Gå til innhold

Når bør barn ha hvert sitt soverom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg husker jeg ikke ville sove alene og krøp opp i ‘soveskuffen’ på sengen til søsteren min til jeg var rundt 6 år. Hadde ikke noe ønske om hvert vårt rom før det. Er det vanlig? Husker etterhvert at det var deilig med eget rom, men usikker på når. 

Når tenker dere barn bør ha eget rom? Vi ser på et hus med bare 2 soverom i 2. Etg. Det betyr at eldste må være stor nok til å sove i egen Etg. før hun får eget rom. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 72cef...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine to eldste på 11 og 13 år deler fortsatt soverom, og har ikke noe ønske om å endre på det. De har delt rom siden de var 3 og 5 år. minstemann har eget rom, og syns det er blodig urettferdig at han må sove alene. ;) Jeg forventer at det kan komme ønske om eget rom fra eldste når som helst nå da, nå som han går inn i puberteten. Men spurte nå i sommer, og da ville han ikke flytte på seg nei. men jeg tenker at barna sier ifra selv eller gir uttrykk for det (med mye krangling eller annet) når de ikke ønsker å dele rom. Se heller an om de sover godt sammen. Hvis en stadig blir forstyrret av den andre feks så bør man splitte de.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge mine barn er det tidsnok med eget rom når de flytter hjemmefra :Knegg: De har hvert sitt nå, men sover helst sammen.

Anonymkode: b5ce7...c1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt at det var uproblematisk, men det kommer jo litt an på hvordan de sover, om de forstyrrer hverandre, kanskje om de legger seg samtidig, aldersforskjell osv. Mine barn på 4 og 6 sover på samme rom (de hadde faktisk hvert sitt rom før, men vi fant ut at det var mye mer praktisk med ett stort rom enn to små. Og barna var veldig fornøyde med det også. Nå har jeg ikke erfart å ha ett barn på skole og ett i bhg ennå mtp å ha med venner fra ulike arenaer hjem og den slags. Men vi har kjellerstue og ekstra soverom der, som er fint hvis eldste etter hvert ønsker mer privatliv ved besøk eller som lillebror kan trekke seg unna på. Og sånn har vel dere det også, ts, siden du nevner soverom i annen etasje. Jeg ser for meg at mine fort deler rom et par år til, avhengig av hva de vil selv, og da vil vår eldste også kunne sove i egen etasje (antar jeg? Tenker på brann, altså.) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker at min lillebror fikk sitt eget rom da han var 6 eller 7 år, men han fortsatte å gå til lillesøsterens køyeseng og sov der resten av kvelden. Det var nok der han følte seg tryggest (pga han bodde der tidligere).

Mine barn sover i samme rom nå. Jeg tenker at de kan bestemme selv når de ønsker å "flytte" fra hverandre, hehe. Den dagen de ønsker seg sine egne rom, skal jeg ordne det for jeg har et rom til overs (som er et gjesterom foreløpig) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel tenkt at barna bør ha eget rom når de kommer i tenårene. Vi har tre soverom i huset og tre barn. Ergo må noen dele rom når minstemann flytter ut av soverommet vårt. Vi har et tiårsperspektiv på å finne en løsning på soverommene. Før det får de dele :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror og jeg delte rom til vi var 14 og 12. Det var i lengste laget

Anonymkode: 42daf...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barna er av ulikt kjønn er eget rom før pubertetsalderen en grei regel.  

Anonymkode: 2e9c8...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg delte med min bror til jeg var 8 år. Tenker at det kunne gått fint fram til 12-års alderen, da jeg begynte å komme i puberteten, og utforske mer. 

Anonymkode: 25e54...df5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg delte rom med min søster, men vi er tvillinger og nektet å sove adskilt. Vi delte rom til vi flyttet hjemmefra. Det fungerte selvsagt utelukkende fordi vi var så tett.

Ellers ville jeg sagt pubertet for likekjønn og enda tidligere hvis de er ulik kjønn.

Anonymkode: 94428...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Ellers ville jeg sagt pubertet for likekjønn og enda tidligere hvis de er ulik kjønn.

Anonymkode: 94428...174

Hvorfor?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et luksusproblem i global sammenheng. Jeg kjenner plenty med folk fra andre land som har delt soverom med søsken helt til de flyttet hjemmefra. Ingen av dem har oppfattet det som et problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...