AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #1 Del Skrevet 15. august 2018 Hei alle! Jeg traff en flott mann tidligere denne sommeren. Det tok ikke lang tid før vi ble eksklusive og har det generelt veldig fint. Men så snakket vi nylig om religion; ikke tenkt på å ta det opp før nå da jeg ikke har sett noen tegn til at han er religiøs, også viser det seg at han er pinsevenn. Helt ærlig vet jeg ikke så mye om dette og han sa han gjerne kunne fortelle meg litt mer neste gang vi sees til uken. Er det noen som har noen erfaringer å dele? Tenker mest på dette med bryllup, tradisjoner, men også hvordan det evt kan merkes i en hverdag sammen (vi er jo fortsatt ganske "ferske" sammen). For jeg må innrømme at jeg ble litt skeptisk da jeg hørte det, samtidig som at jeg er litt kunnskapsløs rundt dette. Jeg er kvinne om det er relevant. Takker for svar! Anonymkode: 92fba...ee4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HerrBæsjerumpehull Skrevet 15. august 2018 #2 Del Skrevet 15. august 2018 Lykke til med tråden Mitt tips er forresten at du først og fremst hører på ham, og hvordan han forholder seg til det. Om han er en oppegående person, kan jo det bli en interessant samtale. Tro det eller ei, men det er mulig å ha et rasjonelt forhold til slike ting og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ikkerepresentativ Skrevet 15. august 2018 #3 Del Skrevet 15. august 2018 Jeg har forstått det sånn Pinsevenner er mørkemenn, sånn generelt. De står for en "slemmere" kristendom. De plukker ikke ut de tingene fra Bibel og kristen kultur som passer med en mer samarbeidsoptimert samfunnsmoral, men plukker ut de delene av Bibelen og kristen kultur som skal kontrollere seksualiteten din, tradisjonell innordning osv. Hvordan hvert individ forholder seg til dette, er nok veldig preget av hva slags type livsstrategi de har fått implantert. Dvs, om de er opptatt av å være storkar, glad i konflikter, å dominere, eller om de er forsiktige, nevrotiske osv. Du vil få helt forskjellige utfall, alt ettersom. Eller om de har mange trekk, sånn på linje med de som skriver i religionsforumet, litt sånn new-age spaca, nesten litt schizotype. Jeg ville vært forsiktig med å involvere meg med noen som har sånne elementer som griper dypt inn i hverdagen. Jeg er mann og kan i verste fall tøm/røm/bytte land, du er fucked om du får unge med ham. Husk: det å skulle forandre sin partner er som regel et tapsprosjekt. Puling er viktig, men det er mer viktig i et samliv enn puling. Så hold deg unna sterkt kristne om du ikke er kristen selv. En pinsevenn som ikke er sterkt pinsevenn, høres ut som en selvmotsigelse. Folk som ikke er teoretisk interesserte i Kristendom, og mer sånn, jeg tror på noe, jeg vil være med folk som er snille og gode, de er sånn typisk driter-i-bibelen, plukker-det-jeg-vil, og er i DNK. Og det kan være helt ålreite folk, som jeg ikke ville kviet meg for å humpe. Tenk sånn type Sunniva Gylver. Forbehold om at jeg er fordomsfull. Så kanskje du har flaks. Men før de rosa brillene blir for sterke: revurder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~white lady~ Skrevet 16. august 2018 #4 Del Skrevet 16. august 2018 Jeg har vokst opp i pinsebevegelsen, men er ikke aktiv lenger nå. Den største forskjellen fra statskirka er at man ikke tror på barnedåp, men voksendåp. Det er i mange menigheter bittesmå basseng nedsenket i podiet som benyttes til dette. Ellers tror man på nådegaver, blant annet tungetale og profetier. Mange velger å gifte seg i menigheten, og av det jeg husker så bruker det ikke være så veldig annerledes enn et kirkebryllup, men ofte mer uformelt. Er man aktiv i menigheten sin går man på møter ett til to ganger i uka, er gjerne med på frivillig arbeid og bibelcamp/teltmøter om sommeren. Det er forventet at man venter med sex til man er gift, men mange synes samboerskap er greit og (nesten) likestilt med ekteskap. Ellers er de fleste vanlige folk, går på jobb, trening og Netflixer om kvelden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2018 #5 Del Skrevet 16. august 2018 7 timer siden, ikkerepresentativ skrev: Jeg har forstått det sånn Pinsevenner er mørkemenn, sånn generelt. De står for en "slemmere" kristendom. De plukker ikke ut de tingene fra Bibel og kristen kultur som passer med en mer samarbeidsoptimert samfunnsmoral, men plukker ut de delene av Bibelen og kristen kultur som skal kontrollere seksualiteten din, tradisjonell innordning osv. Hvordan hvert individ forholder seg til dette, er nok veldig preget av hva slags type livsstrategi de har fått implantert. Dvs, om de er opptatt av å være storkar, glad i konflikter, å dominere, eller om de er forsiktige, nevrotiske osv. Du vil få helt forskjellige utfall, alt ettersom. Eller om de har mange trekk, sånn på linje med de som skriver i religionsforumet, litt sånn new-age spaca, nesten litt schizotype. Jeg ville vært forsiktig med å involvere meg med noen som har sånne elementer som griper dypt inn i hverdagen. Jeg er mann og kan i verste fall tøm/røm/bytte land, du er fucked om du får unge med ham. Husk: det å skulle forandre sin partner er som regel et tapsprosjekt. Puling er viktig, men det er mer viktig i et samliv enn puling. Så hold deg unna sterkt kristne om du ikke er kristen selv. En pinsevenn som ikke er sterkt pinsevenn, høres ut som en selvmotsigelse. Folk som ikke er teoretisk interesserte i Kristendom, og mer sånn, jeg tror på noe, jeg vil være med folk som er snille og gode, de er sånn typisk driter-i-bibelen, plukker-det-jeg-vil, og er i DNK. Og det kan være helt ålreite folk, som jeg ikke ville kviet meg for å humpe. Tenk sånn type Sunniva Gylver. Forbehold om at jeg er fordomsfull. Så kanskje du har flaks. Men før de rosa brillene blir for sterke: revurder. Vet om ei dame som er pinsevenn. Ikke mors beste barn. Fyll dop går etter gifte menn osv.. Anonymkode: 45b2a...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 16. august 2018 #6 Del Skrevet 16. august 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei alle! Jeg traff en flott mann tidligere denne sommeren. Det tok ikke lang tid før vi ble eksklusive og har det generelt veldig fint. Men så snakket vi nylig om religion; ikke tenkt på å ta det opp før nå da jeg ikke har sett noen tegn til at han er religiøs, også viser det seg at han er pinsevenn. Helt ærlig vet jeg ikke så mye om dette og han sa han gjerne kunne fortelle meg litt mer neste gang vi sees til uken. Er det noen som har noen erfaringer å dele? Tenker mest på dette med bryllup, tradisjoner, men også hvordan det evt kan merkes i en hverdag sammen (vi er jo fortsatt ganske "ferske" sammen). For jeg må innrømme at jeg ble litt skeptisk da jeg hørte det, samtidig som at jeg er litt kunnskapsløs rundt dette. Jeg er kvinne om det er relevant. Takker for svar! Anonymkode: 92fba...ee4 Jeg er selv ikke pinsevenn men tilbrakte ungdomstiden mye i en pinsemenighet. Pinsevenner er etter min erfaring ikke mørkemenn som en ovenfor skriver. Alt avhenger av personen du har blitt kjent med. Ville ikke vært redd i utgangspunkt. Om en er født inn i statskirken eller Filadelfia betyr ikke alltid så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calypso Skrevet 16. august 2018 #7 Del Skrevet 16. august 2018 Husker jeg ble med en venninne på sånne møter da jeg var liten. Jeg har aldri vært religiøs, jeg ble bare med for å få gratis pizza... men det var ganske sprøtt, satt en ved siden av meg som plutselig begynte å "tale i tunger" en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå