Gå til innhold

Gode råd - Studere på høyskole/universitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva studerer du?

Hva slags gode råd har du til å studere og lære seg pensum?

Er du med på alle forelesningene, eller leser du mye hjemme nå du kan?

 

Anonymkode: e77c0...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Juss


Jeg leser pensum to ganger. Første gangen markerer jeg det viktigste, men skriver ikke notater. Andre gangen noterer jeg, eller lager tankekart. Bruker også pensum aktivt ved oppgaveløsning. En bør lese relevant pensum før forelesningene, men det er jeg dårlig på.

 

Jeg er med på alle forelesningene, og leser helst på universitetet, ettersom det er det jeg får mest ut av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sarah Dee skrev:

Juss


Jeg leser pensum to ganger. Første gangen markerer jeg det viktigste, men skriver ikke notater. Andre gangen noterer jeg, eller lager tankekart. Bruker også pensum aktivt ved oppgaveløsning. En bør lese relevant pensum før forelesningene, men det er jeg dårlig på.

 

Jeg er med på alle forelesningene, og leser helst på universitetet, ettersom det er det jeg får mest ut av.

Tar ikke det veldig lang tid å lese pensum to ganger? Leser du bare obligatorisk pensum eller tilleggspensum også? 

Anonymkode: 53334...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnskolelærer
Jeg leser pensum uten å notere først. Deretter trekker jeg ut det viktigste fra enten hvert avsnitt, deloverskrift eller side og skriver dette ned. Når jeg skriver notater hjemme skriver jeg på pc-en da dette går raskere, og når jeg er ferdig med notatene for et emne/kapittel skriver jeg de ut og går over de med highlighter og post-it lapper og tilføyer muligens ekstra informasjon.

Prøver å lese pensum før forelesning men det gjør jeg ikke så ofte. Skriver for hånd i timene, og tilføyer ekstra informasjon fra forelesninger i notatene jeg har skrevet hjemme (dette skjer som regel litt ut i semesteret). I matte så løser jeg også mange oppgaver, og prøver å løse noen hver dag. 

Prøver å gå på alle forelesningene, men om jeg en dag ikke føler meg helt i form blir jeg hjemme og går igjennom pensum og powerpointer hjemme og noterer. Når eksamenstiden nærmer seg prøver jeg å ha gjort meg ferdig med alle notatene mine slik at jeg kan fokusere på å lære det skikkelig. Da foretrekker jeg å gå på biblioteket for å lese, slik at jeg ikke blir like fort distrahert. 

Mitt beste tips vil være å ikke utsette lesingen.

Anonymkode: 1d58f...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Sarah Dee said:

Juss


Jeg leser pensum to ganger. Første gangen markerer jeg det viktigste, men skriver ikke notater. Andre gangen noterer jeg, eller lager tankekart. Bruker også pensum aktivt ved oppgaveløsning. En bør lese relevant pensum før forelesningene, men det er jeg dårlig på.

 

Jeg er med på alle forelesningene, og leser helst på universitetet, ettersom det er det jeg får mest ut av.

Hvordan vet du hva som er det viktigste første gangen du leser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lektor i realfag

Jeg leser kapitlet/artikel/pensum som skal gjennomgås på forelesningen før forelesningen (dagen før), så går jeg på forelesning, noterer det foreleseren sier + powerpointen, så leser jeg det jeg leste før forelesningen igjen, hvor jeg noterer ned viktige punkter som ikke har gått nok inn for meg enda.

I eksamensperioden bruker jeg nesten samme teknikk. Jeg leser først hele pensum (powerpoint inkl.), og noterer alt viktig. Så leser jeg en gang til og forklarer temaer og begreper høyt for meg selv.

Anonymkode: 565b8...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Medisin. 

Medisin er veldig konkret, hvertfall slik jeg leser det. Mye Youtube, løser caser, visualiserer, prøver å knytte fagene sammen (anatomi - fysiologi - patofysiologi - klinikk - biokjemi), dvs prøve å legge ny kunnskap inn i en helhet. For meg blir det enklere å huske hvis jeg husker det i en kontekst, og umiddelbart kan se hvilken nytte dette vil ha for meg. 

Var med på de forelesningene som var relevante/vanskelige å få tak på selv. Leste en del hjemme, noe på biblioteket, noe på lesesal, noe kollokvier. Medisin er ofte et "lesesalsfag" med kollokvier.

Anonymkode: 069b5...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farmasi

Forelesninger og øvelser er førsteprioritet for meg. Jeg liker ikke å bruke tid til å lese hvert eneste ord i pensumboka, og med forelesning har man fått med seg det essensielle fra bøkene da det kan være mye "støy" i bøkene som er unødvendig å bruke tid på.

Skumleser overskrifter, innledninger og oppsummeringer fra bøkene før forelesning. Printer ut powerpoint før forelesning slik at jeg kan notere og markerer viktige punkter direkte på lysbildene under forelesning. Etter forelesning forsøker jeg å lage en lettfattelig oppsummering, her bruker jeg også pensumbøkene med å lese litt dypere på de spesifikke temaene som ble tatt opp hvis det behøves.

I enkelte fag er nøkkelen å gjøre mest mulig oppgaver foreleseren plukker ut, for å forstå faget best, og da gjelder det å faktisk gjøre disse oppgavene med én gang istedet for å utsette det. Før man vet ordet av det har man veldig mange oppgaver og altfor liten tid.

Før lab-øvelsen går jeg gjennom øvelsen som skal gjøres, og tegner noen figurer som kan visualisere det som skal gjøres.

Med innleveringer og gruppearbeid tvinger jeg meg selv til å jobbe litt med det hver dag fra den dagen oppgavene utleveres. Også prøver jeg å avtale kollokvier ca. i snitt en gang i uken.

En annen viktig faktor for meg er fritid. Mosjon/trening, mat, søvn, ryddig hybel og noe sosialt med venner.

Anonymkode: ccac9...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grandiosaergreit skrev:

Hvordan vet du hva som er det viktigste første gangen du leser?

Det fremgår som oftest fra sammenhengen. Hender jeg bommer på hva som var viktigst, men det er ikke så nøye. Jeg leser på en annen måte når jeg markerer, og jeg husker mer av det jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedagogikk

Jeg leser aldri før forelesninger, men tar notater i forelesningene og mens jeg leser pensum etterpå. I eksamensperioden leser jeg nesten ingenting. Lager bare tankekart. 

Er på hver forelesning, men har mye selvstudium også. Bruker vel rundt 2 timer i uka på hvert fag (f.eks 2 timer på emne X på mandag og 2 timer på emne Y på tirsdag). Lærer fort. 

 

Anonymkode: 2720c...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bedre karakterer da jeg sluttet å lese pensum og heller bare gjorde oppgaver fra tidligere eksamener. 

Anonymkode: 2ccb4...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan noterer dere fra forelesningene? Samler dere alle notater fra bøkene på PC?

Synes det blir så mange notater, og vanskelig å holde orden på de på pc (mac)

Vi får desverre ikke powerpoint før forelesningene, og det synes jeg er ganske synd.

Anonymkode: 0dffe...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan noterer dere fra forelesningene? Samler dere alle notater fra bøkene på PC?

Synes det blir så mange notater, og vanskelig å holde orden på de på pc (mac)

Vi får desverre ikke powerpoint før forelesningene, og det synes jeg er ganske synd.

Anonymkode: 0dffe...cfc

Kommer litt an på hvilken lærer jeg har. En av lærerne mine deler ut powerpointene sine i timen og da pleier jeg ofte å notere tilleggsinformasjon på disse arkene, og så skriver jeg de muligens inn i notatbok når jeg kommer hjem. Hvis powerpointene blir lagt ut før forelesning skriver jeg av og til ut disse før forelesning (kommer litt an på), og da noterer jeg også på disse. Hvis jeg ikke får powerpointen på forhånd eller ikke skriver dem ut så noterer jeg som regel det som står på denne i notatboka mi også. 

Hvis du sliter med å organisere på pc-en, kan det være en idé å skrive de ut og organisere de i en perm (jeg gjør det, fordi jeg selv synes det blir styr å ha alt på pc-en).

Anonymkode: 1d58f...86c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk bedre karakterer da jeg sluttet å lese pensum og heller bare gjorde oppgaver fra tidligere eksamener. 

Anonymkode: 2ccb4...cd5

Hvordan klarer du å løse tidligere eksamener når du ikke har lest pensum? Da har du jo ikke ervervet kunnskap til å kunne løse de. 

Anonymkode: 53334...6f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan klarer du å løse tidligere eksamener når du ikke har lest pensum? Da har du jo ikke ervervet kunnskap til å kunne løse de. 

Anonymkode: 53334...6f6

Man kan starte med å lese oppgavene for så å lete etter svarene i pensum. En del studier har også såpass utfyllende sensorveiledninger at de nærmest kan brukes som pensum. 

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan noterer dere fra forelesningene? Samler dere alle notater fra bøkene på PC?

Synes det blir så mange notater, og vanskelig å holde orden på de på pc (mac)

Vi får desverre ikke powerpoint før forelesningene, og det synes jeg er ganske synd.

Anonymkode: 0dffe...cfc

Jeg noterer på powerpoinetene. Men det er bare kladd.  

Jeg lager egne notater hvor jeg slår sammen alt fra forelesningene, bøkene, seminaroppgavene, eksamensoppgavene, osv. Disse notatene legger jeg en del arbeid i og er de jeg leser på frem mot eksamen. Skriver notatene i stikkordsform slik at de ikke blir spesielt lange samtidig som de er såpass utfyllende at jeg føler de dekker alt som kan spørres om på eksamen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd OneNote? Veldig mye lettere å notere med, du kan sortere notatene dine og til og med importere forelesninger inn dit for å samle hele pensum.

Anonymkode: 565b8...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Psykologi.

Noterer for hånd i forelesningene. Går på de fleste, bortsett fra de der jeg ser det er en håpløs foreleser. Leser (dessverre) bøkene fra perm til perm, fordi jeg ikke liker å gå glipp av noe. Har blitt flinkere til å sile ut etterhvert. Prøver å se sammenhengen mellom emnene i pensum, og de ulike grenene i psykologien. Ser på de ulike tradisjonenens syn på ulike tema. Sjekker gamle eksamensoppgaver og tenker over hvordan jeg ville løst dem. Setter meg inn i hvordan man skriver en akademisk tekst, da dette hever karakteren med en gang. 

Anonymkode: 8b059...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2018 den 1.15, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd OneNote? Veldig mye lettere å notere med, du kan sortere notatene dine og til og med importere forelesninger inn dit for å samle hele pensum.

Anonymkode: 565b8...eba

Takk for tips :)

Anonymkode: 0dffe...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2018 den 19.46, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer du å løse tidligere eksamener når du ikke har lest pensum? Da har du jo ikke ervervet kunnskap til å kunne løse de. 

Anonymkode: 53334...6f6

Altså, istedenfor å lese gjennom hele pensum boken så har jeg min prosess som består av 3 steg:

1. Les neste oppgave i den tidligere eksamenen og finn ut hva jeg trenger å vite for å løse den.

2. Se etter kun den metoden eller teorien i boken

3. Win! ... og gå til neste oppgave...

Anonymkode: 2ccb4...cd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, istedenfor å lese gjennom hele pensum boken så har jeg min prosess som består av 3 steg:

1. Les neste oppgave i den tidligere eksamenen og finn ut hva jeg trenger å vite for å løse den.

2. Se etter kun den metoden eller teorien i boken

3. Win! ... og gå til neste oppgave...

Anonymkode: 2ccb4...cd5

Dette hadde aldri fungert på mine eksamener. Raskeste veien til stryk. Hvis det fungerer på ditt studieprogram er det jo vel og bra det. Det gjør jo hele eksamenslesingen mye lettere. 

Anonymkode: f4f7d...360

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...