Gjest synseren Skrevet 12. mars 2005 #1 Skrevet 12. mars 2005 Er det noen her som kan skrive hva kongnitiv tenkning går ut på? Og kan noen anbefale bøker om emne?
Gjest gjest1 Skrevet 12. mars 2005 #2 Skrevet 12. mars 2005 Tenker du på kognitiv psykologi..? Kognitiv og tenke er nemlig så godt som synonymer..
Gjest synseren Skrevet 12. mars 2005 #3 Skrevet 12. mars 2005 Vet at kongnitiv tenkning er et begrep og er nyskjerrig på å få vite mer om emne. :-)
Gjest Embla s Skrevet 12. mars 2005 #4 Skrevet 12. mars 2005 Tror ikke kognitiv tenkning er et begrep? I hvilke kontekst?
Gjest gjest1 Skrevet 12. mars 2005 #5 Skrevet 12. mars 2005 Finnes ikke innen vitenskapelig psykologi...men kanskje det er noe alternative greier? Det vet jeg isåfall ingenting om.
Gjest Lillen_ Skrevet 12. mars 2005 #7 Skrevet 12. mars 2005 Du tenker nok på kognitiv atferdsterapi, hvor man fokuserer på endring av tankemønstre. F.eks. at negative tankemønstre gjerne har "grodd fast" i sinnet og blitt automatisert over mange år; man tenker gjerne negativt om seg selv uten å reflektere over hvorfor, det er nær sagt blitt en vane. Kognitiv atferdsterapi kan hjelpe veldig godt ifbm. angst og depresjoner. 2
Gjest Lena Skrevet 6. mai 2012 #8 Skrevet 6. mai 2012 Jeg tror kognektiv tenking er å gjøre negative tanker om til noe positivt. Foreksempel kroppen din: Du tenker alltid på alt det du ikke liker istedenfor å tenke på det du liker med deg selv.
Gjest scorpius Skrevet 7. mai 2012 #9 Skrevet 7. mai 2012 Det går ut på negative automatiske tanker. F.eks.; - Jeg er ikke bra nok - jeg er dømt til å mislykkes - ingen kommer til å like meg/ingen liker meg - eksamen kommer til å gå dårlig - de synes ikke jeg gjør jobben min bra nok
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2012 #10 Skrevet 7. mai 2012 Snakker vi her om å forstå mekansimene (persepsjon) og med det endre ens oppfattelse (kognisjon) til noe positivt eller er det mer å se mekanismene (kognisjon) og med det godta ens oppfattelse (persepsjon) av noe negativt?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #11 Skrevet 7. mai 2012 http://www.uib.no/fg/hds/publikasjoner/boker-av-ingvard-wilhelmsen
Gjest Elise Skrevet 8. mai 2013 #12 Skrevet 8. mai 2013 Piaget har en teori om barnets kognitive tenkning, så det er et begrep! Kognitiv i dette tilfellet vil jeg tro er en motsetning til det følelsesmessige eller intuitive. Piaget benytter denne teorien og anvender den når jan ser på barns lek.
Kira-delta Skrevet 8. mai 2013 #13 Skrevet 8. mai 2013 Kognitiv tenking er det samme som tenking.. Så jeg vet ikke hva du mener. Kognitiv terapi kan jeg fortelle mer om. Det handler om å finne ut hva sin egen leveregel handler om, den levereglen som gjør deg til deg, og som hos noen kan skape problemer som angst. Mange har levereglen "jeg er verdiløs" og handler enten positivt eller negativ til dette. Handler man negativt fører det til ubehageligheter. Så analyserer man seg selv med et skjema. Hvor man f.eks tar utgangspunkt i en ubehagelig hendelse . F.eks Hendelse: går forbi sjefen, sier hei og sjefen sier ikke hei tilbake. Automatiske tanker som oppstår: liker ikke sjefen meg? Har jeg gjort noe galt som gjør at sjefen er sur på meg? Kommer jeg til å få sparken? Følelser som oppstår: redd, usikker, angst, sinne. Fysiske plager: hjertebank, svimmel, skjelver, stress. Så skal man revurdere situasjonen og tenke alternativer til hendelsen. Det kan være sjefen ikke så deg, eller sjefen var selv stresset og registrerte ikke at det var deg før etterpå. Deretter skal man legge merke til hvordan følelsene og de fysiske plagene endrer seg. Etterhvert skal man lære seg å kjenne igjen de automatiske tankene som gjør det ubehagelig å leve, slik at man automatisk kan endre på dem før det blir ubehagelig. Sånn så da har jeg skrevet masse kognitivterapi-greier selv om jeg ikke vet om det var det du ville ha info om:p
absinthia Skrevet 8. mai 2013 #14 Skrevet 8. mai 2013 Kognitiv betyr omtrent " det som foregår i hodet" og er igrunn omtrent det samme som å tenke. Er du sikker på at det ikke er kognitiv læring du mener?
absinthia Skrevet 8. mai 2013 #15 Skrevet 8. mai 2013 Piaget har en teori om barnets kognitive tenkning, så det er et begrep! Kognitiv i dette tilfellet vil jeg tro er en motsetning til det følelsesmessige eller intuitive. Piaget benytter denne teorien og anvender den når jan ser på barns lek. Piaget har teorier omkring kognitiv utvikling og kognitiv læring hos barn. Her er en link til en diskusjon som foregikk for flere år siden der jeg har utdypet temaet. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=334864
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå