Gå til innhold

Kutte ut melkeprodukter - erfaringer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har det å kutte melkeprodukter fra kostholdet påvirket hvordan dere føler dere (energi, humør etc)? Merket dere det evt raskt eller over lengre tid? Negative erfaringer?

Anonymkode: 940d8...13e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du fått beskjed av legen at du ikke tåler melkeprodukter?

Anonymkode: 3376d...8da

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått beskjed av legen at du ikke tåler melkeprodukter?

Nei, jeg lurer bare på om andre har erfart at de føler seg bedre generelt uten :)

Skrevet

Jeg opplevde bare gode ting. Ble kvitt ALLE kvisene mine, de grusomme byllene over hele kroppen, huden min ble jevn og fin, magen gikk fra ustabil og trøblete til veldig bra. Humøret mitt er mye bedre og håret har blitt skinnende flott igjen. 

Jeg har alltid hatt laktoseintoleranse, men det var ikke før etter at jeg kuttet ut all melk at ting ble helt bra med meg. 

Anonymkode: 8f816...a0d

• Liker 4
Skrevet

Jeg har visstnok ikke laktoseintoleranse i følge legen, men jeg følte selv at jeg fikk kramper i magen ved inntak av spesielt melk og yoghurt. Kutta det ut og har fått utrolig flott hud! Helt glatt og myk nå. I tillegg slet jeg mye med inngrodde hår der nede og i armhulene, disse er også borte. 

Ellers merket jeg ikke noe spesielt endring på energien, bortsett fra at jeg ikke har noe magetrøbbel lenger som tidligere fikk meg til å bli liggende og ta det rolig, nå kan jeg leve som normalt. 

Anonymkode: 73256...de5

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg lurer bare på om andre har erfart at de føler seg bedre generelt uten :)

Selvdiagnostisering er ikke bra. Så lenge du ikke har allergier, synes jeg du skal spise og drikke også melkeprodukter

Skrevet

Jeg har blitt bedre både fysisk og psykisk, og er en av disse som er så "trendy" for tida, som lever gluten og melkefritt uten riktig diagnose. Nå har jeg riktignok levd sånn i snart 10 år, og begynte på diett i samarbeid med lege, kostdagbok osv. Men likevel. Jeg har mindre trøbbel med crohnsen og psoriasisen. Jeg har blitt kvitt pcos, og jeg er bedre både av astma og allergier. Jeg er roligere og fungerer bedre mentalt. Klarer i hodet (har adhd). Jeg er likevel der at jeg mener man skal gå de riktige veiene før man kutter ut ting. Første bud er lege og tester. Og skulle man deretter begynne å eksperimentere på egenhånd, så for all del, prøv å reinføre det igjen etter 4-5 uker for å se om du får en reaksjon. Man skal alltid teste seg en gang i året ca med små doser for å se om man enda reagerer, for mange vil det gå over, og for enda flere, vil en provokasjon ikke gi forverring. 

Skrevet (endret)

Er laktoseintoleranse god nok grunn for å kutte ut melkeprodukter?

Og hva med is og slikt, er det også «forbudt» i en melkefri diett? Eller mener man da hovedsakelig melk og yoghurt?

Endret av Skilpadden
Skrevet

Vær obs på jodmangel - især om en heller ikke spiser noe særlig med hvit fisk. Melkeprodukter er en av hovedkildene til jod, og jodmangel er blitt et problem nå med alle som kutter ut ting av dietten sin på egenhånd.

To tredjeledeler (to av tre) unge kvinner i en undersøkelse i Oslo hadde for lavt, og det kobles til nedgang i konsum av melk og fisk.

https://www.tv2.no/a/9730025/

Anonymkode: 7a5de...2a6

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvdiagnostisering er ikke bra. Så lenge du ikke har allergier, synes jeg du skal spise og drikke også melkeprodukter

Hvorfor? 

Melkeprotein er jo ikke spesielt bra for tarmfloraen, som igjen gir masse forskjellige plager som alt fra fet hud til magetrøbbel og ifølge noen studier også kreft! 

Bør man da innta det i så store mengder som vi gjør i Norge? 

Anonymkode: c9738...a86

Skrevet

Har ikke kuttet det helt ut, men har kuttet ned veldig mye. Har merket forskjell på huden, den har mye mindre kviser. Skulle egentlig begynne på min tredje kur med antibiotika for kvisene mine, men nå trenger jeg det ikke allikevel. 

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg opplevde bare gode ting. Ble kvitt ALLE kvisene mine, de grusomme byllene over hele kroppen, huden min ble jevn og fin, magen gikk fra ustabil og trøblete til veldig bra. Humøret mitt er mye bedre og håret har blitt skinnende flott igjen. 

Jeg har alltid hatt laktoseintoleranse, men det var ikke før etter at jeg kuttet ut all melk at ting ble helt bra med meg. 

Det er jo klart ting ble bedre når du kuttet ut noe du alltid har vært allergisk mot. Du har jo ødelagt kroppen din hele livet ditt. Men det har ikke noe med ts sitt innlegg å gjøre, regner med hun lurer på om det er noen forskjell i folk som ikke er allergiske, når de kuttet ut melkeprodukter.

Anonymkode: b4893...00e

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke kuttet det helt ut, men har kuttet ned veldig mye. Har merket forskjell på huden, den har mye mindre kviser. Skulle egentlig begynne på min tredje kur med antibiotika for kvisene mine, men nå trenger jeg det ikke allikevel. 

Det er jo klart ting ble bedre når du kuttet ut noe du alltid har vært allergisk mot. Du har jo ødelagt kroppen din hele livet ditt. Men det har ikke noe med ts sitt innlegg å gjøre, regner med hun lurer på om det er noen forskjell i folk som ikke er allergiske, når de kuttet ut melkeprodukter.

Anonymkode: b4893...00e

Allergi og laktoseintoleranse er IKKE det samme. Selv folk som ikke er laktoseintolerante har akkurat samme erfaringene som meg og. 

• Liker 1
Skrevet

Mange som blir hysterisk når det gjelder å "kutte ut" matvarer. Men det er mange næringsrike og sunne matvarer vi spiser lite eller ingenting av, og ingen stresser med det. Linser er for eks en veldig næringsrik og sunn matvare, men ingen nordmann har panikk fordi andre nordmenn ikke spiser linser. De fleste nordmenn vet ikke hva linser er en gang. 

Om man generelt spiser sunt og næringsrikt trenger man ikke være hysterisk når det gjelder 1 type produkt. Om du spiser næringsrikt og sunt vil du klare deg uten melkeprodukter

Anonymkode: 59ed0...bbb

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har det å kutte melkeprodukter fra kostholdet påvirket hvordan dere føler dere (energi, humør etc)? Merket dere det evt raskt eller over lengre tid? Negative erfaringer?

Ingen bør eller skal kutte ut en stor næringskilde som melk og melkeprodukter på egenhånd, uten god kunnskap om hvordan næringskildene skal erstattes. 

Melk og glutenfrie dietter er en motesak i dagens samfunn. Når dagens unge blir 20. -40. Åringer og eldre vil vi se en hel folkegruple med mangelsykdommer og helseproblemer fordi de har eksprimentert med kostholdet.  

Anonymkode: 2877e...6aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...