Gå til innhold

Brun pelsbille


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet inn i en leilighet for noen måneder siden, og fant da larvehud etter skadedyr på et av soverommene. Jeg fjernet alt jeg fant (fant ingen spor av noe levende).

Et par måneder senere fant jeg noen brune pelsbiller på samme soverom, på kjøkkenet og på gangen. Det var ikke mange, typisk en bille her og en bille der over flere dager. Jeg fjernet dem med en gang. 

Jeg kjøpte da silikon og tettet igjen ved alle lister og rundt vinduer. Jeg ringte også anticimex som kom. De så ingenting, men fikk med seg en slik bille jeg hadde funnet og de konstanterte at det var brun pelsbille jeg hadde funnet.

Etter alt var tettet igjen skulle en tro at de ikke dukket opp mer, men jeg finner stadig en bille inne på soverommet, gjerne med flere dagers mellomrom. Jeg finner ikke ut hvor de kommer fra! Har sjekket madrass, ventil osv osv men finner ikke tegn til verken larvehud eller hvor de kan komme fra. 

Har noen her inne idé om hvor de kan komme fra, eller har dere erfaring med disse billene og kan gi meg noen tips?

 

 

Anonymkode: 2cbf0...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vanlig fyr

Oppdaget de selv for noen år tilbake, fikk helt panikk. Har hatt noen masseutrydnings prosjekter på gang med stort hell, og nå er det sjeldent at jeg ser noe til de. 

Støvsug ofte, og ikke bruk mye vann når du vasker gulv. Sørg også for at du har noen dager på vintertstid hvor du lufter såpass mye at temperaturen inne blir så lav som overhodet mulig. Prøv å ha lav luftfuktighet inne året rundt. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

Oppdaget de selv for noen år tilbake, fikk helt panikk. Har hatt noen masseutrydnings prosjekter på gang med stort hell, og nå er det sjeldent at jeg ser noe til de. 

Støvsug ofte, og ikke bruk mye vann når du vasker gulv. Sørg også for at du har noen dager på vintertstid hvor du lufter såpass mye at temperaturen inne blir så lav som overhodet mulig. Prøv å ha lav luftfuktighet inne året rundt. 

 

 

 

Men hvorfor dukker de opp når alt er tettet igjen og jeg støvsuger ofte og vasker? Hvor gjemmer de seg??

Anonymkode: 2cbf0...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr
Just now, AnonymBruker said:

Men hvorfor dukker de opp når alt er tettet igjen og jeg støvsuger ofte og vasker? Hvor gjemmer de seg??

Anonymkode: 2cbf0...a3f

Det kan vel være over alt tipper jeg. Så en i taket på badet en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan også bo bak tapeten, de elsker sånne fuzzy veggplater som ofte ligger mellom tapet og vegg i gamle hus.
Så kryper de ut mellom lista og taket eller lista og gulvet, og så flyr de litt rundt før de dauer i en vinduskarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Minya skrev:

De kan også bo bak tapeten, de elsker sånne fuzzy veggplater som ofte ligger mellom tapet og vegg i gamle hus.
Så kryper de ut mellom lista og taket eller lista og gulvet, og så flyr de litt rundt før de dauer i en vinduskarm.

Ok.. men jeg har tettet (godt!) igjen ved alle lister både ved gulv og tak.. 

Anonymkode: 2cbf0...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Vanlig fyr skrev:

Det kan vel være over alt tipper jeg. Så en i taket på badet en gang. 

🤢

Jeg ville i alle fall ha sjekket klesoppbevaring. Larvene spiser ull og skinn. Hvis ikke larvene har nok å leve på dør de i det stadiet og vil ikke bli til en voksen bille som kan reprodusere seg. 

Anonymkode: 97ea8...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å sjekke klær er et godt tips. Slet med det samme, helt til jeg fant en hel haug larver innerst i en skuff 🤢 vasket absolutt alle klær og skrubbet ned alt av klesskap og kommoder. Så ingen siden.

Anonymkode: f64e4...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flyr jo, så de flyr inn gjennom vinduet og ventiler når du lufter. Hater dem etter mange år i Oslo, de er så ekle! Og spiser hull i alle ullklær :( Synes de var umulige å bli kvitt!

Anonymkode: 1fcc6...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2018 den 21.38, AnonymBruker skrev:

Det å sjekke klær er et godt tips. Slet med det samme, helt til jeg fant en hel haug larver innerst i en skuff 🤢 vasket absolutt alle klær og skrubbet ned alt av klesskap og kommoder. Så ingen siden.

Anonymkode: f64e4...433

For et mareritt. Jeg så én i klesskuffen og gikk helt av skaftet. Frøs klærne, vasket de og tok det som kunne i tørketrommelen. Dette er noen uker siden, så jeg er fortsatt litt skjelven. Håper jeg er like heldig som deg med at jeg ikke ser noen videre. 

Men jeg har har ofte vinduet oppe, så det er jo som en åpen invitasjon til nye dessverre. :(

Anonymkode: 97ea8...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/biller/brun-pelsbille/

Brun pelsbille spiser også matvarer som mel, kakao, enkelte urteteer osv. Det hjelper godt med en grundig rengjøring av leiligheten, å fjerne/fryse/pakke i plast skinn og lærvarer, og pakke matvarer som melposer etc i plastposer med poseklemme. (Plast er i dette tilfellet et fantastisk materiale. Biller og larver gnager seg gjennom papir og papp, men ikke plast.)

Støvsug kjøkkenskuffene/-skapene, så det ikke er melrester eller lignende der. Jeg har blitt kvitt pelsbillene, bank i bordet!

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hvordan gikk det? Klart å bli kvitt dem? 

Anonymkode: eccfc...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...