Gå til innhold

Å aldri si "glad i deg" til sine egne barn, normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går til psykolog for diverse ting, blant annet trøblete barndom. Fikk så et enkelt spørsmål for noen uker siden "Tror du at dine foreldre er glad i deg, har de noen gang sagt at de er det?". Når jeg tenker meg om, så har jeg aldri fått høre ordene "Glad i deg", av verken mamma eller pappa. Har egentlig ikke tenkt stort på det, fordi jeg vokste opp uten klemmer og ord som "glad i deg". For meg så er det normalt. Men er det egentlig det, vokste du opp med disse ordene? Får du høre dem i dag? Dere som har barn selv, sier dere at dere er glad i barna deres? 

En liten del av meg føler psykologen overreagerte av svaret. At det er ikke noe galt i å aldri høre de ordene. Men så begynte jeg å tenke litt, kanskje det er unormalt å aldri få høre at noen er glad i deg. 

Anonymkode: e4986...327

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har aldri hørt min mor si hun er glad i meg. Min far sender en tekstmelding med "glad i deg/dere" noen ganger i året... ikke gir min mor klemmer, min far kan gi klem.

Det er jo litt sårt såklart.. men har innfunnet meg med det.

Sier selv flere ganger for dagen at jeg er glad i barna mine!

Endret av *Budeia*
  • Liker 2
Skrevet

Mine foreldre sa det sjelden. Og sier det aldri så som jeg er voksen. Vi har kontakt, men ikke ofte sammenlignet med andre i min omgangskrets. Tenker også at de ikke bryr seg spesielt mye om meg. 

Jeg sier det til barna mine hver dag. 

Anonymkode: a66fe...dd6

Skrevet

Glad jeg ikke er alene, på en måte. Det er jo sårt å tenke på. Vet at den dagen jeg får barn, så vil jeg si det hver dag! 

ts

• Liker 4
Skrevet (endret)

Når jeg tenker meg om, så har jeg aldri hørt min mor si det til meg. Ikke som jeg kan huske. Min far har vel skrevet det i en epost en gang, og kanskje nevnt i en bisetning at "vi som er glad i deg bla-bla-bla" eller noe sånt. Men det var aldri vanlig og ikke noe de sa til meg da jeg vokste opp, nei. Ikke vanket det klemmer og kos heller. 

Egentlig er det litt pussig, men jeg har aldri stusset over det eller tenkt over det - før nå. Det er rart. Og jeg er 51!

Jeg passer imidlertid på å si jevnlig til mitt eget barn at jeg er glad i han, selv om det ikke blir så ofte nå lenger som han er så stor. Han avfeier meg bare hvis jeg sier det. Han får likevel høre det av og til.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Kan vel telle på en hånd de gangene foreldrene mine har sagt de er glad i meg. Min far har sagt det én gang. Det er nok mye vanligere enn vi tror. Det er mange mennesker som er dårlige foreldre. 

Anonymkode: cad4a...1d6

• Liker 6
Skrevet

Har ikke fått høre det, og kjenner mange andre også som sjeldent eller aldri fikk høre det. Likevel så vet jeg at de er det fordi de viste det på andre måter. 

Savnet noen ganger å høre det, så jeg sier det til barna mine hver dag❤️ tror kanskje det er vanligere nå enn før. 

Anonymkode: cf439...666

• Liker 3
Skrevet

Handlinger sier mer enn ord: Omsorg som gir trygghet og ikke bare skal opprettholde en fasade overflødiggjør ord som "så glad i deg, elsker deg mer enn alt på jord". Det samme med klemmer som gir trygghet. Men en må ofte bli voksen for å forstå det. Og så sitter man der og strigråter til dikt som "Den fyrste song eg høyra fekk" og "Handi hans far". Fordi man husker handlingene som var av kjærlighet.

• Liker 20
Skrevet

Kan ikke huske at foreldrene mine har sagt det heller. Selv så sier jeg det nesten hver dag til sønnen min, det samme gjør faren hans.

Anonymkode: 077c5...e55

• Liker 2
Skrevet

Handling sier ikke nødvendigvis mer enn ord. Ord kan brukes til å beskrive noe og tydeliggjøre hvor man står.

Å aldri høre at foreldrene er glad i en kan ikke være særlig hyggelig.

• Liker 10
Skrevet

Mamma og pappa koste og nusset meg hver dag og fortalte meg at de elsket meg hver dag. Gjør det fortsatt hver gang vi snakkes/ses. ❤️

Jeg nusser og koser ungene mine hver dag og sier at jeg elsker dem minst 20 ganger om dagen! ❤️

Jeg er veldig trygg og selvsikker og har veldig tro på at jeg er verdifull og kan få til det jeg vil. ❤️ Takker Mamma og Pappa for det, og satser på å gi egne barn det samme. ❤️

Bra du får hjelp av psykolog TS, det høres veldig trist ut. :(

Anonymkode: 0dbba...faa

• Liker 9
Skrevet

Kan ikke huske at de har sagt det og nå er jeg snart 40 år. Tviler likevel ikke på at de er glade i meg, siden de viser det i handling.

Anonymkode: 891af...2f8

• Liker 7
Skrevet

Vokste opp som deg TS, der foreldrene mine aldri sa at de var glad i meg, resultatet var i min 10- 13-15-17 år gamle hjerne, så trodde jo ikke jeg mor og far var glad i meg, da de heller ikke viste det hverken med klemmer eller hva det skulle være. Vokste opp i et normalt hjem, det var bare ikke varme i hjemmet. 

Sier det hele tiden til eget nesten voksne barn

Anonymkode: ce152...c8d

• Liker 2
Skrevet

Foreldrene mine sa det heller ikke med ord, men det finnes ikke tvil i min sjel om at de er det❤️ Tryggere og bedre oppvekst får man ikke. 

Men selv sier jeg det til mine barn, hele tiden😊 og det kommer jeg til å fortsette med. Sier til mannen at jeg elsker han hver dag også, synes det er viktig. 

• Liker 8
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går til psykolog for diverse ting, blant annet trøblete barndom. Fikk så et enkelt spørsmål for noen uker siden "Tror du at dine foreldre er glad i deg, har de noen gang sagt at de er det?". Når jeg tenker meg om, så har jeg aldri fått høre ordene "Glad i deg", av verken mamma eller pappa. Har egentlig ikke tenkt stort på det, fordi jeg vokste opp uten klemmer og ord som "glad i deg". For meg så er det normalt. Men er det egentlig det, vokste du opp med disse ordene? Får du høre dem i dag? Dere som har barn selv, sier dere at dere er glad i barna deres? 

En liten del av meg føler psykologen overreagerte av svaret. At det er ikke noe galt i å aldri høre de ordene. Men så begynte jeg å tenke litt, kanskje det er unormalt å aldri få høre at noen er glad i deg. 

Jeg kan ikke huske at de sa de var i glad i meg. Jeg kan heller ikke huske at jeg noen gang satt på fanget til moren min, eller nærhet i det hele tatt. Likevel oppfattet jeg henne ikke som kald av en eller annen grunn. Faren min var den jeg krøp opp i fanget til.

Anonymkode: b4947...8cf

Skrevet

Jeg får høre det av mor og far nesten hver gang jeg treffer de, og jeg får alltid en klem. 

Selv sier jeg " elsker deg" til min unge hver dag og gir henne klemmer henne så ofte som mulig 🙂

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 minutter siden, jabx skrev:

Handling sier ikke nødvendigvis mer enn ord. Ord kan brukes til å beskrive noe og tydeliggjøre hvor man står.

Ord kan understreke, men det er likevel bedre med gode handlinger uten gode ord enn gode ord uten gode handlinger.

Endret av Veneke
  • Liker 8
Skrevet

Mamma og pappa sa «glad i deg» hver kveld når jeg skulle legge meg, gjorde det helt til jeg flytta hjemmefra. Nå får jeg glad i deg meldinger inni mellom. 

Sier glad i deg til sønnene mine hver kveld før de legger seg, samme som mine foreldre gjorde 

Anonymkode: 39114...e02

• Liker 2
Skrevet

Mine foreldre sa det aldri. Tror det var helt vanlig før, men kanskje det er annerledes i dag? Har uansett ikke tatt skade av at jeg aldri fikk høre det. Det er hva foreldre gjør, ikke nødvendigvis sier som er avgjørende. 

Anonymkode: 12434...b64

• Liker 10
Skrevet

Må si jeg reagerer som menneske på nordiske foreldre som ikke kysser barna sine, men synes dette med "elsker deg" er overdrevet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...