Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Kontaktlinser vs briller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mente mer selvfølgelig om jeg er på besøk hos noen venner og helt spontant skal overnatte der:p 

Anonymkode: 9e9f5...99b

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men må man ikke rense de linsene hverdag? Tror ikke jeg har ork til det 😛 Blir jo mye styr om jeg kommer hjem sent en natt etter en tur på byen eller skal på overnatting og ta med alt av linseveske og etui. Er ikke dagslinser mest praktisk selv om det er dyrere?

Joda, hvis pris ikke er noe problem så er det nok mest praktisk. Da må man ha med ekstra linser hvis man skal overnatte spontant hos noen.

Anonymkode: 2c69d...fd3

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, hvis pris ikke er noe problem så er det nok mest praktisk. Da må man ha med ekstra linser hvis man skal overnatte spontant hos noen.

Men hva om man blir der lenge og ikke vet man skal overnatte. Har drukket f.eks og ender opp med det?:p Dilemmaer as

Skrevet

Må ha begge deler uansett. Bruker linser til vanlig, men jeg ser ikke godt nok uten linser til å kunne kjøre uten, så jeg må ha briller i bilen i tilfelle linsene av en eller annen grunn ikke kan brukes. 

Anonymkode: 808f0...14c

Skrevet

Brukte linser i 30 år. Siste 10-15 årene dagslinser. Nå orker ikke øynene mer. Begynte med briller mer og mer for å avlaste, nå bruker jeg bare briller. Det går fint det og- vanesak. Jeg tenker mye skjermtid både på jobb og privat har gjort øynene tørrere. I kombinasjon med ventilasjonsanlegg både på jobb og hjemme som fører til tørrere luft (samt varmepumpe) i huset. Vet det finnes dråper, øyeøvelser osv.. men øynene klarer bare ikke linser lenger. Øyelegen min i det offentlige, anbefaler ingen å bruke linser fast etter komplikasjoner han har sett fra langvarig bruk. Han er ung og bruker briller selv. Da må det være noe i det tenker jeg. Så aldri mer linser for meg. Greit å spare meg for den utgiften også. 😉

Anonymkode: a4ca7...af9

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Brukte linser i 30 år. Siste 10-15 årene dagslinser. Nå orker ikke øynene mer. Begynte med briller mer og mer for å avlaste, nå bruker jeg bare briller. Det går fint det og- vanesak. Jeg tenker mye skjermtid både på jobb og privat har gjort øynene tørrere. I kombinasjon med ventilasjonsanlegg både på jobb og hjemme som fører til tørrere luft (samt varmepumpe) i huset. Vet det finnes dråper, øyeøvelser osv.. men øynene klarer bare ikke linser lenger. Øyelegen min i det offentlige, anbefaler ingen å bruke linser fast etter komplikasjoner han har sett fra langvarig bruk. Han er ung og bruker briller selv. Da må det være noe i det tenker jeg. Så aldri mer linser for meg. Greit å spare meg for den utgiften også. 😉

Linsene nå kan knapt nok sammenliknes med linsene som var før. Så folk som begynner med linser nå, vil ha mye mindre skader på lang sikt enn de som begynte med linsene de hadde for 30 år siden, og har brukt linser opp til nå. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Linsene nå kan knapt nok sammenliknes med linsene som var før. Så folk som begynner med linser nå, vil ha mye mindre skader på lang sikt enn de som begynte med linsene de hadde for 30 år siden, og har brukt linser opp til nå. 

Hvis man får skader av linser hvorfor selges det da?:o 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en risiko med alt. Folk har blitt blinde av mascara liksom, men det betyr ikke at mascara er farlig. Samme med linser. 

Skrevet

Jeg har brukt linser i 14-15 år. Bruker månedslinser, som kun tas ut ved bytte en gang i måneden. 
Om jeg sover dårlig blir jeg tørr på øynene når jeg våkner, og en dråpe øyevann hjelper. 
Fordelen for meg med linser er at jeg slipper tenke på dem. Dem er aldri i veien, jeg slipper ha med pusseskinn i veska, jeg kan gå inn/ut på vinter uten dugg, jeg kan bruke akkurat de solbrillene jeg føler for. Sovner jeg på sofaen eller over en bok i senga er det ikke sjanse for at noe blir ødelagt. Jeg betaler en fast sum i måneden (269kr), får linsene tilsendt, og blir innkalt på undersøkelser årlig for å være sikker på at det er riktig styrke. Er styrken blitt endret, byttes det på 2 sekunder, slipper å vente på nye briller. Ser noen nevne at linser kan være plagsomt med sminke, det har jeg aldri opplevd (og jeg kjøper aldri dyr sminke). 

Briller kan fort bli veldig dyrt også, spesielt om synet endrer seg litt, eller man er uheldig. Oppstartsprisen på briller er mye høyere enn oppstart på linser. Har man dårlig nok syn til å trenge korreksjon hele tiden må man investere i solbriller med styrke. Trenger man progressive glass er det enda dyrere. 

Eneste negative opplevelse jeg har hatt med linser på 14-15 år er dersom det kommer kattehår under linsene, det gjør veldig vondt fram til man får ut håret 😮
Jeg har brukt briller en sjelden gang, og irriterer meg veldig over støv, refleksjoner, at man må vri hodet for å se helt ut i sidesynet. Men jeg valgte glass som ikke hindrer refleksjoner eller har enklere rengjøring. Følte 3000,- var mer enn nok å betale fra før. 

Anonymkode: f3ded...c3f

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff da.  Nei nå ble jeg litt bekymra for oss gamliser!!  Og jeg som har brukt linser i 35 år (har alltid brukt 'de beste' 14 dagers linsene uavhengig av pris - og hvert SVÆRT nøye på hygiene og unngå overdreven bruk.)

Ja, jeg blir også ofte fort 'tørr'. Tar dem gjerne av meg jeg da...

Får visst ta meg en tur til øyelegen, for sikkerhets skyld. Takk for tipset. ☺Hvilke komplikasjoner hadde du spesielt i tankene her? Eller som øyelegen din hadde sett?

Vet om en som fikk STORE problemer forresten. Han hadde vært slepphendt med hygiene (/dårlige vann-forhold) da han brukte linsene i syden. Fikk visst øyebetennelse, men ble frisk.

Skjønner at dere damer (i et annet innlegg over) kan få litt hygiene-problemer ift maskara og sminke (interessant vinkling for oss fattige hannkjønn) Dere er alltid så flinke på det der, dere er ihvertfall oftest ganske hotte (og bra hygiene så da er det ikke noe problem)...❤️ :yvonne:

Anonymkode: 725cf...6d0

Skrevet

Døgnlinser! Trenger bare tenke på det en gang i måneden :)

Anonymkode: 8ae33...9ee

Skrevet

Døgnlinser er det beste! Hadde vanlig måneds linser før. Det ga tørre og såre øyne hvis jeg sovnet med de. Etter at jeg begynte med døgnlinser har jeg ikke merket noe til verken tørrhet eller sårhet. Brukt det i snart 10 år tror jeg. Ingen tegn til skade heller sist jeg tok kontroll hos optiker. Kjøper de på nett og betaler under 400kr for 6 par. Så det koster ikke mer enn under 800kr i året for meg. Siden jeg har samme styrke på begge øyne og ikke skjeve hornhinner eller noe. Har du skjeve hornhinner eller forskjellig styrke på hvert øye så koster det mer. Skal du ha kontaktlinser, bruk pris sjekke tjenester. Da kan du spare veldig mye! 

Skrevet

Selv om en bruker hovedsaklig linser, er det lurt å ha et par briller i bakhånd. 

Har hatt infeksjon på øyet, og det er noe dritt..... 😕 Da kan en ikke bruke linsene mens det behandles. Dropper også linsene om jeg er forkjøla, influensa osv. 

Har også hatt rift på øyet, fordi kløna litt med å sette inn/ta ut linser :P da var det pause fra linsene til det var grodd igjen. 

Ting kan skje liksom? :) Men har bare et par billige briller fra specsavers som back-up - helt nøytrale, sånne nesten uten ramme

Anonymkode: 303be...b38

Skrevet (endret)

Bruker månedslinser. Jeg tar de av om natta, men er ikke krise om det glemmes eller jeg sover borte og ikke har med etuiet. De kan i utgangspunktet soves med, jeg bare liker ikke å våkne med så tørre øyne. Har også briller som jeg innimellom bruker på kveldene som avlastning, men det skal sies at de brukes skjeden. 

Jeg har brukt linser i 15 år nå og ville aldri gått over til å bruke briller på fulltid. 

Endret av Inwe
Skrevet

Har sluttet helt med linser. Briller føler jeg skjuler mer av ansiktet, så jeg sluttet med sminke i samme slengen. Pudder i linsene er heller ikke kult. Det er billigere, og en mindre ting å gjøre på badet morgen og kveld. Slipper å gå med linsevæske, beholder, øyendråper og briller i vesken i tilfelle det blir noe tull med dem.

Måtte ha kontroller ofte og skifte linsemerke ofte pga endringer på øynene, fikk veldig tørre øyne etter mange år, men du slipper å tenke på riper/skitt på glassene, liggestilling og merker på nesa. Du må uansett ha briller som avlastning.

Anonymkode: 3d5ad...6b2

Annonse
Skrevet

Jeg sier også som noen andre sa; Ja takk, begge deler.

Jeg foretrekker briller hjemme og linser når jeg er på jobb. Kjøpte meg også nylig solbriller med styrke, slik at jeg kan gå ut når det er sol uten å *måtte* ta på linser først. Ulempen med det er at man må ha med det vanlige brilleparet også hvis man skal et sted det er unaturlig å ha på solbriller.

Jeg har aldri hatt problemer med at brillene klemmer på nesen (riktig justering er utrolig viktig, og må gjøres minst tre ganger før man lander på rett sted), men noen ganger er brillene bare i veien fordi du holder på med ettellerannet.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev tidligere så har jeg aldri fått anbefalt å bruke bare linser hver dag, hele dagen så selv om det selges så kan folk bruke det feil og med alderen så slites jo ting og tang. Selv om linsene nå er bedre enn før så tror ikke jeg at det nødvendigvis er bra å bruke det hele tiden.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om en bruker hovedsaklig linser, er det lurt å ha et par briller i bakhånd. 

Har hatt infeksjon på øyet, og det er noe dritt..... 😕 Da kan en ikke bruke linsene mens det behandles. Dropper også linsene om jeg er forkjøla, influensa osv. 

Har også hatt rift på øyet, fordi kløna litt med å sette inn/ta ut linser :P da var det pause fra linsene til det var grodd igjen. 

Ting kan skje liksom? :) Men har bare et par billige briller fra specsavers som back-up - helt nøytrale, sånne nesten uten ramme

Anonymkode: 303be...b38

Nettopp. Jeg fikk også infeksjon, og hadde da bare et par stygge briller som jeg da måtte gå med i flere uker. Så bedre å ha noen som er litt ok :)

Man kan også oppleve ekstra tørre øyne i perioder med lite søvn for eksempel. Da hjelper ikke engang de beste linsene for min del, og da er det briller som gjelder. Så greit å ha et par i bakhånd.

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om man blir der lenge og ikke vet man skal overnatte. Har drukket f.eks og ender opp med det?:p Dilemmaer as

mnd linser er jo det beste, disse kan du også ta av om du blir veldig tørr en periode. sovner du med dagslinser kommer øynene til å være veldig irritert og tørre når du våker. og alkohol gjør øynene enda tørrere, i hvertfal om du ikke er tenåring lenger ;) eller har brukt linser en stund. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...