Gå til innhold

Diagnostisk laparoskopi. Endometriose

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har tatt det og kan fortelle litt om hva man kan forvente? Og en ting jeg glemte å spørre om; hva gjør de hvis de finner endometriosevev? Planlegger ny operasjon eller prøver de å fjerne det med en gang?

Anonymkode: 72530...47b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør dem.

Anonymkode: 440ab...261

Skrevet

Hvis det er en kirurg som er trent til det, som det som oftest er, siden kirurgen skal diagnostisere, så fjerner de endometriose under operasjonen. Hvis de finner lite, så kan de prøve å fjerne alt, finner de mye, og spredning til bukveggen, så fjerner de ikke alt. Og noen ganger finner de så mye, eller så avanserte problemer at man må henvises til ny operasjon. 

Anonymkode: acd6f...b12

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det er en kirurg som er trent til det, som det som oftest er, siden kirurgen skal diagnostisere, så fjerner de endometriose under operasjonen. Hvis de finner lite, så kan de prøve å fjerne alt, finner de mye, og spredning til bukveggen, så fjerner de ikke alt. Og noen ganger finner de så mye, eller så avanserte problemer at man må henvises til ny operasjon. 

Takk for svar :)

Hvorfor fjerner de det ikke hvis det er spredt til bukveggen?

Skrevet

Noen som har gjort det og kan fortelle litt?

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)

Hvorfor fjerner de det ikke hvis det er spredt til bukveggen?

Det kan rett og slett bli for mye sykdom til å fjerne alt. Tar alt for lang tid å fjerne alt hvis det er mye. Har hørt om radikal kirurgi i utlandet der de rett og slett må flå av et lag av huden, og det er en mange timers operasjon i seg selv, som ikke er generelt forsvarbart. Men har man lite sykdom, så forsøker de å ta det bort. 

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har tatt det og kan fortelle litt om hva man kan forvente? Og en ting jeg glemte å spørre om; hva gjør de hvis de finner endometriosevev? Planlegger ny operasjon eller prøver de å fjerne det med en gang?

Du bør bekymre deg mer for hvem og hvor du blir operert enn hva de gjør. Hva som blir gjort er helt avhengig av praksisen på de ulike sykehusene.  Du har fitt behandlingsvalg og bør velge å bli operert på Ullevål. 

Anonymkode: 952f9...e88

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du bør bekymre deg mer for hvem og hvor du blir operert enn hva de gjør. Hva som blir gjort er helt avhengig av praksisen på de ulike sykehusene.  Du har fitt behandlingsvalg og bør velge å bli operert på Ullevål. 

Anonymkode: 952f9...e88

Jeg er henvist til UNN i Tromsø.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har gjort det og kan fortelle litt?

Veldig enkel og grei operasjon. Du får smertestillende + noe avslappende før narkose og tre små arr på magen når de er ferdige. Etter operasjon hadde jeg litt luftsmerter etter gassen de fyller magen med, men raskt tilbake på jobb, og ute på lunsj dagen etter.

Anonymkode: d717b...e8b

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er svært forskjellig hvordan man har det etter laparaskopi. 

Jeg måtte operere bort cyster. Jeg var sykemeldt en uke, men var borte lenger. Var vondt å bevege seg. Etter to uker var jeg i form igjen. 

Anonymkode: 49f23...101

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enkel og grei operasjon. Du får smertestillende + noe avslappende før narkose og tre små arr på magen når de er ferdige. Etter operasjon hadde jeg litt luftsmerter etter gassen de fyller magen med, men raskt tilbake på jobb, og ute på lunsj dagen etter.

Også glemte jeg å si: slapp helt av i kroppen før narkose. Fikk dette tipset av en som hadde mye luftsmerter etter operasjon, og tror det hjalp meg veldig.

Som jeg har skjønt det fjerner de det de kan av endo og man må kutte ut mens for alltid, for at det (+smertehelvete) ikke skal komme tilbake. 

Finnes en endo-gruppe på facebook med masse info du også kan sjekke ut

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Også glemte jeg å si: slapp helt av i kroppen før narkose. Fikk dette tipset av en som hadde mye luftsmerter etter operasjon, og tror det hjalp meg veldig.

Som jeg har skjønt det fjerner de det de kan av endo og man må kutte ut mens for alltid, for at det (+smertehelvete) ikke skal komme tilbake. 

Finnes en endo-gruppe på facebook med masse info du også kan sjekke ut

Tusen takk for tips :)

Og takk for at dere forteller.

Jeg regner med at jeg må gå på hormoner helt frem til overgangsalderen ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...