Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?

Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Arkana skrev (4 timer siden):

Jeg er snart ferdig med Rigmors sommerbluse. Litt usikker på hva jeg skal strikke etterpå, men jeg har garn liggende klart til denne, så den blir det nok. 

Rigmors sommerbluse er kjempefin! Den har jeg kjøpt mønsteret til også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multegenseren var kjempefin, @skruf! Tror jeg skal legge den til på strikkelista mi (som begynner å bli ganske lang 🙄).

Jeg holder på med Ankers trøye fra Petiteknit i Double sunday. Veldig fin genser og jeg elsker å strikke med Double sunday. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (1 time siden):

Multegenseren var kjempefin, @skruf! Tror jeg skal legge den til på strikkelista mi (som begynner å bli ganske lang 🙄).

Jeg holder på med Ankers trøye fra Petiteknit i Double sunday. Veldig fin genser og jeg elsker å strikke med Double sunday. 

Jeg strikket Kelly-genser i Double sunday (pluss en tråd tynn silk mohair), veldig godt garn og genseren ble veldig myk og god :) 

image.thumb.jpeg.f0750be8d3ccbc2fc34cc90ea4b773fa.jpeg

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (5 timer siden):

Jeg strikket Kelly-genser i Double sunday (pluss en tråd tynn silk mohair), veldig godt garn og genseren ble veldig myk og god :) 

image.thumb.jpeg.f0750be8d3ccbc2fc34cc90ea4b773fa.jpeg

Den var nydelig :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobella66 skrev (10 timer siden):

Den var nydelig :) 

Takk :) jeg strikket den i fargen Eikenøtt, synes lyse, duse farger er pent, men liker også varme jordtoner :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har klargjort de større arbeidene i ull for lengst og siden det blir for varmt å holde på med noe nytt i ull i sommer, så har jeg funnet frem litt mercerisert (blankt og litt fast garn) bomull; jeg har laget grytekluter i turkis/kongeblått og holder nå på med sånne som holder gardinene til siden (hva heter det nå da?) til alle vinduene mine + verandadør.

Hvitt og sommerlig blir det og jeg blir ferdig med prosjektet, for det går fort å lage. :hoppe: 
                                                   God garnsommer til dere alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (På 30.5.2022 den 8.07):

Drar opp denne igjen jeg! 

Nå er jeg litt lei mønsterstrikk, så har bestemt meg for å strikke ensfarget ei stund. Og plagg som er mere vår/sommer-plagg

Grunnen til at jeg et lei mønsterstrikk er pga jeg akkurat er ferdig med Multegenser, strikket den i Tumi fra Rauma. Nydelig garn å strikke med, og genseren ble skikkelig fin og myk. Men var endel jobb, selv om mønsteret er repeterende sånn at det gikk litt av seg selv. 
https://www.strikkehula.no/multegenser_390.html

image.thumb.jpeg.a964b0c9a33ab38acd9d9c904c7de46f.jpeg
Nå så holder jeg på med Franky genser fra Sandnes, strikker i børstet alpakka, i ei skikkelig fin og sommerlig grønnfarge som heter Jelly bean. Var herlig å strikke med litt tykkere garn på pinne 4, kontra Multegenseren 

https://www.strikkehula.no/franky-genser-borstet-alpakka-edition-2.html

image.thumb.jpeg.fcd06e8649b35de01667e98c2d246e32.jpeg
Har også kjøpt inn mønster og garn til Nordisk sommertopp fra Witre design, tenkte å strikke til tantejenter+meg selv. Den tror jeg går fort unna siden det er pinne 8 og dobbelt garn, Skal strikke i Pelini fra Rauma som er 50% bomull og 50% lin. Blir godt og svalt til sommeren, og garnet kjennes veldig godt ut. 

https://www.witredesign.no/product/nordisk-sommertopp/

image.thumb.jpeg.c50f873a0149c5651eeb61c6056ed2bd.jpeg
https://www.witredesign.no/product/nordisk-sommertopp-barn/

image.jpeg.b6f80311edea6b19165fe0a360888058.jpeg

Så; det er mine strikkeplaner i nærmeste fremtid :) Mulig det blir litt babystrikk innimellom også da venninna mi venter småfolk til høsten. Må alltid ha flere prosjektet samtidig så jeg har litt å veksle mellom. 

Den multegenseren var såååå fin! Måtte bestille pakken🤭. Som om jeg ikke har nok fra før.. 

Nå strikker jeg Ankers trøye i viking eco highland- blir ordentlig fin og god. Zipper sweater fra Petite Knit til mannen og en stockholm sweater i flerfarget silk mohair. Forskjellige prosjekter til forskjellige humør😅

Etterpå skal et tvillingpar får hver sin Ankers trøye i spreke farger i lerke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Strikkelysten har vært nede en god stund nå, men i dag har jeg endelig kjøpt inn garn og lagt opp et nytt prosjekt. Jeg skal strikke dette babyteppet:

255-434-06_DG_Ma%CC%8Aren_Babyteppe_Rosa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i full gang med Bønnespirebloomers fra Knitting for olive. Gøy å prøve en (for meg) ny teknikk.

52624_Knitting_for_Olive_B_nnespirebloom

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma
Kruset skrev (7 timer siden):

Strikkelysten har vært nede en god stund nå, men i dag har jeg endelig kjøpt inn garn og lagt opp et nytt prosjekt. Jeg skal strikke dette babyteppet:

255-434-06_DG_Ma%CC%8Aren_Babyteppe_Rosa

Det var skikkelig fint! Hva heter det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint teppe Kruset! :jepp:

Jeg har strikket overraskende lite i det siste, men holder fremdeles på med Avena. Har bestilt garn til Olive cardigan og så har jeg litt lyst til å strikke denne også, men må tenke ut hva slags garn jeg skal bruke i så fall.  Jeg er sikkert sær, men det irriterer meg at så mange plagg inneholder kid silk, silk mohair eller lignende. Det virker som det er veldig "på moten" nå, men jeg utstår ikke slike garn og vil heller ha flere plagg i ikke-pusete garn. Det er vanskelig å erstatte dem med noe annet også siden de er så tynne og det kan ikke bare utelates heller. Olive cardigan var heldigvis grei, for siden det skal være to tråder silk mohair, og ikke bare én slik det ofte er i oppskriftene, kan jeg bare bruke to tråder merino i stedet. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ga opp hele Nordisk sommertopp til tantejenta mi…….ble bare knøl å strikke den. Skulle legge opp 60 masker med dobbelt tråd på pinne 8……40cm pinne ble for kort, 80cm pinne ble altfor stor. Magic loop på hele bolen ble bare krøll. Altfor store og grove masker/strikking i en så liten størrelse (2 år)

Så jeg kjøpte heller mere garn og mønster til Rigmors sommerbluse til barn (har voksen-mønsteret fra før) og strikker heller den. Strikker den i Rauma Pelini som er blanding av bomull og lin

image.thumb.jpeg.abdf0ace94c778b4f8486db0d0f0265b.jpeg

Har hatt litt strikke-rastløshet i det siste…..har to prosjekter som jeg ikke har ferdigstilt. En genser fra Skappel som jeg er ferdig med bolen på, og en Hopi-genser som jeg er ferdig med bolen+ett erme. Ble akutt lei. Så tenker jeg bare legger det unna til høsten og heller strikker lettere plagg nå, i stedet for tvangsstrikking.

Flere som plutselig blir akutt lei og får tørke? 5-6 år siden jeg begynte å strikke og bortsett fra da jeg ble skikkelig syk, akuttinnlagt og det ble oppdaget at jeg var kritisk kreftsyk så har jeg alltid strikket… den første uka jeg var innlagt strikket jeg ingenting, men de to neste ukene så strikket jeg et per babysokker og begynte på ei lue til mannen min. Så denne strikketørken nå er uvant. Jeg satt t.o.m å strikket i timesvis mens cellegiften tikket inn. Men de siste månedene så har jeg kjempet for å bli ferdig med multe-genseren. Og er så lei av mønsterstrikk at jeg skal bare strikke ensfarget ei stund 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (2 timer siden):

Jeg har strikket overraskende lite i det siste, men holder fremdeles på med Avena. Har bestilt garn til Olive cardigan og så har jeg litt lyst til å strikke denne også, men må tenke ut hva slags garn jeg skal bruke i så fall.  Jeg er sikkert sær, men det irriterer meg at så mange plagg inneholder kid silk, silk mohair eller lignende. Det virker som det er veldig "på moten" nå, men jeg utstår ikke slike garn og vil heller ha flere plagg i ikke-pusete garn. Det er vanskelig å erstatte dem med noe annet også siden de er så tynne og det kan ikke bare utelates heller. Olive cardigan var heldigvis grei, for siden det skal være to tråder silk mohair, og ikke bare én slik det ofte er i oppskriftene, kan jeg bare bruke to tråder merino i stedet. :) 

Acanthus sweateren kan du jo bruke én tråd av garn med strikkefasthet 22/10, siden oppskriften sier 23/10 med to tråder. Garn med strikkefasthet 22/10 finnes det jo mange av 😊

Anonymkode: 63ce2...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Acanthus sweateren kan du jo bruke én tråd av garn med strikkefasthet 22/10, siden oppskriften sier 23/10 med to tråder. Garn med strikkefasthet 22/10 finnes det jo mange av 😊

Anonymkode: 63ce2...aa1

Takk, skal prøve det! :jepp:

Den er fin den Rigmors sommerbluse skruf. Jeg strikket nylig en til datteren min, veldig fin. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holder på med slodir genser. Har 0 orden på strikketøy og dilldall til. Kjøper kun garn til et og ett prosjekt. Men blir endel rester jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med? Kaste det? 

Har du et par gode tips så ja takk 

Anonymkode: 2d9c2...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å gi bort garnrester til SFO (du kan også prøve barnehage). De blir veldig takknemlige for det forsvinner visst fort. Hvis det er rester det faktisk går an å bruke til noe (hele nøster) kan du prøve å selge eller gi bort på Finn eller en strikkeside på Facebook. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Chroma said:

Det var skikkelig fint! Hva heter det? 

Måren. :) Oppskrift fra House of Yarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (8 timer siden):

Man kan erstatte kid silk. Om du vil ha luksus, kan du bruke Compatible cashmere fra Knitting for olive eller Cashmere lace fra Gepard. Jeg har gjort det, og resultatet blir ikke pusete, og det supermykt. Fantastisk lukseriøs kvalitet, men koster ganske mye. 

Filcolana har garnet Alva i 100% alpakka, som også kan brukes som følgetråd. Har ikke prøvd det selv ennå, men vil tro det ikke blir like pusete som silk mohair. Det koster også mye mindre enn silk mohair. https://www.garntopia.no/collections/alva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...