Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nevøen min fyller et år neste uke og broren min og samboeren hans har bedt familien på begge sider på feiring. Feiringen skal være på selve bursdagen, så det faller på en ukedag. Fordi jeg jobber via et bemanningsbyrå for tiden og jobbsituasjonen min har vært ganske uforutsigbar (har ikke hatt fast turnus og ble tildelt vakter fra uke til uke og måtte stort sett ta det jeg ble tilbudt for å ha nok inntekt) sa broren min til meg at han har forståelse for at det kan bli vanskelig å få til, men at det hadde vært veldig hyggelig om jeg tok turen (de bor i Stockholm og jeg i Oslo).

I dag fikk jeg tilbud om fast turnus for de neste to månedene, noe jeg selvsagt takket ja til, og jeg ble veldig glad da det viser seg at jeg har fri på bursdagen til nevøen min og dagen etter. Sjekket og fant billige flybilletter og et rimelig hotellrom, så kjøpte flybillett og booket hotellrommet, før jeg sendte broren min en melding om at jeg tar turen og gleder meg.

Det tok et par timer før svaret kom og det var ikke hyggelig. Siden broren min regnet med at jeg ikke kom har han bedt fetteren vår som jeg ikke er på talefot med (lang historie) og han og samboeren har takket ja. Derfor er ikke jeg velkommen allikevel og har jeg kastet bort nesten 3000 kr på flybilletter og hotell jeg ikke får refundert.  Jævlig kjipt når økonomien er relativt trang etter å ha vært arbeidsledig ganske lenge.  Hadde jo vært greit om broren min hadde sendt meg en melding om at "ikke tenk mer på bursdagen til XX, for fetter N kommer og da kan jo ikke du komme" eller noe sånt. 

Anonymkode: 44618...009

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke drite i fetteren din og gå allikevel? Hva er det som har gjort at dere ikke kan være i samme bursdag?

Anonymkode: 1dc09...f77

• Liker 33
Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet

Det er jo din egen feil at det er drama mellom deg og fetteren din. De har tydeligvis ikke problemer med ham.

Skrevet

Her får alle voksne ta seg sammen for barnet sin del.

• Liker 13
Skrevet

Uhm møt opp og ikke snakk til hverandre da vel. 

Anonymkode: af9a2...266

• Liker 8
Skrevet

Ta deg en miniferie i Stockholm da vel. Du har jo både flybiletter og hotellrom, reis og kos deg!

Anonymkode: 2a50e...c3d

• Liker 36
Skrevet

Så broren din er redd for drama eller noe om du kommer? Hvis du forsikrer ham om at du hever deg over, så syns jeg at du burde være velkommen. Helt klart. Så trist. 

Hvis fetteren din ikke vil unngå drama, så burde han bli hjemme. Mange penger å kaste bort, men det verste er jo at du ikke er velkommen. 

• Liker 3
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

At dere ikke er på talefot er vel ikke grunn for at du ikke kan komme. Eller er det virkelig vondt blod mellom dere?

Anonymkode: 9e5ff...c24

• Liker 3
Skrevet

Ser flere foreslår at trådstarter bare skal dra i bursdagen uansett, men slik jeg forstår trådstarter er jo ikke problemet at hun ikke vil møte fetteren, snarere at hun har fått beskjed av faren til ettåringen som skal feires om at hun ikke er velkommen i bursdagen likevel. Hvis man skal feire en ettårsdag, og foreldrene til ettåringen sier at du ikke er velkommen, da synes jeg ikke man skal troppe opp. Det er i praksis vertskapet som sier at du ikke skal komme til dem, og da er det for meg frekt å dukke opp. Hadde det derimot vært at trådstarter ikke ville fordi fetteren er teit og dust og sånn, da hadde jeg jo ment man fikk bite det i seg som voksne folk og dra.

Men det er din bror, så jeg hadde jo tatt kontakt igjen og spurt om det virkelig er sånn at du ikke får lov til å komme dit. At du gjerne kan komme tross at fetteren din er der og ikke skal lage noen verdens bråk med ham, du er der for å feire nevøen, og at du allerede har bestilt billetter og gledet deg til å feire den lille krabaten som tross alt står i sentrum. Hvis barnets foreldre likevel står fast på at du ikke får lov til å komme, da er det vel dessverre ikke annet å gjøre enn å bite i det sure eplet og enten ta en miniferie for deg selv eller droppe turen. Å møte opp på døren når vertskapet ber deg ligge unna synes i hvert fall jeg virker som en dårlig idé, samme hvor dårlig og kjip begrunnelsen deres for at du ikke er velkommen er.

Ikke at dette ikke hørtes fryktelig sært og dårlig ut, altså, jeg har jo all verdens sympati med at det må være både sårt og irriterende at du kaster bort penger på billett og ikke er velkommen i din egen nevøs bursdag. Jeg er typen som hadde dobbeltsjekket på forhånd at det paset at jeg tok turen før jeg bestilte noe som helst, men jeg skjønner jo at ikke alle er like nevrotiske som meg, og det hjelper lite nå.

Jeg synes også de voksne må kunne klare å legge sånt til side for en fyr på noen få hundre dager som ikke har noe forhold til denne konflikten, bare så det er klart. Jeg bare leste dette som at trådstarter eksplisitt har fått beskjed direkte av verten om å ikke komme i bursdagen til ettåringen hans, og da synes jeg ikke man bør møte opp, samme hvor synd man synes det er at man fikk den beskjeden.

Anonymkode: 74a04...814

• Liker 17
Skrevet

Ring broren din og snakk med han i stedet. Vær voksen og si at du ikke har noen problemer med å møte til tross for at fetteren din er der og at du håper at du fortsatt er velkommen. Det viktigste er jo nevøen din. Man klarer å legge til side en familiekonflikt i et par timer med mindre det er drøye hendelser involvert. 

Det kan hende at broren din bare ikke vil ha drama. Ofte er også menn litt enkle og tenker at siden han kommer så kan ikke du komme, i stedet for å være løsningsorientert. 

Jeg ville ikke ha rådet deg til dette hvis det ikke var for at det var broren din. Hvis du hadde vært fetter i dette tilfelle ville jeg bare ha skrevet at du bør trekke deg unna og respektere at nærfamilien kommer først. 

Anonymkode: 1df5a...24a

• Liker 5
Skrevet

Hadde heller tatt en tur til Stockholm og vært alene. Bruk billettene. En ettåring skjønner ikke konseptet bursdag uansett, det er dere dette er en big deal for, ikke han. Han er like glad om du kommer to måneder etterpå og har en fin dag sammen. 

Dette er kanskje større for deg enn for foreldrene hans? Iom at de ikke tok kontakt. Synes heller ikke det er rart at de ikke rapporterte til deg at fetteren er bedt, de regna jo med at du ikke kunne. Hvis man skal oppdatere alle som sannsynligvis ikke kan hele tiden, blir det mye irriterende meldinger og tråder om «broren min og svigerinne er så masete» «med en gang noen får barn forventer de at alle stiller opp».

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor tar du ikke bare å ringer broren din, og hører hvorfor du ikke er velkommen pga fetteren din? Hvis du virkelig vil i den bursdagen, så prater du jo med han og ikke oss? Burde da ikke være så vanskelig å ta en telefon for å oppklare ting.

Sist, men ikke minst. Du er vel voksen nok til å heve deg over konflikter, i selskap? Isåfall så sier du klart ifra til broren din, at dette ikke skal bli et, eller er et problem.

Om ikke, dra til Stockholm og kos deg på tur alene.

Anonymkode: 3af2d...7f0

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville aldri bare møtt opp, spesiellt etter en slik beskjed. Det er veldig surt at du har nå brukt penger å hotell og fly, ja du kan ta turen til Stockholm og gjøre det du vil der, men er ikke sikkert økonomien din er helt med der(?). 

Sa du ett klart svar til din bror at du ikke kunne komme i førsteomgang? Eller har du sagt at du skal prøve men ikke kan gi noen klart svar?

Syns det er litt spessiellt å utelukke sin egen søsken på den måten for å invitere fetter, men nå har jeg bedre forhold til min søsken enn fetter og kusiner. 

• Liker 4
Skrevet

Vet broren din at du har kjøpt billetter?

Anonymkode: 15586...431

Skrevet

Du må jo ikke gå i selve bursdagen. Siden du allerde har kjøpt billetter, ville jeg dratt på besøk enten før eller etter bursdagen.

Anonymkode: 9d158...169

• Liker 5
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Nevøen min fyller et år neste uke og broren min og samboeren hans har bedt familien på begge sider på feiring. Feiringen skal være på selve bursdagen, så det faller på en ukedag. Fordi jeg jobber via et bemanningsbyrå for tiden og jobbsituasjonen min har vært ganske uforutsigbar (har ikke hatt fast turnus og ble tildelt vakter fra uke til uke og måtte stort sett ta det jeg ble tilbudt for å ha nok inntekt) sa broren min til meg at han har forståelse for at det kan bli vanskelig å få til, men at det hadde vært veldig hyggelig om jeg tok turen (de bor i Stockholm og jeg i Oslo).

I dag fikk jeg tilbud om fast turnus for de neste to månedene, noe jeg selvsagt takket ja til, og jeg ble veldig glad da det viser seg at jeg har fri på bursdagen til nevøen min og dagen etter. Sjekket og fant billige flybilletter og et rimelig hotellrom, så kjøpte flybillett og booket hotellrommet, før jeg sendte broren min en melding om at jeg tar turen og gleder meg.

Det tok et par timer før svaret kom og det var ikke hyggelig. Siden broren min regnet med at jeg ikke kom har han bedt fetteren vår som jeg ikke er på talefot med (lang historie) og han og samboeren har takket ja. Derfor er ikke jeg velkommen allikevel og har jeg kastet bort nesten 3000 kr på flybilletter og hotell jeg ikke får refundert.  Jævlig kjipt når økonomien er relativt trang etter å ha vært arbeidsledig ganske lenge.  Hadde jo vært greit om broren min hadde sendt meg en melding om at "ikke tenk mer på bursdagen til XX, for fetter N kommer og da kan jo ikke du komme" eller noe sånt. 

Mulig det er litt sent nå, men så vidt jeg husker har både SAS og Norwegian 24 t angrefrist (eller var det endringsfrist?) slik at du enten kan kansellere, eller endre datoene til en annen gang i det minste? Jeg har selv benyttet med av det, selv på ikke-refunderbare billetter (klarte å blingse på en dato).

Anonymkode: 7f704...87f

• Liker 2
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det er litt sent nå, men så vidt jeg husker har både SAS og Norwegian 24 t angrefrist (eller var det endringsfrist?) slik at du enten kan kansellere, eller endre datoene til en annen gang i det minste? Jeg har selv benyttet med av det, selv på ikke-refunderbare billetter (klarte å blingse på en dato).

Anonymkode: 7f704...87f

Norwegian har kanselleringsfrist på 4 timer. Endring av billett betyr gebyr på 700-800 kr + mellomlegg. 

Anonymkode: 1df5a...24a

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar. 

Å møte opp er uaktuelt når broren min ikke ønsker meg der. Snakket med ham i dag og han sa rett ut at han ikke gidder drama i den første bursdagen til sønnen hans, så derfor ønsker han ikke både meg og fetteren vår der. Avtalen er allerede gjort med fetteren vår og dama, de har planlagt langweekend i Stockholm og mer samvær med broren min og hans familie enn bursdagen.

Jeg sitter å ser på budsjettet og om jeg kan ta meg råd til å ta turen for turens skyld, håper jeg får det til. Hotellrommet får jeg uansett ikke igjen pengene for, det var en lav pris som forutsatte forhåndsbetaling og ingen refusjonsmulighet. 

Skrevet

TS, da reiser du. Og avtaler et tidspunkt (før eller etter bursdagsselskapet) der du kan komme på besøk og treffe nevøen din. 

Anonymkode: b8be7...a6a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...