AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #1 Skrevet 21. august 2018 Vi er 12 uker på vei. Akkurat nå bor vi i en 2-roms. Vi er på utkikk etter hus/rekkehus, men vi ønsker ikke å forhaste oss. Vi vil gjerne finne noe vi er fornøyd med Jeg ønsker derfor råd og meninger fra dere som selv har bodd i en liten leilighet med baby i hus. Vi vil jo sannsynligvis finne noe vi ønsker å bo i løpet av året, og baby vil jo uansett sove på samme rom som oss første året. Hadde vært greit med nyttige og praktiske tips Leiligheten er jo ikke så stor (58kvm). Tenker på både oppbevaring ol. Anonymkode: 23b97...468
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #2 Skrevet 21. august 2018 Vi bodde i en 2 roms leilighet, det første året til babyen, så kjøpte vi hus. Det var ikke noe problem, babyen sov hos oss, vi hadde god plass til sprinkelseng på vårt rom. Ellers krever jo ikke en baby så mye klær og utstyr. Vogna hadde plass i gangen, bilsete sto og i gangen, ellers hadde vi vippestol og etter hvert tripp trapp stol. Vi hadde plass til stellekommode på badet, og klærne til babyen hadde vi der, og i en kommode i gangen. Anonymkode: 7a541...863
Atea Skrevet 21. august 2018 #3 Skrevet 21. august 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Vi er 12 uker på vei. Akkurat nå bor vi i en 2-roms. Vi er på utkikk etter hus/rekkehus, men vi ønsker ikke å forhaste oss. Vi vil gjerne finne noe vi er fornøyd med Jeg ønsker derfor råd og meninger fra dere som selv har bodd i en liten leilighet med baby i hus. Vi vil jo sannsynligvis finne noe vi ønsker å bo i løpet av året, og baby vil jo uansett sove på samme rom som oss første året. Hadde vært greit med nyttige og praktiske tips Leiligheten er jo ikke så stor (58kvm). Tenker på både oppbevaring ol. Anonymkode: 23b97...468 Det første året holder det med en kommode med klær til babyen, men noe vil man kanskje ta vare på. Jeg kjøpte det meste brukt og fikk to sett tøy (kjøpte av noen som hadde tvillinger). Hadde heldigvis bod inne og to andre boder Måtte lagre en del i bodene, fikk kjøpt klær i str. opp til to år. Noe ga jeg bort. Vet alle ikke har tilgang til stort med bodplass, men kjøper dere brukt og får mye utstyr på en gang, kanskje dere kjenner noen som har plass i sine boder? Besteforeldre etc. Ikea har stelleunderlag du kan ha på gulvet eller på vaskemaskinen. Fikk bygget alkove i stua, der vi sov etter hvert. Klart det var trangt, men samboeren min var en kløpper til å finne ut løsninger, også i bodene. Hadde aldri klart det selv uten han.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #4 Skrevet 21. august 2018 Vi bor i Oslo med barn på 4,5 - 2roms på 60m2. Den har riktignok grei planløsning, og er i et nybygg - og vi har stor bod i tørr kjeller, i tillegg til vognbod+sykkelbod. Det alene «sparer» oss jo for en god del kvadrat. (Og før noen gnåler om at man bør være etablert - vi er gift og tjener godt over millionen).Vi bor slik nå fordi vi sparer til EK, og er usikre på hvilken by vi skal bo i permanent. Vi hadde egentlig tenkt å bo større nokså raskt etter barnehagestart, men nå var det egentlig ganske praktisk å spare ekstra penger i en periode - og så en periode til osv. Nå er flytting mer tenkt ved skolestart fordi vi ikke har så lyst til å bytte barnehage flere ganger (om vi bytter by). Uansett: Jeg har ikke så mange praktiske tips utenom at man sørger for å bo et sted som har bod som er tørr (slik at dere kan oppbevare vinterjakker osv der utenom sesong, akebrett, leker/klær som ikke brukes lengre men vil spares til neste barn osv). Det vi mangler, som vi har manglet «alltid» føler jeg - er nok oppbevaringsplass. Så det kan være greit å investere i noe som er aktuelt å «bygge på» i neste bolig. Type garderobesystem fremfor enkeltskap/kommoder. Vi hadde stellebord i forrige (store) leilighet. Det bodde da på 80m2 med baby, men brukte bare 50% av plassen i praksis. I ny mindre leilighet la vi bare stellematte på badebenken(med vaskemaskinen under, hadde bare brukt gulvet hvis ikke med stellematte på). Om man må tørke klær inne i en liten leilighet så bør man ha luftavfukter som er tilpasset rommet (vi har stort nok bad til å ta det meste der). Savner stort tørketrommel, da (løsninger her er dårlig, benk over vaskemaskin var greit mtp stelling, men gir jo ikke plass til vaskesøyle). Anonymkode: d5467...74f 2
Atea Skrevet 21. august 2018 #5 Skrevet 21. august 2018 51 minutter siden, AnonymBruker said: Vi bor i Oslo med barn på 4,5 - 2roms på 60m2. Den har riktignok grei planløsning, og er i et nybygg - og vi har stor bod i tørr kjeller, i tillegg til vognbod+sykkelbod. Det alene «sparer» oss jo for en god del kvadrat. (Og før noen gnåler om at man bør være etablert - vi er gift og tjener godt over millionen).Vi bor slik nå fordi vi sparer til EK, og er usikre på hvilken by vi skal bo i permanent. Vi hadde egentlig tenkt å bo større nokså raskt etter barnehagestart, men nå var det egentlig ganske praktisk å spare ekstra penger i en periode - og så en periode til osv. Nå er flytting mer tenkt ved skolestart fordi vi ikke har så lyst til å bytte barnehage flere ganger (om vi bytter by). Uansett: Jeg har ikke så mange praktiske tips utenom at man sørger for å bo et sted som har bod som er tørr (slik at dere kan oppbevare vinterjakker osv der utenom sesong, akebrett, leker/klær som ikke brukes lengre men vil spares til neste barn osv). Det vi mangler, som vi har manglet «alltid» føler jeg - er nok oppbevaringsplass. Så det kan være greit å investere i noe som er aktuelt å «bygge på» i neste bolig. Type garderobesystem fremfor enkeltskap/kommoder. Vi hadde stellebord i forrige (store) leilighet. Det bodde da på 80m2 med baby, men brukte bare 50% av plassen i praksis. I ny mindre leilighet la vi bare stellematte på badebenken(med vaskemaskinen under, hadde bare brukt gulvet hvis ikke med stellematte på). Om man må tørke klær inne i en liten leilighet så bør man ha luftavfukter som er tilpasset rommet (vi har stort nok bad til å ta det meste der). Savner stort tørketrommel, da (løsninger her er dårlig, benk over vaskemaskin var greit mtp stelling, men gir jo ikke plass til vaskesøyle). Anonymkode: d5467...74f Lurt å spare, man klarer seg på 60 kvm. Vi bodde på 62 kvm. i mange år, men klart plass til oppbevaring kunne vært bedre, særlig siden både jeg og samboer hadde hobbyer vi drev med hjemme. Likte den intimiteten man fikk. Planløsningen var god. Ingen som arresterer dere for å ikke ha noe større.
MorTil2 Skrevet 22. august 2018 #6 Skrevet 22. august 2018 Jeg har bodd i både leilighet og rekkehus med baby. Begge deler hadde sine fordeler og ulemper. En mindre leilighet krever mindre tid og krefter i forhold til renhold, og etterhvert som barnet begynner å bevege seg, er det lettere for han/hun å følge etter mamma og pappa når alt er på ett plan. Derimot er det mer vrient å komme seg ut med barnevogn, hvis det ikke er heis. Og det å ha vognen stående ute mens barnet sover, er også mye enklere i et rekkehus. Men hovedgrunnen til at vi flyttet, var at det ble veldig lite greit for barnet å løpe ut på lekeplassen utenfor blokken når han først måtte gjennom vår inngangsdør, og så gjennom blokkens inngangsdør. I rekkehuset laget vi sandkasse rett utenfor kjøkkenvinduet. Det er også mye enklere å flytte når det er to voksne, enn når det er et eller flere barn å ta hensyn til.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #7 Skrevet 22. august 2018 Jeg bor riktignok i en treroms, men synes det er ufattelig deilig å ikke måtte løpe opp/ned trapper når barnet ikke vil sove, med klesvask, rydding av leker etc etc. Bodde hele babytiden uten heis, og det blir litt bæring - men hva så? Man blir bare sterk, ikke det verste som kan skje. Anonymkode: 79ca2...a8b 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #8 Skrevet 22. august 2018 Hvorfor skulle ikke det gå bra? Mine foreldre bodde på 40 kvm med tre barn og utedo i flere år, før de senere bygget seg hus. Hele familien sov på samme rom, uten å få varige mén av det. Selv bodde jeg i en liten kjellerleilighet da barnet mitt var baby. Det gikk også fint. Folk i dag er så kravstore, at det er en gru. Anonymkode: 99e9b...952 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #9 Skrevet 22. august 2018 På 21.8.2018 den 14.21, AnonymBruker skrev: Så det kan være greit å investere i noe som er aktuelt å «bygge på» i neste bolig. Type garderobesystem fremfor enkeltskap/kommoder. Anonymkode: d5467...74f Garderobeskap skal følge en bolig ved salg. Det er ikke tillatt å ta med seg når man selger og flytter. Å ta med seg garderobene er helt utenom det vanlige, og må i så fall spesifiseres nøye i annonse og prospekt. Det kan være at kjøpere vil klage på at slike ting fjernes, og forlanger prisavslag etc for ulempen og merkostnaden dette medfører. Anonymkode: cf461...27a 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #10 Skrevet 22. august 2018 Vi bodde på 43 kvm til babyen var et år, av samme grunner som dere. Vi ville ikke forhaste oss, og ville finne DET huset vi kunne bo i til vi blir trillet ut på gamlehjem. Det gikk kjempefint. Babyen tar ikke stor plass, det er lagringsplassen som er akilleshælen. Plass til vogn, plass til akebrett, etc. Anonymkode: 75b60...fe6 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #11 Skrevet 26. august 2018 På 22.8.2018 den 19.05, AnonymBruker skrev: Garderobeskap skal følge en bolig ved salg. Det er ikke tillatt å ta med seg når man selger og flytter. Å ta med seg garderobene er helt utenom det vanlige, og må i så fall spesifiseres nøye i annonse og prospekt. Det kan være at kjøpere vil klage på at slike ting fjernes, og forlanger prisavslag etc for ulempen og merkostnaden dette medfører. Anonymkode: cf461...27a Det var vel ikke akkurat det personen mente med det utsagnet... h*n mente det var lurt å finne en fremtidig bolig med mulighet for å bygge praktiske garderobeløsninger fremfor skap. Er det praktiske garderobeløsninger i den nye boligen er det ikke nødvendig å bygge nytt. Selv om garderobe følger med v salg av bolig, så betyr ikke det at den utnytter hele rommets potensial Anonymkode: e8662...b10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå