Gå til innhold

Sykling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig begynt en livsstilsendring hvor målet er å gå ned ca 10 kg og holde meg der. Jeg har derfor lagt om kostholdet, ligger nå på ca rundt 1600 kcal om i døgnet.

Jeg har også begynt å sykle. Dykker 3-4 ganger i uken hvor pulsklokken min ( og pulsbeltet) sier jeg forbrenner ca 500-600 kcal ved hver økt. 

Er sykling effektiv trening eller burde jeg starte å jogge i stedet for ? 

 

Anonymkode: b567f...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykling er veldig effektivt. Så om du trives med det så bare fortsett.

Jogging kan nok forbrenne noen kalorier mer per time, men ikke så stor forskjell. I tillegg kan vel løping være en del mer belastende for knærne om du sliter med de fra før.

Viktig å trives med treningen, særlig ved livsstilendring, så bare gjør det du liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du legger i "effektiv". Jogging forbrenner mer per tidsenhet, men jogging har også noen ulemper ift sykling.

Jogging gir større risiko for belastningsskader. Dessuten løper de fleste ikke så veldig langt, så det blir stort sett den samme løypa.

Sykling forbrenner ikke så mye per tidsenhet, så man må holde på lenger. Siden sykkelen gjør at man kan tilbakelegge mye større distanser, kan man variere rundene mer. 

Sykling gir ikke støtbelastning slik jogging gjør. Så lenge du bruker lett nok gir og sykkelen er riktig innstilt er det liten risiko for belastningsskader.

For de fleste er det ikke så viktig med akkurat hvilken treningsform man velger, det viktige er at man får opp pulsen hver dag. Man behøver ikke trene lenge hver dag, men å få opp pulsen minst et par ganger er viktig.

Det viktigste er at du velger en treningsform du trives med og klarer å fortsette med.

Jeg ville ikke tatt forbrenninstallet fra pulsklokka di helt bokstavelig. Faditsvaret for om du forbrenner mer enn du inntar har du uansett på baderomsvekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør noe du liker. Da er det større sannsynlighet for at du fortsetter. Sykling er gøy og effektiv trening. Etter hvert kan du prøve litt andre ting for variasjon.

Anonymkode: d38b0...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling og svømming er en fin kombo hvertfall, så om du har muligheten så anbefaler jeg deg et badeland å svømme på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...