Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har arrangert eller deltatt i et slikt selskap som vil dele erfaringer? Hva var tema, hvor fikk dere tak i manus, rekvisitter osv?

Vi har tenkt å ha en sånn fest hjemme i forbindelse med en 40 års dag, og blir vel 16-18 stykker.

Anonymkode: 0407f...0df

• Liker 1
Skrevet

Et slikt selskap har jeg aldri hørt om, men vi hadde et brettspill en gang som var inspirert av Agatha Christie. Der fikk man utdelt forskjellige mulige liksom-drapsvåpen (i miniatyr), et rep, en dolk, en statue/statuett osv. Og så ulike roller, som butleren (selvfølgelig), og forskjellig histore/tilknytning til liksom-offeret. Til slutt samles dere i stua i ren Agathe Christie-stil for å finne den skyldige, med spørsmål og ledetråder. Bare et forslag. Du kan jo f.eks. få inspirasjon av miniserien "And Then There Were None" (2015) basert på romanen av A. C.

Du har også Dalgliesh-seriene som gikk i påska på 1980 og 90-tallet, som også var bygd opp på denne måten, med at mistenkte samles i stua. Fra romaner av P. D. James.

Anonymkode: a42b2...202

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et slikt selskap har jeg aldri hørt om, men vi hadde et brettspill en gang som var inspirert av Agatha Christie. Der fikk man utdelt forskjellige mulige liksom-drapsvåpen (i miniatyr), et rep, en dolk, en statue/statuett osv. Og så ulike roller, som butleren (selvfølgelig), og forskjellig histore/tilknytning til liksom-offeret. Til slutt samles dere i stua i ren Agathe Christie-stil for å finne den skyldige, med spørsmål og ledetråder. Bare et forslag. Du kan jo f.eks. få inspirasjon av miniserien "And Then There Were None" (2015) basert på romanen av A. C.

Du har også Dalgliesh-seriene som gikk i påska på 1980 og 90-tallet, som også var bygd opp på denne måten, med at mistenkte samles i stua. Fra romaner av P. D. James.

Cluedo, tipper jeg. :) 

Anonymkode: 9b3d9...e25

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk:blomst: Brettspillet vi hadde gikk tapt. Nå googlet jeg Cluedo, og ser at vi hadde en gammel utgave av det. :) 

• Liker 2
Skrevet
På 19.8.2018 den 14.13, AnonymBruker skrev:

Noen som har arrangert eller deltatt i et slikt selskap som vil dele erfaringer? Hva var tema, hvor fikk dere tak i manus, rekvisitter osv?

Vi har tenkt å ha en sånn fest hjemme i forbindelse med en 40 års dag, og blir vel 16-18 stykker.

Har ikke deltatt, men det høres veldig gøy ut! Manus kan du jo skrive selv, om du har litt god fantasi. Og rekvisitter finner du "over alt" om du er litt kreativ. 

Det gikk flere gamle Poirot-episoder på NRK for en stund siden. Se om du får søkt opp noen av de. Det er ofte overklassedamer med der, og i et 40-årslag er det jo mange pyntede gjester. 

Anonymkode: 52273...ddf

Skrevet

Jeg har vært vertskap for et par slike, i tillegg til å ha deltatt på noen selv, og det er alltid like morsomt så lenge selskapet er riktig. Hvis følget består av 5-6 positive, og resten lunkne eller negative så blir det ikke morsomt, for det blir så tungt å dra lasset for de få som synes det er kjempegøy. Men det er spesielt gøy hvis flesteparten er med på leken, og jeg opplever ofte at folk som er litt negative plutselig er skikkelig inne i det :) 

Jeg har skrevet noen av plottene selv, for få de til å passe med "temaet" på festen, slik at man slipper å kle seg veldig ut.. Ellers har vi brukt rekvisiter som hatter, solbriller, hansker, boa, skjerf og sånne "enkle" ting.. folk er generelt mer positive så lenge de slipper å kle seg VELDIG ut :) Men det å lage plot og historie selv krever ganske mye forberedelser, og tenking.. Fordelen er jo at man kan tilpasse karakterene enda mer til de som kommer :) 

Det finnes også ferdige historier og sett man kan kjøpe på internett.. Hvis du søker på dinner and murder mystery og slike ting på Google får du nok opp en del tips tenker jeg :) 

Anonymkode: 810d7...510

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar! 

Fant et svensk firma som selger slike manus/pakker/opplegg som jeg var ute etter! Så nå blir det "mord på slottet" neste uke :). De hadde norske oversettelser også. 

20 gjester. Gleder meg! 

• Liker 2
Skrevet

Så gøy det høres ut! Vil du dele navnet på firmået TS? :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kan jeg komme? :roser: Hurra for deg; Ts, som lager noe gøy ut av dette. Savner å finne på noe slikt selv. 

Endret av Wonders
  • Liker 1
Skrevet
På 20.8.2018 den 16.08, AnonymBruker skrev:

Tror heller det er 13 dead end drive.

Anonymkode: 0a8cf...75c

Skrevet (endret)

DET spille Må jeg bare få tak i :link:

Vi har alltid spillkveld på julaften, etter middagen

Endret av Honey Dew
Skrevet
På 28.8.2018 den 9.35, AnonymBruker skrev:

Tror heller det er 13 dead end drive.

Anonymkode: 0a8cf...75c

Nei? Om 13 dead end drive:

"The story behind the game involves the death of a wealthy old woman triggering a feud over her will. The players utilize traps located on the game board, which represents a mansion, to kill characters controlled by other players in order to claim the estate for themselves."  

Dette høres ikke ut som spillet som ble beskrevet. Cluedo derimot

"The object of the game is to determine who murdered the game's victim [...], where the crime took place, and which weapon was used. Each player assumes the role of one of the six suspects, and attempts to deduce the correct answer by strategically moving around a game board representing the rooms of a mansion and collecting clues about the circumstances of the murder from the other players."

I tillegg kommer utstyrslista til Cluedo, som høres ut omtrent som det som ble nevnt i posten jeg siterte.

Skrevet

Oi fortell mer folkens! Dette hørtes jo kjempe gøy ut! Hva er dette?

Anonymkode: dc6f3...a55

Skrevet
På 20.8.2018 den 3.47, AnonymBruker skrev:

Det husker jeg også! Tante Agathe, kjempe gøy og spennende spill!
Spilte det masse som barn. mon tro om det er like gøy som voksen. Skal søren meg ta en titt på loftet etter det neste gang jeg besøker mine foreldre

Skrevet

Cluedo var også et, men mener at et av de spillene også het Tante Agathe/Agatha (evn 's mysterium eller noe)

Skrevet
På 22.8.2018 den 10.05, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært vertskap for et par slike, i tillegg til å ha deltatt på noen selv, og det er alltid like morsomt så lenge selskapet er riktig. Hvis følget består av 5-6 positive, og resten lunkne eller negative så blir det ikke morsomt, for det blir så tungt å dra lasset for de få som synes det er kjempegøy. Men det er spesielt gøy hvis flesteparten er med på leken, og jeg opplever ofte at folk som er litt negative plutselig er skikkelig inne i det :) 

Jeg har skrevet noen av plottene selv, for få de til å passe med "temaet" på festen, slik at man slipper å kle seg veldig ut.. Ellers har vi brukt rekvisiter som hatter, solbriller, hansker, boa, skjerf og sånne "enkle" ting.. folk er generelt mer positive så lenge de slipper å kle seg VELDIG ut :) Men det å lage plot og historie selv krever ganske mye forberedelser, og tenking.. Fordelen er jo at man kan tilpasse karakterene enda mer til de som kommer :) 

Det finnes også ferdige historier og sett man kan kjøpe på internett.. Hvis du søker på dinner and murder mystery og slike ting på Google får du nok opp en del tips tenker jeg :) 

Anonymkode: 810d7...510

Hva gjør man med rekvisittene da? Gjemmer i huset så går man på skattejakt for å finne spor?

Skrevet
På 23.8.2018 den 15.53, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Fant et svensk firma som selger slike manus/pakker/opplegg som jeg var ute etter! Så nå blir det "mord på slottet" neste uke :). De hadde norske oversettelser også. 

20 gjester. Gleder meg! 

Åh, så moro! Hvilken side/firma er dette?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cluedo var også et, men mener at et av de spillene også het Tante Agathe/Agatha (evn 's mysterium eller noe)

Om du mener Tante Agathes Testamente er det det samme som 13 Dead End Drive. De ser heller ikke ut til å være et mordmysterium, men "drep de andre før de dreper deg og få arven". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...