Gå til innhold

Dårlig samvittighet overfor venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har begynt på VG1. Jeg trodde jeg ikke skulle få noen venner, fordi jeg hadde bare en venninne på ungdomsskolen, hun som var bestevenninna mi. Vi var venner siden 8 klasse å til 10. Klasse. Men der tok jeg feil. Jeg fikk 2 venninner, og nå henger vi sammen som erteris. Jeg var en outsider på ungdomsskolen, ble regnet som rar. Men det snudde seg på VGs. Jeg digger de nye venninnene mine, de er fantastiske. Men problemet er at hun eks-venninna mi går alltid alene. Vi skulle være i gymmen idag, å hun var alene. Har så dårlig samvittighet. Vil gå bort til henne, men føler meg på en måte annerledes. Føler at jeg har blitt mere kul/populær. Men det sårer meg å se henne gå alene. Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 8d89a...f1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan du ikke presentere henne for de nye venninnene dine og inkludere henne? 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVa skal du gjøre?

Du inkluderer henne selvsagt. Er det virkelig noe å lure på? Du kjenner ikke de nye venninne dine så godt enda. Det kan fort skje noe som gjør at dere ikke henger sammen mer. Din gamle venninne har du hatt lenge og er en du bør prioritere.

Anonymkode: 7ad4a...485

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta henne med! 

Venninner man er glad i er uerstattelige, og ingen er "for kule" til å være venn med noen. Du har gått på vgs noen få dager, og det går helt fint å kombinere "gamle" og nye venner. Hvis du dropper henne nå, så stenger du henne ute på samme måte som andre har stengt deg ute. Gode venner er viktigere enn "kulhet", og forhåpentligvis så trenger du ikke å velge mellom de to. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de nye venninnene dine er fantastiske vil de sikkert gjerne møte en annen person som er kul og grei, og respektere henne fordi hun er din venninne. Ta henne med bort til dem og presenter henne, så kan dere henge alle fire.

Anonymkode: 1bbb0...8b3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du?

Jo, du går bort til henne og inkluderer henne. 

Jeg synes det er skikkelig dårlig gjort av deg å dumpe hun som har vært der for deg i flere år bare pga du nå klatrer litt på den sosiale rangstigen. 

Det er flott at du har fått nye bekjentskaper, men man glemmer ikke de vennene man allerede har.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kjære vene. Du kan ikke gå bort til venninna di fordi du nå henger med noen andre? Sikker på at du går VGs og ikke i 1. Klasse? Du inkluderer henne selvfølgelig, du veit jo sjøl hvordan det er å være en outsider så. 

Anonymkode: 10d23...1eb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde at når en begynte på videregående at en har mer vett i skolten enn når en går på barneskolen.....men så feil tok jeg...

 

Anonymkode: 615ac...56d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar henne med deg og introduserer henne og inkluderer henne. Ikke tenk et sekund at du er «for kul og populær» til å kunne ta henne med, da er du ikke det spor bedre enn de som stengte deg ute tidligere.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke en ordentlig venninne med ho som du behandler ho, du får ho selvsagt inn i venninnegjengen!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det går an! Tenk om det var hun bestevenninna di som hadde behandlet deg på samme måten, og latt deg gå alene. Jeg er rystet over at du behandler en du kaller for bestevenninne slik.

Anonymkode: e6049...8e7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å pakke det inn - hun stod ved din side da du ble sett på som en rar outsider og var en god venninne, og nå går du ikke bort til henne når hun står helt alene fordi du føler deg for kul? Kjære vene, sånn behandler man ikke en venn. Det er skikkelig dårlig oppførsel. Skjerp deg før karma kommer og biter deg i rumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Autumnia
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har begynt på VG1. Jeg trodde jeg ikke skulle få noen venner, fordi jeg hadde bare en venninne på ungdomsskolen, hun som var bestevenninna mi. Vi var venner siden 8 klasse å til 10. Klasse. Men der tok jeg feil. Jeg fikk 2 venninner, og nå henger vi sammen som erteris. Jeg var en outsider på ungdomsskolen, ble regnet som rar. Men det snudde seg på VGs. Jeg digger de nye venninnene mine, de er fantastiske. Men problemet er at hun eks-venninna mi går alltid alene. Vi skulle være i gymmen idag, å hun var alene. Har så dårlig samvittighet. Vil gå bort til henne, men føler meg på en måte annerledes. Føler at jeg har blitt mere kul/populær. Men det sårer meg å se henne gå alene. Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 8d89a...f1c

... Var? Du har allerede underbevisst bestemt deg, du. Usmakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er plutselig for kul fordi det er en person mer (to nye, før var dere to, nå er dere en gjeng på tre) enn før som nå ønsker å henge med deg? Akkurat.. 

Syns du burde fortelle de nye vennene dine dette jeg, er de litt oppegående, dropper de slik falskhet, å snakker med venninnen din.. Ellers gjør du det eneste riktige her, å introduserer venninnen din. Makan! Husk at hun har vært der for deg omtrent hele ditt liv, de andre noen få dager.. Plutselig snur alt, så står du helt alene! Da er du glad for at du fremdeles holdt kontakten med en som faktisk var en venn. 

Du bør virkelig legge fra deg disse holdningene, hater oppførselen som du nå utøver, nemlig utestenge på den måten. Enda jeg har aldri blitt utsatt for mobbing, jeg hadde mange gode venner gjennom hele oppveksten, og kunne da virkelig ikke falle meg inn å skulle ditche noen av de på den måten! Da er du i så fall like ekkel som andre har vært mot deg... 

Anonymkode: bcd18...3ef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her. Problemet er at det er ikke bare å "ta" henne med inn i gjengen. På ungdomsskolen var vi alltid spesielle, ble regnet som rare. Jeg ble påvirket av henne. Hun er så innestengt, man ser det på henne. Hver gang vi hadde forestillinger, eller alle var på skolen, så gjemte hun seg. Hun liker ikke folk generelt. Så hun vil ikke være med andre folk. 

Anonymkode: 8d89a...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Problemet er at det er ikke bare å "ta" henne med inn i gjengen. På ungdomsskolen var vi alltid spesielle, ble regnet som rare. Jeg ble påvirket av henne. Hun er så innestengt, man ser det på henne. Hver gang vi hadde forestillinger, eller alle var på skolen, så gjemte hun seg. Hun liker ikke folk generelt. Så hun vil ikke være med andre folk. 

Anonymkode: 8d89a...f1c

Også den måten du skriver om henne her da. Fy flate. Så det er hun som er rar, du var rar pga henne? Ikke bestem deg for hva hun vil eller ikke vil, hun kan tenke og bestemme selv. Ta henne med, introduser henne for de nye jentene. Prøv å inkludere henne. Kanskje dere alle kommer godt overens? Og hvis hun da fremdeles ikke liker dem helt eller ikke vil være med i «gjengen» (ikke alle liker å være med i gjenger) så får du finne en måte å sjonglere dem på. 

Men virkelig, gjør noe med den holdningen du har til venninna di, den er forkastelig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Problemet er at det er ikke bare å "ta" henne med inn i gjengen. På ungdomsskolen var vi alltid spesielle, ble regnet som rare. Jeg ble påvirket av henne. Hun er så innestengt, man ser det på henne. Hver gang vi hadde forestillinger, eller alle var på skolen, så gjemte hun seg. Hun liker ikke folk generelt. Så hun vil ikke være med andre folk. 

Anonymkode: 8d89a...f1c

Her bør du gå inn i deg selv, se det vi andre ser i deg. Hvem er ikke rar eller spesiell på U.skolen? Hvem er ikke keitete, sjenert eller usikker i akkurat den perioden der? 

" man ser det på henne? " jeg har ikke ord! 😥

Anonymkode: 7a439...9c2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal lytte til samvittigheten din og gå bort til henne og opprettholde kontakten, det at du gjør det vil ikke ødelegge dine relasjoner til andre og dersom det skulle det så mener jeg at relasjonene ikke er mye verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...