenner seg at det er et problem og at det er et reelt behov for endring. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke du kan fikse hans grunnleggende holdninger og mønstre, det kommer litt an på alderen hans og personligheten hans generelt. Er han åpen for å se egne feil og har et ønske om endring, er det håp. Og du kan alltids tilby å hjelpe han med å få kontroll på gjelden hvis du tror han er åpen for det. Men han kommer nok aldri til å være like økonomisk bevisst og ansvarlig som det du er. Jeg forstår det sånn at dere ikke er samboere? Da bør du egentlig ikke bli for engasjert i hans økonomi, eventuelt kan du informere om eventuelle krav du har før samboerskap/giftemål er aktuelt. Som Juniper sier så er det ikke en god løsning å ta over styringa og bli "mamma" for han, for noen av dere.

Anonymkode: 27f9a...6c6

Skrevet

Hvor gammel er kjæresten din? Tenker at det kan ha litt og si for hvor "lett" det vil være å endre innarbeidede gamle vaner. Er han 40, er det et veldigt skip å snu på rett kurs, da vanene har sittet i så lenge. Er han derimot 22, er det ikke mange år han har hatt feil vaner, så det kan la seg enklere gjøre "å styre" og hjelpe han over på rett kurs.

Du bør egentlig bestemme deg for hvorvidt du er villig til å leve med en mann som har et så ukontrollerbart forhold til penger. Det kan bli din ruin også, ikke bare hans, for han kan dra deg med ned i avgrunnen med levesettet sitt om dere f.eks bor sammen. Det HAR vært skrevet i media om tilfeller der samboere med skakkjørt økonomi og lyst på mere penger, har stjålet bank-id brikken til kjæresten sin og tatt opp forbrukslån i hennes navn. Så desperate kan folk bli etter penger, at de svindler og bedrar. Sier ikke at dette gjelder din kjæreste, men jeg ville vært veldig forsiktig med å bo sammen med en person med så dårlig økonomisk styring.

Anonymkode: 61b2e...749

Skrevet

Har kjæresten din selv lyst til å få orden på økonomien sin, da? Du sier at du tror han føler det som overveldende/slitsomt å lage en plan og tenke framover, så da tenker jeg at det kanskje er noe du kan hjelpe ham med. Ikke overta styringen helt, og ikke legge alt ansvaret over på ham, men et slags samarbeid der du hjelper ham, forutsatt at han ønsker dette. En ting er jo gjennomføringsevne, slikt kan faktisk læres, noe annet er vilje til å endre dårlige vaner.

Skrevet
2 timer siden, Juniper skrev:

For det første, om man skal annonymisere kjønnet, så må det være gjennomført. Ikke vekselsvis hen og han. 

Utover det, så er økonomi noe som sitter dypt i oss. Grunnholdninger. De er preget inn i ung alder, og det endrer seg ikke på en enkel måte. Så lenge han ikke ønsker å få orden på dette, så er det umulig for deg å få til en positiv endring. På samme måte som at du ikke kan tvangsslanke en kjæreste. 

Økonomi er en av de tingene som fører til mest problemer i et forhold. Hvis man ikke har en felles forståelse for økonomi, så vil utsiktene til at forholdet varer være små. 

Om du skal gå inn og fikse det hele, så må du fungere som en slags "mamma" for kjæresten. Du må sette foten ned i forhold til forbruk, sløsing, osv. Det vil i veldig mange tilfeller føre til et slags tenåringsopprør hos partneren. I en del tilfeller der vedkommende går bak ryggen til den som prøver å få kontroll. Det er ikke positivt! 

Ikke bland din økonomi sammen med kjæresten sin! Det blir ikke vellykka sånn det er nå! 

Det jeg foreslår at du gjør, er å si at "vet du, dette fungerer ikke for meg. Jeg trenger økonomisk trygghet, jeg trenger å kunne stole på deg med penger, vite at du er fornuftig og trygg. Sånn du forholder deg til penger nå, så er du ikke det. Er du villig til å jobbe med å rydde opp i det?"

Deretter må dere sette dere ned og snakke penger. Finne ut hvor ting gikk feil, hva som kan gjøres for å endre mønstrene. Økonomi er mer psykologi enn matte. 

Du kan se litt på Dave Ramsey sitt program. Han har veldig mange gode poeng, selv om det er i overkant mye religion for min smak. Nummer et er uansett at personen vedkjenner seg at det er et problem og at det er et reelt behov for endring. 

Jeg fant ut etter et halvhjertet forsøk på kjønnskorrigering, at det med kjønn ikke var så viktig allikevel. Beklager den halvveis gjennomførte anonymiseringen. 

Jeg tror han virkelig ønsker å få orden, men jeg tror at han samtidig er svært impulsiv og ønsker andre ting. Så til tider så er nok korttids-ønskene litt høyere på listen enn langtidsønskene. Dette kombinert med at han aldri har lært seg økonomistyring gjør det nok litt vanskelig for han.

Jeg forstår egentlig hva du skriver om at jeg ikke skal opptre som en mamma for han. Samtidig så er det svært fristende å bare ta kontroll og fikse det. For deretter å gi han muligheten til å vise at han klarer å overholde et budsjett i ettertid. Men det blir nok en bjørnetjeneste fra min side. Så jeg skal ta til meg rådet ditt angående det.

Vi har pratet mye om penger selv om jeg merker at dette er ekstremt ubehagelig for han. Noe som ikke er så rart. Men han vedkjenner at det er et problem. Så det er iallefall positivt. 

Takk for svar!

Skrevet

Hvis han virkelig er motivert, så er You Need A Budget en veldig god nettside og app for å få kontroll på forbruk og økonomi. 34 dagers gratis prøving, som kan utvides hvis du spør pent. De har også en nyttig artikkel om "Wish farm" som en ide om hvordan man kan spare til små og store ting man har lyst på.

Anonymkode: 56a07...a82

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant ut etter et halvhjertet forsøk på kjønnskorrigering, at det med kjønn ikke var så viktig allikevel. Beklager den halvveis gjennomførte anonymiseringen. 

Jeg tror han virkelig ønsker å få orden, men jeg tror at han samtidig er svært impulsiv og ønsker andre ting. Så til tider så er nok korttids-ønskene litt høyere på listen enn langtidsønskene. Dette kombinert med at han aldri har lært seg økonomistyring gjør det nok litt vanskelig for han.

Jeg forstår egentlig hva du skriver om at jeg ikke skal opptre som en mamma for han. Samtidig så er det svært fristende å bare ta kontroll og fikse det. For deretter å gi han muligheten til å vise at han klarer å overholde et budsjett i ettertid. Men det blir nok en bjørnetjeneste fra min side. Så jeg skal ta til meg rådet ditt angående det.

Vi har pratet mye om penger selv om jeg merker at dette er ekstremt ubehagelig for han. Noe som ikke er så rart. Men han vedkjenner at det er et problem. Så det er iallefall positivt. 

Takk for svar!

Hør på noen av Daves podcast med han. Det kan fenge.

https://www.daveramsey.com/show/podcasts#the-dave-ramsey-show

Skrevet (endret)

Min kjæreste er akkurat lik som din.

Den dagen vi bestemmer oss for å kjøpe en felles bolig e.l, og dermed i større grad får felles økonomi, blir det jeg som tar kontroll over husholdningsøkonomien. 

Jeg har forsøkt forskjellige tilnærminger i forholdet, og det som har "fungert best" (om man kan kalle det det) er å sette klare krav om hva som er forventet, og derifra la han styre skuta selv. Selvfølgelig rettleder jeg ham inn, "trenger vi dette?" "du kan ikke gå ut og drikke øl når du er blakk", "jeg synets det er dumt at vi aldri kan gjøre noe spontant fordi økonomien din stopper oss" osv.

For oss som er svært økonomiske er det veldig fristende å bare ta kontrollen og fikse rotet, jeg er helt enig med deg. Dessverre er jo det også med på å umyndiggjøre partneren, og skaper en skjev maktbalanse som kan være uheldig. Min kjæreste ønsker at vi skal kjøpe oss en felles bolig om noen år, og jeg har sagt klart i fra om at et kriterie for det er at han faktisk sparer til egenkapital, og mer enn noen lapper i måneden (han har fint mulighet til å spare i allefall 10-15000 mnd.) Hvis det plutselig viser seg at han IKKE har spart opp tilstrekkelig EK innen det er aktuelt å kjøpe oss bolig, og det viser seg at det er fordi han har brukt i overflod/tatt av sparepenger... Ja, da kjøper jeg bolig alene, så får han betale leie til meg. 

Har hjulpet han med en del nedbetaling av forbruksgjeld osv, i form av nedbetalingsplan og pushing. Gjorde det veldig klart at han like godt kunne sitte og tenne på tusenlappene sine, og at det ikke er ok å kaste bort penger på tull hver mnd når man har en dyr gjeld som står og går. 

Men som han sier selv; begge foreldrene hans bruker penger som idioter, og han har aldri lært noe annet. Begge foreldrene hans gjør narr av meg som sparer/er nøysom, men det er helt greit. Kjæresten har etter hvert begynt å se fordelene med å ha en noenlunde stabil og trygg økonomi, og ser hva økonomisk trygghet fører med seg. Han er ordentlig stolt av meg som klarer å drive husstanden vår såpass billig som jeg gjør, og syntes det er morsomt å være med på å se hvor langt vi kan strekke kronene. Det er en start :) I tillegg ser han at "fornuftig bruk" gjør at vi har råd til å kaste litt ekstra penger inn i litt dyrere fornøyelse.

Endret av Nuttery
Skrevet

Hei ts

min mann har økonomiske problemer, og da snakker jeg om mye problemer med forbrukslån. Jeg Vett nå ikke hvor lenge du har kjent han og om du Vett hva han har brukt pengene sine på. Vær forsiktig. Min mann har slitet med det før vi ble sammen og giftet oss. Jeg ble lurt til å tro at han betaler ned lånet sitt, istedet tok han mer lån for jeg gjorde det for lett for han. Han slapp unna mye utgifter og brukte ikke pengene sine på verken meg eller selg selv. Nå har jeg flyttet hjem til familien pga de økonomiske problemene hans som og har forårsaket humørsvingninger og stygge ord han slenger mot meg når han blir sint. Vi har dessuten vært på fire ferier hvor han har ødelagt hele turen pga dårlig humør. Hver gang har han truet meg til å gå fra meg, men nå er jeg nesten klar til å gå min vei. Han har ødelagt meg psykisk. Pass på deg selv og Finn ut hva han har brukt penger på. Min mann er spilleavhengig. 

Anonymkode: 4467b...01a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...