AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #1 Skrevet 16. august 2018 Jeg har et barn som skal begynne på skolen neste uke. Vi har fått et ark fra Tine der man kan bestille mat/drikke til skolen. Jeg mener man bør drikke vann eller melk til måltidene, men ser jo at de selges sjokomelk, og har lest at andre barn sender saft med ungene på skolen. Skjønner ikke at ikke unger kan lære seg å drikke vann?? Hvis "alle" de andre skal drikke alt mulig annet vil vel ikke min ha vann plutselig, selv om han alltid har drukket det eller melk til f.eks lunsj. Hva drikker deres barn på skolen? Og bestiller dere fra Tine? Anonymkode: 42ed1...3fd 2
godfisk Skrevet 16. august 2018 #2 Skrevet 16. august 2018 Det er skolen som bestemmer hvilke Tine-drikker dere skal ha anledning til å bestille, og jeg er enig med deg at vann og melk er det beste til hverdags. Noe å ta opp i foreldregruppa, og be FAU diskutere? 6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #3 Skrevet 16. august 2018 Jeg syns også det burde være vann på skolen. Selv fikk jeg ofte saft, brus (mamma tok til og med ofte "ut" kullsyren så det ikke skulle bruse når flasken åpnet seg siden det ikke var lov), sjokomelk eller juice. Aller helst hadde jeg ønsket at jeg kun fikk vann, for nå er jeg voksen og må lære meg å drikke vann (og det er ikke så lett når man aldri har drukket vann før faktisk ). Hadde til og med saft/brus på fotball/turntrening osv. Du gjør bare barnet en bjørnetjeneste ved å la de drikke all mulig dritt, etter min mening. Mange i klassen min hadde melk f. eks. 1-2 dager i uken bare, isåfall ville jeg kanskje gjort noe sånt. Anonymkode: a38e2...069 9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #4 Skrevet 16. august 2018 Min fikk med tynn solbærsirup. Og jo mitt barn kan drikke vann og drikker mer vann enn saft, men for å få opp matlysten var det viktig med drikke med smak da min ikke finner roen til å bli sulten med mye lyd rundt seg. Litt næring er bedre enn ikke noe. Hadde de hatt sjokolademelk hadde det blitt det og vann på flaska. Men barnets skole tilbydde kun lettmelk. Anonymkode: c2798...19e 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #5 Skrevet 16. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min fikk med tynn solbærsirup. Og jo mitt barn kan drikke vann og drikker mer vann enn saft, men for å få opp matlysten var det viktig med drikke med smak da min ikke finner roen til å bli sulten med mye lyd rundt seg. Litt næring er bedre enn ikke noe. Hadde de hatt sjokolademelk hadde det blitt det og vann på flaska. Men barnets skole tilbydde kun lettmelk. Anonymkode: c2798...19e Barn drikker når de er tørste og spiser når de er sultene. Man tilbyr dem ikke "kake til middag fordi de ikke vil ha grønnsaksuppe". Da er det klart de ventet på solbærsiruppen. Anonymkode: 25dff...dd6 24
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #6 Skrevet 16. august 2018 Vi har bestilt vanlig melk. Det er uaktuelt for osd med sjokomelk ol. Anonymkode: 4aaec...657
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #7 Skrevet 16. august 2018 da jeg selv gikk på barneskolen for ikke så mange år siden bestilte flertallet melk fremfor sjokomelk. noen hadde melk hver dag, mens andre hadde noen dager i uka. de fleste som bestilte melk hadde også bestilt sjokomelk til f.eks. hver fredag eller annenhver fredag. Anonymkode: 42839...a0e 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #8 Skrevet 16. august 2018 Jeg fikk med sjokoladepulver til melken på skolen. Var eneste måten å få i meg melk på, har aldri likt ren melk! Anonymkode: 75701...eaa 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #9 Skrevet 16. august 2018 På skolen barna mine går kan man bestille melk, sjokomelk, eplejuice og appelsinjuice. Vi har gått for melk mandag-tirsdag og sjokomelk på fredager Anonymkode: 39700...520 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #10 Skrevet 16. august 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn drikker når de er tørste og spiser når de er sultene. Man tilbyr dem ikke "kake til middag fordi de ikke vil ha grønnsaksuppe". Da er det klart de ventet på solbærsiruppen. Anonymkode: 25dff...dd6 Stemmer ikke. Mitt barn fant aldri roen til å spise med mye bråk rundt seg, som det er i klasserom. Når barnet iflere mnd kommer med matboksen full hjem, tar man grep. Anonymkode: c2798...19e 7
Sushi Skrevet 16. august 2018 #11 Skrevet 16. august 2018 Jeg synes egentlig det er drøyt at Tine får lov til å selge juice og sjokomelk til 1.-klassinger. Hva i all verden skal det være godt for? Men det er jo bare å la være å bestille det - som vi gjør. Mitt skolebarn drikker melk til frokost hjemme, og vann på skolen. Hadde de tilbudt helmelk i skolemelkordninga så hadde vi kanskje bestilt. (Men helmelk er vel «usunt», mens sjokomelk er greit ) 9
Arkana Skrevet 16. august 2018 #12 Skrevet 16. august 2018 Kakaomelken som de får på skolen er ikke det samme som vanlig sjokomelk. Den er uten tilsatt sukker og inneholder derfor samme mengde karbohydrater som vanlig melk. Den er ikke usunn. Når det er sagt drikker mine skolebarn vanlig melk (vi bestiller fra Tine ja) på skolen og det gjør de fleste andre også. 18
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #13 Skrevet 16. august 2018 Enig med deg. Det er en uting med sjokomelk på skolen. Skolene MÅ tilby tre ulike produkt og derfor har mange sjokomelk/juice. Noen store skoler velger å tilby alt som Skolelyst/Tine har. Jeg er ansvarlig for dette på skolen jeg jobber, og vi tilbyr Lett, Ekstra Lett og Laktosefri. Helmelk finnes ikke i sortimentet.... Anonymkode: 1966b...6dd
Gjest Dorey Skrevet 16. august 2018 #14 Skrevet 16. august 2018 Min får melk og får fylle vannflaska hvis han er mer tørst. Kakaomelk og juice/smoothie på skolen er en uting.
Arkana Skrevet 16. august 2018 #15 Skrevet 16. august 2018 (endret) Hos oss er det ikke skolen som avgjør hva som er tilgjengelig. Foreldrene må selv bestille og betale drikke rett fra Tine/Skolelyst og kan derfor velge fritt fra alle produkter. Tine pakker produktene etter klasse og leverer til skolen. Skolen er ikke involvert utover levering til elevene. Jeg regner med alle skoler kommer til å gå over til denne ordningen etterhvert. Endret 16. august 2018 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #16 Skrevet 16. august 2018 Hvorfor er det så vanskelig å bare bestille det du har lyst at barnet ditt skal drikke da? Blir helt utmattet av dere foreldre som klager på alt. De får vann fra skolen - fra springen. Om du vil at de skal drikke vann så ikke bestille noe fra Tine da! Her fikk barnet melk frem til 6.klasse da han fikk lov å bestemme selv hva han ønsket seg å drikke. Anonymkode: 3275a...986 13
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #17 Skrevet 16. august 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det så vanskelig å bare bestille det du har lyst at barnet ditt skal drikke da? Blir helt utmattet av dere foreldre som klager på alt. De får vann fra skolen - fra springen. Om du vil at de skal drikke vann så ikke bestille noe fra Tine da! Her fikk barnet melk frem til 6.klasse da han fikk lov å bestemme selv hva han ønsket seg å drikke. Anonymkode: 3275a...986 Anonymkode: ec884...4f1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #18 Skrevet 16. august 2018 2 timer siden, Arkana skrev: Hos oss er det ikke skolen som avgjør hva som er tilgjengelig. Foreldrene må selv bestille og betale drikke rett fra Tine/Skolelyst og kan derfor velge fritt fra alle produkter. Tine pakker produktene etter klasse og leverer til skolen. Skolen er ikke involvert utover levering til elevene. Jeg regner med alle skoler kommer til å gå over til denne ordningen etterhvert. Ja, men det er opp til skolene å velge produkter. Der min datter går på skole kan vi kun velge lettmelk, ekstra lett og kakaomelk. På skolen jeg jobber har vi derimot åpnet opp for alle alternativer, dvs ulike typer melk, juice, eple-gulrotbiter, havregrøt (kald) og et par typer youghurt. Anonymkode: 8010b...444 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #19 Skrevet 16. august 2018 Kakaomelken fra Tine er ikke tilsatt sukker, så den er ikke noe mer usunn en vanlig melk. Skolen mine barn går på har i år også åpnet opp for kakaomelk. Har en som absolutt ikke liker melk, vurderer kakaomelken. Og ang. hva "alle" andre gjør. Dette må barnet ditt lære seg, at det ikke alltid er likt for alle. Det er en del av oppdragelsen du gir. Anonymkode: a27f8...b61 9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #20 Skrevet 16. august 2018 Herregud......la vær å bestille noe da vel. Men må si at jeg syns forferdelig synd i barna som ikke får annet enn vann å drikke sammen med brødskiven. DET HADDE IKKE JEG HATT LYST PÅ IALLFALL!!! Og hva er så gæernt med en liten boks juice på skolen???? Er vel bare å skjerpe seg hjemme da vel? Nei,her er det hysteri uansett hva det er...... Anonymkode: 35657...d7c 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå