Bewolf Skrevet 18. august 2018 #1 Skrevet 18. august 2018 Dette er min første graviditet og da jeg ikke ante hva jeg skulle gjøre da testen var positiv bestilte jeg time hos legen. Jeg var da i uke 6. Legen sa jeg skulle bestille meg ny svangerskapskontroll etter ca 6 uker, og jeg lurer egentlig på hva man gjør på en slik kontroll. Noen som vet? Tok jo så mange tester sist gang, så kan ikke skjønne at man får tatt noe særlig mer? 😂 Legen ville også følge med på vekten min siden jeg akkurat var på grensen med litt for høy bli, men jeg har jo bare gått ned i vekt også (ikke med vilje!). Lest at dette er vanlig så jeg håper ikke det gjør noe heller..
atropos Skrevet 18. august 2018 #3 Skrevet 18. august 2018 Du tar med en urinprøve, legen sjekker blodtrykk og så snakker dere om generell form. Det blir søkt fødeplass og bestilt ultralyd. Og ikke stress med vekta. Alt er like normalt. Gratulerer som prego!
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #4 Skrevet 18. august 2018 Jeg var nettopp på første kontroll, da snakket vi om -levevaner (røyk, snus, alkohol, rus, aktivitet, kosthold) -hjemmesituasjonen (partner, evt søsken, yrke, bolig, vold/traumer) -helse (målte blodtrykk, vekt, BMI, sykdommer, medisiner) -tok blodprøver -fylte ut helsekort Anonymkode: 48c78...359
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #5 Skrevet 18. august 2018 2 minutter siden, atropos skrev: Du tar med en urinprøve, legen sjekker blodtrykk og så snakker dere om generell form. Det blir søkt fødeplass og bestilt ultralyd. Og ikke stress med vekta. Alt er like normalt. Gratulerer som prego! Pluss dette. Men denne jordmoren var veldig opptatt av vekt og aktivitet Anonymkode: 48c78...359
AnonymBruker Skrevet 18. august 2018 #6 Skrevet 18. august 2018 Hva slags tester tok du i uke 6 da? Uke 6 er veldig tidlig og ikke vanlig å gjøre mye annet enn å måle blodtrykk og veie, samt eventuelt fylle ut helsekort hvis man får komme til kontroll så tidlig. Det vanlige er å ha første kontroll i uke 12. Da er det en del blodprøver som skal tas, urin testes, blodtrykk tas og det søkes om fødeplass, som de andre sier. Du kan også gå til jordmor, trenger ofte ikke gå til lege. Jeg hadde første kontroll i uke 12, så neste kontroll i uke 24, 28, 32, i tillegg til OUL i uke 19. Skal ha to til før fødsel ihvertfall. De veier, sjekker urin og måler blodtrykk hver gang, og snakker om litt forskjellig. Anonymkode: 43b28...b6f
Bewolf Skrevet 29. august 2018 Forfatter #7 Skrevet 29. august 2018 Takk for svar fra dere alle! ❤ En liten oppdatering; Var hos legen når jeg var 13+1 for å ha kontroll hos fastlegen, og tok med meg urinprøve. Men de tok ikke blodprøver, blodtrykk, vekt, søkte ikke om fødeplass eller noen ting... har fått ultralyd av sykehuset i uke 22, og syntes dette er vel sent også, når jeg leser at det er vanlig å få det mellom uke 17 og 19... er så redd for at det er viktige prøver som ikke er tatt av meg og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre! Føler meg helt alene om dette da det er første graviditeten og jeg ikke vet noe om dette... er nå 14+1.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #8 Skrevet 29. august 2018 9 minutter siden, Bewolf said: Takk for svar fra dere alle! ❤ En liten oppdatering; Var hos legen når jeg var 13+1 for å ha kontroll hos fastlegen, og tok med meg urinprøve. Men de tok ikke blodprøver, blodtrykk, vekt, søkte ikke om fødeplass eller noen ting... har fått ultralyd av sykehuset i uke 22, og syntes dette er vel sent også, når jeg leser at det er vanlig å få det mellom uke 17 og 19... er så redd for at det er viktige prøver som ikke er tatt av meg og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre! Føler meg helt alene om dette da det er første graviditeten og jeg ikke vet noe om dette... er nå 14+1. Hvis du har fått ultralyd ved sykehuset så er der nok der du har fått fødeplass. Men har du virkelig ikke tatt noe blodtrykk eller blodprøver? Det skal tas, det er ganske viktig. Sykehus er veldig opptatt av at blodprøver er tatt for å sjekke blodtype og antistoffer, og å følge med på blodtrykk er viktig for din helse under graviditeten. Har du fått helsekort? Jeg ville ringt helsestasjonen/jordmor i ditt område og spurt om de har kapasitet til å ta deg inn til kontroll. Og ordinær ultralyd i uke 22 høres sent ut,kan du ta kontakt med sykehuset og høre om det stemmer? Her er informasjon om svangerskapsomsorg og hvilke kontroller du skal ha og hva som gjøres. Mange har flere enn de som står her, men det er et minimum. https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller Anonymkode: 43b28...b6f
Bewolf Skrevet 29. august 2018 Forfatter #9 Skrevet 29. august 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har fått ultralyd ved sykehuset så er der nok der du har fått fødeplass. Men har du virkelig ikke tatt noe blodtrykk eller blodprøver? Det skal tas, det er ganske viktig. Sykehus er veldig opptatt av at blodprøver er tatt for å sjekke blodtype og antistoffer, og å følge med på blodtrykk er viktig for din helse under graviditeten. Har du fått helsekort? Jeg ville ringt helsestasjonen/jordmor i ditt område og spurt om de har kapasitet til å ta deg inn til kontroll. Og ordinær ultralyd i uke 22 høres sent ut,kan du ta kontakt med sykehuset og høre om det stemmer? Her er informasjon om svangerskapsomsorg og hvilke kontroller du skal ha og hva som gjøres. Mange har flere enn de som står her, men det er et minimum. https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller Anonymkode: 43b28...b6f Tok blodtrykk, vekt og blodprøver i uke 6+6. Blodtrykk og vekt fra da er skrevet inn i helsekortet, samt informasjon om at jeg ikke røyker og drikker. Men noe mer enn det er ikke lagt inn, nei. Kan være at det da ble søkt om fødeplass siden det er det eneste sykehuset i nærheten. Takk for tips, tenkte å ta en telefon til fødeavdelingen angående ultralyd i morgen, kan jo høre med de om de har noe ledig tid til kontroll også. Skal sjekke ut linken du sendte, takk igjen ❤ det er så godt å få litt tips og råd når en føler seg så fortapt!
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #10 Skrevet 30. august 2018 7 hours ago, Bewolf said: Tok blodtrykk, vekt og blodprøver i uke 6+6. Blodtrykk og vekt fra da er skrevet inn i helsekortet, samt informasjon om at jeg ikke røyker og drikker. Men noe mer enn det er ikke lagt inn, nei. Kan være at det da ble søkt om fødeplass siden det er det eneste sykehuset i nærheten. Takk for tips, tenkte å ta en telefon til fødeavdelingen angående ultralyd i morgen, kan jo høre med de om de har noe ledig tid til kontroll også. Skal sjekke ut linken du sendte, takk igjen ❤ det er så godt å få litt tips og råd når en føler seg så fortapt! Kontroll på sykehuset? Hvorfor skal du ha det? Anonymkode: 3081b...c02
Bewolf Skrevet 30. august 2018 Forfatter #11 Skrevet 30. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kontroll på sykehuset? Hvorfor skal du ha det? Anonymkode: 3081b...c02 Skal ikke ha kontroll på sykehuset nei, skrev at jeg må ringe jordmor og forhøre meg. Helsestasjon vet jeg ikke hvor er, og jordmor på fødestua er eneste jeg har nr til.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #12 Skrevet 30. august 2018 3 minutter siden, Bewolf said: Skal ikke ha kontroll på sykehuset nei, skrev at jeg må ringe jordmor og forhøre meg. Helsestasjon vet jeg ikke hvor er, og jordmor på fødestua er eneste jeg har nr til. Du skrev da vitterlig at du skulle ringe fødeavdelingen for kontroll? Anonymkode: 3081b...c02 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #13 Skrevet 30. august 2018 10 timer siden, Bewolf skrev: Skal ikke ha kontroll på sykehuset nei, skrev at jeg må ringe jordmor og forhøre meg. Helsestasjon vet jeg ikke hvor er, og jordmor på fødestua er eneste jeg har nr til. Google helsestasjon i din kommune? Der finnet du nok både tlfnummer dit og ikke minst hvor den er. Anonymkode: 3607f...22f
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #14 Skrevet 30. august 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Kontroll på sykehuset? Hvorfor skal du ha det? Anonymkode: 3081b...c02 I noen kommuner er svangerskapsoppfølgingen lagt til sykehuset.. Anonymkode: bde65...d21
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #15 Skrevet 30. august 2018 Det er bare å google for å finne nummer til jordmor pg helsestasjonen i din kommune. Anonymkode: 43b28...b6f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå