Gå til innhold

Dyreelskere, men med forbehold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninnegjeng skulle møtes da en meldte avbud i siste liten fordi papegøyen hennes hadde dødd, og hun ville være alene den kvelden.

Reaksjonen til de andre jentene, selverklærte dyreelskere alle sammen, var "Det er vel ingenting å ta på vei for,  det var jo bare en fugl ".

Ja da,  det var "bare" en fugl. En fugl som hun har hatt i hele sitt liv, som har kost henne, sovet hos henne, og vært med henne gjennom tykt og tynt.

Hvordan er det mulig å si at man er en dyreelskere, og samtidig rangere verdien av et kjæledyr etter art?

Anonymkode: 873e0...fc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Springfjær

Typisk folk å rangere dyr på den måten. Ei venninne har hatt flere rotter, hvor alle har vært så nær henne. Selvfølgelig er det trist når de dør. Det er da like trist som når man mister hunden sin. Jeg har eid katter og hunder, men det kunne aldri falt meg inn å si «det var da bare en rotte/fugl/hamster» bare fordi jeg ikke har erfaring med dem, det er direkte ufint, å de hadde fått høre det av meg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt på trynet å holde seg hjemme alene fordi papegøyen har dødd. Det går an  å være trist over det og samtidig fortsette med livet på samme måte som før. Og ja , jeg har hatt mange dyr som har dødd og det er trist når det skjer. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig å si at man er en dyreelskere, og samtidig rangere verdien av et kjæledyr etter art?

Du er ingen opphøyd dyreelsker på den riktige måten bare fordi du syntes dette var drøyt. 

Anonymkode: 4f13a...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt på trynet å holde seg hjemme alene fordi papegøyen har dødd. Det går an  å være trist over det og samtidig fortsette med livet på samme måte som før. Og ja , jeg har hatt mange dyr som har dødd og det er trist når det skjer. 

Du er ingen opphøyd dyreelsker på den riktige måten bare fordi du syntes dette var drøyt. 

Anonymkode: 4f13a...72c

Dere har ulike måter å håndtere et dødsfall på, ingen har mer rett enn den andre. 

Hun valgte å være alene, vaske og rydde bort bur og leker, hva så?

Men det handler ikke om det, det handler om at det er mer akseptert å sørge over en hund eller katt,  enn det er å sørge over fugl og gnagere.

Anonymkode: 873e0...fc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt på trynet å holde seg hjemme alene fordi papegøyen har dødd. Det går an  å være trist over det og samtidig fortsette med livet på samme måte som før. Og ja , jeg har hatt mange dyr som har dødd og det er trist når det skjer. 

Du er ingen opphøyd dyreelsker på den riktige måten bare fordi du syntes dette var drøyt. 

Anonymkode: 4f13a...72c

Hvorfor skal ikke en person få lov til å sørge på sin måte? Du sitter da ikke på fasiten for hva som er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange dyr og har sørget like mye over alle som har gått bort uansett art. Kanskje litt mindre når pinnedyret presterte å knekke seg selv i to i en brå sving.

Jeg blir oppriktig bekymert for folk som eier så lite empati og medfølelse. Stakkars venninna di! Fugler er utrolig givende dyr å ha.

Anonymkode: f968d...6d2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å droppe venninnekveld pga. en papegøye kan jeg skjønne. De lever lenge og man får nok svært god kontakt med dem, men om noen dropper en viktig jobbreise fordi fisken dør, så er det kanskje litt i overkant, så LITT kan man jo rangere etter art og viktighet av det som avlyses.

Anonymkode: 40714...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papegøyer har intelligens på nivå med sånn 5 år gamle menneskebarn, så den forstår jeg. 

Anonymkode: 120c4...4b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...