Gå til innhold

Hvordan bli motivert til å trene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

La meg med en gang si at jeg i hele mitt liv har vært en sportslig type. Å trene og være aktiv i ulike idretter har vært en del av livet mitt. Fotball, ski, turgåing, basketball, volleyball.... you name it. På videregående og høyskolen var styrketrening en del av hverdagen. Jeg kan dette ned kosthold og trening net til minste atom! 

Men så gifter mann seg og blir småbarnsforeldre. Dere som har barn vet hva jeg snakker om... De siste årene har kroppen min nærmest forfalt. Jeg har ved flere anledninger vend tilbake til styrketrening på 3t, men dette varer som regel i 3 eller 4 uker og så gidder ikke jeg. 

Jeg vet at ved hjelp av treni g og kosthold aå klarer jeg å få kroppen i meget god form ila kort tid. Det har jeg gjirt flere ganger  men som nevnt ovenfor, mister jeg motivasjonen etter hvert. 

Har noen erfaring eller tips å komme med? Har lenge vurdert noe som lagspill i f.eks fotball eller kanskje gruppetimer på 3t. Jeg trenger MOTIVASJON MOTIVASJON MOTIVASJON. Det er hele problemet....

Anonymkode: 6535d...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja.. det er vel ikke så mye motivasjon vi her inne kan komme med om den ikke kommer innefra hos deg selv.

Men, trening som en liker er viktig. Det å se resultat gir motivasjon. Og ikke overtren, ha gjerne to faste dager i uken sånn at det blir en vane. Orker du ikke trening en dag, så gå en tur.

Nye fine treningsklær kan også hjelpe på.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi motivasjon når du må finne den selv. Hva ønsker du å få ut av terningen? Kan de ønskene være motivasjon nok eller må du kanskje tenke litt anderledes? 

Jeg har ingen motivasjon selv om jeg vil komme i bedre form og få en finere kropp. Er 30 kg overvektig, men trives med meg selv så min motivasjon finner jeg ikke. Har bare innsett at jeg må trene og fortsette med det. Har gått ned 10 kg så må innstillingen fungerer her selv om det blir en uke her og der uten trening. 

Finnes alltid en ny uke hvis det ikke gikk så bra med den forrige ;)

Anonymkode: f2d52...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt hvor vanskelig det er å trene når man har småbarn. Jeg slet også med å trene i starten. Jeg hadde liksom ikke overskudd til det. Men etterhvert som den yngste begynte å bli litt større (og litt mer selvstendig), fikk jeg litt energi tilbake. Jeg begynte med å løpe litt. Jeg har faktisk aldri likt å løpe tidligere, men nå oppdager jeg hvor fint det er å løpe og ha litt alenetid slik at man kan tenke / reflektere uten forstyrrelser. Etterhvert ble det en fast rutine hvor jeg løper ca 3 ganger i uken. Nå gleder jeg meg til å løpe igjen :) 

Dessuten er det også motiverende å se at formen er blitt bedre og bedre. Tidligere var målet å klare 5 km under 30 minutter, så 5 km under 25 minutter, så nå skal jeg prøve å klare 5 km under 20 minutter. Men det spørs hva målet ditt er, så klart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over her, den beste motivasjonen er indre motivasjon. Om den ikke er helt til stede får du prøve med litt ytre motivasjon.

Forslag: 

- fast treningspartner (blir mer forpliktende også)

- et plagg man vil komme inn i (f.eks kjole til julebordet)

- en sum penger til ferie eller annet man ønsker seg

- et ukentlig/månedlig mål med premie hver søndag f.eks. (kafetur eller hva du måtte ønske)

Det hjelper også med fint og nytt treningstøy slik at man føler seg litt freshere. Velg deg en aktivitet du liker, veldig gjerne noe du gjør sammen med andre som f.eks et old boys/girls-lag. Lag avtaler med deg selv om 2 ganger i uka, men varierer treningen. Sett av tiden hver søndag når du planlegger uka. Hold avtalen med deg selv!

Ikke pin deg gjennom styrketrening på senteret om du egentlig er mer glad i å være ute. Gjør heller lek med barna til en liten økt. Sisten eller hinderløype kan hjelpe på. Lag gjerne konkurranser med barna, om de er store nok. Du skal selvsagt ha egne strafferunder med sit-ups, push Ups osv.

Bruk naturen. Gå tur, klatre, padle, skitur, fiks en telttur med en venn en helg, hvor dere går et godt stykke med oppakning. Da har du to treningsdager med en gang. Ta med fiskestang og gjør det litt hyggelig. 

Jeg er 30 kg overvektig, men ser allerede endringer på kroppen etter kort tid. Har blitt litt mer speiltid enn normalt etter at jeg begynte å trene igjen. Har jo fått muskler, jo! Og bedre kroppsfølelse, bedre holdning og økt selvtillit. Og, for ikke å snakke om, økt utholdenhet under sex. 

Anonymkode: b7196...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...