Gå til innhold

Til dere katteeiere!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og har hatt samme prbl. og reagerer likt som alle kjæledyreiere gjør. Gikk ut og meldte fra til naboer og lette og lette og ropte og ropte. Han var søkk vekk i 10 dg. Da han endelig kom hjem var han full av olje! Han hadde ramlet nedi oljedunken til naboen  og prøvde sikkert å bli kvitt oljen på egenhånd. Godgutten min! Mange år siden, men han kom hjem!

Lille gode vennen din,håper inderlig han kommer hjem. :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 hours ago, AnonymBruker said:

 

Det er så utrolig mange katter her jeg bor, og jeg har sett de ´´jakte´´henne og da har jeg alltid dukket opp like før de har gått til angrep. Så føler ikke pusen min er trygg blant ´´ulvene´´. Jeg håper virkelig at du har rett og at hun kommer tilbake om morningen❤️

 

Anonymkode: 2d4f5...9ec

Har akkurat samme problem her, mange kattter i nabolaget og min 6 år gamle hunnkatt blir jaktet på hele tiden. Hun er pinglete, veldig svetten og redd alt. Jeg tok henne over for 1,5 år siden. Det første jeg gjorde da jeg så at hun er jaget av ande katter var å chippe henne, og montere Chip katteluka. Det tok 2 uker og mye tålmodighet å lære henne luka da hun er skeptisk til nye ting. Det gikk bra og nå er hun smart nok til å rømme hjem gjennom luka hver gang en annen katt vil ta henne.. Det er veldig betryggende for meg. Jeg er så utrolig glad i henne, at jeg skjønner veldig godt hva du går gjennom nå..

Jeg er en gruppe på Facebook om savnede katter der jeg bor og det som er lurt å gjøre er å gå rundt i nabolaget på kvelden, når alt er stille, og rope på katta. Det er mulig at hun er innsperet ingen garasje eller bod, og vil ikke mjaue høyt når du roper. Du må nesten rope og komme så nærme som mulig garasjer og boder og prøve å høre om hun mjauer inne.

Dette har visst fungert for mange som har funnet katta si på den måten. Oppdater oss gjerne, håper virkelig du finner henne!

 

Anonymkode: 4f5ba...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt forferdelig når de ikke kommer hjem! Føler med deg! 

Et tips er å sette ut do-kassen om du har. Om hun er noe bortkommen men er i område kan hun kanskje klare å kjenne lukten av den og finne veien hjem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Perle said:

 

Selvom katter er chippet, så er desverre ikke dette noe folk flest vet om, og om hun går seg bort kan det hende noen nye begynner å mate henne og ikke vet hun er chippet. Derfor er det viktig med bånd selvom de er chippet. Bånd laget av strikk eller med selvutløsende lås er ikke farlig. 

Man får ogs kjøpt gps-tracker med app til katter nå. Jeg har dette på mine. 

 

Litt avsporing men hvordan løser du dette med bånd eller strikk med selvutløsende lås og GPS tracker?

Da jeg fikk min katt så hadde hun et sånn strik men det tok 2 dager så kom hun hjem uten den. Og jeg fant aldri strikken. Hender denne GPSen på et sånt strikk så kan den jo blir borte sammen med båndet eller strikket og da er pengene bortkastet.

( beklager avsporing, jeg ga så gode tips jeg kunne til TS i forrige innlegg)

 

Anonymkode: 4f5ba...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler så med deg! Om katten har blitt skremt så kan den ha klatrer opp i ett tre, eller kan ha blitt innestengt. Når det begynner å bli mørkt og stille ute, så ta med lommelykt. Lys opp i trær, og lytt inntil garasjer, boder o.l. Lys under busker og kratt. 

Det med dokassa er også ett smart tips. Og du kan også legge ut ett klesplagg fra skittentøyskurven, sånn at pus kjenner lukta di, og vil sannsynlig legge seg der, om den finner vegen forbi.

Husk at en katt kan sitte ett par meter unna deg, og du trenger ikke å se den.

En katt går ikke så veldig langt det første døgnet, og har den funnet noe spennende så kan den bli borte noen dager. Min ene var borte tre uker sist sommer, men en kveld så satt den her igjen som ingenting hadde skjedd.

Jeg tror nok pusen snart sitter utenfor hos deg. Ikke gi opp!! 

Lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt avsporing men hvordan løser du dette med bånd eller strikk med selvutløsende lås og GPS tracker?

Da jeg fikk min katt så hadde hun et sånn strik men det tok 2 dager så kom hun hjem uten den. Og jeg fant aldri strikken. Hender denne GPSen på et sånt strikk så kan den jo blir borte sammen med båndet eller strikket og da er pengene bortkastet.

( beklager avsporing, jeg ga så gode tips jeg kunne til TS i forrige innlegg)

 

Anonymkode: 4f5ba...816

Jeg har GPS til mine to, nå har de aldri vandret lengre enn 20m fra huset og ikke et ute lengre enn i 30 min.

Men de har aldri mistet det, og det flotte med en GPS er at du kan finne den igjen selv om båndet faller av 👍🏻 (Mine har strikk-halsbånd). 

Gjerne les litt av bloggen til Jesperpus om dette. Begge to har GPS.

GPS: 

http://jesperpus.blogg.no/1501102573_gps_til_kjledyr_en_smart_liten_dings.html

Her er hvordan de fant Kasper:

http://jesperpus.blogg.no/1518353581_heldigvis_har_katter_9_liv_og_kasper_har_iallefall_8_liv_igjen.html

Og er er en anne historie om hvor fint GPS er: 

http://jesperpus.blogg.no/1510443851_11112017.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Perle skrev:

Jeg håper pusen din kommer hjem. Statistikken er på din side. 

Men, fra nå synes  du ikke bør slippe henne ut alene dersom dere bor i utrygge/bilfarige omgivelser og hun ikke er riktig stedbunden. 

Selvom hun er chippet bør hun ha et halsbånd. Gjerne et i refleks eller med et refleksskjerf på. I dette bør det henge på en eller kolbe/hylse med navnet ditt og tlfnr. 

Selvom katter er chippet, så er desverre ikke dette noe folk flest vet om, og om hun går seg bort kan det hende noen nye begynner å mate henne og ikke vet hun er chippet. Derfor er det viktig med bånd selvom de er chippet. Bånd laget av strikk eller med selvutløsende lås er ikke farlig. 

Man får ogs kjøpt gps-tracker med app til katter nå. Jeg har dette på mine. 

 

Synes det er veldig feil å si at halsbånd ikke er farlig når det kan være farlig. Selv selvutløsende og strikk. Strikk er jo nesten verst. Hva om katten blir borte samtidig som h*n har fått benet inni halsbåndet? Eller at katten blir hengt fordi en liten sten eller kvist har kylt fast selvutløseren? 

TS: Jeg føler veldig med deg. Kattene mine er sjelden borte lengre enn 24 timer. Hun ene har bare vært borte i 24 timer èn gang og da hadde hun rota seg inn hos naboen og ikke turt å gått ut igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG FANT HENNE!!!!!!!!!!!!!!

Herregud, jeg gråter av glede!! Det viser seg at (aner ikke hvordan) men vi har klart å låse henne i boden. 
Var ute og ropte etter henne for 10000. gang. Så hører jeg en fjern majuing. Og jeg har jo sett syner av henne, så skjønte ikke om det jeg hørte var ekte eller ikke. Så fortsetter jeg ropingen, og jo! Det ER mjauing. En sånn mjauing som sier at ´´her er jeg!!´´så ser jeg noen poter stikke ut og kjenner igjen potene. Vi åpner boden og jo, der er henne!

Jeg gråter enda. Jeg er så lykkelig! Var så bekymret ettersom det har regnet, og tenkt at hun er ute i regnet og i kulden helt alene. Gud for en fin dag dette ble! Takk for mange gode omtanker. 

Akkurat når det gjelder GPS vil jeg veldig gjerne vurdere det, men jeg er utrolig skeptisk til halsbånd. Det kan sette seg fast i kjeven. 

Anonymkode: 2d4f5...9ec

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

JEG FANT HENNE!!!!!!!!!!!!!!

Herregud, jeg gråter av glede!! Det viser seg at (aner ikke hvordan) men vi har klart å låse henne i boden. 
Var ute og ropte etter henne for 10000. gang. Så hører jeg en fjern majuing. Og jeg har jo sett syner av henne, så skjønte ikke om det jeg hørte var ekte eller ikke. Så fortsetter jeg ropingen, og jo! Det ER mjauing. En sånn mjauing som sier at ´´her er jeg!!´´så ser jeg noen poter stikke ut og kjenner igjen potene. Vi åpner boden og jo, der er henne!

Jeg gråter enda. Jeg er så lykkelig! Var så bekymret ettersom det har regnet, og tenkt at hun er ute i regnet og i kulden helt alene. Gud for en fin dag dette ble! Takk for mange gode omtanker. 

Akkurat når det gjelder GPS vil jeg veldig gjerne vurdere det, men jeg er utrolig skeptisk til halsbånd. Det kan sette seg fast i kjeven. 

Anonymkode: 2d4f5...9ec

Så bra 😀

Anonymkode: 23c1c...275

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt avsporing men hvordan løser du dette med bånd eller strikk med selvutløsende lås og GPS tracker?

Da jeg fikk min katt så hadde hun et sånn strik men det tok 2 dager så kom hun hjem uten den. Og jeg fant aldri strikken. Hender denne GPSen på et sånt strikk så kan den jo blir borte sammen med båndet eller strikket og da er pengene bortkastet.

( beklager avsporing, jeg ga så gode tips jeg kunne til TS i forrige innlegg)

 

Anonymkode: 4f5ba...816

Jeg bruker de båndene som er som vanlige bånd, bare at ti cm av de er strikk. er enig med deg, at låsen til de andre er helt ubrukelige. Den om er laget av hels strikk har fungert utmerket selv med aktive katter, men den blir for "slapp" til å holde på ålass en sender. 

Jeg skjønner at det for mange er en unadt tanke å sette halsbånd på en katt, men synes det burde vært påbudt. JA, det finnes en sjanse for at katten kan sette seg fast, men med riktig bånd er denne sjansen mikroskopisk. 

Den største grunnen til at katter "forsvinner" er at de vandrer i vei. En katt som kansje ikke er så stedbundet eller litt ung bil fint kunne slå seg til ro i et nytt hjem om den blir matet der. Har man navn og nummer i hylse på i halsbåndet får du med stpr sannsynlig en telefon dersom katten din er skadet eller død også. Det er SUPERT å chippe katten sin, med det hjelper så lite når gamle tante Olga ikke ser chippen og fortsetter å mate Mons. Desverre er det heller ikke veldig mange mennesker som tar med seg en påkjørt eller død katt å leverer den til veterinær så den kan avleses.  Mange gidder jo ikke engang stoppe. 

BRUK BÅND! Gjerne refleks!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

JEG FANT HENNE!!!!!!!!!!!!!!

Herregud, jeg gråter av glede!! Det viser seg at (aner ikke hvordan) men vi har klart å låse henne i boden. 
Var ute og ropte etter henne for 10000. gang. Så hører jeg en fjern majuing. Og jeg har jo sett syner av henne, så skjønte ikke om det jeg hørte var ekte eller ikke. Så fortsetter jeg ropingen, og jo! Det ER mjauing. En sånn mjauing som sier at ´´her er jeg!!´´så ser jeg noen poter stikke ut og kjenner igjen potene. Vi åpner boden og jo, der er henne!

Jeg gråter enda. Jeg er så lykkelig! Var så bekymret ettersom det har regnet, og tenkt at hun er ute i regnet og i kulden helt alene. Gud for en fin dag dette ble! Takk for mange gode omtanker. 

Akkurat når det gjelder GPS vil jeg veldig gjerne vurdere det, men jeg er utrolig skeptisk til halsbånd. Det kan sette seg fast i kjeven. 

Anonymkode: 2d4f5...9ec

Er så glad på dine vegne!!! Det er det jeg trodde, det skjer ofte at de blir låst inne. Så bra at hun er hjemmet og du kam endelig slappe av 💕

Anonymkode: 4f5ba...816

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: Er glad på dine vegne!

Jeg bør egentlig ikke ha utekatter da jeg blir nervevrak av det, men jeg klarer ikke leve uten de heller.

Kos deg med pusen nå! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Er så glad på dine vegne!!! Det er det jeg trodde, det skjer ofte at de blir låst inne. Så bra at hun er hjemmet og du kam endelig slappe av 💕

Anonymkode: 4f5ba...816

 

4 hours ago, Perle said:

Ts: Er glad på dine vegne!

Jeg bør egentlig ikke ha utekatter da jeg blir nervevrak av det, men jeg klarer ikke leve uten de heller.

Kos deg med pusen nå! ❤️ 

Tusen takk!! 

Jeg er overlykkelig og takk for tilbakemeldinger, gode råd og støttende ord ❤️ 

Anonymkode: 2d4f5...9ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Perle skrev:

Jeg bruker de båndene som er som vanlige bånd, bare at ti cm av de er strikk. er enig med deg, at låsen til de andre er helt ubrukelige. Den om er laget av hels strikk har fungert utmerket selv med aktive katter, men den blir for "slapp" til å holde på ålass en sender. 

Jeg skjønner at det for mange er en unadt tanke å sette halsbånd på en katt, men synes det burde vært påbudt. JA, det finnes en sjanse for at katten kan sette seg fast, men med riktig bånd er denne sjansen mikroskopisk. 

Den største grunnen til at katter "forsvinner" er at de vandrer i vei. En katt som kansje ikke er så stedbundet eller litt ung bil fint kunne slå seg til ro i et nytt hjem om den blir matet der. Har man navn og nummer i hylse på i halsbåndet får du med stpr sannsynlig en telefon dersom katten din er skadet eller død også. Det er SUPERT å chippe katten sin, med det hjelper så lite når gamle tante Olga ikke ser chippen og fortsetter å mate Mons. Desverre er det heller ikke veldig mange mennesker som tar med seg en påkjørt eller død katt å leverer den til veterinær så den kan avleses.  Mange gidder jo ikke engang stoppe. 

BRUK BÅND! Gjerne refleks!!

Sjangsen er luten for at båndet setter seg fast et sted, men ikke mikroskopisk. Kjenner til flere tilfeller der katten har fått poten inn mellom hals og halsbånd og blitt sittende fast. En katt overlevde, en annen ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Perle said:

Jeg bruker de båndene som er som vanlige bånd, bare at ti cm av de er strikk. er enig med deg, at låsen til de andre er helt ubrukelige. Den om er laget av hels strikk har fungert utmerket selv med aktive katter, men den blir for "slapp" til å holde på ålass en sender. 

Jeg skjønner at det for mange er en unadt tanke å sette halsbånd på en katt, men synes det burde vært påbudt. JA, det finnes en sjanse for at katten kan sette seg fast, men med riktig bånd er denne sjansen mikroskopisk. 

Den største grunnen til at katter "forsvinner" er at de vandrer i vei. En katt som kansje ikke er så stedbundet eller litt ung bil fint kunne slå seg til ro i et nytt hjem om den blir matet der. Har man navn og nummer i hylse på i halsbåndet får du med stpr sannsynlig en telefon dersom katten din er skadet eller død også. Det er SUPERT å chippe katten sin, med det hjelper så lite når gamle tante Olga ikke ser chippen og fortsetter å mate Mons. Desverre er det heller ikke veldig mange mennesker som tar med seg en påkjørt eller død katt å leverer den til veterinær så den kan avleses.  Mange gidder jo ikke engang stoppe. 

BRUK BÅND! Gjerne refleks!!

Takk for svar. Det er sikkert så flott å ha kontroll på hvor katten er. Jeg skal nå vurdere halsbånd med GPS. Det optimale hadde vært å kunne bruke chip med GPS 😉 Regner med at den dagen kommer og gjør livet lettere for oss katteeiere :)

Anonymkode: 4f5ba...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tvist skrev:

Sjangsen er luten for at båndet setter seg fast et sted, men ikke mikroskopisk. Kjenner til flere tilfeller der katten har fått poten inn mellom hals og halsbånd og blitt sittende fast. En katt overlevde, en annen ikke. 

Det kommer jo veldig an på katten. Vår er en meget bedagelig hunnkatt, som ikke er særlig leken eller aktiv. Jakt er heller ikke av stor interesse. Hun har hatt det samme halsbåndet nå i nesten 4 år. Halsbånd i skinn, der en del av halsbåndet er strikk. Navn og telefonnummer er skrevet på innsiden av båndet. Forrige uke gikk det i oppløsning, fordi det var så slitt. Nytt av samme typen er innkjøpt. Hun har aldri satt seg fast med halsbåndet. 

Men jeg vet ikke om jeg hadde våget samme type halsbånd på et veldig ung og leken katt. Da hadde jeg nok valgt et med selvutløsende lås. Selv om det medfører at man må kjøpe mange, mange halsbånd. Hadde en veldig aktiv katt for mange år siden. Tror vi kjøpte minst 20 halsbånd det første året da han var mest leken og aktiv. Mange fant vi riktignok igjen, i hagen og i busker og kratt. Den selvutløsende låsen fungerte ihvertfall utmerket. 

Anonymkode: 2ca09...742

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk og lov for at godjenta kom til rette da.... :hjerte:. At ho endelig, endelig kunne komme i armene dine igjen!   :hug:

Min pus er chippet og registrert den veien så om noe skulle skje kan jeg kontaktes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 21.08, AnonymBruker skrev:

JEG FANT HENNE!!!!!!!!!!!!!!

Herregud, jeg gråter av glede!! Det viser seg at (aner ikke hvordan) men vi har klart å låse henne i boden. 
Var ute og ropte etter henne for 10000. gang. Så hører jeg en fjern majuing. Og jeg har jo sett syner av henne, så skjønte ikke om det jeg hørte var ekte eller ikke. Så fortsetter jeg ropingen, og jo! Det ER mjauing. En sånn mjauing som sier at ´´her er jeg!!´´så ser jeg noen poter stikke ut og kjenner igjen potene. Vi åpner boden og jo, der er henne!

Jeg gråter enda. Jeg er så lykkelig! Var så bekymret ettersom det har regnet, og tenkt at hun er ute i regnet og i kulden helt alene. Gud for en fin dag dette ble! Takk for mange gode omtanker. 

Akkurat når det gjelder GPS vil jeg veldig gjerne vurdere det, men jeg er utrolig skeptisk til halsbånd. Det kan sette seg fast i kjeven. 

Anonymkode: 2d4f5...9ec

Så braaaa at du fant henne! :hoppendeglad:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...