Gå til innhold

Utvidet barnetrygd 50/50 samvære og delt bosted


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og eks har 2 barn under 18 år. Vi skal ha delt bosted og 50/50. Da forstår jeg det slik at vi får barnetrygden og utvidet (en ekstra barnetrygd) som jeg har delt på to. Men jeg har hørt at hvis ungene er registrert på hver sin adresse, så kan vi få utvidet barnetrygd begge to. Én hver, ikke bare én delt på to. Er det riktig? Med delt bosted og 50/50 men hver sin adresse på ungene? Og er det svindel? For det ønsker jeg ikke.

Anonymkode: e8e3d...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på det samme😊

og hvis barna er registrert på forskjellige adresser, hører de da til forskjellige skolekretser (hvis foreldre bor i hver sin krets)? 

Anonymkode: 2de0f...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel ikke en ekstra barnetrygd ved delt omsorgsansvar og 50/50? Den er for de som blir alene/hovedforsørger - det skal jo ikke lønne seg å skille seg liksom... Om dere har omsorgen for ett barn hver, så vil dere begge i prinsippet være aleneforeldere, men barna havner da i skolekrets hvor de har bostestedsadresse

Anonymkode: dd1b4...af9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får hver deres 1,5 barnetrygd ved 50/50fordeling. Hvis barna får delt fast bosted. Slik gjør vi det her. Vi måtte søke hver for oss hos NAV.

For å lure systemet litt, så kan dere ha hvert deres barn på deres folkeregistrerte adresse ja, og få dobbel barnetrygd for det ene barnet ja.

Anonymkode: f0ef3...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rett selv om det kan gå. Det er ikke slik utvidet barnetrygd er ment å fungere. Har man barn 50% så  er man ikke aleneforsørger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Dere får hver deres 1,5 barnetrygd ved 50/50fordeling. Hvis barna får delt fast bosted. Slik gjør vi det her. Vi måtte søke hver for oss hos NAV.

For å lure systemet litt, så kan dere ha hvert deres barn på deres folkeregistrerte adresse ja, og få dobbel barnetrygd for det ene barnet ja.

Anonymkode: f0ef3...114

og dette kalles for svindel. Spesielt om barnet som har fast bosted addresse hos far feks, bor faktisk hos mor.

Anonymkode: 7e928...c77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.8.2018 den 11.43, AnonymBruker skrev:

Jeg og eks har 2 barn under 18 år. Vi skal ha delt bosted og 50/50. Da forstår jeg det slik at vi får barnetrygden og utvidet (en ekstra barnetrygd) som jeg har delt på to. Men jeg har hørt at hvis ungene er registrert på hver sin adresse, så kan vi få utvidet barnetrygd begge to. Én hver, ikke bare én delt på to. Er det riktig? Med delt bosted og 50/50 men hver sin adresse på ungene? Og er det svindel? For det ønsker jeg ikke.

Anonymkode: e8e3d...50d

50/50 gir begge foreldre en barnetrygd hver. Helt uten juks.

Anonymkode: 9520f...97e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på det samme😊

og hvis barna er registrert på forskjellige adresser, hører de da til forskjellige skolekretser (hvis foreldre bor i hver sin krets)? 

Anonymkode: 2de0f...b55

Ungene må gå på den skolen som hører til den adressen de bor og er registrert på, det sier seg vel selv ? Men skjønner ikke hva som er poenget med å skulle prøve lure systemet for ca 970 kroner pr.måned. Når noen velger gå fra hverandre så blir den økonomiske situasjonen deretter. Det er vel ikke felleskapet og NAV da som skal være med på at det skal tynes mest mulig ut av felles kassa. 

Anonymkode: 615be...165

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungene må gå på den skolen som hører til den adressen de bor og er registrert på, det sier seg vel selv ? Men skjønner ikke hva som er poenget med å skulle prøve lure systemet for ca 970 kroner pr.måned. Når noen velger gå fra hverandre så blir den økonomiske situasjonen deretter. Det er vel ikke felleskapet og NAV da som skal være med på at det skal tynes mest mulig ut av felles kassa. 

Anonymkode: 615be...165

Ikke Ts, men andr anonym. Jeg er overhodet ikke interessert i å lure systemet, spør fordi man hører så mye forskjellige. Vanskelig for de som er nye i denne «verden» og vite hva man bør gjøre, hva som er lurt å gjøre, hva som er på grensen ifht å å lure. Jeg akter å gjøre det som er best for barna samt følge lov og regler 😊

Men forstår jeg dere rett da, at ved 50-50, så får man barnetrygd for de faktiske barn man har, så deler man den med mor/ far ? 

Anonymkode: 2de0f...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Rotemor skrev:

Det er jo ikke rett selv om det kan gå. Det er ikke slik utvidet barnetrygd er ment å fungere. Har man barn 50% så  er man ikke aleneforsørger.

VI fikk beskjed om å gjøre det slik fra NAV når jeg flyttet ut, så det kan vel ikke kalles å lure NAV? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke Ts, men andr anonym. Jeg er overhodet ikke interessert i å lure systemet, spør fordi man hører så mye forskjellige. Vanskelig for de som er nye i denne «verden» og vite hva man bør gjøre, hva som er lurt å gjøre, hva som er på grensen ifht å å lure. Jeg akter å gjøre det som er best for barna samt følge lov og regler 😊

Men forstår jeg dere rett da, at ved 50-50, så får man barnetrygd for de faktiske barn man har, så deler man den med mor/ far ? 

Anonymkode: 2de0f...b55

Nei, begge foreldre søker om barnetrygd og får for de barna man har.

Anonymkode: 9520f...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, smilo skrev:

VI fikk beskjed om å gjøre det slik fra NAV når jeg flyttet ut, så det kan vel ikke kalles å lure NAV? 

Jeg vet at enkelte nav-ansatte sier dette. Det gjør det ikke korrekt. Man begår ingen forbrytelse, men utvidet barnetrygd er ment som et supplement til enslige forsørgere. At man finner et smutthull endrer ikke saken. Det var ingenting som het 50/50 dengang og vi står stadig fare for å miste goder som gir hjelp til selvhjelp for (de faktiske) enslige forsørgerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg skrev lenger opp her, dere søker hver for dere, og får 1,5 barnetrygd hver!

Anonymkode: f0ef3...114

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev lenger opp her, dere søker hver for dere, og får 1,5 barnetrygd hver!

Anonymkode: f0ef3...114

 Nei. 0,5 pr barn hver i beste fall. Man får ikke utvidet om man ikke er enslig forsørger.

Anonymkode: e9c35...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 Nei. 0,5 pr barn hver i beste fall. Man får ikke utvidet om man ikke er enslig forsørger.

Anonymkode: e9c35...b9c

Jo! Vi får jo det! Eller hadde jeg ikke skrevet dette.... Delt fast bosted, 50/50, 1,5 barnetrygd hver....

Anonymkode: f0ef3...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Nei. 0,5 pr barn hver i beste fall. Man får ikke utvidet om man ikke er enslig forsørger.

Anonymkode: e9c35...b9c

Har man delt bosted og 50/50 så får man barnetrygd for halvparten av barna hver + halv barnetrygd på hver av foreldrene  

 

Anonymkode: 8a69c...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2018 den 11.43, AnonymBruker skrev:

Jeg og eks har 2 barn under 18 år. Vi skal ha delt bosted og 50/50. Da forstår jeg det slik at vi får barnetrygden og utvidet (en ekstra barnetrygd) som jeg har delt på to. Men jeg har hørt at hvis ungene er registrert på hver sin adresse, så kan vi få utvidet barnetrygd begge to. Én hver, ikke bare én delt på to. Er det riktig? Med delt bosted og 50/50 men hver sin adresse på ungene? Og er det svindel? For det ønsker jeg ikke.

Anonymkode: e8e3d...50d

Ja det er flere som har bosted et barn hver. Da blir begge foreldrene definert som enslige forsørgere. Hvilken betydning har det med forskjellige adresser? 

Hensikten er ofte å motvirke at mor flytter med barna for flere menn når de ikke blir enige om delt bosted.

Det er ikke svindel når det et lovlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Peter007 skrev:

Ja det er flere som har bosted et barn hver. Da blir begge foreldrene definert som enslige forsørgere. Hvilken betydning har det med forskjellige adresser? 

Hensikten er ofte å motvirke at mor flytter med barna for flere menn når de ikke blir enige om delt bosted.

Det er ikke svindel når det et lovlig. 

Tøv!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har praktisert dette. To barn hvor barna er registrert bosatt på forskjellige adresser. Vi måtte søke om at yngste fikk begynne på samme skole som eldste, men det gikk bra for oss. Vi fikk da utvidet barnetrygd begge to. 

Vå motivasjon var i utgangspunktet redusert mulighet for en forelder å flytte med barna. En ekstra barnetrygd ble i så måte en bonus. 

Anonymkode: fe5ea...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...