Gå til innhold

D på masteroppgaven


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg fikk svaret mitt på masteroppgaven, og ble ganske skuffet over resultatet. Det er snakk om et humanistisk fag. Karakteren ble D. Jeg er litt i tvil på om jeg tør å klage - tenk om jeg ender opp med F, og dermed uten en grad. På en annen side bør jeg vel kanskje være fornøyd med å ha bestått med tanke på at jeg var gravid og i dårlig form, måtte jobbe ved siden av og hadde et barn fra før som jo selvfølgelig krevde sin plass. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlegget - kanskje bare få noen trøstende ord? Jeg føler at jeg har mislyktes på målstreken, og at jeg bare kan se langt etter jobbene jeg ønsker. Hva er deres erfaringer angående om arbeidsgivere legger mye vekt på karakterer? Må nevne at jeg allerede har en jobb som er ganske relevant for studiene mine, så jeg har jo litt erfaring fra før. 

Anonymkode: 33e70...236

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville fått begrunnelse og vurdert klage etter det.

Anonymkode: 6f6ac...73a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om begrunnelse, så kan du vurdere om du vil klage.

Anonymkode: 33ef4...bee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal godta karakteren, utifra situasjonen din, er det jo helt utrolig at du faktisk bestod! 

Kjenner mange som har fått både C og D på masteren sin, som er typiske studenter og har bare seg selv og beskymre seg over.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg fikk svaret mitt på masteroppgaven, og ble ganske skuffet over resultatet. Det er snakk om et humanistisk fag. Karakteren ble D. Jeg er litt i tvil på om jeg tør å klage - tenk om jeg ender opp med F, og dermed uten en grad. På en annen side bør jeg vel kanskje være fornøyd med å ha bestått med tanke på at jeg var gravid og i dårlig form, måtte jobbe ved siden av og hadde et barn fra før som jo selvfølgelig krevde sin plass. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlegget - kanskje bare få noen trøstende ord? Jeg føler at jeg har mislyktes på målstreken, og at jeg bare kan se langt etter jobbene jeg ønsker. Hva er deres erfaringer angående om arbeidsgivere legger mye vekt på karakterer? Må nevne at jeg allerede har en jobb som er ganske relevant for studiene mine, så jeg har jo litt erfaring fra før. 

Anonymkode: 33e70...236

D er bra, D! 😄 Men fra spøk til alvor. Du fortjener en klapp på skulderen. Gjennomført master og gravid i tillegg. Det er ikke verst. Og så synes jeg du må senke forventningene dine. Bestått er bestått!

Endret av Serafin
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Summ skrev:

Syns du skal godta karakteren, utifra situasjonen din, er det jo helt utrolig at du faktisk bestod! 

Kjenner mange som har fått både C og D på masteren sin, som er typiske studenter og har bare seg selv og beskymre seg over.

C er ikke en dårlig karakter.

Anonymkode: 96848...539

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange herlige kommentarer ❤️ Takk for gode ord. Det hjalp litt på humøret og selvfølelsen. Dere har nok rett. Men som kjent er man vel sin verste fiende. 

 

Anonym #8: Jeg synes heller ikke at C er en veldig dårlig karakter, men forstår de som blir skuffet over en C også. Det er bare så innmari mye jobb som ligger bak en masteroppgave 🙂

 

Dere er herlige 😃

 

TS. 

Anonymkode: 33e70...236

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om begrunnelse, og snakket med veileder hvis mulig. Hvis du kjenner noen andre (innen akademia) som kan lese oppgaven og gi deg et ærlig svar er det også lurt. Da får du en liten pekepinn på hvor risikabelt det vil være for deg å klage. 

I de fleste bransjer betyr personlige egenskaper og erfaring mer enn karakterer.

Anonymkode: 3b1cc...982

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg fikk svaret mitt på masteroppgaven, og ble ganske skuffet over resultatet. Det er snakk om et humanistisk fag. Karakteren ble D. Jeg er litt i tvil på om jeg tør å klage - tenk om jeg ender opp med F, og dermed uten en grad. På en annen side bør jeg vel kanskje være fornøyd med å ha bestått med tanke på at jeg var gravid og i dårlig form, måtte jobbe ved siden av og hadde et barn fra før som jo selvfølgelig krevde sin plass. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlegget - kanskje bare få noen trøstende ord? Jeg føler at jeg har mislyktes på målstreken, og at jeg bare kan se langt etter jobbene jeg ønsker. Hva er deres erfaringer angående om arbeidsgivere legger mye vekt på karakterer? Må nevne at jeg allerede har en jobb som er ganske relevant for studiene mine, så jeg har jo litt erfaring fra før. 

Anonymkode: 33e70...236

Ikke fortvil. Jeg fikk også D på min. Nå har jeg fått jobb som forsker, og ingen spurte etter karakter- bare referanser.

 

det at man ikke gjør det tipp topp på en oppgave, betyr ikke at man ikke kan være knallgod og kreativ i praksisfeltet. Det er bare i den lille bobla skole er som karakterer betyr noe. For alle utenfor, er det kun viktig om du har master eller ei.

så ikke fortvil!

Anonymkode: 80b4c...bcd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på massevis av jobbintervju og har bare opplevd å bli spurt om karakterer én eneste gang. 

Anonymkode: 374f1...55b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

C er ikke en dårlig karakter.

Anonymkode: 96848...539

Helt riktig. C er ikke en dårlig karakter, men det er heller ikke en god karakter. For en fulltidsstudent som kan faget sitt og legge inn innsats burde man nesten kunne forvente en B.

Anonymkode: 4dcc2...3f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt riktig. C er ikke en dårlig karakter, men det er heller ikke en god karakter. For en fulltidsstudent som kan faget sitt og legge inn innsats burde man nesten kunne forvente en B.

Anonymkode: 4dcc2...3f2

Arrogant holdning! Det kommer jo an på hva livet ellers byr på samtidig. Som graviditet, skilsmisse og annet.

Anonymkode: 80b4c...bcd

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også nylig levert master og har enda ikke fått karakter. Men jeg har tenkt over hva jeg gjør om jeg får en D, for det vil virkelig være et slag i ansiktet. Jeg la inn så mye arbeid og så ikke familien min på tre måneder, ettersom jeg jobber 80% ved siden av og virkelig ville levere en god oppgave.

Om jeg får en D, så kommer jeg til å be om begrunnelse og snakke med min veileder. Enten klager jeg eller så leverer jeg på nytt om mulig. Denne masteren skal være mitt innpass for nye og bedre jobbmuligheter og hele livet mitt har kretset rundt oppgaven det siste halve året og de siste tre månedene spesielt. En D vil føles fryktelig urettferdig, særlig ettersom jeg gjennom studiet ellers har fått A og B. Jeg kan godta en C.

Men du bestemmer selv hva du gjør. Jeg har tenkt over hva jeg gjør.

Anonymkode: 2ba0b...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg "bare" en bachelor, men var ung og skolelei da den ble tatt. Studiene var liksom ikke det viktigste. Fikk karakterer mellom E og C. C på bachelor. Har vært vikar på 3 steder og fast jobb etter det, ingen av dem har spurt om karakterer, kun autorisasjon. For min egen del angrer jeg på at jeg gjorde det så dårlig på studiet. 

Be om begrunnelse på masteren og ta det derfra om du vil klage eller ikke. 

Anonymkode: f8472...78d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Arrogant holdning! Det kommer jo an på hva livet ellers byr på samtidig. Som graviditet, skilsmisse og annet.

Anonymkode: 80b4c...bcd

For en fulltidsstudent som kan faget sitt og legge inn innsats burde man nesten kunne forvente en B.

Det er fullstendig mulig å få til, selv ved siden av jobb eller om man går glipp av halve semesteret pga sykdom ol. Det handler om at mna bestemmer seg og så bare gjør det.

Anonymkode: 4dcc2...3f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig. C er ikke en dårlig karakter, men det er heller ikke en god karakter. For en fulltidsstudent som kan faget sitt og legge inn innsats burde man nesten kunne forvente en B.

Anonymkode: 4dcc2...3f2

Definisjonen på C er jo nettopp at besvarelsen er god. 

Sitat

 

C

God

Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

 

https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/norsk/Karakterskalaen

Endret av Factum Factaria
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Også D, fikk jobb med en gang etter studiet. Og har hatt jobb som både fagkonsulent og rådgivet. Så den karakteren har visst ikke betydd noe. Referanser der i mot, er de veldig opptatt av.

Anonymkode: 7eb43...7a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I allefall innen humanoria (eller hvordan det skrives) teller jo ofte relevant erfaring myyyye mer enn karakterer. Jeg fullførte før sommeren min bachelor i kommunikasjon (vanligvis sett på som et tøft arbeidsmarket), og frem til nå har jeg blitt invitert på 5 intervjuer for jobber jeg ikke har søkt på engang. (Jeg har ikke søkt på noe pga jeg skal fortsette å studere).  Ingen av de jeg har snakket med har brydd seg om karakterene mine :)

Anonymkode: 6d31d...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...