AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #1 Skrevet 21. august 2018 Jeg har hatt et helseproblem lenge, som ble vist på MR i mai. Fikk litt bedring fra mai-juni, men fra juni-august ble det noe forverring igjen. Fikk time hos fastlegen, som henviste meg til ny MR. Siden det er lang ventetid på offentlig MR, har jeg ikke fått time før i oktober. Nå er det 2 uker siden jeg hadde legetimen, og den siste uka har ting forverret seg ennå mer, så mye at det plager meg veldig i hverdagen. Ser veldig mørkt på å vente helt til oktober med å få tatt MR, og ytterligere 1-2 uker før svaret kommer. Og hvis det viser forverring, vil det jo ta hundre år til før jeg evt. får henvisning videre. Systemet er jo ikke akkurat raskt. Problemet mitt har ikke kjempealvorlig hastegrad, men det begrenser meg veldig i mitt normale liv. Er det mulig at fastlegen kan ringe røntgeninstituttet (Aleris Røntgen) og få framskyndet MR-timen? Tenkte å ringe legekontoret og spørre om det, men vet ikke hva som er vanlig... Spurte på Aleris om det ikke er mulig å få en offentlig time litt raskere, men det er visst helt umulig. Har absolutt ikke råd til å betale fra egen lomme Anonymkode: 7d5bd...705
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #2 Skrevet 21. august 2018 Du kan ringe rundt til andre som tilbyr offentlig MR i distriktet og høre om de har ledige timer. Deretter kan du be om henvisningen fra fastlegen og sende den inn dit. Anonymkode: 8f075...2b4 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #3 Skrevet 21. august 2018 Du kan vel fremskynde det selv ved å bruk fritt behandlingssted - https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/Sokeresultater?k=MR&redirect=false Anonymkode: 4e8da...c65 2
Nappetass1 Skrevet 21. august 2018 #4 Skrevet 21. august 2018 Du treffer jo selv spikeren på hodet - ventelisten er lang og dermed prioriteres de mer alvorlige tilfellene først. Hva får deg til å tro at du er så mye sykere enn andre med tilsvarende lidelse? Skulle bare mangle at en skal betale for å snike i køen. Er det kanskje vanskelig å tenke på noen andre enn seg selv? 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #5 Skrevet 21. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ringe rundt til andre som tilbyr offentlig MR i distriktet og høre om de har ledige timer. Deretter kan du be om henvisningen fra fastlegen og sende den inn dit. Anonymkode: 8f075...2b4 Jeg vet ikke om noen andre som tilbyr offentlig MR i området. Bor i Sør-Trøndelag. Anonymkode: 7d5bd...705
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #6 Skrevet 21. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan vel fremskynde det selv ved å bruk fritt behandlingssted - https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/Sokeresultater?k=MR&redirect=false Anonymkode: 4e8da...c65 Ser der at ingen har kortere ventetid enn det stedet der jeg har fått time i oktober. Men tenkte liksom på om det er lettere å få raskere time hvis det er fastlegen som kontakter Aleris og sier at jeg bør få time raskere. Anonymkode: 7d5bd...705
Belima Skrevet 21. august 2018 #7 Skrevet 21. august 2018 Regner med at du er sykemeldt når du føler deg såpass dårlig. I såfall ville jeg ringt Aleris og gitt beskjed om at jeg kan komme på kort tid hvis de får noen avbestillinger. Avhenger jo litt reiseavstanden din da.Hvis legen mener at MR haster mer nå, så kan legen purre på timen din.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #8 Skrevet 21. august 2018 4 minutter siden, Belima skrev: Regner med at du er sykemeldt når du føler deg såpass dårlig. I såfall ville jeg ringt Aleris og gitt beskjed om at jeg kan komme på kort tid hvis de får noen avbestillinger. Avhenger jo litt reiseavstanden din da.Hvis legen mener at MR haster mer nå, så kan legen purre på timen din. Jeg er student. Startet nytt semester forrige mandag. Prøvde å komme meg i noen forelesninger, men det har ikke gått nå de siste dagene. Bor rett ved Aleris, så kan absolutt komme på kort varsel. Men tidligere da jeg snakket med Aleris, sa de at de ikke hadde noen form for "venteliste" der folk kunne stå og bli ringt opp ved avbestillinger. Anonymkode: 7d5bd...705
Belima Skrevet 21. august 2018 #9 Skrevet 21. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er student. Startet nytt semester forrige mandag. Prøvde å komme meg i noen forelesninger, men det har ikke gått nå de siste dagene. Bor rett ved Aleris, så kan absolutt komme på kort varsel. Men tidligere da jeg snakket med Aleris, sa de at de ikke hadde noen form for "venteliste" der folk kunne stå og bli ringt opp ved avbestillinger. Anonymkode: 7d5bd...705 Nei, ventelister har de sikkert ikke, men jeg har vært i samme situasjon flere ganger og gitt beskjed om at jeg kan komme på kort varsel og vært heldig et par ganger. Begynner å bli noen år siden nå. Hvis du er så dårlig at du ikke klarer studier, så må du snakke med legen igjen.
Elán Skrevet 21. august 2018 #10 Skrevet 21. august 2018 Du kan vel ringe stedet du har fått henvisning og spørre om de har noe ledig før, eventuelt si at du kan komme på kort varsel ved avbestilling?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #11 Skrevet 21. august 2018 2 minutter siden, Elán skrev: Du kan vel ringe stedet du har fått henvisning og spørre om de har noe ledig før, eventuelt si at du kan komme på kort varsel ved avbestilling? Jeg har jo gjort det. Men det er visst helt umulig å få noen time før. Anonymkode: 7d5bd...705
Brunhilde Skrevet 21. august 2018 #12 Skrevet 21. august 2018 9 hours ago, Nappetass1 said: Du treffer jo selv spikeren på hodet - ventelisten er lang og dermed prioriteres de mer alvorlige tilfellene først. Hva får deg til å tro at du er så mye sykere enn andre med tilsvarende lidelse? Skulle bare mangle at en skal betale for å snike i køen. Er det kanskje vanskelig å tenke på noen andre enn seg selv? Jeg forstår ts og tenker at det er sjelden noen får det bedre av at andre har det verre. 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #13 Skrevet 21. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt et helseproblem lenge, som ble vist på MR i mai. Fikk litt bedring fra mai-juni, men fra juni-august ble det noe forverring igjen. Fikk time hos fastlegen, som henviste meg til ny MR. Siden det er lang ventetid på offentlig MR, har jeg ikke fått time før i oktober. Nå er det 2 uker siden jeg hadde legetimen, og den siste uka har ting forverret seg ennå mer, så mye at det plager meg veldig i hverdagen. Ser veldig mørkt på å vente helt til oktober med å få tatt MR, og ytterligere 1-2 uker før svaret kommer. Og hvis det viser forverring, vil det jo ta hundre år til før jeg evt. får henvisning videre. Systemet er jo ikke akkurat raskt. Problemet mitt har ikke kjempealvorlig hastegrad, men det begrenser meg veldig i mitt normale liv. Er det mulig at fastlegen kan ringe røntgeninstituttet (Aleris Røntgen) og få framskyndet MR-timen? Tenkte å ringe legekontoret og spørre om det, men vet ikke hva som er vanlig... Spurte på Aleris om det ikke er mulig å få en offentlig time litt raskere, men det er visst helt umulig. Har absolutt ikke råd til å betale fra egen lomme Anonymkode: 7d5bd...705 Når du ikke har fått behandlingsgaranti så er du i gruppen uprioritert. Andre får behandlingsgaranti på under 3 mnd. Når du ikke opplyser om hva problemet er og hvor i landet du bor, så er det vrient å råde deg til annet enn å prate med fastlegen. Anonymkode: b9179...046
domimik Skrevet 21. august 2018 #14 Skrevet 21. august 2018 De kan selvfølgelig ikke ringe opp folk hver dag fra en liste, de har viktigere ting å gjøre. Men du kan ringe dem hver morgen og høre om de har fått noen avbestillinger. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #15 Skrevet 21. august 2018 Jeg slitt med helsen fra fødsel av, flere operasjoner, er nok snart oppi tre sifre antall timer jeg har sittet i venterommet på sykehuset. Når ting er akutt så går det fort, er det ikke akutt så tar det tid. Sånn er det bare. Bare fordi det er ubehaglig og slitsomt å vente, så må du nok vente. Så lenge det ikke er fare for liv og helse. Du må nok stå i helsekø som alle andre. Anonymkode: e0058...345 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #16 Skrevet 21. august 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er student. Startet nytt semester forrige mandag. Prøvde å komme meg i noen forelesninger, men det har ikke gått nå de siste dagene. Bor rett ved Aleris, så kan absolutt komme på kort varsel. Men tidligere da jeg snakket med Aleris, sa de at de ikke hadde noen form for "venteliste" der folk kunne stå og bli ringt opp ved avbestillinger. Anonymkode: 7d5bd...705 Da må du be om dokumenter på fravær og få det som gyldig fravær. Akkurat som alle andre må gjøre når de er syke. Men for at det skal bli godtatt av skolen så må du være alvorlig syk. Anonymkode: e0058...345
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #17 Skrevet 21. august 2018 1 minutt siden, domimik skrev: De kan selvfølgelig ikke ringe opp folk hver dag fra en liste, de har viktigere ting å gjøre. Men du kan ringe dem hver morgen og høre om de har fått noen avbestillinger. Hallo? Alle steder har de lister med pasienter de skal ringe ved avbestillinger av timer. Men hvem som kommer på den listen varierer. På røntgen med mye press er det akuttpasienter de ringer opp og andre med prioritering, de som ikke er på prioriteringslisten får verken tildelt avbestilte timer eller akuttimer. Men å satse på at Aleris er det rette stedet med minst ventetid, er ikke alltid lurt. Kan man reise litt utenfor lysløypa så er det ofet mulig å få timer med mye kortere ventetid. Anonymkode: b9179...046 1
Ariam Skrevet 21. august 2018 #18 Skrevet 21. august 2018 Min fastlege gjorde det for meg for noen år siden. Men da ble jeg akutt dårligere, og hadde neste 2 mnd igjen før MR timen. Fikk tilbud om å komme dagen etter klokken 07, og takket selvfølgelig ja. 4 dager senere ble jeg operert. Så hvis du er så dårlig at du ikke klarer å fungere i det hele tatt er det nok mulig. Jeg hadde en baby på 6 mnd som jeg ikke klarte å ta meg av, så mulig det spilte inn hos røntgen senteret. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #19 Skrevet 21. august 2018 15 minutter siden, domimik skrev: De kan selvfølgelig ikke ringe opp folk hver dag fra en liste, de har viktigere ting å gjøre. Men du kan ringe dem hver morgen og høre om de har fått noen avbestillinger. Det gjør de selvfølgelig, ingen vil la timer stå tomme hvis noen kan bruke dem. Jeg jobber på sykehus, og her er det helt vanlig at pasienter ringer og gir beskjed om at de kan komme på kort varsel dersom noen avlyser, både på røntgen, poliklinikk, dagkirurgen og operasjon. Dersom noen da avlyser en dag eller tre på forhånd så ringes de fra listen opp med tilbud om time, kanselleringer samme dag er det verre med, da en god del undersøkelser krever forberedelser (f.eks fasting eller å drikke kontrast over tid). Ts her er det stor forskjell på hvilken kroppsdel/organ det gjelder, noe haster mer enn andre. Men generelt så tviler jeg på at det endrer noe at fastlegen ringer, dog kan han selvfølgelig gjøre et forsøk. Anonymkode: 2a320...083
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #20 Skrevet 21. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da må du be om dokumenter på fravær og få det som gyldig fravær. Akkurat som alle andre må gjøre når de er syke. Men for at det skal bli godtatt av skolen så må du være alvorlig syk. Anonymkode: e0058...345 Nei, det må man da ikke. Hvor har du det fra? Hvis TS ikke har obligatorisk undervisning er det da heller ikke nødvendig med dokumentert fravær. Anonymkode: 4678e...fb2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå