Luralitt Skrevet 13. august 2018 #1 Del Skrevet 13. august 2018 Jeg har jobbet en del år innen helse, men ønsker meg nå bort fra yrket pga helsen min men og fordi jeg har andre interesser. Jeg liker godt å jobbe med pc og sitte ved en pult og løse oppgaver, jeg tenker derfor at kontormedarbeider er noe for meg! Men jeg har ingen erfaring eller utdanning innen yrket. Jeg har akkurat begynt å søke på slike type jobber, men det er for tidlig å vite om jeg vil bli kalt inn til intervju. Jeg lurer veldig på om jeg skal sette igang med å ta "Kontormedarbeider" via NKI for å ha mer å komme med når jeg søker slike stillinger og kanskje til og med bli ansatt. Er det noen som er arbeidsgiver innen yrket eller har noen erfaring innen yrket og som vet om det er gunstig å ta en slik utdannelse, eller om det faktisk går å satse på å søke jobb uten. Jeg har to høgskole-utdannelser bak meg, der den ene er Sykepleier og har jo arbeidslivserfaring innen et tøft yrke. Noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #2 Del Skrevet 13. august 2018 jeg ville nok forsøkt andre muligheter før nki. hva med å ta fagbrev i kontorfag? hvor bor du? Anonymkode: 235bd...f43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #3 Del Skrevet 13. august 2018 ironisk å skulle ønske seg bort fra helse-yrket på grunn av helsen sin. Anonymkode: 3c35a...78b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luralitt Skrevet 13. august 2018 Forfatter #4 Del Skrevet 13. august 2018 17 minutter siden, AnonymBruker said: jeg ville nok forsøkt andre muligheter før nki. hva med å ta fagbrev i kontorfag? hvor bor du? Anonymkode: 235bd...f43 Hvorfor mener du det er gunstig å prøve andre muligheter først? Er ikke fagbrev et lengre løp og dyrere? Det er 2 år vgs med praksis før du er ferdig? Jeg bor sentralt på Østlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #5 Del Skrevet 13. august 2018 fordi arbeidsgivere heller ansetter de med andre utdannelser enn brevkurs; selv om de kan være bra. du kan jo sjekke mulighetene for privatist, kanskje du kan få godskrevet praksis fra tidligere arbeid? er verdt å sjekke ut. hva med fagskole 1-2 år, er det interessant? Anonymkode: 235bd...f43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luralitt Skrevet 13. august 2018 Forfatter #6 Del Skrevet 13. august 2018 Just now, AnonymBruker said: fordi arbeidsgivere heller ansetter de med andre utdannelser enn brevkurs; selv om de kan være bra. du kan jo sjekke mulighetene for privatist, kanskje du kan få godskrevet praksis fra tidligere arbeid? er verdt å sjekke ut. hva med fagskole 1-2 år, er det interessant? Anonymkode: 235bd...f43 Ok skjønner! Det er slik info som er verdifull for meg Ja det er verdt det om det kan sikre meg en jobb jeg trives i! Jeg skal se litt nærmere på det. Tror du at noen vil ansette noen uten utdannelse innen kontorfag? Det er mange unge som får jobb som kontormedarbeider ved siden av vgs, og jeg tenker derfor at selv om min sykepleie-utdannelse ikke direkte er rettet mot kontorfag så har jeg allikevel erfaring med noe kontorarbeid innen sykepleie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #7 Del Skrevet 13. august 2018 Siden du er sykepleier i bunn, hvorfor tar du ikke videreutdanning innenfor adminstrasjon/ledelse? Sykepleier yrket kan brukes til så mye, og det finnes så mange videreutdanninger man kan ta. Anonymkode: 3ffc3...632 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. august 2018 #8 Del Skrevet 13. august 2018 Tror det er liten sjangse for å få en slik jobb med bare VGS-fag. De fleste som ansettes i slike yrker nå har minst bachelorgrad. Bare blant dem med bachelor i økonomi og administrasjon er det jo enorm konkurranse, så med "bare" fagbrev å skilte med vil du neppe bli vurdert, dessverre. Ville heller gått for videreutdanning som bygger på ditt nåværende yrke, f.eks helsesøster eller legesekretær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #9 Del Skrevet 13. august 2018 2 timer siden, Luralitt skrev: Ok skjønner! Det er slik info som er verdifull for meg Ja det er verdt det om det kan sikre meg en jobb jeg trives i! Jeg skal se litt nærmere på det. Tror du at noen vil ansette noen uten utdannelse innen kontorfag? Det er mange unge som får jobb som kontormedarbeider ved siden av vgs, og jeg tenker derfor at selv om min sykepleie-utdannelse ikke direkte er rettet mot kontorfag så har jeg allikevel erfaring med noe kontorarbeid innen sykepleie. det er mange med bachelor i økonomi og adm som stiller foran deg på slike jobber. hva med forslag om legesekretær eller helsesøster? hvis du feks kunne tenkt deg å jobbe som advokatsekretær fins det egne fagskoleutdannelser. har du tenkt på regnskap? har sett at fredrikstad fagakademi har en linje med regnskap, markedsføring mm. du har jo treider, yrkedsakademiet mm. men, husk at bachelor på høyskole stiller nok bedre enn desse Anonymkode: 235bd...f43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #10 Del Skrevet 13. august 2018 Jeg ville heller sett på videreutdanning innefor ledelse og kontor istedenfor en helt ny utdannelse som kontormedarbeider, også fordi faget er mettet med BI studenter. Var selv på karriere veiledning for to år siden, fikk rett ut beskjed om at de fleste kontormedarbeidre i dag er BI studenter, og siden de da har en bedre utdanning en meg har jeg lite å stille med, kontormedarbeidere i dag har ofte mye med lønn, regninger og annen økonomi og gjøre og dermed er det mer attrakativ med de som har gått BI. Løsning ble helsesekretær, noe jeg tror du også burde sett på, da har du helsefagbakgrunnen så du vet hva det gjelder, men du kan, om du er heldig få en stilling som er kun kontorarbeid istedenfor legekontor eller i skranken på sykehus. Mtp utdanningen din får du nok tatt en del av det på realkompetansevurdering og dermed er det kun kontorbiten du må gjennom. Anonymkode: fa66e...009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 13. august 2018 #11 Del Skrevet 13. august 2018 (endret) 2 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Tror det er liten sjangse for å få en slik jobb med bare VGS-fag. De fleste som ansettes i slike yrker nå har minst bachelorgrad. Bare blant dem med bachelor i økonomi og administrasjon er det jo enorm konkurranse, så med "bare" fagbrev å skilte med vil du neppe bli vurdert, dessverre. Ville heller gått for videreutdanning som bygger på ditt nåværende yrke, f.eks helsesøster eller legesekretær. En legesekretær er ikke en videreutdanning. Det er en fagbrevutdanning. TS har høyere utdannelse da hun er sykepleier. Det er mulig å få et sånt yrke med bare et kurs jo, men da bør du ha arbeidserfaring. Jeg kjenner flere som har jobbet med noe i ca 10 år og deretter tatt et kurs på treider i noe annet og fått jobb ganske raskt. Noen ganger er lang arbeidserfaring kombinert med noe utdannelse bedre enn liten arbeidserfaring og masse teori. Endret 13. august 2018 av SunnivaOslo Autocorrect Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #12 Del Skrevet 13. august 2018 27 minutter siden, SunnivaOslo skrev: En legesekretær er ikke en videreutdanning. Det er en fagbrevutdanning. Legesekretær er et 6 måneders kurs på Treider som ikke gir deg en dritt. Helsesekretær er tre årig utdanning som gir deg autorisasjon. Anonymkode: fa66e...009 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. august 2018 #13 Del Skrevet 13. august 2018 Var helsesekretær jeg mente. Vil som sagt råde TS til å bygge videre på sykepleierutdannelsen og gå for noe innen helseadministrasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 13. august 2018 #14 Del Skrevet 13. august 2018 5 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Var helsesekretær jeg mente. Vil som sagt råde TS til å bygge videre på sykepleierutdannelsen og gå for noe innen helseadministrasjon. Helsesekretær er fortsatt bare en fagbrevutdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 13. august 2018 #15 Del Skrevet 13. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legesekretær er et 6 måneders kurs på Treider som ikke gir deg en dritt. Helsesekretær er tre årig utdanning som gir deg autorisasjon. Anonymkode: fa66e...009 Jeg har 2 perifere venninner/bekjent som begge jobber på Ahus som sekretær etter "bare" Treider. Men begge har jobbet i mange år før det. (med andre ting) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #16 Del Skrevet 13. august 2018 Hvis du vil kaste bort pengene på NKI er det bare å kjøre på. Du lærer ingenting nyttig ved å ta kontormedarbeiderkurset. Jeg tok det kurset for noen år siden. Fikk ikke jobb, snakket med arbeidsgivere og utdannelsen er ikke god nok. Jeg er nettopp ferdig med en bachelorgrad nå. Måtte gjøre noe da jeg ikke fikk jobb på kontor. Anonymkode: 7fa42...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #17 Del Skrevet 13. august 2018 2 timer siden, SunnivaOslo skrev: Jeg har 2 perifere venninner/bekjent som begge jobber på Ahus som sekretær etter "bare" Treider. Men begge har jobbet i mange år før det. (med andre ting) Det er mye mulig å få jobb som kun sekretær, men skal du jobbe som helsesekretær er det kun autorisasjon som gjelder, man kan ikke kalle seg helsesekretær uten å ha den, da det er en beskyttet tittel. De fleste legekontorer lar deg heller ikke ta blodprøver o.l. om du ikke er helsesekretær pga praksis og labratoriearbeid (som man ikke får som legesekretær). Anonymkode: fa66e...009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Senil Skrevet 13. august 2018 #18 Del Skrevet 13. august 2018 Er mange kontorarbeidende sykepleiere.De tar da påbygg i ledelse og økonomi.Vår leder er sykepleier, sitter kun på kontor og skriver turnus, driver med innleie mm. Mye jobb, ofte mer enn 08 - 16. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 13. august 2018 #19 Del Skrevet 13. august 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye mulig å få jobb som kun sekretær, men skal du jobbe som helsesekretær er det kun autorisasjon som gjelder, man kan ikke kalle seg helsesekretær uten å ha den, da det er en beskyttet tittel. De fleste legekontorer lar deg heller ikke ta blodprøver o.l. om du ikke er helsesekretær pga praksis og labratoriearbeid (som man ikke får som legesekretær). Anonymkode: fa66e...009 Jo det gjør man. Sjekket treider nå og de har ekstra moduler innen det. Jeg vet ikke nøyaktig hva de jeg kjenner får lov til eller ikke, men de jobber nå engang som dette. Jeg bare sier det er flere veier å gå. Finnes mellomledere uten utdannelse som arbeidet seg opp og nå sitter på god kunnskap og kompetanse og finnes de som har bachelor i ledelsesfag som ikke får prøve seg som 1.linjeleder engang. Finnes de som lett fikk en kontrorjobb for 7 år siden og der nye søkere nå må ha master. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #20 Del Skrevet 13. august 2018 Når du er sykepleier i bunn er det bare å begynne å søke. Jeg jobber på et universitet hvor det er flere sykepleiere som jobber innenfor administrasjon på ulike felt. Kan være en fordel med noe videreutdanning eller emner innenfor adm, ledelse, forvaltning, jus o.l. alt etter hva du tenker deg innenfor. De rene kontorarbeiderstillingene finnes så å si ikke lengre, og de går da eventuelt til de med fagbrev. Anonymkode: 08c76...300 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå