Gå til innhold

Erfaring med midlertidig arbeidstillatelse i USA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å flytte og jobbe midlertidig i USA? 

Jeg vet ikke om firmaet mitt er villig til å flytte meg over til USA, men det er en god mulighet for det i alle fall. Jeg vet om flere innad i firmaet som har flyttet til et annet land og begynt å jobbe fra et nytt kontor. 

Jeg har tenkt på det en stund at det hadde vært gøy å prøve, og nå byttet nettopp en i samme stilling som meg på USA-kontoret vårt over til en annen stilling. Så det er altså en ledig stilling med samme arbeidsoppgaver som jeg har nå, til og med under samme sjef. 

I tillegg er det en ganske ny kollega på kontoret mitt som jeg sliter med å omgås. Altså, jeg klarer å være høflig mot ham og vi har en høflig tone. Men jeg har gjennomskuet ham. Han er en rævslikker av dimensjoner og stjeler æren for andres idéer og prestasjoner. Jeg har tatt ham i det flere ganger, men aldri konfrontert ham med det. Jeg har gitt beskjed på en måte som tydelig viser at det var jeg som fikset det eller jeg som foreslo det som han hadde tatt æren for da. En annen oppegående kollega har også tatt ham i det mange ganger. Sjefen derimot ser ikke ut til å se det, og han er favoritten til sjefen. Jeg har ikke tatt det opp med sjefen, men jeg vurderer det siden jeg tror at sjefen vurderer å gjøre ham til nestleder for gruppa vår på vårt kontor.

Såvidt jeg har lest meg frem til må firmaet mitt søke om midlertidig arbeidstillatelse for meg. Hvis jeg får det, så får jeg midlertidig arbeids- og oppholdstillatelse som er gyldig i noen år. Jeg er utdannet ingeniør og har jobbet i snart 11 år i min ingeniørstilling i dette firmaet, så det burde gå. Hvis bare firmaet mitt er villig.

Jeg er singel uten barn og klar for et lite eventyr. Selvfølgelig er jeg klar over at det er ikke så lett og at det innebærer mye planlegging og forandringer i livet mitt. Jeg ønsker å høre litt for og imot, tips og triks fra folk med erfaring om emnet.

Anonymkode: bbdfe...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsgiveren din må søke for deg. Den nederste linja i denne illustrasjonen forklarer det i grove trekk (start ved fyren som sjonglerer og spør "Are you skilled?"

what-part-of-legal-immigration-dont-you-

 

Anonymkode: 31d7f...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men den er for folk som ønsker å immigrere til USA. Jeg ønsker ikke å bli boende der fast, og jeg jobber i et internasjonalt selskap og kan gå under L-1B-visa (Intracompany Transferee Specialized Knowledge) hvis firmaet er villig til å søke for meg.

TS

Anonymkode: bbdfe...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet i USA under L-1B visa i noen år. 

Arbeidsgiveren fin søker om visum og du må møte opp på ambassaden for et 10 minutters «intervju». 

Du betaler 500$ for saksbehandlingen og får vite om du får visum samme dag. 

Deretter tar det 2 uker før passet ditt med visumet er sendt hjem til deg.

Jeg anbefaler at selskapet involverer en jurist for å forberede alle dokumentene som skal til ambassaden. 

Anonymkode: 9efb2...026

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet i USA under L-1B visa i noen år. 

Arbeidsgiveren fin søker om visum og du må møte opp på ambassaden for et 10 minutters «intervju». 

Du betaler 500$ for saksbehandlingen og får vite om du får visum samme dag. 

Deretter tar det 2 uker før passet ditt med visumet er sendt hjem til deg.

Jeg anbefaler at selskapet involverer en jurist for å forberede alle dokumentene som skal til ambassaden. 

Anonymkode: 9efb2...026

Takk for svar. Jøss, du fikk det til å høres enkelt ut. Er det lang ventetid før man blir kalt inn på intervju? Dette er etter at man har fått godkjent I-129 fra USCIS (som tar 1-3 måneder), sant?

Jeg har snakket med en kollega i USA som sa at en fra Frankrike hadde prøvd for en liten stund siden, men involverte ikke advokat og han hadde gjort noe feil og da ble det bare kluss. Så advokat er lurt.

Anonymkode: bbdfe...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, du fikk det til å høres enkelt ut. Er det lang ventetid før man blir kalt inn på intervju? Dette er etter at man har fått godkjent I-129 fra USCIS (som tar 1-3 måneder), sant?

Jobber du i et selskap som ikke bryter lover/ikke involvert i noe tull/betaler skatt så blir det ingen problem. 

L1-B er et visum som ikke danner grunnlag for green card og da er ambassadene mer avslappet når de behandler søknadene.

ang. Ventetiden til intervju. Den skaffer du selv gjennom ambassadens hjemmeside. Du velger da et tilgjengelig tidspunkt i kalenderen deres og møter opp på den valgte dagen. 

Lukke til 

Anonymkode: 9efb2...026

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du i et selskap som ikke bryter lover/ikke involvert i noe tull/betaler skatt så blir det ingen problem. 

L1-B er et visum som ikke danner grunnlag for green card og da er ambassadene mer avslappet når de behandler søknadene.

ang. Ventetiden til intervju. Den skaffer du selv gjennom ambassadens hjemmeside. Du velger da et tilgjengelig tidspunkt i kalenderen deres og møter opp på den valgte dagen. 

Lukke til 

Anonymkode: 9efb2...026

Takk igjen for svar.

Jeg jobber i et seriøst firma som ikke bryter noen lover eller er involvert i noe tull. Vi har skiftet litt eiere i løpet av årene, men har vært eid av blant annet Telenor og Airbus. 

Jeg har enda ikke turt å snakke med familie og venner om det. Jeg er redd for at de skal være negative til det og snakke meg fra det. 🤣 Jeg har fortalt det til den kollegaen i Houston som jeg har mest kontakt med og han var veldig positiv til det og sa at han tror firmaet vil være med på det og at han gledet seg til å henge mer med meg. Jeg har nevnt det litt for 2 av de andre på gruppa der (men ikke sagt at jeg vurderer det seriøst), og de ønsket meg velkommen med åpne armer. Det var faktisk han ene som foreslo det for en liten stund tilbake og fikk meg til å vurdere det. Det er jo godt å vite at jeg ikke trenger meg på i alle fall. 🤣 

Anonymkode: bbdfe...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...