Gå til innhold

Hvordan vasker dere kluter?

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Renholder her. Kluter som brukes til bad burde ikke vaskes sammen med kjøkken og støvkluter. Termotolerante koliforme bakterier dør ikke nødvendigvis på 95 grader, og da kan det oppstå krysskontaminasjon.

Anonymkode: 38580...01d

Og dette er jeg drillet på og tenker nøye over på jobb i helsevesenet! Men i mitt eget hjem, hvor klutene kun har blitt brukt hos meg - og kun skal brukes hos meg - driter jeg i det :P 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Renholder her. Kluter som brukes til bad burde ikke vaskes sammen med kjøkken og støvkluter. Termotolerante koliforme bakterier dør ikke nødvendigvis på 95 grader, og da kan det oppstå krysskontaminasjon.

Det skal ganske så mye til å ha så farlige bakterier at det gjør noe. 

Det meste dør på 60 grader. 

Anonymkode: 7607e...a22

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Vasker de i vaskemaskinen på 60 grader sammen med håndklær, sengetøy, undertøy etc. Prøver å sørge for at våte ting tørker litt mens de ligger i skittentøyskurven, men det er ikke pga bakterier (de forsvinner jo i vask) men fordi jeg ikke vil at de skal bli mugne.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke redd eller har en fobi, men jeg jobber innenfor helse og har kanskje derfor blitt mer oppmerksom på dette med bakterier. Jeg prøver egentlig bare å gjøre det så riktig som mulig. 

Anonymkode: 73422...dc9

Legg kluten i klor hver kveld, og kast de når de er utslitte. Så skifter kjøkkenklut 1 dag i uka, er da billigkluter.

På jobb (helsesektoren) vasker vi allenkluter sammen på kokvask.

Anonymkode: 57842...732

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som vasker kluter på 90-95 grader, blir ikke klutene ødelagte fort av så høy temperatur?

Tror 60 grader holder i massevis.

Anonymkode: 626e9...21b

Nei, de blir ikke det nei. Klutene ble vasket på 90 grader på jobb også, og der ble de vasket daglig. Sjeldent jeg kom over en ødelagt klut altså. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet som renholder og der ble både blå og rosa kluter vasket sammen. 

Anonymkode: a453f...2a5

Skrevet

Klutene henges til tørk og går så i skittentøykurven. Alt av kluter (inkludert kluter til husvask og kluter til kroppsvask) samt håndduker vaskes sammen på 60 grader. Som noen sa over her, det får være grenser for hvor redd man skal være bakterier. Friske er vi også, 

• Liker 2
Skrevet

Vasker alle kluter på 95 grader sammen. Dere som vasker det hver for seg må jo enten vaske halvtomme maskiner ganske ofte, eller ha et diger lager av kluter av hver sort. 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette gir jo liten mening med tanke på at vi tar på de klutene på kjøkkenet etter å ha vasket hendene på badet 🤔 

Skrevet

Etter man har vasket hendene etter dobesøk og man praktiserer god håndvask burde mesteparten av bakteriene man blir utsatt for være borte. De bakteriene du får på hendene er jo ikke de samme som du får på en klut når du vasker en do, under setet, rundt og i skålen. 

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal det være godt for? Eddik konserverer. Mange klorer klutene og skyller de i rent vann.

Anonymkode: 18e8b...d6e

Hhvor har du det fra? man kan klore de også ja, men de kan også legges i eddik. 

Anonymkode: c3c3a...08b

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Edikk brukes til konservering av mat. Å klore kluter er helt normalt. Kluter legges i en blanding av klorin + kaldt vann (se på klorinflasken for å velge rett blandingsforhold mellom kaldt vann og klorin), over natten, og skylles deretter flere ganger i rent, kaldt vann. Kluter kan også kokes i en egen kjele med vann i et visst antall minutter sammen med litt zalo

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker engangskluter til å vaske toalett. Disse kastes etter bruk. Ellers går kluter og håndduker på 60 grader. Jeg er ganske sikker på at det ikke er så mange skumle sykehusbakterier hjemme hos meg, da jeg er flink med hygiene på jobb. Så jeg er ikke så hysterisk hjemme. Er frisk som en fisk. 

Anonymkode: 61eaf...395

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Etter man har vasket hendene etter dobesøk og man praktiserer god håndvask burde mesteparten av bakteriene man blir utsatt for være borte. De bakteriene du får på hendene er jo ikke de samme som du får på en klut når du vasker en do, under setet, rundt og i skålen. 

Doskålen vasker man da med dobørste. 

Anonymkode: 57842...732

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Biolog her. 

I ditt eget hjem når alle er friske, trenger du virkelig ikke bekymre deg. 

Anonymkode: b77e1...d80

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er edikk bakteriedrepende?

Skrevet

Vasker håndklær sammen med kjøkkenhåndkle og kluter fra kjøkken, bad og støvtørking. Men jeg bruker hvite eller gule kluter på kjøkken. Blå til støvtørking og rosa til badet. Og vasker alt på 90 grader.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er edikk bakteriedrepende?

Nei, men bakterier trives dårlig i miljø som eddik er tilsatt og de formerer seg derfor saktere.

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Vasker de i vaskemaskinen på 60 grader sammen med håndklær, sengetøy, undertøy etc. Prøver å sørge for at våte ting tørker litt mens de ligger i skittentøyskurven, men det er ikke pga bakterier (de forsvinner jo i vask) men fordi jeg ikke vil at de skal bli mugne.

Akkurat som vi gjør det.

Skrevet

Her går alt av kluter og håndklær på 95 grader.

Anonymkode: 079d3...7e9

Skrevet

Geolog her. Jeg har nylig skrevet en avhandling om dette, men jeg finner den ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...