Gå til innhold

Pendling over fjell og valg av bil - student


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg pendler fra hallingdal til Lillehammer og må over tre fjell. Tenker at Golfen fra 2001 burde byttes ut før vinteren. 

Hvilken bil ville du valgt? Er student, så billig og bra skulle jeg helst ha, men jeg tar i mot alle tips før jeg bestemmer meg. 

Anonymkode: ad9b6...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du vil ha da er en bil som er...

• pålitelig

• lettkjørt/komfortabel

• godt lys

• godt varmeapparat

• frem- eller firehjulsdrift

• billig i drift

• drivstoffgjerig

Spesielt dette med ordentlig lys ville jeg ha lagt vekk på. Da er det ett merke som vinner på slike tester gang på gang og det er Volvo. De skårer også godt på alle andre krav, helst en S60/V70, tenker jeg.

Vanligvis ville jeg ha anbefalt Kia, Toyota, Honda, det vanlige. Men mange av de har rett og slett litt puslete lykter. Unngå for all del BMW, franske biler, en del Volkswagen osv.

...og selv om lyset er godt, er ikke dette det eneste kravet. Ikke gå for bakhjulsdrift med motor bak:

1950_tatra_t87_1533338151e00f54a6DSC_738

🤪

Anonymkode: b3aa2...719

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært over de fjellene men tipper det blir ganske mye snø og glatt der.

Er det kolonne kjøring på kvelden?

 

AWD/Firehjuls-drift er noe du bør virkelig ha.

Bra lys er en av de viktigste tingene du kan tenke på. Men å velge en bil bare på grunn av lys blir litt drøyt, ledbar er billig og lyser opp veldig mye. 

Så er det jo pålitelighet, finnes ikke mye av det i f.eks en gammel Volvo s40 som har rullet 300k.

Du bør gå for noe som har ikke gått langt og er kjent for å holde ut lenge.

Nå er jeg forelsket i Audi generelt men personlig så hadde jeg gått for en Audi A4 Quattro S-Line. 

 

Dekk er absolutt noe du bør bruke godt med penger på, ingen grunn til å være kresen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi er jo kjent for å være full av feil og svært dyr i drift? Og hvordan skal du finne en Audi som er billig i innkjøp?

Anonymkode: b3aa2...719

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pendler fra hallingdal til Lillehammer og må over tre fjell. Tenker at Golfen fra 2001 burde byttes ut før vinteren. 

Hvilken bil ville du valgt? Er student, så billig og bra skulle jeg helst ha, men jeg tar i mot alle tips før jeg bestemmer meg. 

Anonymkode: ad9b6...de5

Skjønner ikke helt hvor de tre fjellene er som du skal over, Vingromsåsen er ikke noe fjell, og Golsfjellet er jo det nærmeste du kommer fjell på turen.

Men, en nyere utgave av Golf ville nok vært et fullgodt alternativ for den kjøreturen. Gjerne bensin slik at motor opprettholder temperatur selv i lengre unnabakker som det er på begge steder.

Anonymkode: 79dbf...d36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi Golsfjellet, Tonsåsen og Vingromsåsen her? I så fall har du ingen ting å bekymre deg for. Du kommer fram over disse høydedragene med en hvilken som helst bil, så lenge den er i stand. Du trenger på ingen måte bekymre deg for kolonnekjøring e.l, og det er heller ingen ting som tilsier at du må kjøpe deg en 4hjulstrekker. Det eneste jeg ville tenkt litt ekstra på mot vinteren, er gode vinterdekk, helst med pigg. Dette fordi du har mye snø- og isføre, tidvis litt sporete veger og noe mer svinger enn på E6/E16. (Jepp, jeg er lokalkjent.)
Med mindre det er mye annet galt med Golfen din kan du like gjerne beholde den. Ellers ville jeg sett etter hva som helst i kategorien «kvalitet for penga». Toyota Auris, Toyota Corolla, Volvo V40 eller V70 kan være noe å se etter. 

Anonymkode: 1d6ee...7fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Audi er jo kjent for å være full av feil og svært dyr i drift? Og hvordan skal du finne en Audi som er billig i innkjøp?

Anonymkode: b3aa2...719

Definer billig.

Kan få en grei Audi A4 som er relativt ny på rundt 100.000

Audi er et premium merke, er så klart dyrere enn andre ikke-premium biler som f.eks en Hyundai.

Audi generelt er jo ikke kjent for fullt av feil? Audi er et kjent og vel brukt merke, så klart hører man hvor mye problemer det er med bilen når 1/100 får visse problemer.

Problemer finner man overalt.

Men som sagt, det er en dyr bil å reparere hvis man først er uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på bilnettet utenom Kvinneguiden og du trenger ikke å grave dypt for å se masse horrorhistorier om upålitelige Audi. Sensor- og elektronikkfeil, trøbbel med understellet, ekstreme priser på rutinevedlikehold som skifte av registerreim. Audi er en meme for dyrt bilhold, bare hakket under LandRover.

Da er jo en Hyundai en kolossalt mye bedre bil, mye mer komfortabel også for noen som ikke er entusiast og opptatt av å vise frem en Audi. Med mindre man velger den helt ville Veloster N da.

25-cars-worth-waiting-for-2019-2022-hyun

Anonymkode: b3aa2...719

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for deres synspunkter, det settes stor pris på. 

Anonymkode: ad9b6...de5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...