Gå til innhold

Barnedåp og tull med inviterte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et par har fått barn. Et søsken av en i paret har to små barn, og ble sammen med samboer bedt om å være fadder. Paret med dåpsbarnet inviterte sitt søsken med samboer, men etter at invitasjon ble sendt ut, gikk forholdet til fadderne nedom og hjem. 

De to småbarna bor hos den som ikke er søsken av dåpsbarnets forelder. Søskenet har allerede ny kjæreste som søskenet vil ta med i dåpen, sammen med sine to småbarn. 

Foreldre til dåpsbarnet vil ikke trekke invitasjon til søsken ekssamboer om å være fadder, men søskenet krever at de finner annen fadder og at eksen blir avinvitert. Eksen ønsker å være fadder og dele dagen med hele sin nå eks-svigerfamilie da eksen er på god fot med sine barns tanter, onkler og besteforeldre. 

Foreldre til dåpsbarnet er rådet av egne foreldre om å nekte søsken å ta med ny kjæreste i dåpen. 

Hva gjør man, hvem er urimelig og hva kan være gode kompromisser? 

Anonymkode: 82aae...691

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke latt vedkommende være fadder lenger, men kunne blitt invitert som vanlig gjest i dåpen (men uten ny kjæreste). Hvis man er fadder i kraft av å være «inngift» og forholdet går åt skogen, så må det være helt kurant å trekke oppdraget tilbake så lenge det skjer før dåpen. 

Anonymkode: 7fb99...e46

• Liker 20
Skrevet

Tydelig at ting har gått fort i svingene med søskenet. Ville bedt søskenet og dens eks med barn som planen opprinnelig var. Ny kjæreste har ikke noe der å gjøre enda. Så får søskenet velge om hen vil dukke opp eller ikke. 

Anonymkode: 20137...a51

• Liker 6
Skrevet (endret)

Foreldre til dåpsbarnet bestemmer selvsagt. Dersom de vil ha esken til fadder, selv om forholdet er over og han selv ønsker, så er det premisset. 

Om det lar seg gjøre, kan søsteren ta ny kjæreste med, med dette bestemmer også de som inviterer. 

Punktum. 

Edit:kjønn baseres på antakelsen at søskenet er søster av dåpsforeldren. Men meningen er den samme om det er en bror. 

Endret av Dr. A. Kula
Redegjøring av kjønnspronomen.
  • Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke latt vedkommende være fadder lenger, men kunne blitt invitert som vanlig gjest i dåpen (men uten ny kjæreste). Hvis man er fadder i kraft av å være «inngift» og forholdet går åt skogen, så må det være helt kurant å trekke oppdraget tilbake så lenge det skjer før dåpen. 

Det er ikke den 'inngifte' som har ny kjæreste, men søskenet av en av dåpsforeldrene. 

Beklager vanskelig forklaring, forsøker ikke å gi inntrykk av min rolle midt i dette. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke den 'inngifte' som har ny kjæreste, men søskenet av en av dåpsforeldrene. 

Beklager vanskelig forklaring, forsøker ikke å gi inntrykk av min rolle midt i dette. 

Ville uansett gjort det samme som jeg sa tidligere. Trukket faddertilbudet fra den som er gått ut av familien (forutsatt at det ikke er et veldig nært vennskap der med foreldrene til barnet), og den nye kjæresten til søskenet hadde ikke vært invitert. 

Skrevet

Foreldrene bestemmer jo fritt hvem de vil ha som fadder - men - det er ikke god skikk at en eks ska være fadder. Ikke lett dette, når et brudd også er brudd med slekta 😕

Ny partner bør inviteres, såfremst forholdet er sånn noenlunde etablert i hvert fall. Er det ganske nytt, ikke like selvfølgelg. 

Om eks skal være invitert som gjest? Ja, det synes jeg kunne vært en ok mellomløsning - også for barnas del. 

Anonymkode: 380e0...b21

Skrevet (endret)
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville uansett gjort det samme som jeg sa tidligere. Trukket faddertilbudet fra den som er gått ut av familien (forutsatt at det ikke er et veldig nært vennskap der med foreldrene til barnet), og den nye kjæresten til søskenet hadde ikke vært invitert. 

Man tar ikke med nye kjærester i familiesammenkomster. Et forhold bør ha vært stabilt over en viss tid før de har noe å gjøre i bryllup/dåp/jubileer med nær familie. 

Et forhold som tydeligvis er så ferskt at både brudd og nytt forhold har skjedd i løpet av perioden mellom fødsel og barnedåp kvalifiserer på ingen måte til å bli bedr som par. 

Om foreldrene har et nært og tett forhold til eksen og sine tante/onkelbarn synes jeg ikke det er noe i veien for at personen fortsatt er fadder. Men ville mulig for familiefreden latt dette være. 

Endret av Athene
  • Liker 13
Skrevet
6 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Foreldre til dåpsbarnet bestemmer selvsagt. Dersom de vil ha esken til fadder, selv om forholdet er over og han selv ønsker, så er det premisset. 

Om det lar seg gjøre, kan søsteren ta ny kjæreste med, med dette bestemmer også de som inviterer. 

Punktum. 

Jeg har inntrykk av at det er broren til en av dåpsforeldrene det er snakk om, og at han har fått ny kjæreste.

Anonymkode: 76d50...4a4

• Liker 2
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er broren til en av dåpsforeldrene det er snakk om, og at han har fått ny kjæreste.

Anonymkode: 76d50...4a4

Som jeg allerede har korrigert, så endrer kjønnene ikke på meningen. 

Skrevet

Ny kjæreste ok å og

Invitere. Eks nei om da ikke det er en foreldrer og værtfall ikke fadder.                    Jeg ble ekskludert fra fselskap i 3-4 mnd fordi jeg ville ig de visste at jeg i m til å ta med min kjæreste.  Blodt er tyggere enn vann.

Anonymkode: c8c01...8cd

Skrevet

Og hvis min eks hadde vært der hadde jeg droppet dåpen og jeg hadde droppet dåpen om min kjæreste ikke var vedkommende.

Skrevet

Jeg hadde valgt helt nye faddere. Når de steller i stand slikt "styr", på så kort tid, så får det bare være. 

Om eks og ny kjæreste skal få komme i dåpen blir en vurderingssak - se an ellers hvordan forholdene er. Ligger det an til at det kan bli dårlig stemning i dåpen, hadde jeg gitt grei beskjed om at de fikk holde seg hjemme. 

Anonymkode: fed4c...994

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Athene said:

Man tar ikke med nye kjærester i familiesammenkomster. Et forhold bør ha vært stabilt over en viss tid før de har noe å gjøre i bryllup/dåp/jubileer med nær familie. 

Et forhold som tydeligvis er så ferskt at både brudd og nytt forhold har skjedd i løpet av perioden mellom fødsel og barnedåp kvalifiserer på ingen måte til å bli bedr som par. 

Om foreldrene har et nært og tett forhold til eksen og sine tante/onkelbarn synes jeg ikke det er noe i veien for at personen fortsatt er fadder. Men ville mulig for familiefreden latt dette være. 

Jeg traff svogeren min for første gang i forbindelse med mitt bryllup, og mannen traff mine foreldre for første gang i forbindelse med jubileum. Familiesammenkomster er fine arenaer for introduksjon.

Anonymkode: cebf4...71d

• Liker 1
Skrevet

Hadde vært helt uaktuelt å innvitere nye kjæresten (når det har gått så fort er det enten utroskap eller en rebound). Når det gjelder ekssambo så hadde det fortsatt vært barnets fadder. I min familie forblir man familie når man er bundet sammen av barn, om man skilles eller ikke. Er kun ved utroskap, vold o.l. at noen blir holdt utenfor. 

Tenker dette søskenet får ta seg en bolle hvis h*n ikke klarer å omgås eksen. Blir gøy å samarbeide om de barna.....

Anonymkode: bf9a1...1ee

• Liker 4
Skrevet

Hadde vært helt uaktuelt å innvitere nye kjæresten (når det har gått så fort er det enten utroskap eller en rebound). Når det gjelder ekssambo så hadde det fortsatt vært barnets fadder. I min familie forblir man familie når man er bundet sammen av barn, om man skilles eller ikke. Er kun ved utroskap, vold o.l. at noen blir holdt utenfor. 

Tenker dette søskenet får ta seg en bolle hvis h*n ikke klarer å omgås eksen. Blir gøy å samarbeide om de barna.....

Hvilken barn da?

Skrevet

Med tanke på at barn døpes når de er 3-4 mnd og invitasjonen antageligvis er sendt for max to mnd siden så inviteres selvsagt ikke ny kjæreste. De har vært sammen ca en mnd og faren burde vite bedre enn å introdusere ny kjæreste til barna bare en måneds tid etter ett brudd. De kjenner hverandre nesten ikke engang. Hva pokker feiler det folk?!

Anonymkode: 452fa...ff8

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken barn da?

Fadderne som har slått opp har felles barn, ergo hadde den ingifte blitt sett på som en del av min familie fordi vi alltid vil være bundet sammen av barna, selv om de nå har slått opp.

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fadderne som har slått opp har felles barn, ergo hadde den ingifte blitt sett på som en del av min familie fordi vi alltid vil være bundet sammen av barna, selv om de nå har slått opp.

Da burde exen å trekke seg.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da burde exen å trekke seg.

Hvorfor hvis h*n er en venn av dåpsbarnets foreldre? H*n kommer uansett til å være en del av familien via sine egne barn. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...