Gå til innhold

Bruke sparepenger eller ta opp billån

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student, men trenger en bil. Jeg har en stabil økonomi etter å bodd hjemme deler av studietiden (spart opp studielån) og spart en del fra en deltidsjobb. Ser på biler i prisklassen 50-100 000. Jeg har penger til å kjøpe den kontant, men bruker da en del av sparepengene jeg skal bruke til bolig om noen år. Jeg vet at renten på billån er høyere enn renten på sparekonto. Vurderer å kjøpe en bil til 70 000,- og betale 40 000 kontant og ta lån på de resterene 30 000,-. Så hva er lurest? Ikke bruke så mye av sparepengene og ha en "buffer" + mer penger til egenskapital, men da igjen at totalprisen på bilen blir høyere pga. rentene på billånet eller betale alt kontant, men da bruke mer av sparepengene og ha en mindre "buffer"? 

Anonymkode: bc307...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student, men trenger en bil. Jeg har en stabil økonomi etter å bodd hjemme deler av studietiden (spart opp studielån) og spart en del fra en deltidsjobb. Ser på biler i prisklassen 50-100 000. Jeg har penger til å kjøpe den kontant, men bruker da en del av sparepengene jeg skal bruke til bolig om noen år. Jeg vet at renten på billån er høyere enn renten på sparekonto. Vurderer å kjøpe en bil til 70 000,- og betale 40 000 kontant og ta lån på de resterene 30 000,-. Så hva er lurest? Ikke bruke så mye av sparepengene og ha en "buffer" + mer penger til egenskapital, men da igjen at totalprisen på bilen blir høyere pga. rentene på billånet eller betale alt kontant, men da bruke mer av sparepengene og ha en mindre "buffer"? 

Ehm, når du har spart opp studielånet ditt kan det ikke kalles å ha sparepenger. Det er jo gjeld...

Anonymkode: 83eea...aa8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
På 20.8.2018 den 18.40, AnonymBruker skrev:

Ehm, når du har spart opp studielånet ditt kan det ikke kalles å ha sparepenger. Det er jo gjeld...

Forstår hvordan du tenker, men Penger på sparekonto, er sparepenger selv om de er lånte:) Spesielt siden studielånet ikke trenger å betales på mange, mange år. Da står man fritt til å bruke disse sparepengene som man vil.

Sier du det samme til de som kjøper bolig? 

Til ts: det spørs litt hva du gjør med sparepengene. Kan du investere de på en måte som gir høyere forventet avkastning enn billånsrenten, så vil det i teorien være lurest å belåne bilen 100%. Lavest risiko er derimot å bruke mest mulig av sparepengene, og ta minst mulig lån.

Så det spørs litt hvor glad du er i risiko:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, King in the North skrev:

Forstår hvordan du tenker, men Penger på sparekonto, er sparepenger selv om de er lånte:) Spesielt siden studielånet ikke trenger å betales på mange, mange år. Da står man fritt til å bruke disse sparepengene som man vil.

Sier du det samme til de som kjøper bolig?

Studielånet ditt blir tatt med i beregningen av boliglån. Bruker du studielånet på en bil kan du hilse velkommen Luksusfellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Studielånet ditt blir tatt med i beregningen av boliglån. Bruker du studielånet på en bil kan du hilse velkommen Luksusfellen.

Hva om du bruker studielånet på mat og drikke? Eller å leie bolig?

Må nok høflig være uenig med deg der. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.8.2018 den 13.30, AnonymBruker skrev:

1. Veldig mange (tror egentlig alle)  av de som formidler billån har en skandaløst høy rente hvis du låner mindre enn 50,000 - såkalt kaskofritt billån.

2. Jeg hadde kjøpt meg en liten bil til  typ 30,000 og hatt resten som buffer. Da slipper du en drøss av tusenlapper i renter og tinglysningsgebyr osv. Banken tar også  veldig hensyn til om du har billån ( også bil i seg selv) når du skal ha boliglån. Kan være snakk om flere hundre tusen i forskjell på  hva du får innvilget i lån.På samme måte som at de tar hensyn til studielånet ditt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål til deg:

Skal du slutte å spare nå da? Selv om du kjøper bil, kan du jo forsette å spare. Skjønner at du vil ha mest mulig til boligkjøp i fremtiden, men er det ikke bedre å kjøpe hele bilen kontant også heller spare pengene du ellers hadde brukt på å betale ned på billånet, i bolig? Låne penger - betale renter, spare penger, du får renter.

Jeg kan ikke skjønne at det kan lønne seg å låne fattige 30 000 kr på et billån og betale renter og etableringsgebyr på lånet. 30 000 kr burde i teorien også gå raskt å spare inn igjen. Og så raskt skal du ikke kjøpe bolig vel?

En annen ting, det høres jo ut som du har spart det meste i sparepenger på en vanlig sparekonto siden du kan betale bilen kontant, nå lurer jeg på hvorfor pengene dine ikke er låst på BSU i stedet, det vil definitivt gi best renter og grunnlag for å få boliglån i fremtiden, fremfor å ruge på den en helt ordinær sparekonto.

Dersom du også har spart maks i BSU i hvert år i tillegg til BSU2 (siden målet tydeligvis er bolig), så hadde jeg ikke stresset og kjøpt hele bilen kontant. 

Dersom du ikke har spart i BSU i det hele tatt, da kan vi begynne å fundere over at det lønner seg å ta opp litt billån og heller sette de 30 000 inn i BSU for å få bedre renter. Du burde uansett prioritere i BSU, heller enn å kjøpe bil. 

Husk også at med bil, kommer mange flere utgifter, du burde også rekne med å ha en buffer til verksted og generelle bilutgifter som tilkommer det å ha en bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånet blir trukket fra egenkapitalen så den blir ikke noe høyere, og renta på billån er høy. Det er altså ingen fordeler og en ulempe med å låne framfor å bruke pengene du har.

Anonymkode: 0d56c...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en rimelig bruktbil og betal selv med pengene dine. Fortsett å spare til bufferkonto og egenkapital.
Å kjøpe en dyr bil på dyr avbetaling (billån er svindyrt og lite gunstig) er ganske høl i huet. Bilen synker raskt i verdi og du risikerer i verste fall å sitte igjen med lånet etter at bilen har takket for seg.

Vær fornuftig, kjøp en rimelig bil for noen av sparepengene og spar resten.

Anonymkode: 1ce51...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...