Gå til innhold

Briefe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trodde det betydde å tøffe seg eller briske seg, men nå er betydningen tatt helt vekk og brukes til noe annet eller? Hører det i filmer og på nett om at de har blitt briefet? Hva betyr det egentlig nå. Når jeg søker på ordet kommer det opp at det betyr tøffe seg, men det kan da overhodet ikke bety det i denne sammenheng. Feks , de er briefet i hva de skal gjøre om dette oppstår 

Anonymkode: d43c3...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ene ordet er norsk og betyr tøffe seg/skryte/vise seg frem.

Det andre er engelsk og betyr at man går gjennom noe. (To) briefe er å bli satt inn i et tema/en situasjon. (To) debriefe er å snakke gjennom noe som har skjedd. Brukes ofte av politi/militæret, men også generelt i jobbsammenheng. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Betydningen å imponere er ikke "tatt vekk", men ja, det betyr også "informere, instruere, orientere, skissere eller meddele".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Overrasket skrev:

Betydningen å imponere er ikke "tatt vekk", men ja, det betyr også "informere, instruere, orientere, skissere eller meddele".  

Ja på englesk, men de bruker det i norge på tv2 og flere nettsider på norsk, synes det er sykt

Anonymkode: d43c3...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja på englesk, men de bruker det i norge på tv2 og flere nettsider på norsk, synes det er sykt

Anonymkode: d43c3...6d1

Jeg snakket om den norske betydningen. Jeg personlig liker det ikke, men det er tatt inn i norske ordbøker med betydningen som jeg nevnte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
brife v1 (fra engelsk brief'sammenfatte, instruere', av latin brevis 'kort')
1 orientere på forhånd, instruere
brife elevene i viktige eksamensspørsmål
2 (forsøke å) imponere
brife med kunnskapene sine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...