Gå til innhold

Barnebidrag - skjule samboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eksen har kjøpt ny leilighet og flyttet inn med kjæresten der. Når jeg opplyste dette til nav ved bidragsendring som han søkte på så har han nektet på at han er det og nav kunne heller ikke se at han bodde sammen med noen. Hvordan er dette mulig? De står da oppskrevet på samme adresse når jeg søkte på navnet hans. Ikke at det hadde noe å si for hva han må betale virket det som, men jeg bare lurer på hvordan det går an å skjule at man er samboer 🤓 

Anonymkode: 50e8b...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun har ikke meldt adresseendring til folkeregisteret. Det er den folkeregistrerte adressen NAV tar utgangspunkt i.

Anonymkode: 6d8cd...de4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet noen gjorde det. Hun hadde en leilighet som hun eide og var folkeregistrert på mens hun hadde postadresse hos ny samboer. 

Anonymkode: b369a...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor gjøre det sånn? For hvilken grunn? Er det noe for de å vinne på det? De skal ha barn sammen i september.

Anonymkode: 50e8b...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal vel ha vært samboer de siste 12 mnd før man er pliktig til å si i fra? Men siden det ikke utgjør noe på bidraget, så er det jo liten vits, egentlig dumt for hans del da det å dele bolig med nytt barn jo vil minke hans bidrag.

Anonymkode: d2ff7...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man søker om bidrag så må man jo krysse av om bidragspliktig deler bolig med andre voksne? 

Da har det vel noe å si for bidraget? Han har jo noen å dele faste utgifter med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, Addie said:

Men når man søker om bidrag så må man jo krysse av om bidragspliktig deler bolig med andre voksne? 

Da har det vel noe å si for bidraget? Han har jo noen å dele faste utgifter med? 

Det har kun betydning dersom bidragsevnen hans er lavere enn bidraget som er regnet ut.

Anonymkode: 16311...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe og si om han er samboer eller ikke så lenge han ikke har lavere bidrags evne en det de har regnet ut.

Men når han får barn kan bidraget bli redusert også vist du jobber mindre en 80% da han kan be om fastsettelse av inntekts evnen din. Forstår ikke hvorfor du henger deg opp i dette når det ikke har noe og si, hun forandrer nok folkeregistrert adresse når barnet kommer.

Anonymkode: 8c267...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Addie skrev:

Men når man søker om bidrag så må man jo krysse av om bidragspliktig deler bolig med andre voksne? 

Da har det vel noe å si for bidraget? Han har jo noen å dele faste utgifter med? 

Om en har samboer så legges det til 50 000 til inntekten(ganske sikker på at det er 50 000),  til den som betaler bidraget. Det er fordi de er to som deler utgifter der de bor. Gjøres det på min barnefar ihvertfall, og det fra den dagen hun syntes på adressen via folkereg. Men i dette tilfelle når de skal ha barn i september så vil jo hans bidrag muligens minske siden barn to da taes med i betraktning om forsørgeransvar

Anonymkode: 96f2e...d5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor gjøre det sånn? For hvilken grunn? Er det noe for de å vinne på det? De skal ha barn sammen i september.

Anonymkode: 50e8b...2fc

Min første tanke var at hun kanskje planlegger å selge leiligheten (om de har tenkt å kjøpe noe sammen eller hun vil kjøpe seg inn) og at hun beholder adresse der for å unngå skatt på salg. Kanskje hun vil pusse opp litt før hun selger? En sekundærbolig vil også ha større ligningsverdi, men jeg har vanskeligere for å tro at formueskatt spiller inn på en vurdering av slik adresse.

Anonymkode: bfa56...2f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min første tanke var at hun kanskje planlegger å selge leiligheten (om de har tenkt å kjøpe noe sammen eller hun vil kjøpe seg inn) og at hun beholder adresse der for å unngå skatt på salg. Kanskje hun vil pusse opp litt før hun selger? En sekundærbolig vil også ha større ligningsverdi, men jeg har vanskeligere for å tro at formueskatt spiller inn på en vurdering av slik adresse.

Anonymkode: bfa56...2f3

Jeg trodde hun eide leilighet, men ser det ikke har væ

Anonymkode: bfa56...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde hun eide leilighet, men ser det ikke har væ

Anonymkode: bfa56...2f3

☺️ ... ikke har vært nevnt. Det var en annen post ☺️

Anonymkode: bfa56...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om en har samboer så legges det til 50 000 til inntekten(ganske sikker på at det er 50 000),  til den som betaler bidraget. Det er fordi de er to som deler utgifter der de bor. Gjøres det på min barnefar ihvertfall, og det fra den dagen hun syntes på adressen via folkereg. Men i dette tilfelle når de skal ha barn i september så vil jo hans bidrag muligens minske siden barn to da taes med i betraktning om forsørgeransvar

Anonymkode: 96f2e...d5b

Har du link til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi dem litt tid da.

Bidraget kan omgjøres når de får et barn. Det bør jo omgjøres ettersom han da har (minst) to barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Har du link til dette?

Ingen link, men vet jeg har det på mine papirer som vi fikk fra NAV, og det legges jo inn også om vedkommende har flere barn , samboer/ektefelle, da legges det til siden vedkommende da har noen å dele utgifter med. Men ikke hele lønnen til ny samboer, men 50 000

Anonymkode: 96f2e...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, padawan said:

Så du er sånn bitter ex som sladrer til myndighetene for å ramme exen din. Feiende flott menneske du er.

...sånn bittert menneske som vil at barnet hennes skal få de pengene det har krav på, mener du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...