Gå til innhold

Kontrollere mat og trening

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg begynner med å fortelle kort om situasjonen min og hvordan det har vært tidligere. 

Jeg er ei ung kvinne i begynnelsen av 20-årene. Jeg har utdannelse og studerer litt, men er for dårlig til å jobbe. Jeg har komplekse traumer og dissosiativ lidelse. Jeg er med andre ord tidvis svært lite fungerende. Jeg går i terapi to ganger i uken. Som følge av historien min og diagnosene, så har jeg mye angst og er deprimert. Jeg har strevd med forholdet til kroppen min i mange år, og spesielt fra rundt 12-års alder. 

På grunn av erfaringene mine, har jeg bestandig kontrollert mat og trening for å ha kontroll på noe. Jeg har hatt perioder med strenge regimer og perioder med mye overspising etterfulgt av enten oppkast eller periode med sulting. Det er mye skam her. 

Jeg har i de siste ukene vært flink til å spise en viss mengde og trent mye, og nå har jeg sprukket fullstendig igjen. Jeg isolerer meg og spiser mye. Jeg skammer meg over kroppen min og alt den har gjort. Over at jeg mister kontrollen slik igjen.

Så har jeg nevnt dette indirekte til behandler, som for øvrig ikke ble overrasket. Men vi snakker ikke om det i samtalene. Likevel så preger dette så store deler av hverdagen min, at jeg tappes mer og mer. Det blir som enn evig spiral av en håpløs tilværelse. Alt jeg bruker energi på når ting er vanskelig, er hvordan jeg skal kontrollere mat og trening. Vekta går en del ned, og så opp igjen. Jeg er som regel helt normalvektig. Og så har jeg jo kontroll når jeg klarer det. Ikke en sunn kontroll, vel og merke. 

Jeg føler meg bare veldig ensom med dette. Hva tenker dere? Er dette bare noe bagatell-messig jeg bør ta meg sammen på? Er dette en form for spiseforsyrrelse? 

Anonymkode: 35b0b...a64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har en spiseforstyrrelse helt klart. Men kanskje en som er lettere å bli frisk fra når du har fått kontroll på tankene, for det høres ut som du bruker kontroll over mat og trening for å bedøve de andre tankene og følelsene. Bra du får hjelp og mange klemmer.

Anonymkode: 8d125...630

• Liker 2
Skrevet

Komplekse traumer, spiseforstyrrelser, bipolar, adhd er alle diagnoser som ligner veldig på hverandre. Det kan være vanskelig å skille hva som er hva. Dette er sannsynligvis en del av dine komplekse traumer om det er den diagnosen du har fra før, be din behandler ha mer fokus på mat/kropp/kontroll for det er ett kraftig symptom du sliter med nå. Er ingen lege men snakker av erfaring. 

Anonymkode: dd941...042

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Komplekse traumer, spiseforstyrrelser, bipolar, adhd er alle diagnoser som ligner veldig på hverandre. Det kan være vanskelig å skille hva som er hva. Dette er sannsynligvis en del av dine komplekse traumer om det er den diagnosen du har fra før, be din behandler ha mer fokus på mat/kropp/kontroll for det er ett kraftig symptom du sliter med nå. Er ingen lege men snakker av erfaring. 

Anonymkode: dd941...042

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har en spiseforstyrrelse helt klart. Men kanskje en som er lettere å bli frisk fra når du har fått kontroll på tankene, for det høres ut som du bruker kontroll over mat og trening for å bedøve de andre tankene og følelsene. Bra du får hjelp og mange klemmer.

Anonymkode: 8d125...630

Tusen takk for svar, begge to. Jeg skal prøve å ta det opp. Syntes bare det er grusomt skamfullt..

Anonymkode: 35b0b...a64

Skrevet

Jeg sliter med det samme. Jeg går til psykiater, og har nevnt det, men hun har ikke fulgt opp, og da føler jeg at det hele blir bagatellisert. Jeg tror det er en spiseforstyrrelse.

Anonymkode: d6515...74b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...