Gå til innhold

2åring som plutselig sover dårlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mini som nettopp har blitt 2 år, har alltid vært grei å legge. Kveldsrutine, lest en bok, synge en sang, lagt han, sagt god natt og gått ut. Og han sovner av seg selv på Max 20 min. Hendte han våknet en gang eller 2 på natt, men roet seg fort med smokken. 

For 5 uker siden begynte han å steile når jeg la han.. og hylte sårt når jeg så god natt og skulle gå.. prøvde å gå litt inn og ut til han, men gråten ble like ille hver gang jeg var på vei ut. Så jeg satte meg på en stol ved sengen hans, og han sovnet etter en stund. Så har jo dette blitt rutinen vår da. Har nå flyttet stolen til døra, og han ser meg ikke fra senga. Sovner fint på ca 30 min. Spør om jeg er der av og til, og jeg sier mamma er her, sove nå.. dette gjør meg ingenting..

MEN... De siste 2 ukene, har han begynt å våkne gråtende maaange ganger om natten. Og roer seg ikke før jeg sitter hos han igjen... og som regel da er jeg så trøtt (alenemamma) at jeg legger meg på en madrass inne hos han.. 

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg går snart på veggen av søvnmangel.. hjelper ikke å legge meg tidlig når han våkner første gangen i 21.30tiden.. han har ikke så godt utviklet språk enda, så vanskelig å spørre han hva som er galt... har vært hos legen, finner ingenting unormalt. Ingen nye ting i livet hans.. bhg som normalt..  han sover stort sett 45-60 min dupp mellom 12-1.

Anonymkode: 13c6f...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Voksesmerter?

Alle mine har hatt perioder med dårlig søvn, og jeg har relatert det til at de våkner av voksesmertene og gråter fordi det er faktisk er vondt.

Anonymkode: 1b899...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde også det når det rundet 2 år. Ut av det blå, fra himmel til helvette. Men det går over. Plutselig sover det godt hele natten og legger seg uten protester. Barnet er 3 år nå, og sovner omtrent mens det går til rommet sitt om kvelden. Det vi merket hjalp hos oss var å justere sovetiden på dagtid. Det hadde mer behov for søvn om natten enn om dagen, så vi gikk fra en time til en halv time. Da merket vi at barnet var mer trøtt når det skulle legge seg. 

Anonymkode: 9d787...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Sleepregression 🤗 Kjempegøy!!!! 😬

Vi måtte sove endel på rommet hans, men viktig å ikke prate, dulle eller la han komme ut av sengen. Bare øyekontakt var risky business. Da eskalerte han som en tornado 🙈

Så lenge du er der, men er konsekvent på at han ikke får stå opp eller at det skjer noe annet enn at lyset blir av og han må være oppi sengen sin så vil det gå over!

Vet det er steintøft mens det pågår, men det blir bedre 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse som skjer i hjernen når barnet er rundt to, og det kan gi veldig livlige drømmer. (Mareritt) Det er ikke så mye å gjøre med, bare trøste og kose. Det går over etter en tid.

Anonymkode: 02b99...03b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det er en søvnregresjon. Vi løfter mini over i vår seng og sover videre der. Null problem og masse kos. Plutselig sover hen gjennom natta i senga si.

Anonymkode: 6af90...9aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...