Gå til innhold

Drikke på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Arkana skrev:

Ja, skolen bestiller. Det nye er at foreldrene bestiller og skolen er da ikke involvert i hvilke valgmuligheter elevene får.

Jeg vet ikke om vi snakker forbi hverandre, men skole velger utvalget, foreldre bestiller hjemme. Derfor varierer tilbudet fra skole til skole

AF54C5A4-DC4C-47F3-B0A2-0544CE2CE20E.png

Anonymkode: 8010b...444

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er mulig vi snakker forbi hverandre ja, men det vi har fått vite er at skolen ikke lenger har noe å gjøre med hverken skolemelkbestilling eller produktutvalg, og når vi går på skolelyst for å bestille er det heller ingen produkter som står som "ikke tilgjengelig". Og det kan selvfølgelig bety at det er skolen som har bestemt at vi kan bestille akkurat hva vi vil, men den informasjonen de har gitt oss er i alle fall at det ikke er de som bestemmer utvalget lenger.

Endret av Arkana
Skrevet
10 minutter siden, Arkana skrev:

Det er mulig vi snakker forbi hverandre ja, men det vi har fått vite er at skolen ikke lenger har noe å gjøre med hverken skolemelkbestilling eller produktutvalg, og når vi går på skolelyst for å bestille er det heller ingen produkter som står som "ikke tilgjengelig". Og det kan selvfølgelig bety at det er skolen som har bestemt at vi kan bestille akkurat hva vi vil, men den informasjonen de har gitt oss er i alle fall at det ikke er de som bestemmer utvalget lenger.

Skolen bestemmer ja. Her hadde de flere alternativer i fjor, nå var det bare 3 typer melk og melk med kakaosmak tilgjengelig. Jeg vet ikke om det er et bevisst valg fra skolen eller om de bare har glemt å krysse av resten. Jeg gikk iallefall inn og la juice og smoothie på ønskelisten. 

Skrevet
3 timer siden, Fluttershy skrev:

Jeg er helt enig i at barn bør drikke vann eller melk, men har svelget den kamelen også!

Her er jenta oppvokst med vann eller melk til måltidene, men når hun likevel ikke venner seg til å drikke det, så må man nesten ta noen grep. At barn spiser og drikker når dem blir tørste og sultne er en sannhet med modifikasjoner. Når en 10 åring ikke drikker ett helt glass til sammen, i løpet av en hel dag, så får det i seg alt for lite veske! Når barnet er på do kun 1-2 ganger i døgnet i tillegg, så er det ett klart bevis på at barnet får i seg for lite!

Når man da i alle år har lokket og lurt, for å forsøke å få barnet til å drikke mer, uten hell, da begynner man å sende med saft på skolen! Og man serverer saft hjemme! Ikke at det er noen stor helseutfordring, da det drikkes veldig lite da også, men LITT mer blir det sammenlagt i alle fall!

Det er ingen problemer å la være å bestille sjokolademelk, juice eller sende med saft selv om andre får det! Barna må bare lære at dem ikke kan få alt som andre får! Akkurat som flertallet i klassen får med en hel kjekspakke de gangene dem får lov til å få med ett par kjeks (er det som står på ukeplanen), så får min bare med seg noen få kjeks. Klart hun synes det er kjempe urettferdig, men det er en god anledning til å lære henne at alle ikke får det samme, og at hos oss så kan vi godt kose oss med noen kjeks, men det veldig usunt å spise en hel kjekspakke, så det gjør vi ikke.

Veske er uansett ikke bra å få i seg.

Anonymkode: 06aa3...953

• Liker 6
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Zinatara skrev:

Skolen bestemmer ja. Her hadde de flere alternativer i fjor, nå var det bare 3 typer melk og melk med kakaosmak tilgjengelig. Jeg vet ikke om det er et bevisst valg fra skolen eller om de bare har glemt å krysse av resten. Jeg gikk iallefall inn og la juice og smoothie på ønskelisten. 

Her er alt tilgjengelig nå, mens tidligere fikk vi kun velge mellom lettmelk, kakaomelk og juice. Det er en del som er bedre nå enn før, f.eks. er det mye enklere for skolen at det nå kommer ferdigpakkede klassesett merket med hver klasse som det bare er å hente ut framfor at skolen må fordele produktene selv. Og så har foreldrene muligheten til å velge ulike produkter på ulike dager. Barnet kan få juice mandag og onsdag, kakaomelk og yoghurt fredag og lettmelk resten av dagene, før måtte man velge ett produkt og fikk det samme hver dag.

Imidlertid har det blitt en del dyrere da. Jeg synes f.eks. det er unødvendig å bestille yoghurt fra skolelyst til over 9 kr per stykk, når jeg kan kjøpe en firepakning på butikken til 17 kroner og sende med i matboksen.

Endret av Arkana
Skrevet

På 'vår' skole er det kun lettmelk (to varianter), laktosefri melk og eplejuice som kan bestilles via Skolelyst.

Vi bestiller melk man-tordag, og juice på fredagen. Barnet har med sugerør med sjokomelk dersom hun ønsker sjokolademelk. Da blir det heller ikke søl. Da drikkes hvertfall hele melken. Opplever ofte at halve kartongen kommer hjem.

Anonymkode: ed236...e04

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier at barna deres skal drikke melk eller vann på skolen, drikker dere kun melk eller vann selv?

Anonymkode: 2b45c...e66

Utover te/kaffe, ja. Drikker brus i helgene, men det får barna også.

Dessuten er jo ikke skolemåltidet dagens eneste måltid, da. Man kan drikke andre ting hjemme selv om man bare får vann på skolen.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig merkelig at du da ikke forteller dette videre til foreldrene slik at de kan endre på bestillingen/sende med noe annet. Barn bør ikke drikke Funlight saft og annet med kunstig søtning. Bytting er veldig uvanlig på skolen her, barna drikker det de får. Håper forresten du ikke var norsklærer. 

Anonymkode: aa7f3...d44

Det stemmer ikke, den anbefalingen gjelder bare barn under 3 år, her er det snakk om skolebarn.

Skrevet

Veldig merkelig at du da ikke forteller dette videre til foreldrene slik at de kan endre på bestillingen/sende med noe annet. Barn bør ikke drikke Funlight saft og annet med kunstig søtning. Bytting er veldig uvanlig på skolen her, barna drikker det de får. Håper forresten du ikke var norsklærer. 

Hva har det med saken å gjøre? For å svare deg; Nei. Var ikke norsklærer,  var assistent. Støttet og hjalp ett barn med å følge med i timen, oppmuntre barnet til å jobbe med fagene. 

Jeg fortalte kontakt lærer, men fikk bare beskjed "det har ikke vi noe med, barnet må si ifra selv" Så, da sa jeg ikke ifra, var bare assistent uansett..

Skrevet
3 timer siden, Arkana skrev:

Dere har fått feil informasjon. Du kan selv gå inn på skolelyst og sjekke hva de ulike skolene tilbyr. Det er altså skolen som velger hvilke produkter elevene/foreldrene kan velge mellom. Dette er to eksempler på to tilfeldige skoler:

FE3A4839-C58D-49C2-A12B-0A44E718BA8D.png

E4FB156C-3018-4161-B2BF-4DFD453FC131.png

Skrevet

Dere har fått feil informasjon. Du kan selv gå inn på skolelyst og sjekke hva de ulike skolene tilbyr. Det er altså skolen som velger hvilke produkter elevene/foreldrene kan velge mellom. 

Ja, det kan godt være de har skrevet feil. Uansett har vi alle valgmuligheter, og det er jo fint. :) 

Skrevet
På ‎16‎.‎08‎.‎2018 den 18.51, AnonymBruker skrev:

Jeg har et barn som skal begynne på skolen neste uke. Vi har fått et ark fra Tine der man kan bestille mat/drikke til skolen. Jeg mener man bør drikke vann eller melk til måltidene, men ser jo at de selges sjokomelk, og har lest at andre barn sender saft med ungene på skolen. Skjønner ikke at ikke unger kan lære seg å drikke vann?? Hvis "alle" de andre skal drikke alt mulig annet vil vel ikke min ha vann plutselig, selv om han alltid har drukket det eller melk til f.eks lunsj. Hva drikker deres barn på skolen? Og bestiller dere fra Tine?

Anonymkode: 42ed1...3fd

Min datter begynte i 1.klasse i fjor høst, og hun kom hjem og lurte på om hun kunne få sjokolademelk etc fra skolen fordi "alle andre" hadde det. Jeg sa nei. Vi har melk i kjøleskapet. Du drikker vann på skolen (vannflaske), og kan drikke så mye melk du bare orker her hjemme. Ikke gi etter bare fordi "alle andre" har det og det. Sett ned foten.. det er ikke så vanskelig.. og det blir billigere å sende med en liten flaske med melk på skolen ved siden av vannflasken, enn å bestille fra Tine :) 

Vann er tørstedrikk, og aktive barn trenger mye vann iløpet av en skoledag. Viktigere med vann enn sjokolademelken. Det er nok søtt og salt på hjemmebane ellers. Med tanke på bursdager, helger, besøk til venninner/besteforeldre etc. Så vann er fast drikke i skolesekken her!

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier at barna deres skal drikke melk eller vann på skolen, drikker dere kun melk eller vann selv?

Anonymkode: 2b45c...e66

Nei, men jeg forbeholder meg retten å si at kaffe er for voksne.

For meg er saft/juice/brus/iste/iskaffe og whatnot kosedrikker som ikke hører hverdagslunsjen til. Og så lenge mine barn liker melk og vann, synes jeg de kan drikke det. Hva andre velger for sine barn av sine ulike grunner, legger jeg meg ikke opp i. Mine barn tåler godt at våre regler gjelder for dem, mens andre har andre relger.

• Liker 1
Skrevet

Ettersom kasein (melkeprotein) er den største enkeltfaktoren i utviklingen av flere kreftformer (hormonelle) må jeg si det hadde vært enormt positivt å lære barna å sette pris på vann som hovedkilde til drikke. Trist at Tine har grep rundt skolene. Selv drakk jeg sjokomelk gjennom hele barneskolen og frem til noen år etter videregående. Skulle ønske at jeg ble gitt bedre informasjon da jeg var yngre, og at jeg var modnere for mottak av denne informasjonen. I tillegg kommer selvsagt sukkernivået i slike drikker, men som empirisk kommer lenger ned på listen over melkens skadeomfang. Saft er mindre skadelig for helsa generelt, men mer skadelig mot tennene. I dag elsker jeg vann, og tenker ukentlig på hvor sprøtt det er at jeg fant det utenkelig å kose meg med et glass iskaldt vann for bare 4-5 år siden. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Tomon skrev:

Ettersom kasein (melkeprotein) er den største enkeltfaktoren i utviklingen av flere kreftformer (hormonelle) må jeg si det hadde vært enormt positivt å lære barna å sette pris på vann som hovedkilde til drikke. Trist at Tine har grep rundt skolene. Selv drakk jeg sjokomelk gjennom hele barneskolen og frem til noen år etter videregående. Skulle ønske at jeg ble gitt bedre informasjon da jeg var yngre, og at jeg var modnere for mottak av denne informasjonen. I tillegg kommer selvsagt sukkernivået i slike drikker, men som empirisk kommer lenger ned på listen over melkens skadeomfang. Saft er mindre skadelig for helsa generelt, men mer skadelig mot tennene. I dag elsker jeg vann, og tenker ukentlig på hvor sprøtt det er at jeg fant det utenkelig å kose meg med et glass iskaldt vann for bare 4-5 år siden. 

Har du vitenskapelig bevis (link til pålitelige kilder) for den merkelige påstanden du kommer med her? 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vitenskapelig bevis (link til pålitelige kilder) for den merkelige påstanden du kommer med her? 

Anbefaler å se den første videoen i sin helhet, og å undersøke kildemateriellet ift eget perspektiv.

Fortell hva du synes i etterkant!

image.png.fabcbcad5d401456277002507e00bf9f.png

• Liker 1
Skrevet
På 16.8.2018 den 18.51, AnonymBruker skrev:

Jeg har et barn som skal begynne på skolen neste uke. Vi har fått et ark fra Tine der man kan bestille mat/drikke til skolen. Jeg mener man bør drikke vann eller melk til måltidene, men ser jo at de selges sjokomelk, og har lest at andre barn sender saft med ungene på skolen. Skjønner ikke at ikke unger kan lære seg å drikke vann?? Hvis "alle" de andre skal drikke alt mulig annet vil vel ikke min ha vann plutselig, selv om han alltid har drukket det eller melk til f.eks lunsj. Hva drikker deres barn på skolen? Og bestiller dere fra Tine?

Anonymkode: 42ed1...3fd

Det er jo ikke vanlig sjokomelk, det er jo sånn uten tilsatt sukker man får i skolen.

Og hva er galt med saft? De aller fleste drikker jo sukkerfri saft, type Fun, Zeroh osv.

En liten boks juice er heller ikke noe farlig.

Brus derimot er fy-fy.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Tomon skrev:

Anbefaler å se den første videoen i sin helhet, og å undersøke kildemateriellet ift eget perspektiv.

1 minutt siden, WCKD skrev:

Det er jo ikke vanlig sjokomelk, det er jo sånn uten tilsatt sukker man får i skolen.

Og hva er galt med saft? De aller fleste drikker jo sukkerfri saft, type Fun, Zeroh osv.

En liten boks juice er heller ikke noe farlig.

Brus derimot er fy-fy.

Okei! Jeg antok at det var sukkerholdig saft. 

Vanlig melk inneholder ganske mye sukker, bare se på hvor mange gram det er per 100 ml og multipliser med antall dl i kartongen. Vet ikke hvor store de er lenger. Dette er ikke tilsatt sukker, men naturlig melkesukker. 

Kan også trygt anbefale noen ernæringsbøker fra faglitteraturen, men da må du vente til jeg er tilbake i Norge fra jobbtur. 

• Liker 1
Skrevet

Min eldste drikker kun vann, har med flaske. Min yngste hadde lettmelk i 1. trinn, sjokomelk alternativet i 2. trinn, men går nå tilbake til lettmelk i 3. trinn. Etter eget ønske. 

Drikker kun helmelk hjemme, fordi hun trenger det, så savner det alternativet på skolen. Men samtidig er det jo kun snakk om et måltid om dagen 😊

Skrevet
Akkurat nå, Tomon skrev:

Okei! Jeg antok at det var sukkerholdig saft. 

Vanlig melk inneholder ganske mye sukker, bare se på hvor mange gram det er per 100 ml og multipliser med antall dl i kartongen. Vet ikke hvor store de er lenger. Dette er ikke tilsatt sukker, men naturlig melkesukker. 

Kan også trygt anbefale noen ernæringsbøker fra faglitteraturen, men da må du vente til jeg er tilbake i Norge fra jobbtur. 

Er enig i at en boks juice heller ikke er direkte farlig, sukker i seg selv er ikke den store fienden. Problemet med juice (hvis man skal være veldig opptatt av maksimal næring/minimal waste) er at man får sukkeret fra mange epler/appelsiner etc uten fiberet. Fiberet oppfører seg som en beskyttende hinne i tarmene som forhindrer sukkeret i å bli tatt opp for hurtig (rask økning og senkning i blodsukkernivå) og derfor er en smoothie optimalt for å få i seg alt det beste uten denne uheldige konsekvensen. 

Skrevet
5 minutter siden, Tomon skrev:

Som sagt, pålitelige kilder. Det du har hostet opp er samme skvip som kommer fra vaksinemotstandere og de som tror homeopati faktisk virker. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...