AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #1 Skrevet 20. august 2018 Jeg satt inn hormonspiral (Jaydess) for 8 dager siden og det har vært et rent smertehelvete siden. Rett etter selve innsettelsen ble jeg ekstremt svimmel og trodde jeg skulle falle i bakken, samtidig som jeg følte jeg måtte spy og hadde kraftige menssmerter. Måtte ligge på venterommet i en drøy time før jeg klarte å komme meg ut til bilen. Jeg tok 1 gr paracet og 400 mg ibux ca. en time før innsettelsen, men det virket ikke til å ha noe effekt. Resten av dagen var jeg sengeliggende, og vridde meg i smerter. Dag 2 var det plutselig bare litt ubehag, som var veldig overkommelig. Men smertene kom tilbake dag 3 og er her fremdeles. De er helt uutholdelige og det verste er at smertestillende har null effekt. Jeg har prøvd både paracet, ibux, naproxen og voltaren, men ingen ting vil knekke eller i det minste minske smertene. Hormonspiral er noe jeg ville prøve, fordi legen mente det var stor sjanse for at de vanlige menssmertene jeg har (som er grusomme de og) ville gå bort. Har prøvd tre ulike p-piller/minipiller (Diane, Yasminelle og Cerazette), men det har ikke gitt noe effekt på smertene. Er det noen som har erfaring med det samme? Tips til hva som kan hjelpe eller evt. reseptbelagte legemidler som kan gi effekt? Anonymkode: 8762e...dd6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #2 Skrevet 20. august 2018 Du har ikke tilfeldigvis endometriose? Det har jeg og jeg fikk enda sterkere menssmerter av alle hormonprepatater, særlig av hormonspiral. Anonymkode: 0a7dd...029
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #3 Skrevet 20. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke tilfeldigvis endometriose? Det har jeg og jeg fikk enda sterkere menssmerter av alle hormonprepatater, særlig av hormonspiral. Anonymkode: 0a7dd...029 Det har vært i tankene mine, og har tatt det opp både med fastlege og gynekolog. Fastlegen sa at det kunne høres ut som jeg hadde det, og at hun ville skrive det i henvisning til gynekologen. Da jeg kom til gynekologen for å ta inn spiralen, snakket vi litt om det. Hun sa bare at hormonspiral eller p-piller er det man vanligvis behandler endometriose med i første omgang. Da hun tok ultralyd før hun skulle sette inn spiralen, nevnte hun at hun ikke kunne se noen tydelige tegn på endometriose, men at det likevel ikke kunne utelukkes med mindre jeg tok kikkhullskirurgi. Har du tatt det? Anonymkode: 8762e...dd6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #4 Skrevet 20. august 2018 Er du sikker på at spiral sitter riktig? Jeg ville sjekket med ultralyd igjen. Skal ikke være slike smerter.. Anonymkode: 3313e...8c8
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #5 Skrevet 20. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at spiral sitter riktig? Jeg ville sjekket med ultralyd igjen. Skal ikke være slike smerter.. Anonymkode: 3313e...8c8 Hun tok ultralyd rett etter spiralen var satt inn, og sa at den satt fint på plass. Etter dette har jeg ikke sjekket igjen, men må nok ta en tlf til fastlege eller gynekolog i morgen. Tenkte jeg ville gi kroppen en uke med å bli vandt med den, men det her går ikke lenger.. Nei, synes også det er rart at smertene ikke avtar, de jeg kjenner som har spiral sier de bare kjente litt ubehag akkurat under selve innsettelsen.. Anonymkode: 8762e...dd6
Juvo Skrevet 20. august 2018 #6 Skrevet 20. august 2018 Jeg satt inn Jaydess for en uke siden og har ikke merket noe særlig til smerter. Litt småblødninger og innimellom mensensmerter, men ikke noe en Ibux ikke tar knekken på. Håper du får undersøkt dette hos legen! Jeg fikk beskjed å komme tilbake hvis smertene var verre enn typiske mensensmerter..
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #7 Skrevet 20. august 2018 Hei! Jeg har samme merke, og du er ikke alene om å reagere slik. Hormonspiral er siste alternativ for meg, ellers hadde jeg tatt den ut uka etter innsettelse. Jeg hadde helt vanvittige smerter ved innsettelse og de første to månedene, av den typen hvor man ikke klarer å stå oppreist og blir kvalm og svett. Jeg har aldri opplevd lignende, og oppsøkte også gynekolog. Ultralyd av spiral viser at alt er ok. Etter 4 måneder begynte smertene å komme sjeldnere, og etter 8 måneder kommer de enda sjeldnere og mindre intense. Jeg håper de skal avta enda mer løpet av året, og klarer isåfall å leve med det. Et tips er å føre kalender over smertene og intensiteten på de, så er det lettere å se om det blir bedre. Jeg oppdaget også at de verste smertene kommer i intervaller rundt eggløsning og menstruasjon, av en eller annen grunn føltes det litt bedre å forstå mer av når og hvorfor de kommer. Håper du finner ut av det, og lykke til enten du fjerner den eller forsøker litt til! Anonymkode: 3d2eb...4e2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #8 Skrevet 20. august 2018 26 minutter siden, Juvo skrev: Jeg satt inn Jaydess for en uke siden og har ikke merket noe særlig til smerter. Litt småblødninger og innimellom mensensmerter, men ikke noe en Ibux ikke tar knekken på. Håper du får undersøkt dette hos legen! Jeg fikk beskjed å komme tilbake hvis smertene var verre enn typiske mensensmerter.. Det er bra du har hatt en bedre opplevelse enn meg til nå😊 Ja, kjenner jeg mister tålmodigheten og håpet om at "i morgen begynner det sikkert å gå over". Okei, fikk ikke beskjed om dette selv av gynekologen, bare at jeg måtte gå til fastlegen for en kontroll om et par mnd. Eneste hun advarte meg mot var at det sikkert kom litt småblødninger i "hytt og pine" de første mnd, men at dette normalt stabiliserer seg. Anonymkode: 8762e...dd6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #9 Skrevet 20. august 2018 Opplevde det samme, prøvde 14 dager, men var så vondt en kveld at jeg dro ut hele dritten. ( sikkert ikke å annbefale) Anonymkode: 682ec...735
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #10 Skrevet 20. august 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har samme merke, og du er ikke alene om å reagere slik. Hormonspiral er siste alternativ for meg, ellers hadde jeg tatt den ut uka etter innsettelse. Jeg hadde helt vanvittige smerter ved innsettelse og de første to månedene, av den typen hvor man ikke klarer å stå oppreist og blir kvalm og svett. Jeg har aldri opplevd lignende, og oppsøkte også gynekolog. Ultralyd av spiral viser at alt er ok. Etter 4 måneder begynte smertene å komme sjeldnere, og etter 8 måneder kommer de enda sjeldnere og mindre intense. Jeg håper de skal avta enda mer løpet av året, og klarer isåfall å leve med det. Et tips er å føre kalender over smertene og intensiteten på de, så er det lettere å se om det blir bedre. Jeg oppdaget også at de verste smertene kommer i intervaller rundt eggløsning og menstruasjon, av en eller annen grunn føltes det litt bedre å forstå mer av når og hvorfor de kommer. Håper du finner ut av det, og lykke til enten du fjerner den eller forsøker litt til! Anonymkode: 3d2eb...4e2 Oii.. Kjenner jeg får helt noia av tanken på å ha disse smertene i flere måneder. Sterkt gjort å holde ut så lenge😰 Det er godt å høre at det er blitt bedre for din del hvert fall, men utrolig dumt at man må pine seg gjennom så mye smerter før det begynner å avta😖 Blir helt stresset med tanke på studier også, hvor vi har mye obligatorisk som jeg virkelig ikke har lyst til å gå glipp av og bli hengende etter med.. Går jo alltids an å ta den ut så klart, men vil så gjerne at det skal fungere også. Tusen takk for et godt innspill når det kommer til å føre kalender, det vil jeg prøve på😊 Lykke til videre med deg også, håper smertene dine forsvinner helt! Anonymkode: 8762e...dd6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2018 #11 Skrevet 20. august 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opplevde det samme, prøvde 14 dager, men var så vondt en kveld at jeg dro ut hele dritten. ( sikkert ikke å annbefale) Anonymkode: 682ec...735 Såpass😰 Om kommende uke blir like ille som denne, er det meget stor sannsynlighet for at jeg får den fjernet (ikke på egenhånd da vel og merke😅) Anonymkode: 8762e...dd6
Vegglampe Skrevet 21. august 2018 #12 Skrevet 21. august 2018 Jeg opplevde akkurat det samme. Fikk morfin mot smerte til slutt. Ga opp etter 10 dager og dritten ble tatt ut. Da den var ute, hadde jeg ingen smerter lengre.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #13 Skrevet 21. august 2018 16 hours ago, AnonymBruker said: Det har vært i tankene mine, og har tatt det opp både med fastlege og gynekolog. Fastlegen sa at det kunne høres ut som jeg hadde det, og at hun ville skrive det i henvisning til gynekologen. Da jeg kom til gynekologen for å ta inn spiralen, snakket vi litt om det. Hun sa bare at hormonspiral eller p-piller er det man vanligvis behandler endometriose med i første omgang. Da hun tok ultralyd før hun skulle sette inn spiralen, nevnte hun at hun ikke kunne se noen tydelige tegn på endometriose, men at det likevel ikke kunne utelukkes med mindre jeg tok kikkhullskirurgi. Har du tatt det? Anonymkode: 8762e...dd6 Jeg har tatt det to ganger og nå virker det som de endelig har fått bort alt. Jeg ble i sin tid satt på hormonpreparater for å dempe endomsmertene men det fikk dessverre motsatt effekt hos meg. Jeg har hørt om flere som har erfart det samme, men det trenger jo ikke å være det som skjer med deg. De må ofte inn i kroppen for å finne endometriose, så hvis du er veldig plaget er det verdt å få det undersøkt. Inngrepet er raskt og enkelt å gjøre og gir ikke særlig med smerter etterpå. Anonymkode: 0a7dd...029
Kalevala Skrevet 21. august 2018 #14 Skrevet 21. august 2018 Jeg hadde like sterke smerter som deg da spiralen ble satt inn. Måtte faktisk få ny time og ny spiral, fordi gynekologen og jeg ikke fikk det til første gang. Det var så vondt at jeg ikke greide å ligge stille. Men da den først var inne, ga smertene seg i løpet av en halvtime. Jeg tror ikke det er riktig at du skal ha så sterke smerter, og ville ringt legen for en time ganske raskt for å få sjekket det opp.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #15 Skrevet 24. august 2018 På 21.8.2018 den 13.26, Vegglampe skrev: Jeg opplevde akkurat det samme. Fikk morfin mot smerte til slutt. Ga opp etter 10 dager og dritten ble tatt ut. Da den var ute, hadde jeg ingen smerter lengre. Jeg har også fått det nå. Legen sjekket uten UL, og sa hun kunne se trådene og at den så ut til å ligge på plass. Føles ikke slik da, men paralgin forte har gitt god effekt. Men dette er ikke noe jeg vil gå på lenge, ettersom jeg blir trøtt og sløv av det. Anonymkode: 8762e...dd6
Kitcat Skrevet 24. august 2018 #16 Skrevet 24. august 2018 Sånn var det for meg også. Måtte få den fjernet etter ca to uker. Noen livmorhalser fikser bare ikke spiral, og det kan virke som kroppen gjør hva den kan for å støte den fra seg. I det øyeblikket spiralen var ute, forsvant smertene mine.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #17 Skrevet 24. august 2018 På 21.8.2018 den 13.44, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt det to ganger og nå virker det som de endelig har fått bort alt. Jeg ble i sin tid satt på hormonpreparater for å dempe endomsmertene men det fikk dessverre motsatt effekt hos meg. Jeg har hørt om flere som har erfart det samme, men det trenger jo ikke å være det som skjer med deg. De må ofte inn i kroppen for å finne endometriose, så hvis du er veldig plaget er det verdt å få det undersøkt. Inngrepet er raskt og enkelt å gjøre og gir ikke særlig med smerter etterpå. Anonymkode: 0a7dd...029 Åå, så godt å høre! Jeg har jo lest mye om endometriose og kjenner meg egentlig ganske igjen. Nå har jeg fått paralgin forte og skal prøve å se om smertene avtar av spiralen. Håper jo så inderlig dette skal virke på menssmertene, men til nå har det jo vært stikk motsatt. Hvis ikke dette funker, vil jeg ta det opp med legen min igjen. Men føler at både gynekolog og fastlege vil at jeg skal prøve all mulig hormonell behandling før en evt. kikkhullsoperasjon. Anonymkode: 8762e...dd6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #18 Skrevet 24. august 2018 På 21.8.2018 den 13.46, Kalevala skrev: Jeg hadde like sterke smerter som deg da spiralen ble satt inn. Måtte faktisk få ny time og ny spiral, fordi gynekologen og jeg ikke fikk det til første gang. Det var så vondt at jeg ikke greide å ligge stille. Men da den først var inne, ga smertene seg i løpet av en halvtime. Jeg tror ikke det er riktig at du skal ha så sterke smerter, og ville ringt legen for en time ganske raskt for å få sjekket det opp. Har vært hos en lege her jeg studerer, og hun mente at spiralen lå rett siden hun kunne se trådene. Tok ikke UL. Hun påsto også at det var helt normalt å ha så ekstreme smerter av spiral i opptil 3 mnd. Vet ikke helt hva jeg skal tro, for fastlegen min fra hjembyen mente det ikke var normalt med så mye smerter. Nå har jeg fått sterke smertestillende som faktisk gir effekt, så jeg får prøve det noen dager til før jeg evt. fjerner den. Anonymkode: 8762e...dd6 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #19 Skrevet 24. august 2018 5 minutter siden, Kitcat skrev: Sånn var det for meg også. Måtte få den fjernet etter ca to uker. Noen livmorhalser fikser bare ikke spiral, og det kan virke som kroppen gjør hva den kan for å støte den fra seg. I det øyeblikket spiralen var ute, forsvant smertene mine. Uff, kjedelig Ja, jeg har på følelsen av at kroppen min virkelig ikke vil ha den spiralen.. Anonymkode: 8762e...dd6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå