Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?

Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lurer litt på å strikke Louvre sweater fra Petiteknit…..holder på med mønsterstrikk nå og trenger noe enkelt å veksle mellom. Den strikkes i Per Gynt fra Sandnes, et garn jeg ikke er kjent med 

image.thumb.jpeg.43a07a3d06bbd7d5cc9d27d63e518e9c.jpeg

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minner om denne tråden som inneholder nyttige tips og informasjon og ispirasjon m.m. (og linker til andre tråder med nyttige tips og informasjon og ispirasjon m.m og til nyttige videoer m.m.). Det er samlet ganske mye der nå, som kan være til nytte og glede både for nybegynnere og erfarne strikkere 🥰

Anonymkode: 66ee1...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (På 19.2.2022 den 11.35):

Lurer litt på å strikke Louvre sweater fra Petiteknit…..holder på med mønsterstrikk nå og trenger noe enkelt å veksle mellom. Den strikkes i Per Gynt fra Sandnes, et garn jeg ikke er kjent med 

image.thumb.jpeg.43a07a3d06bbd7d5cc9d27d63e518e9c.jpeg

Peer gynt er veldig godt garn å strikke med, anbefales. Ikke så kløete heller som jeg fryktet😀.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LittDiva skrev (1 time siden):

Peer gynt er veldig godt garn å strikke med, anbefales. Ikke så kløete heller som jeg fryktet😀.

Jeg falt for fristelsen😄 kjøpte garn i går og har allerede startet, og ja, utrolig godt garn! Har alltid sverget til finull, men Peer Gynt er skikkelig godt. Mindre kløete enn finulla 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skruf skrev (5 timer siden):

Jeg falt for fristelsen😄 kjøpte garn i går og har allerede startet, og ja, utrolig godt garn! Har alltid sverget til finull, men Peer Gynt er skikkelig godt. Mindre kløete enn finulla 

Så kult! Jeg har hørt at finulla var så mye mykere enn Peer gynt, og iom at jeg ikke liker stikkete garn av noe slag, så holdte jeg på å kjøpe finull i stedet. Godt du sa😅
Strikket elgseter kofte i det og nå var jeg såpass hekta i garnet at kjøpte til Lou genser https://www.nostenett.no/products/lou-genser-garnpakke

Har et par strikkepakker, masse  garn og oppskrifter  liggende. Meen, som bestemor hadde sagt- hva har du mest lyst til å gjøre?😀

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere som har god erfaring med garn :vinke:

Hvordan er Lettlopi og Alafosslopi med tanke på om garnet er kløende eller stikkende eller ikke sammenlignet med feks finull og Peer  gynt garn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LittDiva skrev (2 timer siden):

Så kult! Jeg har hørt at finulla var så mye mykere enn Peer gynt, og iom at jeg ikke liker stikkete garn av noe slag, så holdte jeg på å kjøpe finull i stedet. Godt du sa😅
Strikket elgseter kofte i det og nå var jeg såpass hekta i garnet at kjøpte til Lou genser https://www.nostenett.no/products/lou-genser-garnpakke

Har et par strikkepakker, masse  garn og oppskrifter  liggende. Meen, som bestemor hadde sagt- hva har du mest lyst til å gjøre?😀

Nydelig genser 🥰 Du og din bestemor er veldig kloke ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om dette garnet? Er det et garn dere ville ha valgt til en genser eller til noe annet?

Angora Merino er et 3-trådet garn i en herlig blanding av angora og merino. Plagg som strikkes i Angora Merino gir lette og supermyke plagg. Hver bunt inneholder mellom 210 - 230g, og er nok til en genser i str. Medium.

Strikkes på pinne 3,0 - 4,5 mm, avhengig av uttrykket man ønsker på det ferdige prosjektet.
Heklenål 4mm 
Maskinstrikking sp 9-10

Innhold: 75% merino 25% angora

ca. 250m pr. 50 gram.
https://www.garnuniverset.no/products/mint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LittDiva skrev (9 timer siden):

Lou genser står på lista mi også :) den er kjempefin!

Ang finull så er jeg likevel veldig glad i det garnet og har mange plagg i finull. Holder seg utrolig godt og blir bare mykere og mykere ved bruk. Nå har jeg ikke kommet så langt med Louvre, men jeg ser at finull gir et annet uttrykk i plagget enn Peer Gynt, sikkert pga Peer Gynt er glattere (måtte dobbeltsjekke at det ikke var superwash eller at jeg ved en feil hadde fått merinoull😄). Sånn som genseren Garnmannen som jeg strikket for noen år siden tror jeg er finest i finull.  Jeg bruker finull rett mot huden, så den er ikke så kløete. Og stort pluss for at finull har stort fargeutvalg 

Jeg har også flere garnpakker liggende…..men som mor mi sier; garn går ikke ut på dato😄

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei dere som har god erfaring med garn :vinke:

Hvordan er Lettlopi og Alafosslopi med tanke på om garnet er kløende eller stikkende eller ikke sammenlignet med feks finull og Peer  gynt garn?

Bare erfaring med Lettlopi, og det er mye stivere og grovere enn finull og Peer Gynt. Men et veldig godt garn som gir varme plagg 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strever med å finne den perfekte fargekombinasjonen til en jakke jeg vil strikke. Det er så vanskelig å bestemme seg for bunnfargen. Originalen er i grå, men det synes jeg er kjedelig (jeg strikker omtrent aldri i grått, brunt eller svart). Jeg finner andre fargekombinasjoner, men i og med at garnet ikke produseres lenger er det vanskelig å finne nøyaktig de samme fargene i andre garnsorter og også vanskelig å vite om fargegjengivelsen på PC-skjermen er korrekt eller ikke. Ikke lett det der. :biggrin:

Jeg er litt misunnelig på dere som ikke klør så lett av ull, det gir jo så mange flere muligheter. Jeg klarer ikke annet enn helt myk ull mot huden og alt av pusete garn enten det er angora, alpakka e.l. utgår også. Det er en av grunnene til at jeg liker å strikke til mannen min for han kan bruke alt så da trenger jeg ikke være så kresen eller nøye på garnvalg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arkana skrev (18 minutter siden):

Jeg strever med å finne den perfekte fargekombinasjonen til en jakke jeg vil strikke. Det er så vanskelig å bestemme seg for bunnfargen. Originalen er i grå, men det synes jeg er kjedelig (jeg strikker omtrent aldri i grått, brunt eller svart). Jeg finner andre fargekombinasjoner, men i og med at garnet ikke produseres lenger er det vanskelig å finne nøyaktig de samme fargene i andre garnsorter og også vanskelig å vite om fargegjengivelsen på PC-skjermen er korrekt eller ikke. Ikke lett det der. :biggrin:

Jeg er litt misunnelig på dere som ikke klør så lett av ull, det gir jo så mange flere muligheter. Jeg klarer ikke annet enn helt myk ull mot huden og alt av pusete garn enten det er angora, alpakka e.l. utgår også. Det er en av grunnene til at jeg liker å strikke til mannen min for han kan bruke alt så da trenger jeg ikke være så kresen eller nøye på garnvalg.

Er det en lys eller mørk gråfarge og hvilket garn? Noen garnforhandlere selger fargekart med garnprøver.

Blått er ofte fint sammen med grått, som her:

76c787_84804389aa114c34bf1a73b99985debe~

https://www.rimmendesign.com/product-page/k-r-i-s-t-t-j-ø-r-n-julesweater

skruf skrev (2 timer siden):

Bare erfaring med Lettlopi, og det er mye stivere og grovere enn finull og Peer Gynt. Men et veldig godt garn som gir varme plagg 

Takk ♥️

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (25 minutter siden):

Jeg klarer ikke annet enn helt myk ull mot huden og alt av pusete garn enten det er angora, alpakka e.l. utgår også.

Hvilke garntyper er du komfortabel med? Lamull eller Sandnes Tove, går de bra for deg? Eller Holst Supersoft som mange skryter av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan dette garnet passe for deg @Arkana?

"Kambgarn fra Istex er laget av merino ull. Det er et mykt garn og derfor perfekt til baby strikk og luer."
https://www.garnmani.no/produkt/kambgarn/

Her får man kjøpt fargekart med garnprøver til det garnet:

https://ritohobby.no/istex-kambgarn-islandsk-garn/25898-istex-kambgarn-fargekart--.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en slags mellomgrå, men som sagt synes jeg grått er en kjedelig farge så jeg skal gå for en annen. Har sett jakken i både en slags lilla og i en lysegrønn eller lys petrol bunnfarge, så jeg går nok for en av disse.

Jeg liker best merinoull eller babyull til meg selv, evt blanding av merino og bomull til lettere plagg. Jeg synes det er vanskelig å bestille nye garntyper hvis jeg ikke på forhånd har kjent på dem og vet at de passer meg. Jeg har tidligere opplevd at garn noen har sagt er myke og at de har dem rett på huden er altfor røft for meg, så ikke så lett å vite hva folk mener med "mykt". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (8 minutter siden):

Det er en slags mellomgrå, men som sagt synes jeg grått er en kjedelig farge så jeg skal gå for en annen. Har sett jakken i både en slags lilla og i en lysegrønn eller lys petrol bunnfarge, så jeg går nok for en av disse.

Jeg liker best merinoull eller babyull til meg selv, evt blanding av merino og bomull til lettere plagg. Jeg synes det er vanskelig å bestille nye garntyper hvis jeg ikke på forhånd har kjent på dem og vet at de passer meg. Jeg har tidligere opplevd at garn noen har sagt er myke og at de har dem rett på huden er altfor røft for meg, så ikke så lett å vite hva folk mener med "mykt". 

Jeg strikket nettopp en genser i Double sunday fra Sandnes, merinoull, det garnet var utrolig mykt i allefall :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (41 minutter siden):

Jeg strikket nettopp en genser i Double sunday fra Sandnes, merinoull, det garnet var utrolig mykt i allefall :) 

Takk for tips! Jeg liker godt double sunday så den er absolutt et bra valg, men den har dessverre ikke riktig strikkefasthet til akkurat dette plagget. Jeg har sett andre strikke jakken i babyull lanett (også Sandnes), så mulig det blir den. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...