Gå til innhold

3000 meter - gamle demoner våknet til liv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper det finnes noen dyktige og snille treningssjeler på kg!

Dame 28, -92 kilo.

Jeg vil løpe 3000 meter på 15 minutter. Jeg så på ett program tidligere i uken på kg med ei som var ca like tung som skulle ned i vekt. Så hun fikk masse kommentarer på kostholdet, men ikke noe på treningen. 

Jeg vil bli god i 3000 meter, for å overvinne disse kjente gamle demoner fra ungdomskolen. Har en sammenkomst i april, og jentene som pleide å mobbe med for hvor treg jeg var kommer til å være der. Vil programmet hun la ut være nyttig? Jeg springer 3000 nå på ca 19.00 minutter.. Ikke så veldig fort, men sikkert ikke umenneskelig mål heller :) Hadde vært gøy å klare dette ila 2018, men hvertfall innen april 2019. Er det en helt umulig utfordring?  Hvor lenge må jeg regne med å trene kondis før jeg klarer målet mitt?  Tenker å gå ned i vekt med planen hennes også :) Evt. andre tips og triks for å klare 3000 meter på god tid? 

 

Mandag: 4*5 intervall
Tirsdag: Styrke, sirkeltrening 8 min*3
Onsdag: Gerilja intervall
Torsdag: Rolig langkjøring 45-60 min
Fredag:Gerilja intervall
Lørdag: Fri
Søndag: Rolig kortkjøring 20 min
 

 

Takk for innspill ❤️ 

Anonymkode: f5d49...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis 3000 m er det vintigste treningsmålet ditt nå, bør løping være hovedfokus i treningsuken din. Siden du ønsker å løpe på 15 min, så tenker jeg at din langkjøring på 45-60 min ikke er like viktig for ditt mål akkurat nå. Jeg ville prøvd disse øktene:

3*1000 m i 12 km/t (som er den farten du må holde for å greie 3000 m på 15 min) blir dette for rask fart for deg nå i starten, så start lavere og bygg deg opp. F.eks

Oppvarming 10-15 min

Løp 1000 m, pause i 2 min, gjenta 3 ganger også rolig nedtrapping. Målet er å komme opp i 12 km/t, men start der du er nå. Når du greier dette, så kutter du ned pausene til 1 min, deretter 30 sek og deretter 15 sek.

En annen intervall kan være 1 min intervaller på 12 km/t (hvis det er litt mer overkommelig i starten) her kan du jo starte med f.eks 10 stk og øke til 15 etterhvert. Ta 60 eller 30 sek pause. Og etterhvert korte ned pausene :)

Lykke til! Dette funket for meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er 4*5 intervall? Altså at du løper 4 intervaller på 5 minutter? Da anbefaler jeg å øke intensiteten og ha drag på 3-4 minutt. Og du må presse deg så hardt at du ikke greier å løpe i 10 sek lengre for hver intervall. Greier du det har du for lav fart. 

Bakkeløp er lurt. Finn en bakke med godt underlag og sett et merke eller noe når du har spurtet i 10 sek. Gå rolig ned og ta pause i sånn 10-20 sek og spurt opp til merket igjen. 

Om du skal løpe 3000 meter på 15 minutt må du ha en fart på 12 km/t. Det er viktig å vende kroppen til denne hastigheten, så løp så langt du klarer med denne hastigheten. Etterhvert vil du da øke hvor lenge du greier å holde denne hastigheten. 

Anonymkode: 82130...ffc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...