Gå til innhold

avisbud....hva skal han dekke selv'?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei....

Jeg har en sønn på 13 år, som har begynt å jobbe som avisbud.Jeg synes jo at det er kjempeflott at han har lust til dette, men nå er vi midt oppe i en rimelig heftig diskusjon om hva han skal bruke lønnen sin til.

Han fikk utbetalt 3000,- denne måneden, og det er ca der lønnen vil ligge.

Jeg mener at han nå kan kjøpe seg klippekort(de har kantine på skolen,klippekort koster 30kr for 5 klipp),

og at han kan kjøpe sin egen brus....

Men når jeg foreslo dette, så skulle dere sett han :kjempesinna: ..ja dere vet hvordan det er med disse hormonfyllte pubertetstenårungene... :-)

Ble frekk,og spurte om han skulle kjøpe sin egen mat, husleie osv osv....

Jeg spurte han om hva slags planer han hadde, hva skal han bruke pengene til.

Og han skal da spare 1000,- pr mnd, som jo er veldig bra, skal kjøpe seg klær, og alt han har lyst på. :o

Så nå lurer jeg på....er det andre som har barn som jobber, og hva krever dere at ungene dekker selv....?

Er vel ikke så veldig urimelig....eller er jeg det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei synes ikke du er urimelig i det heletatt! Det klippekortet kan han vel betale for selv? Og 3000 kr i mnd er jo en del penger når han bare er 13 år! Så litt burde han da kunne betale selv! Han har vel bare godt av å lære seg det! :)

At han skal spare 1000 kr pr. mnd er jo kjempe flott!

Skrevet

Ville også bedt han spare penger. Kanskje opprette en BSU konto?

Gjest Anonymous
Skrevet

Så hvis han ikke hadde giddet å jobbe så hadde du betalt klippekort og brus for ham?

Skrevet
Ville også bedt han spare penger. Kanskje opprette en BSU konto?

BSU er jo ingen vits før man betaler skatt

Gjest vinter
Skrevet

Stå på du er ikke urimelig. Tenåringer må jo lære å disponere pengene sine. Søsknene mine (tenåringer) tror penger vokser på pengetreet til mamma og pappa.

Fortsetter det sånn bor begge hjemme til de blir 30 minst. Det gjør meg fly for banna :evil:

Verden er ikke slik at man kan la penger gå til kun fornøyelser. Nei stå på ditt slik at han ser verdien av penger. NB jeg mener 2000 kr er mye for en 13 åring og bruke på klær og godterier :o .

Gjest Embla s
Skrevet

Syns ikke du er urimelig, samtidig syns jeg godt du kan dekke skolekantina hvis det er noe du ellers ville gjort. Kanskje han mister litt av motivasjonen til å jobbe hvis han føler at dere slutter å sponse ham med ting dere ellers ville gitt ham?

Det virker jo som han føler at kantina er "livsopphold" mens klær og ting han har lyst på er ok at han kjøper selv. Er tilvøyelig til å være enig.

(men er det brus kantinepengene går til? Er det noe 13 åringer skal ha hver skoledag :o )

Skrevet

Jeg er enig med Embla's. Ville du betalt skolematen hvis han ikke jobbet så syns jeg du kan gjøre det nå også.

Klær og "tøys" er det greit at han betaler av egen lomme, det samme med kontantkort hvis han har mobil.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du bestemmer over en som er 13 år. Min sparing jeg ville forlang var 1500 i mnd. Da har han 1500 igjen til klær, selv det er mye for en på tretten år.

Hva skal hn ha da han er 15? 16?

Samtidig så er det å balansere her, så ikke lysten på å gjøre noe vettug forsvinner.

Han skal jo føle at han har noe igjen for å jobbe.

Skrevet

BSU er jo ingen vits før man betaler skatt

Beklager det visste jeg ikke.

Men uansett må vel en sparekonto være bra?

Gjest Anonymous
Skrevet

Du er ikke urimelig,du er fornuftig som vil at han skal være med å betale for sitt eget forbruk.

det er slik de lærer seg hva ting koster,da kan de også lære seg og være litt mer gniene med penga.

Pengene de får fra oss foreldre er ikke selvtjente og da har de heller ikke noe respekt eller forhold til de.

Så la han absolutt få betale endel av moroa selv,om noen år er han voksen og skal klare seg selv.

Han er sikkert sint og ufin mot deg nå,men han er ennå for ung til åå skjønne at dette er på sikt til hans eget beste.

Og at mammas penger ikke vokser på trær er også bra å få inn i knollen.

Nei bare stå på du og ikke gi deg.

3000,- kr i mnd er såpass mye at da kan han jammen meg være med å bidra også.

Hilsen mor til en 17 åring. Han gikk også med avisen i flere år da han var på den alderen og han måtte være med å betale endel av moroa selv.

desto mer penger,desto dyrere krav.

Så ikke gi deg.

Skrevet
Syns ikke du er urimelig, samtidig syns jeg godt du kan dekke skolekantina hvis det er noe du ellers ville gjort. Kanskje han mister litt av motivasjonen til å jobbe hvis han føler at dere slutter å sponse ham med ting dere ellers ville gitt ham?  

Enig med Embla her. Hvis det er noe du ellers ville ha gjort syns jeg du burde fortsette med det. Jeg hadde også en ekstra jobb når jeg gikk på ungdomsskolen. Hvis jeg hadde måttet betalte for ting jeg ellers ikke måttet betalt for, hadde jeg også blitt litt grinete er jeg redd.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg ville ikke ha sponset kantina uansett, jeg syns at unger kan spise maten som er her hjemme, så jeg hadde forventet at han betalte klippekortet sitt selv. Videre hadde jeg forventet at han kjøpte alt han hadde lyst på selv, mens jeg fortsatte å kjøpe det som var nødvendig av klær og utstyr.

Ting som kino, brus, hårstylingprodukter, bussbilletter, klær som man har lyst på som ikke er nødvendig, telekort osv. er ting jeg hadde forventet at han betalte selv.

Dessuten måtte han spart halvparten, uten tvil!

At en trettenåring har femtenhundre frikroner er mer enn nok!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Brus på skolen ja....fornufti? Sponser foreldre det? Håper automatene forsvinner fra skolene

Skrevet

At han sparer 1000,- pr mnd er veldig bra.

Da har han 2000,- igjen som han kan bruke på klær og andre ting.

30,- for et klippekort på kantinen er heller ikke mye å forlange.

Det varer i 5 dager hvis han ikke bruker mer enn 1 klipp pr dag.

Dette er bare bra for han, for da lærer han hva ting koster og at man ikke må bruke opp alt på en gang, for da sitter man der og er blakk fram til neste lønning.

Skrevet
Brus på skolen ja....fornufti? Sponser foreldre det? Håper automatene forsvinner fra skolene

Da kan man bare gå i butikken og kjøpe seg brus.

Kantinen på skolen jeg gikk på da jeg gikk på grunnkurs, solgte brus og hadde de ikke solgt brus, så kunne vi bare gått på kjøpesenteret som lå rett ved skolen. Dette er 11 år siden.......

Jeg tror ikke denne trenden kommer til å slutte. Jeg kan tippe på at dette "fenomenet" fremdeles vil eksistere når mine barn begynner på ungdomsskolen.

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

For det første- det er flott at sønnen din har lyst til å jobbe! Avisbud er faktisk en veldig krevende og ansvarsfull jobb. At han er villig til å jobbe hver eneste dag etter skolen for å dekke sitt eget forbruk er flott. Han lærer masse om økonomi bare ved å ha en jobb, i motsetning til masse tenåringer som bare får og får og får uten å tenke på hvor pengene kommer fra.

Nettopp derfor syns jeg ikke du skal "straffe" ham ved å fjerne ting han har hatt for vane å få av dere. Skolemat er jo veldig viktig, og dersom kantina serverer noenlunde næringsrik mat, syns jeg du burde fortsette å støtte ham med skolematen. Sin egen brus osv syns jeg absolutt han kan betale selv.

Det er jo flott at han vil spare så mye som 1000 kroner i måneden! Det er mange i den alderen som har et helt enormt forbruk, og som ikke ville klart å spare.

Gjest gjest1
Skrevet

Hva med å ingå et kompromiss? Han sparer 1500 og dere betaler skole maten...

Uansett er det kjempe bra at han tenker sparing selv

Gjest Gjesta
Skrevet

Jo mer jeg tenker på det jo mer hårreisende syns jeg det er at en trettenåring skal disponere så mye penger på fritt grunnlag.

Min elleveåring får femti kroner hver uke, og det er nok i plenium, hun kjøper alt godteriet sitt selv, og alt ellers hun vil ha, til og med mat i kantina på skolen de dagene det er kantine der. Ja jeg skjønner at det er forskjell på elleve og tretten, men ikke tolvhundre kroner i forskjell.

Ikke pokker om min trettenåring skal få disponere så mye penger.

Skrevet

Jeg syns det er helt greit at en 13 åring disponerer en del penger. Min var 13 da barnetrygden begynte å gå inn på egen konto og det fungerer veldig bra. Han har eget bankkort og bruker det fornuftig. Bemerkelsesverdig lite av pengene går til tøys, han har kjøpt både sykkel og videokamera selv - men jeg smører matpakke til ham, han skal ikke bruke lommepenger på mat! Det er jeg som har forsørgeransvaret og det omfatter å sørge for mat! Med ett unntak: Graps som McDonalds når vi har middag hjemme må dekkes av egen lomme!

Å la en 11 åring betale "selv" i kantina syns jeg er unødvendig, men det er heldigvis lov å ha forskjellig syn på ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...