Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Norwegian, forsinket fly. Rett til kompensasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyet mitt fra London ble forsinket i 5,5 timer pga teknisk feil på flyet. Dette gjordet blant annet at jeg ikke kom meg på jobb dagen etterpå, da jeg måtte ta tog i 2 timer videre der jeg bor. Man skal visst ha rett på € 250  i kompensasjon på flyvninger på høyst 1500 km hvis flyet er mer enn 5 timer forsinket og hvis det årsaken til forsinkelsen er innenfor flyselskapets kontroll. 

Noen som har prøvd å få kompensasjon ved en slik sak og fått det? Kan se for meg at de er vanskelige og prøver å finne på unnskyldninger. 

Anonymkode: 28872...71b

Skrevet

Om det er teknisk feil på flyet kan du prøve å finne på unnskyldinger alt de vil, men de skal betale kompensasjon ja.  

Anonymkode: 7b2d9...20b

Skrevet

kan DE prøve, ikke du! lol

Anonymkode: 7b2d9...20b

Skrevet

Har selv sendt inn kompensasjonskrav for 4 timers forsinket flyvning fra Gardermoen til London, ikke fått svar enda. Men i utgangspunktet bør du ha krav på kompensasjon ja, rent tids- og distansemessig. Ved forsinkelse skal du kunne få kompensasjon ved over 3 timers forsinkelse.

Ikke lett å vite, måtte en del googling til før jeg sendte inn kravet selv. Bare å finne ut hvor det skal sendes... 

Anonymkode: 2d9da...fbc

Skrevet

Sendte til SAS, fikk svar etter et par dager og pengene på konto samme dag. Topp service fra de i hvert fall.

Anonymkode: 97f9d...71f

Skrevet

Når flyet ditt er forsinket, har du krav på assistanse i henhold til EU-forordning (EF) 261/2004, som er et felles reglement alle europeiske flyselskaper følger. Du har kun rett til erstatning dersom flyet ditt er forsinket i tre timer eller mer på grunn av omstendigheter som ligger innenfor vår kontroll.

Dette står på Norwegian sin side. Teknisk feil er ikke innenfor flyselskapet sin kontroll. Det kan skje hvem som helst.

Skrevet

Mannen og jeg skulle på en flygning en gang og ble 19,5 timer forsinket da vi ikke fikk bli med flyet da flyselskapet måtte bytte til et mindre fly pga. tekniske problemer. Ventet vel et halvt år før klagen ble avvist fra flyselskapet, med begrunnelsen at det var «utenfor deres kontroll» (noe det absolutt ikke falt inn under bestemmelsene for) 

Vi innså at vi aldri kom til å få erstatning fra flyselskapet frivillig, så vi endte opp med å bruke en tjeneste som het flightright eller noe lignende, som hjelper folk å få erstatninger de har krav på fra flyselskapet. De tar en andel av erstatningen dersom de får gjennomslag, men for vår del var det verdt det. 

Dette var et Europeisk flyselskap, da. Det er godt mulig Norwegian opptrer mer ryddig, evt. at det går an å få hjelp fra Forbrukerrådet dersom de skulle avvise kravet. 

Anonymkode: 54d87...eb9

Skrevet
Akkurat nå, Mokkilokki skrev:

Når flyet ditt er forsinket, har du krav på assistanse i henhold til EU-forordning (EF) 261/2004, som er et felles reglement alle europeiske flyselskaper følger. Du har kun rett til erstatning dersom flyet ditt er forsinket i tre timer eller mer på grunn av omstendigheter som ligger innenfor vår kontroll.

Dette står på Norwegian sin side. Teknisk feil er ikke innenfor flyselskapet sin kontroll. Det kan skje hvem som helst.

Jo, teknisk feil er innenfor flyselskapets kontroll, da de kan sette inn eller leie inn et annet fly når et er ute av drift. 

Med «utenfor flyselskapets kontroll» menes naturkatastrofer, krig og lignende. 

• Liker 5
Skrevet

Du må regne med at Norwegian gir avslag på kompensasjon. Det gjør de rutinemessig. Når du får avslaget sender du klage til klagenemda hvor du får medhold etter et par måneder. Deretter får du pengene nogenlunde greit far Norwegian.

Dette har vi opplevd 3 ganger.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, teknisk feil er innenfor flyselskapets kontroll, da de kan sette inn eller leie inn et annet fly når et er ute av drift. 

Samme AB her; Det er ikke bare naturkatastrofer som er utenfor flyselskapets kontroll, selvsagt, men vær sånn generelt :P (tåke, f. eks)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uansett så har ikke selskapene lenger fly stående på "hold. Og leie inn fly tar tid. Det er ikke så enkelt som du mener her. De problemene SAS har hatt i sommer gir rett til kompensasjon. Et flyselskap kan ikke trylle fram fly

Skrevet (endret)

Flyet vårt ble forsinket med 5 timer fra OSL til Venezia forrige sommer, uvisst hva som var grunnen, med vi tror det var sykdom blant en av pilotene. Uansett så sendte vi et krav om kompensasjon på 400 Euro, noe som er mer enn deg pga strekningen, og fikk innvilget det på denne begrunnelsen: "Flyet vårt ble forsinket med veldig tett mot 5 timer på Gardermoen, ønsker derfor kompensasjon ihht flyrettighetene fra forbukerrådet. Opp til 400 euro pr. Person". Det tok tre måneder før vi fikk svar og pengene på konto. 

Edit, dette var også med Norwegian

Endret av Safiye
Skrevet

Flyet til min far var 14 timer forsinket for par år siden. Dette var også norwegian . De fikk mat og ble kjørt til et hotell i nærheten og fikk mat der også. MEN han ankom Gardemoen 3.30 på natta og uten mulighet for å komme seg hjem måtte min mann hente og ta seg en halv dag fri påfølgende dag for å sove ut. Vi bor par timer fra flyplassen. Jeg sendte inn krav til Norwegian og forklarte om alle ulempene dette medførte og fikk avslag. I dette tilfellet var det en skrue på flyet som har ødelagt, og ifølge dem så faller dette utenfor deres makt. Er det mulig tenkte jeg? 

Ser noen skriver at en må klage, skulle nok ha gjort det, hadde nok gjort det nå. 

Håper ditt går igjennom!

Anonymkode: 30fd1...d4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...